Pravdepodobne to bude tak, ze elektromobily potichu vymyznu, cena benzinu stupne niekde na 60kc/liter a zrazu budu zase vsetci pozadovat elektromobily. Hned, ako sa objavia na trhu, cena benzinu klesne na 45kc. Az za povedzme 40rokov, ked bude benzin stat po zapocitani inflacie a malych zasob 120kc/liter, potom sa uz elektromobil presadi.
PS, ked vidim ten hranol v kufri, ani sa nedivim predajom.
Ono je to trochu zacarovany kruh - elektromobily sa predavaju malo a preto su drahe. A su drahe preto, lebo sa predavaju malo. Ak by sa elektromobily chrlili v milionovych seriach tak ako klasicke auta, tak aj ich cena by bola niekde uplne inde. A v tom je cely problem. Dokial je elektromobil 3 x drahsi ako porovnatelne auto so spalovacim motorom, tak ma male sance na nejake masove rozsirenie. Ale casom aj na to dojde. Elektrinu vieme vyrobit roznymi sposobmi. Ropu vyrobit nevieme. Takze skor ci neskor nejaka forma elektromobilu bude nutnostou. Ale autorov postoj k problematike nieje nicim inym ako pohodlnym strkanim hlavy do piesku. Ak bude dostatocna siet rychlonabijacich stanic, ceny elektromobilov nizsie a dojazd vyssi, tak tak ich masovemu rozsireniu nic branit nebude. A znova zopakujem - vystavat množstvo nabijacich stanic - vieme, stlacit cenu elektromobilov velkoseriovou vyrobou tiez vieme, zvysit dojazd sa dari uz teraz / vid napr. Tesla model S / a je vysoko pravdepodobne ze sa to bude dat roznymi technologiami este zvysovat. Ale ropu vyrobit NEVIEME a ani pravdepodobne ju ani nikdy vyrobit NEBUDEME VEDIET. Takze nejako zacat treba, a aj ked zdaleka nepatrim medzi nadsencov Bruselu, tak v tomto im davam zapravdu a s masivnymi investiciami do elektrizacie individualnej dopravy a zvysovania urovne a kapacity verejnej dopravy absolutne suhlasim. Lebo pokial niekto nevymysli "auto na vodu" tak z dlhodobeho hladiska asi inej cesty niet.
To neberiem .... automobilky majú dosť peňazí aby to "rozbehli" ....
Ale keďže vedia, že je to hlúposť tak robia iba to čo "musia" a čo sa dá tak dávajú na plecia tých "ekologických" vlád - viď. najnovšia hlúposť o vybudovaní tisícov nabíjacích miest za verejné peniaze ...
A jak to souvisi s potrebou vystavby infrastruktury?
BTW ti majitele si auta kupuji za svoje - i ty dane, ktere zaplati (nebo jim budou castecne odpusteny) jsou jejich penize. ;-)
Co je geniální a ekologicky ? To snad nemyslíš vážně ? Je zcela znama věc ze kdyz je někde elektrika,tak se to jenom sere a ekologicky elektricky auto ? To ze to nic nevypouští neznamená ze je ekologicky,výroba je tak ekologicky náročná ze když vyrobim 100 obyčejných aut nebude to mít vliv na životní prostředí jako ty stacky s elektrikou,tyhle žvásty si pis někde jinde, kde ti to žerou......
Jo, to je opravdu "znama vec ze kdyz je někde elektrika,tak se to jenom sere". Mozna pro zacatek staci prestat kupovat elektroniku v trznici v Vietnamcu. ;-)
V kdejakem technologickem provozu jedou elektromotory 24 hod. denne v dynamickem rezimu a natoci za dobu sve zivotnosti podstatne vic nez jakykoliv spalovaci motor.
Popravdě, debakl prodejů elektrického Focusu je mi tak nějak jedno, ale informace o tom, že Brusel bude stavět miliony dobíjecích stanic mě děsí...jde i o moje prachy ;-\
To víš, státy EU mají zrovna peněz na rozdávání, tak co by se jen tak z hecu nepostavilo pár milionů stanic pro neexistující elektromobily. Je to přece tak ekologické... :-!
