Prezident Václav Klaus dnes vrátil sněmovně zákon obsahující balíček protikrizových opatření ČSSD, který kromě jiného počítá se zavedením šrotovného, zrychlením odpisů nebo prodloužením doby podpory v nezaměstnanosti.
Tohle kupování přízně "jisté" části voličstva za peníze té slušné většiny (z jejich daní) je neskutečné - navíc už vidím tu záplavu Fábií HTP, Loganů a podobných vozidel, kde kromě šrotovného bude další složkou financování leasing či účelová půjčka a za chvíli budeme svědky nářků na zadlužování a platební neschopnost řady lidí.
Jinak, taky se bude podporovat to vlastní šrotování, nebo se ta auta odloží jen tak někam "do lesa nebo na pole", pokud vím, tak vrakoviště na tom z hlediska volné kapcity nejsou nic moc.
Je to tak, osobně také nesdílím nadšení nad šrotovným a se spíše sociální politikou v tomto státě. proto si myslím že bude dobré když se šrotovné nezavede.
Sociální politika mě osobně nevadí, ale tohle s tím nemá nic společného. Tohle je jen o tom urvat si kus volebního koláče. Náš automobilový průmysl je na tom dobře. Pana Klause nemám zrovna v lásce, ale za tento krok mu tleskám.
To máš pravdu. Akorát tyhle půjčky jim stát nepomáhá financovat z kapes nás všech.
Proč ne šrotovné? Proč ne třeba počítačovné, knížkovné, tužkovné, střechovné, pračkovné? Z makrohlediska jde o financování spotřeby. Prachy ze šrotovného si navíc rozdělí většinou zahraniční firmy, které na tom jsou dobře. Budou likvidována i auta, která zdaleka nejsou tak špatná, jak se o nich píše - vždyť desetiletý Passat, Vectra, Escort, Octavia a jiné jsou pořád vcelku fajn káry. Děda, který jezdí stopětkou, si kvůli šrotovnému nové hátépé podle mého názoru nepořídí. A navíc - zrušení mřížek kvůli odpočtu DPH na firemní vozy představuje solidní impuls i bez šrotovného.
O dalších částech balíčku předloženého socdemáky lze spíše diskutovat - třeba to zrychlení odpisů mi nezní zle.
Jen tak pro přesnost, ono zrychlené odpisování není z dílny socdem, stejně jako celý návrh - jedná se o konglomerát, kam své dali socdem (šrotovné, podpora) a odesáci (mimo jiné zrychlení odspidů, snížení dovodů). A objektivně, obě tyto strany působí na pana prezidenta jako červený hadr na bejka....
No hurá! Je vidět, že systémová rozhodnutí u nás nejsou tak úplně španělskou vesnicí. Je vidět, že ve chvíli, kdy už politikům nejde o to, aby byli zvoleni na další funkční období jsou schopní uvažovat a hlavně jednat racionálně. Pan Klaus je toho jasným důkazem. Jedno volební období pro každého a politika by mohla vypadat úplně jinak. Těšme se na to, že peníze možná půjdou na opravy silnic poničených povodněmi.
Majitelia dávali do šrotu autá v dobrom stave i napriek tomu, že by ich predali za lepšie. Niektorým sa nechcelo a iný zas nezniesli pocit lacno predať svojho tátoša pre obyčajnú závisť - konkrétne: "Ja som auto kúpil za 150 tisíc a radšej ho dám do šrotu, ako by som ho predal lacnejšie".
Vláda síce "dokazovala" aké je šrotovné úžasné, ale zároveň bráni umožniť podnikateľom odpočítať si DPH pri kúpe nového auta - čo je de facto "šrotovné".
Mnohí majitelia (hlavne starší) s radosťou vymenili svoju Škodu 120 za Škodu Fábiu (iné auto ich zväčša ani nenapadlo) i napriek tomu, že si požičali od rodiny i bánk. To ešte mnohí netušia koľko stojí servis nového auta a aké poistky sú na nové vozy.
Re: Šrotovné je nezmysel - na Slovensku potvrdené.
táraš ako vždy
100-prvý raz to tu opakujem ale je to tak-ak si nevieš porátať koľko ťa bude nové auto stáť šrotovné-nešrotovné tak si idiot a na ochranu takých zatiaľ legislatíva nedorástla
že si dôchodcovia mýlia šrotovné s výpredajom v kauflande je len ich problém :-!
