Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Chystá se downsizing pro pneumatiky: Za vším hledejte valivý odpor

V rámci snižování spotřeby a emisí by v dohledné době mohlo dojít po downsizingu motorickém i na pneumatikový. Zapříčiní jej nové normy, stanovující limity pro jejich valivý odpor.
Zpět na článek
26. 3. 2013 16:30
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
26. 3. 2013 14:28
26. 3. 2013 14:37
26. 3. 2013 16:33
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
26. 3. 2013 18:12
26. 3. 2013 18:15
27. 3. 2013 11:02
27. 3. 2013 14:24
26. 3. 2013 19:47
26. 3. 2013 19:30
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
27. 3. 2013 07:52
Avatar - jenik1
26. 3. 2013 12:35
To správná cesta
Kdo někdy jel na závodním kole s galuskami ví o čem píšu. Kolo jede téměř bez šlapání. :-)
Rozbalit vlákno
31
26. 3. 2013 12:41
Re: To správná cesta
Az na to, ze u tych galusiek to robi v prvom rade tlak nafukania...
26. 3. 2013 13:48
Re: To správná cesta
Chcete mi říct, že MTB nebo trekingová guma jede při 5 atmosférách stejně jako silniční příp. galuska při stejném tlaku? :no:

Ze zkušeností vím, že to tak neplatí. ;-)
26. 3. 2013 14:51
Re: To správná cesta
No ja som mal za to, ze teraz porovnavame bezne cestne pneumatiky (ci uz auto, alebo bicykel). Neviem preco do toho pleties MTB. To uz rovno mozeme porovnavat aj s tankovymi pasmi...
26. 3. 2013 15:06
Re: To správná cesta
Ok i tak silniční a silniční-trekingový plášť má velmi odlišný valivý odpor...
27. 3. 2013 09:43
Re: To správná cesta
Asi tak jako srovnávat slick a normální pneu.
27. 3. 2013 09:50
Re: To správná cesta
Jaký slick a normální pneu? Pokud vím na pneu se vzorkem (lehkým) se dělají jak na treka, tak na silnici a stejně tak slicky když na to dojde... :-!

Příště si prosím ověřte informace, než přidáte příspěvek. ;-)
27. 3. 2013 10:02
Re: To správná cesta
Tak a teď prosím čísla. Jak velký je rozdíl valivého odporu u teku a silničního při stejném tlaku ? Je zřejmé, že užší pneu nižší odpor, ale vzhledem k tomu, že u auta tvoří valivý odpor cca 4% z celkového odporu, tak i kdyby jsme dokázali valivý odpor "vypnout" rozdíl bude max ty 4%. Tedy jak níže píše bully, ani tak není rozhodující valivý odpor, jehož rozdíl bude a silničky a treku(stejný tlak, podobný vzorek) velmi nízky, ale aerodynamický odpor. Na silničkách jsem nejezdil, ale treky a MTB docela hodně(dokud jsem si na tom pekelnym stroji nezlomil dva obratle) a nikdy nezapomenu na pláště "Mud Master" co jsem měl na Wheeleru, hučely jak bombardér, čtvercový průřez, ale stejně se v klesání u Lipna do vesničky Aigen rozjely na víc jak 100km/h na MTB :-O
27. 3. 2013 10:41
Re: To správná cesta
Čísla vám nepovím, jelikož je nevím. Píši z praxe a je rozdíl jet 100km na treku se silničníma a s trekovýma pláštěma - porovnávat jiné kola nemá cenu ( rozdíl váhy, aerodynamiky,...) , ale nechme ťěch žabomyších válek. Pokud člověk alespoň trochu jezdí na kole a vystřídá pár plášťů, tak ví o tom své.

Jinak kilo jet na biku, smekám klobouk, já jel nejvíc asi 85 za autem, ale na silnici, což je trošku rozdíl :-) .

