A v čem to má smysl pro běžné použití v autoprůmyslu, kde, třeba u toho Vanquishe je to lakovaný? Upřímně řečeno, nechápu v čem je ten pokrok, ani co bylo doposud problémem. Domníval jsem se, že tu pryskyřici jde obarvit. Mě osobně se karbo jako materiál nijak zvlášť na pohled nelíbí, chápu jeho použití u sportovních aut, kam se při umném použití docela hodí.
U Veyronu s touhle možností ti nechají kompozit viditelný (měli modrou a možná ještě nějakou barvu). I Pagani nabízí "čirý lak", kde pak vidíš kompozitovou strukturu (barvy však nenabízí, pokud vím; používají specifický kompozit).
Já vím, že Veyron tohle měl, takže jsem se domníval, že firmy to nepoužívají zkrátka proto, že se jim to nehodí k designu. A tam kde je z karbonu něco většího u více elegantně pojaté varianty, tak je to stejně nastříkaný do barvy auta, takže tam se tenhle pokrok asi neuplatní.
Jak říkám, Pagani ti nechá klidně celou karoserii v přirozené podobě. "Nahý" kompozit je myslím u Huayry oblíbený, byť ne všichni ho budou chtít po celém autě, takže části budou lakované neprůhledně.
Předpokládám, že Aston zajímá (pokud zajímá) spíš v doplňkové funkci, ať už v interiéru, jako dekorace v motorovém prostoru, nebo na spoilery, difuzory, kryty zrcátek atp.
Těžko říct, proč barevný není rozšířenější. Tam, kde plní nějakou funkci, je to zbytečné (a drahé, pokud bys chtěl do kompozitu přidat třeba zlato), a u dekorace asi předpokládají, že se lidem líbí přirozený vzhled uhlíkového kompozitu. Na aftermarket trhu to je a myslím, že jsem i nějaký barevný kompozit v interiéru viděl (od automobilky, ne tuning). Možná tahle možnost jen čeká na objevitele. :-)
Jinak nebarví se pryskyřice, buď se používají barevná uhlíková vlákna, nebo do nich zapletou barevná kevlarová. Určitě jsou i další metody. Obarvením pryskyřice bys přišel o strukturu kompozitu.
Ano, však já právě myslel, že doposud byl problém v tom tu pryskyřici obarvit (což je blbost, protože stačí nastříkat). No nevím, ale u Astona by se mi asi docela líbil karbon s vlákny v takové té mlžné zelenošedé k černým nebo stříbrným stříkaným dílům. Přesto mimo supersporty mi rozsáhlejší použití karbonu jako estetického prvku příliš nekonvenuje. A díky za info.