To šrotovné boli cca vo výške DPH nového auta. Ak zoberieme do úvahy len obchodníkov s novými autami tak to vychádza tak ako to tvrdí ministerstvo - štát cca získa to čo stratí. Ale to je len úzko lobistický pohľad, lebo zohľadniť treba vplyv na celú ekonomiku. A tam to už tak ružovo nevyzerá.
Keby ľudia nekupovali "šrotovné" autá - tak by z časti (nedá sa presne povedať koľko - ale dám 1/3) z nákupnej ceny auta minuli na iné služby a tovary. Ale z nich by zaplatili DPH a nebrali by žiadnu dotáciu.
Možno odhadovať, že štát stratil na tejto nevybranej DPH cca 333 miliónov korún.
Okrem toho by ľuďom ostalo viac na účtoch, resp. by si nebrali úver a to ešte negatívne ovlyvní i spotrebu v budúcnosti (čiže i nižší výber DPH pre štát).
Jednoducho neexistuje žiadne Porpetum Mobile na peniaze a keby to bolo také "úžasné" ako nás presvieča vláda - tak by nerobil Počiatek problémy ponikateľom s odpočtom DPH na autá (je to de facto obdoba šrotovného). A Počiatek argumentuje výpadkom príjmu v ŠR !!!!!
to sú púhe dohady...nemôžeš vedieť či by niekto kúpil elektroniku alebo nábytok keby nekúpil auto...väčšia časť nových áut kupovaných na šrotovné šla na lízačku alebo cez úver..teda ten typ investície ktorý by ľudia inak nerobili
vláda bráni umožniť podnikateľom odpočítať si DPH pri kúpe nového auta?? a to si kde zobral? tých "milión" mriežok v autách je tam pre krásu, že?! :-O vlastne mriežky už padajú, takže časom už nebude rozoznateľné, kto na kúpe nového auta ušetril 19% a platí radšej cestnú daň...
čo sa týka nákladov na servis nového auta a poistiek na autá, tých, ktorí kupovali v šrotovnom myslím nezaujíma...s ich nájazdom do 5.000 km ročne to bude zanedbateľné a poistenie je pre nich tiež asi zbytočným prepychom pri jazdení z ich obce do najbližšieho okolia, hlavne ak ich auto stojí 300 a viac dní v roku v garáži...
no a ten Tvoj prvý odsek, škoda reči, ale každý si isto dobre zrátal, či auto predá na trhu nad 60tis., ak ho za tie peniaze nebol schopný predať a chcel nové auto, tak samozrejme využil šrotovné. Dosť logické, ale myslieť si, že by niekto dal zošrotovať auto, ktoré mohol ešte predať za 100tis. je riadne scestné, pretože potom by na novom aute ušetril ďalších 40tis. získaných z rozdielu odpredaja jeho auta oproti šrotovnému.
Napokon to šrotovné prejde asi i v ČR, ide o voliča a tam politici nehľadia na vývoj a potreby ekonomiky (hlavne nehľadia na skutočné potreby a kroky, ktoré by bolo potrebné vykonať)...samozrejme, že je to nesystémový krok podporujúci iba istú časť "podnikateľskej obce", no zase to nie je nič zásadné, čo by ekonomiku krajiny ohrozilo (stále štát zarobí na DPH o niečo viac, ako "vyplatí" na šrotovnom, a o výpadkoch v štátnom rozpočte z tohto dôvodu nemôže byť ani reč, tie majú iné príčiny), skôr to pomôže pár ľuďom vymeniť staré vraky za nové autá a cesty budú snáď o kúsok bezpečnejšími i pre týchto ľudí...je oveľa viac problémov, ktoré nás zošrotujú, tak ako píše nižšie v príspevku saldy...
No politikom sú, ako vždy, hlavné potreby a problémy občanov (ktorejkoľvek) krajiny ukradnuté, a aj preto lepia oči svojim voličom takýmito nesystémovými krokmi, ktoré ani príliš neuškodia, ani nepomôžu, ale je po tom o čom hovoriť, že sa niečo predsa len pre občanov urobilo... ;-\ :no:
veď práve, každý má na výber, i podnikateľ si môže kúpiť auto bez mriežky...zatiaľ síce zaplatí DPH, no vyhne sa plateniu cestnej dane a auto si môže prenajímať, resp. odpisovať prenájom súkromného auta na služobné účely...pre mňa rozumnejšia cesta a kto chce voziť mriežku, tak je to na ňom...