Tak hlavně jdo o to , že Brusel zase někdo myslel *. V první řadě se by musel kde se vezmou peníze na nové elektrárny( ovšem pochybné alternativní to rozhodně nejsou), kde se vezmou peníze na posílení distribuční sitě a pak je možné se bavit o dobijecích stanicích. Pomíjím zasádní problém a to baterie.
Elektomotor jako pohon je naprosto dokonalá jednotka, můžete vymýšlet jak chcete, pro pohon se prostě hdím nejlépe a jediné co mu chybí je nepřekonatelný zvuk atmosferického osmi nebo deseti válce, ale to je tak všechno. Jenže pro ten dokomalý pohon je potřeba energii a zatímco k tomu nedokomalému krásně znějícímu osmiválci stačí přidat platovou bandasku s dírou do kastle za pár kaček a nějaký to čerpadlo, v principu s neomezenou životností, k dokonalému elektropohonu (4x4 s rekuperací a s akcelerací letadla) za "par korun" se přidá plnej kufr drahých baterii s "trapnou" životností a cenou, za kterou bych s tím osmiválcem stál u stojanu každej den třeba 3-4 roky. Načež možná že ropu neumíme vyrobit, ale podobně budeme dopadat se mědí, zlatem, niklem, lithiem a i těmi polymery, který se taky třeba vyrábějí z ropy a ještě u nich hrozí riziko výbuchu či požáru... Je to těžký, dovedu si představit elektroauto, ale nedovedu si představit, že bych s ním jel 800 km třeba 16 hodin jen proto, že každé 3 hodiny musím čekat 2-3 hoďky na nabití. A koupit si auto za mega do města? to se může vyplatit tak maximálně kurýrovi. A ani ten přece nepůjde za 3 hodiny práce domů, protože vybil baterky... Navíc elektřinu vyrobit možná umíme různě, ale je otázka, jak je to ekonomické, ekologické to zrovinka vůbec není... Mě se líbila konstrukce hydrogen, vodíkové stanice, ale poslední dobou nějak ticho po pěšině. Že by nějaký bezpečnostně technologický problém?
S vodíkem je ten stejný problém jako s elektřinou - velmi špatně se v autě "skladuje".
A stejně jako u elektřiny je problém v tom, že se nedá nikde "těžit", ale musí se z něčeho vyrobit. A stejně jako u elektřiny je to nejlehčí/nejlevnější z fosilních zdrojů. Prostě dvě slepé uličky.
No je mi jasné, že se "hůř" skladuje, každopádně, jeho "tankování" netrvá hodiny, měl jsem pocit, že se "intenzivně" řeší jeho bezpečné převážení, no asi to někde usnulo. Je to škoda, i když chápu, že ústupky bezpečnosti se budou dělat jen velmi těžko.
Problém výroby bych neviděl jako kardinální, suroviny se najdou (včetně té elektřiny ;-) )
"Drobny" problem je, ze pokud mam (nejak jsem vyrobil) k dispozici urcite mnozstvi el. energie tak pokud ji pouziji na nabiti baterii elektromobilu dojedu 3x dale nez pokud ji pouziji na vyrobu vodiku a ten nasledne pouziji v aute s vodikovym pohonem.
Takze pokud jsi ochoten platit za "palivo" do vodikoveho auta 3x vyssi castku nez u elektromobilu, proc ne?
Použitelnost elektromobilu stojí a padá s ukládáním elektrické energie. Takže otázka je, co tě stojí ukládat elektrickou energii ve voze. Za určitých okolností může být přijatelné spotřebovat trojnásobek energie. Pokud by ti šlo o co nejmenší spotřebu, tak se můžeš také ptát, jestli je potřeba jezdit 130, jestli by nestačilo 100, nebo 80, 50, 30. Co takhle vyměnit auto za jízdní kolo? Efektivita procesu výroby alternativního paliva je velmi důležitá, ale argument to není jednostranný.
Me naopak efektivita vyuziti energie prijde jako klicova otazka. Nejlevnejsi energie je ta, ktera se nemusi vyrobit (zduraznuji to "nemusi" nikoliv "nevyrobi" abychom se opet nedostali do demagogickych kecu o jezdeni na kole ;-) )
Kdybychom totiz dnes chteli celosvetove nahradit veskerou energii, kterou ziskavame z fosilnich paliv bude k tomu potreba radove 10000 novych jadernych elektraren, ktere spotrebuji dosud zname zasoby uranu behem jednoho desetileti. A z tohoto pohledu si luxus trojnasobne spotreby proste nemuzeme dovolit.
