Moje vize budoucnosti se točí spíš okolo formování materiálu za pomoci nanotechnologií na molekulární úrovni. Na což se lze dívat jako na pokročilou formu 3D tisku. A taková ta fantastická představa je inspirace přírodou, tedy růst/ pěstování výrobků.
Tak ona není ani ve fázi, kdy bys vůbec "vanu" monokoku v potřebné kvalitě vyrobil, nehledě na čas. Alespoň pokud vím. SLS zvládne vytvořit například titanový implantát na míru, ale kovaný hliník takhle nevytiskneš. Jsi omezen jak materiálově, tak vlastnostmi výsledných výrobků (což je dané strukturou na molekulární úrovni). Pokud nezvládneme manipulovat s hmotou na úrovni Star Treku, tak samotný "tisk" nikdy nebude univerzální odpovědí. A i když to zvládneme, neznamená to, že pro masovou výrobu nebude nějaká lepší alternativa.
Je to krásná myšlenka a naprosto ji s tebou sdílím, ale realita je hodně daleko. A tradiční metody jsou v masové výrobě těžký soupeř.
Vizionáři jsou potřeba. Aktuálně si ale neumím představit, jak by tisk vylepšil produkci CFRP v podobných aplikacích. Kromě toho, co jsem už zmínil. Jsou věci, které tisk v blízké době nevyřeší (například pec, nebo autokláv nenahradí). Pokud jde o přípravu kompozitu, něco máme zmáknuté více, něco méně, rozhodně bych do budoucna spíš vsadil na roboty, popřípadě nekonvenční postupy (jako je například kovaný kompozit).
Rešpekt si z oboru ;-) Ja tieto veci poznám len z vedeckých magazínov. Čo som videl tak 3D tlač ešte nie je v takej fáze aby dokázali vyrobiť skelet karoséria za 5 minút no verím že raz to príde. Materiál týchto karosérií by nemusel byť dráhy uhlíkový kompozit ale plast* novej generácie vystužený nejakými nano vláknami. Tá je moja vízia :-)
Uhlíkové kompozity už tisknout umíme. Tiskárny jsou skvělá věc, rozhodně mají své místo, ale v masové produkci nejsou odpovědí na všechno. Dokud nejsou potřeba kreace s velmi složitou vnitřní strukturou, bývají lepší alternativy. Spíš se uplatní v podpůrné roli. Tisk ti dává hlavně flexibilitu. CFRP umíme vyrábět automatizovaně a proces je to aditivní.
My je používáme na výrobu forem, prototypů a pro realizaci kusových/ malosériových variací. Aktuálně jedinou výjimkou je tvarově velmi složitý tepelný výměník, kde jde o hybridní proces. Osobně se těším na dobu, kdy bude dostupná technologie pro aditivní výrobu/ prototypování čipů a PCB.
ja by som zakazal len Huyndai a to z jedinaho dovodu, ze sa hra aka je t premia a pritom je to lacnejsie ako dacia co sa tyka materialov. Najazavadnejsie veci najdes prave u Huyndai a KIA a to je lacne :-)
Re: Som len zvedavý na vyrovnávanie pomačkaných plechov
Veľmi si ma pobavil, pripomenul si mi vtipky čo sa robili na karbónové rámy zn. Mirinda a fén >:D
Ďalej ma baví predstava ako v F1 alebo LeMans fénujú havarované auto >:D
Mám niečo málo cez osem kg vážiace mtb tak akú takú skúsenosť s karbónom mám a môžem zodpovedne prehlásiť že poškodený karbón sa dá opraviť (to znamená textília živica...postup ako pri vyrobe) alebo vymeniť.
Som len zvedavý na vyrovnávanie pomačkaných plechov
Ak sa karbón stane masovkou, autoklampiarom nezostane nič iné len sa špecializovať na oldtimery a youngtimery. Pretože si neviem dosť dobre predstaviť "narovnávanie" karbónových dielov karosérie.
Existuje aj druhá možnosť, ale tá je pre autoklampiarov rovnako nepríjemná. Možno bude stačiť zahriať príslušný diel karosérie horúcim vzduchom na určitú teplotu a on sa vráti do pôvodného tvaru.
Pekné že na tom makali desať rokov a ušetria tým polovicu na nákladoch, ale príde mi to ako slepá koľaj. Naozajstná revolúcia bude keď sa monokok a časti karosérie budúcnosti začnú tlačiť na 3D tlačiarní úplne bez zásahu človeka za zlomok ceny.
aj dacia je automobilka ako ziadna ina a tiez to dokazuje uz par rokov.... ja viem ze ty by si ju najradsej asi tiez zakazal ale co narobime ... taky je zivot... mas to tazke