Jinak ještě k původnímu tématu. My tady řešíme extrém v řádech mm, na autě to je 10-ti násobně větší "rozdíl, problém".
27. 3. 2013 10:59
Re: To správná cesta
Tak tak, rozhodně nehodlám "válčit za svou pravdu" Jen poukazuji na skutečnost, že pouhé snížení valivého odporu v řádech procent nemá žádný zásadní praktický význam v celkových číslech.
Není co ani před kým smekat, tedy jestli se neklaní blbosti >:-[] Byl jsem mladej a blbej a jen jsem to pustil. Skoro to ani nešlo řídit (malý sklon na vidlici) Však jsem si ještě ten samý rok vykoledoval v Rakousku ty dva zlomený bederní obratle :-( a cestou do špitálu (na kole) mě ještě srazilo auto >:-[]
27. 3. 2013 11:05
Re: To správná cesta
Když se daří, tak se daří... Mějte se :-)
Avatar - Bully_
27. 3. 2013 00:19
Re: To správná cesta
Ano. Siroky plast za predpokladu ze ma totozny vzorek, je ze stejneho materialu a je nafoukany na stejny tlak jako silnicni uzky plast ma dokonce NIZSI valivy odpor. Problemem je ale u jizdnich kol aerodynamika, pri tak nizkem Wattovem vykonu cyklisty. Proto se siroke plaste nepouzivaji, pri "vyssich" rychlostech (cca 25km/h+) uz je prevladajicim odporem ten aerodynamicky a valivy ma jen podruznou roli.
Zkusenost je casto jenom zdani a opakovane klise. BTW zavodil jsem roky jak na silnici, tak na MTB.
27. 3. 2013 07:42
Re: To správná cesta
Jasně, vím a souhlasím. ;-) jen nemám rád teoretiky, kteří o něčem jen kecají a ještě k tomu blbě...

PS: taky už mám trochu našlapáno, jak normálně, tak závodně :-)
26. 3. 2013 12:50
Re: To správná cesta
Jo ty správná cesto, co třeba, až budeš brzdit? Sice se zabiješ, protože nezabrzdíš, ale bude to ekologicky. první co se stalo, výrobci pneu snížili výšku dezénu z 8mm na 6,3 - 6,5, výsledkem bude nájezd na pneu o 10-15% nižší, takže si ekologicky vyrobené pneu budem muset koupit dřív. Výrobcům pneu se zvýší obrat, zisky. Ale ovcím (obyvatelům EU) nabulíkujem, že je to pro jejich zdraví.Výroba pneu je jistě velmi ekologická záležitost.

Ještě by taky měla EU nakázat opravovat cesty.
Avatar - TeeJay
26. 3. 2013 12:59
Re: To správná cesta
Ne tak docela. Směsi se dnes opotřebovávají mnohem méně, takže guma vydrží i tak stejně nebo déle. Nižší vzorek navíc vylepšuje stabilitu bloků dezénu. Vyrobit takovouhle gumu bude výrazně levnější, tedy minimálně co se množství použitého materiálu týče.

EU: :-) :yes:
Avatar - CHerokee
26. 3. 2013 13:13
Re: To správná cesta
:yes: tady se klidně vývoj posunout může...
26. 3. 2013 13:24
Re: To správná cesta
vývoj se posouvá každým rokem, každým novým dezénem, každou novou směsí. Zásahy EU jsou k ničemu. Výrobci si obvykle najdou cestu, jak je obejít, ve výsledku to prodraží běžný výrobek a zaplatíme to my, jako spotřebitelé. Ekoefekt je minimální. Neznám rozumného řidiče, který by se při nákupu pneu řídil ekoštítky.
Avatar - CHerokee
26. 3. 2013 14:12
Re: To správná cesta
To, že neznáte, neznamená, že nejsou. Zvláště v Německu zcela jistě jsou.
27. 3. 2013 08:45
Re: To správná cesta
No moje guma má sice mizernou ekoznámku, protože je hodně lepivá, ale za to drží jak přibitá. To jestli jezdím o pár deci víc, což jsem zatím nepoznal mě vůbec nezajímá Na nějaký eko gumě, která má adhezní vlastnosti 10 let starýho puku se nemíním někde zabít. Ať mi celá EU s jejich nařízeníma vleze na záda. :-! :no:
27. 3. 2013 12:05
Re: To správná cesta
Naprosty souhlas :yes:
26. 3. 2013 13:19
Re: To správná cesta
Ano, směsi se opotřebovávají měně, ale že by měly lepší brzdné vlastnosti, to bohužel.
Nižší vzorek sníží objem odvedené vody... aby se to narovnalo, zúžíme gumu, budeme hůř brzdit a samozřejmě víc platit. Je to přeci "vylepšení", že...
26. 3. 2013 13:54
Re: To správná cesta
1, 99% řidičů nikdy nevyužije pneu na 100%
2, nechápu, jak hůř brzdit, snad přizpůsobuji jízdu typu a stavu vozovky, stejně tak vozu potažmo pneu.