Já jen říkám, že trh klade určité nároky na vozy a může tedy pro někoho být přijatelné provozovat vozidlo s vyšší spotřebou. Jak říkám, elektromobil stojí a padá s ukládáním elektrické energie. Jinak souhlasím, s elektrickou energií umíme celkem dobře pracovat a pravděpodobnost, že jakýkoli jiný řetěz dosáhne podobné účinnosti, je mizivá.
máš zase ale čiste bezúdržbovou nádrž na vodík a "nádrž" na elektriku. kterou budeš muset cca za 5 let částečně nebo komplet vyměnit a cena výměny je rovna třetině nového auta. Kdo si koupí ojetý elektrovůz?
I kdyby se vyřešilo skladování a tankování, stejně to nedává smysl ... právě kvůli té výrobě. Proč vyrábět z ropy nebo zemníhi plynu vodík, když auta můžou jezdit rovnou na ten zemní plyn, u nějž je skladování daleko jednodušší.
I když by se vyřešilo skladování tak pořád platí, že nejlevnější výroba vodíku je rozkladem methanu, tedy zemního plynu. Ale energeticky vyjde lépe ten zemní plyn pálit přímo v zážehovém motoru. Takže ano, stále jsme ve slepých uličkách. Jedině nějaká skutečně levná výroba vodíku pomocí biotechnologií snad dává naději, ale zatím nic průmyslově využitelného.
V Reykjavíku jezdí na vodík autobusy už drahně let, technicky a technologicky (včetně bezpečnosti) je celý cyklus víceméně hotov. Nakonec Honda přece vyrobila auto na palivový článek, v Top-gearu ho předváděli včetně tankování, měli ho i v Autosalonu a tam k němu konstatovali, že to bylo nejdražší auto (cca 17 mil. CZK), co tam kdy testovali.
Vodík by byl jako by-product u reaktorů 3. (nyní máme dvouapůltou) a 4 generace (horizont 20 let pro užitnou aplikaci) celkem bez problémů, problémem je ale to, že zásob ropy a plynu jsou mraky - pamatuji už několik dat, kdy měla ropad dojít, ani jedno se nenaplnilo. První zelení v osmdesátých letech hovořili o roce 2000....Minulý týden jsme v televizi sledoval jakýsi dokument o Kataru a tam bylo řečeno, že jeho zásoby zemního plynu jsou druhé největší na světě a při současném tempu spotřeby se vyčerpají za - 200 let. Včera jsme zase kdesi četl, že v Austrálii byla objevena ropná ložiska, která jsou jenom o "něco" menší než ta největší na světě - v Saúdské Arábii.
Problém jaderné energetiky a jejího rozvoje a s ní i produkci dostupného vodíku vidím někde jinde. Co by dělali všichni ti těžaři, kdyby najednou ropa sloužila jenom jako chemická surovina? V docela pěkném dokumentu o vodíkovém pohonu konstatovala mluvčí Shellu (!), že oni mají infrastrukturu a dopravu a zeptala se, z čeho by šejkové stavěli zázraky a la Dubaj.....
Uhelná a naftová lobby v USA rozvoj jaderných technologií zpozdila aspoň o 20 let.....proč asi, že.
Jinak je zajímavé, že se každý děsí nádrže s vodíkem, ale že se běžně převážejí bomby s nejrůznějšími stlačenými plyny nikomu nevadí. V Reykjavíku jsme sledoval tankování autobusu a bylo to úplně stejné jako u benzínu s tím rozdílem, že samozřejmě došlo k těsnému propojení obou systémů přes (zřejmě) nějakou přírubu, ale to je přece u autoplynů taky.....
Podle mne zalezi na tom jak je auto koncipovane. Pokud je to jen prestavba auta navrzeneho puvodne pro spalovaci motor "abychom meli taky elektromobil" tak to konci podobne jako ten Focus. Baterii narvou nekam do prostoru puvodne urceneho pro vyuziti posadkou a pak se divi, ze to nikdo nechce. ;-\
Tím to určitě není. LPG přestavby taky zasahují do prostoru pro posádku (respektive pro zavazadla) a podívej, kolik toho u nás jezdí.