Nech už to schvália alebo sa na to vykašlú...teraz to už naozaj nemôže byť nič iné ako kupovanie hlasov...kto šrotovné chcel ho schválil (viz. celá európa)
pozerať toto večné handrkovanie o šrotovnom..senát schválil, prezident vetoval..baví vás to ešte? 8-s
I ked sa k politike na tomto fóre moc nechcem vyjadrovat, treba ceskému prezidentovi dat za pravdu (a to sa mi unho stáva skor pomenej, a to i pre jeho povahovú crtu mat za kazdú cenu iný názor a íst proti prúdu, co je opacný extrém v porovnaní s nasím pánom prezidentom "súhlasím so vsetkým, len nech mám pokoj"). Konecne sa v nom prejavil ekonóm zmýslajúci racionálne a nie "volebne". Nech je dopad na rozpocet akýkolvek, srotovné je nesystémové a voci iným odvetviam diskriminacné riesenie, i ked - ako ukazujú statistiky predajnosti v SR - mozno celkom stimulacné (predaj áut v júni medzirocne stúpol o 28%).
V úterý nebo ve středu ??? jel po lince, ti co ho viděli z něj byli prej dost na prášky ??? Přitom stávající Roomster se mi ze všech Škodovek líbí nejvíc.
Po přečtení zpráv o prezidentově vetu mne napadá reminiscenc
v níž zní úryvek z Kabátů - Vašku ty si klasa chlap - myslím, že to tak je.... Ne všechny závany z Hradu jsou echt - ale tohle je krok, kdy "nastavuje zrcadlo" všem populistickým kretenoidům, pohybujícím se po parlamentní dráze. Je jasné, že před volbami ho přehlasují - vždyť, když si občané myslí, že dostanou něco zadarmo, byť jim to z druhé strany řeže větev, jsou jako smyslů zbavení.... Také cancy typu - zekologičtí to provoz na silnicích.... ha ha ha - když si spočítáme, kolikrát vyjede páprda s rozpadající se stodvácou a kolik při tom vyprodukuje emisí a kolikrát pak vyjede se spešl ňů kár from dacia či underkomín completed from fauvé, tak nám i při nižších emisích nových vozů vyjde větší produkce škodlivin - ale což - každý argument je dobrý - ona je to vlastně zelená politika ne?
Václave - nedej se - jako s Lisabonem, tak s touhle populistickou kravinou - kdyby raději ty prachy poslali lidem po povodních....
Dřív jsem s naším prezidentem moc nesouhlasil, ale poslední dobou mu stále víc musím dávat za pravdu. A už se mi dělá zle z těch lhářů co budou tvrdit jak je šrotovné skvělá věc, jak zachrání automobilový průmysl, jak se strašně sníží emise, jak bude na silnicích hned bezpečněji a podobné populistické řeči. Přitom bude šrotovné hrobem celého autoprůmyslu ve chvíli kdy skončí. A jak už tu někdo řekl - když nějaký důchodce jednou za týden jede pár km do kauflandu ve své staré Škodovce 120, nevyprodukuje stejně skoro žádné emise. Zato podnikatel v načipovaném Audi Q7 se spotřebou 20 na sto a ročním nájezdem 100 tisíc kilometrů vyprodukuje škodlivin neuvěřitelně moc i když bude mít euro5. A podporovat šrotování aut která ještě nejsou opotřebovaná a rezavá, to je nechutná zhovadilost naprosto v rozporu se všemi zásadami ekologického chování a neskutečné plýtvání.
Do budoucna čekám že po šrotovném se v celé EU zavede nějaká pořádně mastná roční daň na starší auta s nižšími euro normami, která se bude platit ať už člověk bude jezdit nebo ne. AutoLobby má v EU silnou pozici...
Máte aspoň niekoho, kto má rozum, a jeho slovo niečo platí.
Náš najrozumnejší politik je v opozícii a navyše Maďar (ale budem ho voliť asi aj tak), takže vám Klausa môžeme len ticho závidieť. ;-) Je vzorom pre celú Európu, aký má politik byť - neobracať kabát, neklamať, nemeniť názory keď sa to hodí, ísť priamo za cieľom a myslieť predovšetkým na Čechy a na Čechov, nie na vlastné vrecko a vlastný mandát. ;-)
Klaus by možno mohol byť vzorom pre Európu, ale celá EÚ ho má plné zuby a všetci dobre vieme, že za tým stojí jeho odmietavý postoj k Lisabonskej zmluve ;-)
Každopádne je to politické semeno a plody zo všetkých týchto politických semien prinášajú občanom pramálo z toho, čo by skutočne mohli prinášať...
