Severoamerické zastoupení italské automobilky Maserati vyhlásí svolávací akci pro vozy z let 2005 až 2008, jejímž důvodem je koroze spojovacích tyčí řízení.
Amerika je jinej svět, v Evropě by zrovna u těchto aut, co prostojí většinu svého života někde ve výtápěné hale na koberci asi koroze moc nehrozí. Mě na tom ale zaujala jiná věc, svolávají 5-8let stará auta - už vidím nějaký úřad v EU něco takovýho řeší,tady některý auta hnijou celý ještě v záruce a na 8let starým autě vám zdarma nevymění vůbec nic - od Fiatu až k Mercedesu!
Jde ti o instituci, nebo o svolávačku? EU skutečně nemá ekvivalent NHTSA. Každý stát má však nějakou instituci, která homologuje nové vozy. A tohle patří do jejich pravomocí. Když si třeba Brit stěžuje VOSA na možný problém (automobilka (zastoupení) ho tedy ignorovala/ odbyla atp.), VOSA posoudí problém. Pokud dojdou k závěru, že ohrožuje bezpečnost, tak kontaktují automobilku. Ta má podle platných předpisů EU povinnost situaci napravit na své náklady - musí předložit plán řešení, který danou instituci uspokojí. Jednotlivá rozhodnutí platí pro celou EU. O tom právě hovoří ta směrnice, kterou jsem zmínil.
Pokud chceš příklady, zkus se podívat na systém RAPEX. Svolávaček je v EU nemalé množství, jen se tu o nich nepíše.
Já ti to nebudu hledat. RAPEX neodlišuje, jestli to bylo na podnět majitelů (a tedy úřadů), nebo jestli to oznámila úřadům automobilka (ať už na podnět majitelů, upozornění dodavatele, nebo na základě vlastních testů). Automobilky si většinou nechtějí moc zahrávat se soudy, takže svolávačky bývají dobrovolné. Chceš 8 let staré auto, tady máš ze včerejška: [odkaz] Týden, dva dozadu máš dokonce až 13 let [odkaz] [odkaz] Kdo to oznámil, si zkoumej sám, když tě to tak zajímá. A neber to jako nějaké spiknutí proti Toyotě, nebo Hondě, mají smůlu, že jsou zrovna aktuální. Všimni si zemí. Automobilka by měla závady ohlašovat u úřadu, který auto homologoval. Je celkem nepravděpodobné, že to bylo v Řecku, nebo Portugalsku. To je jen letmý pohled, určitě lze najít větší perly. Jak jsem napsal, hledat ti to nebudu. Mně je jedno, kdo to oznámil. Když budu mít problém, tak vím, jak mám postupovat.
Že po záruce nic zadarmo nevymění, je také pěkná pitomost. Často to nedělají zrovna ochotně, díly zadarmo ti nenutí, ale dělají to. Těžko se ti domáhá práv, když je ani neznáš, že.
A proč by měli měnit něco na 8 let starém autě ? Záruka na povrchovou korozi je většinou jen 2-3 roky (spadá pod záruku na lak) u všech automobilek. Záruka na prorezivění (zpravidla 6-12 let dle automobilky) platí na rez skrz plech, tedy musí tam být díra. Ta díra vznikne až poté co působí povrchová koroze, kterou jsi měl odstranit při pravidelných prohlídkách ;-)
To bys koukal, co ti některé automobilky (a nejen automobilky), opraví/vymění zdarma na 8 let starém výrobku. Případně co pořeší kulancí.
Pokud nemáš zkušenosti na vlastní kůži "od Fiatu až k Mercedesu", tak nerozumuj...
tak buď konkrétní - co mi u nás automobilka na 8let starém autě vymění, respektive mi uveď příklad, kdy státní orgán donutí vyměnit nějaký díl na 8let starém autě?
voci talianom ale toto je hanba... ( navyse sa jedna o maserati a alfa romeo a to nie su zrovna lacne auta ) clovek akosi v takychto autach uz ocakava istu uroven kvality
ak fakt chcu vo svete aut taliani prezit tak sa musia zlepsit.... toto je hanba... mam maserati rad a fandim im a ghibli je uzasne auto ale jednoducho taketo kiksy nerobia tymto autam dobre meno.... snad nove maserati uz taketo veci nebudu musiet za par rokov riesit.... ghibli je vazne krasne auto a ja verim ze aj kvalitne :yes:
nesmíš se dívat jen na ceník KIA A Hyundai, zkus ŠKODA, VW a pak se podívej na AF, kde je ta drahota? 8C si už nekoupíš nové, tak to neřeš. >:D Kvalita je i přiznání chyby a oprava na vlastní náklady.
Kvalita říkáš? V EU to funguje tak, že typ může přijít o homologaci, pokud výrobce nekoná. Náprava je na náklady výrobce, tak praví příslušná směrnice.
Svolávací akce mívají všechny automobilky, včetně údajně superdokonalých Toyot. Auta jsou furt jen lidský výrobek a lidi jsou omylní... a to jak němci, italové, nebo japonci...
Akorát že s korozí maj s historického hlediska italové jisté problémy že.