Podkle mého názoru je u elektromobilů zásadním mínusem omezený dojezd, dlouhá doba "tankování" a vysoká cena. V USA nesmíme zapomenout ještě na jeden aspekt ... vzhledem k tomu, že tam benzín není zatížen spotřební daní, tak cena samotných alternativních paliv je tam "nezajímavá".
Protože Ford vyrábí auta"na sklad", takže pokud nadhodnotí poptávku, má problém. Tesla vyrábí na objednávku, takže má "vyprodáno". Tak jako tak oba výrobci prodávají řádově stejná množství elektromobilů.
Opravdu? Ja vidim, ze Tesla za minuly rok vyrobila (a prodala) 3383 modelu S (momentalne vyrabi 400 aut tydne). Focusu vyrobili asi polovinu o prodeji nemluve.
Jasne. Mit prodanych 680 aut nebo 3300 aut modelu o dve tridy vyssi to vlastne skoro totez. >:D
Pokud jde o ten plan tak problem Tesly neni v poptavce, ale v rozjezdu vyroby (a to predpokladam vis ;-) ).
To nevím, já se o to zase tak moc nezajímám. A je to takové handrkování o ničem. Faktem zůstává, že o elektromobily není zdaleka takový zájem, jak si politici a manažeři automobilového průmyslu mysleli.
A pokud jde o ekologii ... nebylo by daleko jednodušší podporovat třeba auta na zemní plyn ? Ústupky v komfortu jsou menší, cena technologií výrazně nižší a ve výsledku příspěvek ekologii mnohem vyšší než výroba akumulátorů.
To si pomyslí každí Amík , a má pravdu , je to dosť drahé , má to slabý dojazd , životnosť batérii je len 6-7 rokov a cena benzínu v USA je na úrovni perlivej vody z Tesca ... ;-)
Presne tak. Cena benzínu je 8 krát nižšia než cena piva. Včera som bol v bare a tak to mám aktualizované.
Liter benzínu cca 1 USD, liter piva v bare 8 USD. ;-)
Další článek vyrobený přesně pro čtenáře místního serveru, aby se měli nad čím vzájemně utvrzovat ve spalovací víře. Klasický legrační postup, jak z dat, která jsou publikována si vytáhnout jen to co se hodí do obrazu který potřebují. Takže realita je :
V roce 2012 stoupl prodej elektrických aut v USA o 349 % na 50 000 kusů. Jednalo se jak o elektromobily, tak především plug-in hybridy. A teď si buď můžete vybrat jeden model, kterého se vyrobilo pár kusů a tvrdit, že elektromobily skomírají. To pokud jste médiem žijícím ze splaovacích motorů. A nebo vás živí alternativní pohony a pak můžete udělat článek s titulkem "fantastický nárust výroby elektropohonů.
Pravda ovšem není ani jedno. Pravda je taková je, že elektromobily i plugin hybridy jsou na samém začátku. Pravda je taková, že ani jeden model zavedených mastodontů nesahá ani po kotníky modelu Tesla. Pak není divu, že o vybrané modely není příliš zájem. Tesla má vyprodáno na rok dopředu. Plugin hybrid Fordu se naopak prodává celkem dobře. A to je jenom elektromobil " v přechodu". Takže dělat dalekosáhlé závěry z jednoho čísla je opravdu jen přání otcem myšlenky.
Pravda není ani váš příspěvek. Elektromobily nejsou na začátku ... začátek elektromobilů byl v 19. století. Kolem první světové války přišel jejich konec - spalovací motory je vytlačily.
A jen pro informaci - plug-in hybridy nejsou elektromobily, jsou to hybridy, kde je reálným primárním pohonem stále spalovací motor.