A pokud jezdíte po okruhu a opravdu potřebujete skvělé pneu, pak jsou pro vás závodní nehomologované.
26. 3. 2013 15:21
Re: To správná cesta
užší guma = delší brzdná dráha, asi není o čem diskutovat, může mít profil jaký chce. Jak se i autor zmiňuje, zrovna na suchu to bude znát. Kecy o přizpůsobování stavu vozovky jsou dost mimo.

Nepotřebuji pneu na okruh, jen mám vysoký roční nájezd a sada gum jde do desítek tisíc. Takže pokud budu muset koupit za rok/dva o sadu navíc, rozhodně to za ekologické nepovažuji, neboť je někdo musí vyrobit, zlikvidovat ty staré.

Přijdou mi výplody EU přesně ve stylu "je to sice dál, zato horší cesta..."

No vidím, že pseudoekologie EU má své příznivce .
Avatar - King
26. 3. 2013 15:44
Re: To správná cesta
Pneumatiky neopotřebíš víc. Obvod kol zůstane zachován a tedy i míra opotřebení.
26. 3. 2013 16:37
Re: To správná cesta
Jak to že ne, když bude guma užší, tak na cm2 plochy bude větší hmotnost, takže vyšší tlak a z toho vyplývající vyšší opotřebení. A s tím spojené zvýšení prokluzu tomu též nepřidá.
Obvod kola není jediné, co rozhoduje o opotřebení.
27. 3. 2013 08:46
Re: To správná cesta
ad 2 To dělám celou zimu. V létě bych rád jezdil tak abych se nemusel bát, že když ten přede mnou v dešti zastaví tak já mu přistanu do kufru, protože to nebrzdí.
Avatar - King
26. 3. 2013 14:16
Re: To správná cesta
Ale no tak. Schopnost odvádět vodu se s každou novou generací gum zlepšuje a to tak, že výrazně. A to dokonce i u tvých protektorů.
26. 3. 2013 15:07
Re: To správná cesta
:yes:
26. 3. 2013 13:20
Re: To správná cesta
Palec hore EU moze dat iba snilek... Este od nich nevyliezlo nic rozumne.
Avatar - King
26. 3. 2013 14:17
Re: To správná cesta
Počítám, že to byla spíš reakce na to opravování silnic. >:-[]
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
26. 3. 2013 16:30
Re: To správná cesta
:no: Tvojmu prispevku, vzdelaniu i rozmyslaniu.
26. 3. 2013 15:25
Re: To správná cesta
To sice jo, ale s přilnavostí to není žádnej šlágr. Vím o čem mluvím >:D
Avatar - hedvin
26. 3. 2013 14:28
kočáry
To bude fajn až budou kola zase ze dřeva a kovu :-)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - DawQa
26. 3. 2013 14:37
uzké cesty
no tak kdyby k tomu rozšířili silnice, tak by jsme regulerně všichni jezdili smykem.. >:D >:D
Toyota ví asi víc než ostatní ...
Rozbalit vlákno
0
Avatar - vabis
26. 3. 2013 15:30
mírně užší nevadí
Mírně užší gumy nelze démonizovat. Dosedají menší plochu, tedy mají větší zatížení na jednotku plochy. Lépe odolávají aquaplaningu atd. Jízda v zimě na šířce cca 280 není v osobním autě když je hladko taky žádné žůžo. Třeba T815 na balónech na ledě téměř nezabrzdí, na užovkách je to výrazně lepší. Široká kola spíš opticky evokují dojem velkého výkonu a image, než by byly tak nutně třeba.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - King
26. 3. 2013 15:47
Re: mírně užší nevadí
Ona je otázka, jak moc mírně užší to bude. ;-)

Ale v zásadě máš pravdu, myslím si, že jsou dnes pneumatiky spíš předimenzované, aby vylepšily jízdní vlastnosti. Navíc to vypadá, že váza aut začíná klesat a gumy přitom zůstávají nebo se ještě rozšiřují. Dobrý příklad přizpůsobení trendu je GT 86, i když tam byly motivy jiné. >:-[]
26. 3. 2013 17:18
Re: mírně užší nevadí
Každý centimetr šířky pneumatiky je poznat. Vpředu zkracuje brzdnou dráhu a lépe odolává nedotáčivosti (nebavím se o sněhu nebo ledu, ale o letních gumách) a vzadu (např. na zadokolce) dokáže lépe přenést výkon (zkuste si dupnout na plyn na 225ce a pak na 255ce a uvidíte ten rozdíl). Na suchu není o čem - čím širší, tím lepší. Zas je u širší větší riziko aquaplaningu na mokru, ale tak to je vždy něco za něco. :-)

