Nádherné stroje byli ve své době 111, 148 a 815 S1 . Dneska už je Tatra bohužel historie. Začalo to Terrnem, které mělo kabiny rezavé po 2 letech, jízdní zkoušky Jamalu taky problémy kam se podíváš. O následném tunelování nemluvě. O zákazníka, jeho potřeby už není zájem. Stará garda je v důchodě (pokud žije) a mladí jsou jak ze vzduchoprázdna. Dneska už vlastně žádná Tatra není, ty dnešní domršence Daftra mají sice ergonomickou přístrojovku, ale tím výhody končí.
Tak Jamal není primárně určen pro trhy střední evropy a TerrNo1 jezdí docela dost, se shnilou kabinou sem teda žádný neviděl....a problém bude halvně v nedostatečné servisním zálezmí a počtu delerů po světě
tož troška praxe.
"Když zhodnotím, že jsme měli půjčené celkem 3 Phoenixy:
6x6 S3 lehký KingFrame vzadu (bez per), verze 30 tun technická celková
6x6 S1 střední KingFrame vzadu (listová péra, bez redukcí v kolech, pneu 12,00 R 24), verze 35 tun celková
8x8 S1 střední KingFrame vzadu (listová péra, bez redukcí v kolech), verze 44 tun celková
tak asi celkový dojem je následující:
Podvozek NonPlusUltra (neexistuje konkurence - hlavně u 8x8, pohodlí, rychlost v terénu, vibrace, poloměry otáčení), jediná malá piha na kráse, u 6x6 při rychlém průjezdu velké příčné nerovnosti jdou přední měchy na dorazy. Kabinu, motor, převodovku není třeba hodnotit je to 100% DAF CF85, který má svoje mouchy (pedálová skupina, chybí počítadlo motohodin, bajonetový závěs pro vyproštění ...) i výhody (silný motor, který jde pěkně od spodu, velmi dobře jde spojka, ...). Na hodnocení spotřeby je asi moc brzo, 8x8 po prázdnu bere 35 až 36 L/100 km, 6x6 o pár litrů méně, v soupravě 45 až 50 L/100 km (podle zatížení a trasy), 8x8 v extrémním terénu i 100 L/100 km.
Pokud jde o spolehlivost vidím 2 možné problémy:
- komplikované řízení (hodně kloubu, riziko zadírání)
- moc elektrických kabelů tažených po rámů (zhnijou)
Jestliže vezmu celkovou koncepci auta, tak jediné negativum je asi kabina stejně vysoká jako u jiných PVC 6x6, 8x8 = ztratila se jedna z konkurenčních výhod Tatry TerrNo1, elektroniku a vodou chlazený motor mají všichni. Cenově je dnes Phoenix na stejné, někdy i nižší cenové úrovní jako PVC konkurence. "
[odkaz]