Ještě bych dodal, že například v kolejové dopravě se elektrika úspěšně používá desítky a desítky let a dokonce i ten slavný princip Ampery tady je už zavedený hezky dlouho. Pokud jsou někde koleje a troleje, je to bez problémů, pouze je třeba si uvědomit, že nic univerzálně nejlepšího neexistuje a potřeby každého člověka jsou natolik různorodé, že jeden univerzální způsob dopravy je prostě neuspokojí. Vždycky vedle sebe bude mít místo hromadná trasami standardizovaná doprava (vlaky, MHD), s dopravou hromadnou a pružnější (autobusy) s dopravou individuální.....pokud ona individuální doprava nesplní požadavek na "volnost" pohybu a dojezd 500 - 1000 km kdykoliv od daného okamžiku, nemá šanci.
Podobné hnidopyší debaty namají cenu. Ano, plugin hybrid jako třeba Volt, mají papírově primární pohon spalovacím motorem, ale v realitě je to u většiny uživatelů z větší části elektromobil, jinak by si nekupovali právě Volt. Přečtěte si reálné zkušenosti českých uživatelů - "u pumpy 2x za rok". Dobrá Elektromobily nejsou na začátku, na začátku jsou elektromobily s moderními články, které v 19. století neexistovali. Opravdu má smysl vést debatu o takových ptákovinách??
to je jedinej a hlavni problem, ve chvili kdy bude moznost dobijeni na "kazdem kroku", tak zacne po elektromobilech poptavka
pro emektromobil bude take dulezite jak se v pristich kuprikladu 10 letech posunou v technologiich baterie, tezko bude mit bezne osobni auto se spal./zaz. motorem za 10 let dojezd treba 2000-3000km na nadrz, kdesto u elektromobilu to tak bejt v budoucnu klidne muze, zapomina se na fakt ze do baterii se dnes rve do vyzkumu nejvic a to vcetne ropnych spolecnosti
Ač zastánce všeho elektrického stále mě překvapuje naivita řady lidí ve vztahu k elektromobilům. Ano elektromotor a jeho regulace jsou dávno zvládnuté technologie a dnes jsou daleko dokonalejší než jakýkoliv spalovací motor. Ano dobíjecí stanici umí postavit průměrný žák průmyslové školy, ano posílení přenosové soustavy by znamenalo investice, ale technicky nic světoborného. Ovšem baterky, baterky, baterky. To je oč tu běží. Ukájet se myšlenkou, že začnu vyrábět auta, stavět dobíjecí stanice a vývoj baterek nějak pokročí či dokonce poskočí je hrubý omyl. To je stejně "prozíravé" jako začít stavět zaoceánský parník v Praze na Štvanici s výhledem, že jednou bude v Praze moře. Pokud se povede průlom v oblasti baterií, což se samozřejmě stát může, tak se elektromobily prosadí bleskově a bez jakýchkoliv dotací asi jako kdysi spalovací motor, protože to bude business jako hrom. Pokud se průlom ve výzkumu baterií nepodaří tak všechny ty dotace a přiblblé projekty politiků jen požerou peníze z našich daní.
znam par lidi i tady v CR kteri o elektromobilu uvazuji a jsou ochotni zanej zaplatit i vic, ale zatim nekoupi, protoze nemaji kde "natankovat", elektromobil je dnes zivotaschopnej vpodstate jen v Praze a prilehlem okoli pokud chces spolehat i na verejne dobijeci stanice, a to je prozatim odrazuje, mimochodem jeden z nich ma R8 a tesil se na Etrona, takze prachy za takove auto mu necini zadnej problem vysolit
ja osobne bych si z fleku klidne koupil Leafa, ale odrazuje me stejna vec, nemel bych kde "tankovat" pri cestach momo Prahu a dve auta nechci, v Praze mam holt jen jedno garazove stani
Kecy v kleci. To je fakt takovej problém otevřít oči a vidět?? Vždyť jsou toho plné noviny - v Tesle vyrábí elektromobily s dojezdem k 400km a použivají k tomu baterie, které jsou dostupné komukoliv jinému. Takže zkazky o nedostatečné bateriové technologii jsou jenom historky, kterými se mastodontní automobilky pokouší zastřít fakt, že oni to neumějí.
Ano, když k elektromoblu připojíš dvoutunový vlek s bateriemi, tak se někam k 2000 km možná dostaneš. U benzíňáku stačí stodesetilitrová nádrž. :-)
Elektřina z akumulátorů má spoustu velmi dobrých uplatnění, které nám usnadňují život ... od mobilních telefonů po notebooky. Ale do aut se to prostě nehodí.