Tenhle unijní socialismus to je něco. Proč někdo řeší spotřebu aut (zde v souvislosti s nižším valivým odporem)? Platí snad unijní úředníci náš benzín nebo naftu ze svých peněz? Pokud to někdo myslí vážně s bezpečností, koupí si naopak lepivou gumu, která se sice rychleji sjede, má větší odpor, ale dělá to, co má dělat hlavně - drží.
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
26. 3. 2013 16:33
Pozeram, pozeram...
... ze je tu dnes kopec radoby pretekarov... bez elementarnej fyziky, ale zato s obrovskym zapalom pre aplikovanie uzko specifickych parametrov na kazdodennu premavku.
Rozbalit vlákno
0
26. 3. 2013 18:12
Popel na hlavu
Já bych si přál aby u Bruselu byla sopka ,ta začala chrlit to svinstvo (alespoň týden) a to padalo na hlavy úředníku pak by jim možná došlo ,že řešit emise u aut je opravdu blbost.
Rozbalit vlákno
1
26. 3. 2013 18:16
Re: Popel na hlavu
:yes: :yes: :yes: Radsej keby riesili emisie tankerov...
26. 3. 2013 18:15
trend?
Preco sa vlastne neustale zvysuju priemery diskov? Je to cisto len o designe alebo rastie nebodaj kvalita ciest? Prvy Golf GTI mal 13" disky a tento ma 18" a za priplatok 19"...
Alebo podobna analogia O1 RS mala 16" a 17", O2 RS mala uz 17" a 18" a O3 RS dostane18" a 19"...urcite to nie je kvoli enormnemu narastu priemeru kotucov :-)
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Enthusiastic.driver
26. 3. 2013 18:34
Re: trend?
Protože rozežraní zákazníci chtějí stále větší a větší auta pro své větší a větší zadky. No a pak tu máme třeba normu pro ochranu chodců a obecně zvyšující se požadavky na bezpečnost, kvůli kterým mají auta mnohem mohutnější ponton a malá kola vypadají v podbězích tragicky..
Avatar - vabis
27. 3. 2013 11:02
Re: trend?
Smysl by mělo zvětšit kolo myšleno poloměr kola. Zda si někdo nahradí 16 palců za 18 palců, je to pouze vykoupeno užší gumou ve prospěch disku a přínos je minimální. Ono pneumatika funguje také jako tlumič. Když se v dnešní době dělají auta díky losím testům atd výrazně utažená s tuhými tlumiči, nemá už moc co pérovat. Takže klasické gumy s mírně balonovým charakterem jsou pro běžné řidiče daleko lepší.
27. 3. 2013 14:24
Re: trend?
Ono su v podstate 2 "trendy":
- narast priemerov diskov, pri zachovani obvodu kolesa
- narast rozmerov pneu - kedysi mala Astra G 195/60 R15, Astra H uz 195/65 R15 a Astra J uz 205/65 R16...
26. 3. 2013 19:47
Re: trend?
Podle mě jsou v tom dva faktory. Zaprvé snaha zlepšit jízdní vlastnosti a zadruhé design - větší kola vypadají lépe a hlavně jsou dnešní auta vpředu i vzadu "boubelatá", takže malá kola působí směšně.
Avatar - Enthusiastic.driver
26. 3. 2013 18:31
I don't wanna live on this continent anymore...
Zregulujme všechno! Na všechno dejme štítky... Je mi blbě...

Souhlasím, že rozměry dnešních kol a obutí jsou už poněkud nad limit, ale cokoliv dále regulovat prostě NE!