Uvidíme, čo za Mosty ten Maďar ešte postaví ;-)
Však má 100% pravdu, Lisabonská zmluva je pekné svinstvo.
Čo šéfovi Mostu kvitujem je, že napriek prízvuku a maďarským tendeciám, má v hlave rozum, nemá za sebou žiadnu aféru a čo povie, má hlavu a pätu.
neodporujem Ti...pravdou však je, že ak sa má stať z EÚ silný celok, tak je na to potrebné niečo ako spoločná Ústava, pokým sa bude hrať každý zásadne na svojom piesočku, dávať navonok vyhlásenia každý za seba a štáty nebudú schopné uzniesť sa čo i len na spoločnom vyhlásení k medzinárodným problémom mimo EÚ (a samozrejme prestanú sa riešiť otázky zakrivenia a dĺžky banánov), tak má stále každý štát EÚ v ruke jeden zo Svätoplukových prútov a EÚ sa tým pádom stavia do pozície medzinárodného panáka, ktorému sa utrie ešte nejedna facka, spoločenstvo takmer o ničom...ale radšej tu nerozvíjajme politické témy ;-) opáčil si nového Scenica na ceste?
Tak to máš pravdu, ale akákoľvek dohoda či ústava, ak bude diskriminačná voči menším štátom v prospech väčších, je odpadom, ktorý s demokraciou, ktorej majú stále plné ústa, nič spoločné.
To porovnanie so Svätoplukovými prútmi je dobré, len škoda, že tie prúty čo spomínaš, nie sú pre každého rovnaké...
Na Scenic mám čas, keď bude aktuálny, vyskúšam. Momentálne je to na Slovensku úzky profil, na predvádzacie jazdy je poradovník (čaká sa, či príde aj nejaká predvádzačka), a čo do roomov príde, je v priebehu pár dní predané. Frantíci asi nestíhajú vyrábať. Už nie sú ani prospekty, skús objednať cez internet, nepochodíš, proste nemajú. ;-)
Par ludi si mohlo lacnejsie kupit auto. Takto si nikto nic nekupi, snad si nemyslite ze tie peniaze sa nejako lepsie vyuziju >:D
Niekto vyvoleny si kupi krasnu jachtu a ty menej stastni z jeho okoliasi vystacia s nejakym Bentley a pod. ;-)
Šrotovné nakonec dříve či později projde, levice umožnila slabé pravicové vládě prosadit protikrizový balík jehož je šrotovné bohužel součástí, byla to dohoda dvou nejsilnějších stran a tak to i zůstane... :-(
Tohle nás však až tolik trápit nemusí, jsou tu jiné nesrovnatelně závažnější průšvihy, nedořešená reforma zdravotnictví, stále odsouvaná důchodová reforma, hrozivě narůstající schodek rozpočtu, přebujelá byrokracie....na novou krizi máme dobře zaděláno, dobrou noc.
Proc je jako obrazny doprovod ku clanku zobrazen prave Fiat 500 ?
Jako kdyby podvedome nekomu vadilo, ze prave tento model prezil v Italii (samozrejme i jinde) desitky let a je stale aktivnim ucastnikem kazdodenniho boje v ulicich italskych mest !!
No tak nebuď tak vztahovačný..., kdyby tam dali třeba Warťase,
tak se zase ozve "někdo", kdo se vší vážností prohlásí, že Warťas vlastně předběhl "svou dobu"... ;-)
Vozový park může být starý, to přece nic nevypodívá o kvalitě, důležité je, co ten vozový par tvoří a jak se k starším vozům majitelé chovají. Nikde není řečeno že starší auto nemůže být ekologičtější než-li novější, navíc pokud srovnáme starší benzin s novým dieslem. Dražší starší auta byla vyráběna skutečně jako auta co něco vydrží, auta z aktuálních ceníků autosalonů jsou spotřební zboží, při porovnání nakonec zjistíme že nové auto potřebuje víc náhradních dílů než starší a půjde to s ním z kopce strměj než se starým. Je chyba, že by tuto "ekologickou daň" nemohl získat živnostník / podnikatel, přitom ten s tím autem najezdí víc km než nějaký děda z Horní/Dolní kterému hnije nějaká Volha v garáži a pak tam bude hnít Fabka.
Moje mazda toho ještě hodně vydrží takže tu bych na nějakou daň neupsal ani náhodou. Světe div se, ale moje Mazda má 15x nižší hodnoty NOx než je limit na STK, takže by s přehledem plnila EURO4