No a pak se obávám, že EU opět vytasí nějakou skvělou metodiku, kdy se třeba nebude měřit valivý odpor auta, ale pouze valivý odpor daného rozměru pneumatik, takže za chvilku budem mít na trhu pouze kytičkové gumičky, které za mokra disponují skvělými vlastnostmi - viz. níže uvedené video od cca 18:00

[odkaz]
Rozbalit vlákno
3
26. 3. 2013 19:00
Re: I don't wanna live on this continent anymore...
To je tak, ked EU trapi este aj spravne zakrivenie bananov a kvoli tomu vymysleli aj normu ...
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
26. 3. 2013 19:30
Re: I don't wanna live on this continent anymore...
Ked ta bavi opakovat myty o zakriveni bananov a uhoriek, tak prosim. Ale skus si aspon zistit, co stalo za tymi opatreniami. A bud si isty, ze to to nie je vymysel EU :-)
26. 3. 2013 19:32
Re: I don't wanna live on this continent anymore...
Bud taky laskavy a dokaz mi, ze je to len mytus ;-)
26. 3. 2013 22:38
tuneri jsou o krok napred
[odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz]
Rozbalit vlákno
3
27. 3. 2013 07:49
Re: tuneri jsou o krok napred
Proč napřed? Podle smyslu článku a eu spíš pozadu >:D high-tech budou úžovky.

Jinak to WRXko vypadá dobře.
28. 3. 2013 00:35
Re: tuneri jsou o krok napred
Jde o to, ze pouzivaji uzke gumy a velky prumer rafku, tj. to, co je dle clanku trend ve vyvoji pneumatik. Na vsech tech fotkach jsou pneumatiky natahovane a jejich sirka je oproti sirce disku klidne polovicni.
27. 3. 2013 08:25
Re: tuneri jsou o krok napred
tak to na 4. fotke je trapne :no:
27. 3. 2013 07:52
15" vs 17"
Vlastním Opel Astru, ktorá má 15" balóny a Opel Vectru, ktorá má nízkoprofilové 17" kolesá. Na oboch autách som najazdil už cez 60 000 km vo všetkých ročných obdobiach. Moje pozorovanie môže byť nepresné pretože sa jedná o dva rôzne typy áut. Na Vectre si môžem (primerane) dovoliť viac ako Astre. Klasická pneumatika mi nepríde tak stabilná ako nízkoprofilová. To že auto sedí na väčšej ploche je výrazne cítiť. Pneumatiky som skúšal so svojím kolegom u nás v obci. Menšie pneumatiky ma pokaždé na snehu dostali von zo zákruty a 2x som skončil na tráve mimo cesty za to 17" kolesá ma držali pomerne dobre no v jednom prípade mi utiekol zadok ale zrovnal som to. Jedná sa síce o kombík. Viem že je rozdiel v naladení podvozku, ťažiska auta i tuhosti tĺmičov no z osobného presvedčenia a komunikácie s kamarátmi som dospel k názoru že široko profilové kolesá sú lepšie pre stabilitu. Priznávam brzdenie som neskúšal. Na oboch autách mám obuté Pirelli. 17" som menil teraz v zime a 4 kusy vyšli na 600€. Sú drahšie to je poznať.
Rozbalit vlákno
1
27. 3. 2013 08:25
Re: 15" vs 17"
Sirsie pneumatiky (s rovnakym obvodom) nemaju nejak vyrazne vacsiu stycnu plochu ako uzsie pneumatiky. Rozdiel je len v tvare stycnej plochy.

[odkaz]
30. 3. 2013 12:59
Jedinou cestou jsou tříkolky,
asi EU navrhnu jejich opětovné bezpodmínečné zavedení :-) Bylo by to přesně podle jejich logiky - jen 3 kola budou mít menší valivý odpor než 4, k tomu všichni budou jezdit jako pos*aní i bez omezení rychlosti, jinak by byli v každé zatáčce na střeše. "Zklidnění dopravy" zaručeno. Přinese to i víc pracovních příležitostí - se třemi koly se díře nevyhnete, na své si přijdou servisy. Přední kolo se bude moct otáčet mnohem víc než 2 kola normálních aut - líp se bude parkovat, tak to možná i oovečky přivítají. Stejně jako všichni tvrdí, jak autům prospělo zavedení tříválců místo čtyřválců a jak jsou to super motory - přitom jediný důvod je ušetření za sadu ventilů, píst, ojnici a místo toho dodání levného protizávaží... :yes:
Je to tristní, že se EU se*e do věcí které by měla nechat být a vůbec ji nezajímá, že se celkově * ve dluhové spirále k nehezkým koncům...
Rozbalit vlákno
0