Když sem prodával 300C bylo 7 let staré a koroze nikde. >:D
To samé další vozy.....I blbá jedničková Fabie co ted prodával kámoš z roku 2002 absolutně bez koroze na dílech karoserie...
Myslím, že je to ze tvé strany spíš úmyslné rýpání, ono to s tou korozí u italů zas tak horký nebude. Loni jsem prodával Lancii Kappu (r.v. 1999), nikde ani flíček rzi, teď je doma ještě Lybra (r.v. 2003), taktéž bez známek rzi. Kdysi italové rezli, protože měli nekvalitní ocel z Ruska, ale jakmile se později začla dělat pozinkovaná kastle, ty auta už byly vesměs ok. I v dnešní době se občas stane, že nějaké auto má určitou slabinu, která podléhá větší korozi, ale není to "italská" výsada, například Mercedes Vito/Viano a v menší míře Sprinter na toto poměrně dost trpí. Prostě auta jsou furt jen lidský výrobek....
taky si myslím že stou korozí u italů si jen nesmyslně rýpeš, určitě jsou v evropě jiné automobilky z jiných zemí, které jsou na to podstatně hůř. Taky záleží na tom zda je auto garážové nebo jak se k němu kdo chová, konkrétně u žádné z Alf ve stáří 3-10let jsem s korozí neměl nejmenší problém, u 10let starého Golfa IV také ne - krom opakující se koroze kolem znaku na pátých dveří, ale zrovna minulý týden jsem v servise viděl jedničkovou fábii , která bylá v podbězích úplně sežraná - žádná povrchovka, ale šroubovákem skrz na skrz
Stejnou tyč řízení měla v inkriminovaných letech i AR159 a Brera. Kvůli netěsnosti dochází ke korozi, což se projevuje skřípáním ve volantu, později únikem servokapaliny. Rozhodně je to nepříjemné, ale s nebezpečností bych to tak dramaticky neviděl. ;-)
No tak tady pozor, z toho jednak prémiově mrazí jednak nad tím nelze mávnout rukou. Tohle není technická závada, která se nedotýká bezpečnosti jízdy, cituji: "Svolávací akce se týká celkem 7438 automobilů vyrobených pro severoamerický trh a jejím důvodem je podle vyjádření NHTSA možnost koroze spojovacích tyčí řízení. Ta může oslabit celý mechanismus řízení na tolik, že může řidič ztratit kontrolu nad vozem, což může vést k vážné dopravní nehodě."
Přenesme se přes tu "neprémiovost" problémku, zde je nutná naše garážová velkorysost. Jádro pudla je však v tom, že ti nerezne šroubek zástěrky za kolem, nýbrž spojovací tyče řízení. Jak koukám, naštěstí tomu dotčení výrobci přiznávají vážnější akcent než nekteří zdejší mudrlanti, co mají dokonce daná auta ve svých "autech snů"... >:D A tedy zde samozřejmě pochvala pro všechny předznačené výrobce. Ano tohle není problémek, tohle je zásadní problém. Proto také automobilka bude individuálně obasílat majitele kritických aut.
Stane se, zde doporučuji klid, vzít věc na vědomí, diskusně se moc necukat, případně si upravit profil svého auta snů... no a až si jednou pro to Quattroporte půjdeš, mrkni nenápadně, jak jsou na tom s tyčema... abys měl jako jasno :-!
Počujte, GTI. A čo si vy predstavujete pod takým slovom, “spojovacia tyč riadenia”? ;-)
Vzhledem k tomu, jak rychle to rezne, by k nehodám mohlo dojít tak nejdřív v roce 2030. Ale aspoň, že to vymění.
Bez jakýchkoli emocí k tvé V.I.P. osobě na auto.cz, nechápu ty tvoje závěry. Nezlob se na mě, ale nevíš ani kolik spojovacích tyčí řízení v maserati je a kde se nachází a jaký je jejich účel :).
Jedná se o povrchovou korozi, a věř, že dělám v oboru, kde i za týden je schopná zreznout nerez ocel díky kontaminaci s uhlíkovou, takže se může stát. A u aut rok 2005-2008, která jsou po záruce je v podstatě jedno co se děje.
Auto máš udržovat pravidelně, ale ty s golfem asi nemusíš, protože "božské tsi" tě nenechá nikdy ve štychu, ani když přeskočí řetěz.
Chce to nedrhnout zuby o sebe, a zamyslet se. :-! >:D
Pláčeš dobře, ale ve špatné garáži, poučuj ty amatéry od maserati, že se na to klidně můžou vybodnout. Já ovšem více než tobě věřím v tomhle technikům od jednotlivých automobilek, kteří daný problém vyhodnotili tak, že svolají majitele aut na opravu.
Citát z článku:
"...podle vyjádření NHTSA možnost koroze spojovacích tyčí řízení. Ta může oslabit celý mechanismus řízení na tolik, že může řidič ztratit kontrolu nad vozem, což může vést k vážné dopravní nehodě."
Ale i kdyby to jen vrzalo, cvakalo a lupalo, tak jde o auta za x-miliónů a ne kazdy, kdo si je kupuje je vyučený automechanik, aby si je zdiagnostikovala opravil sám - kór si je kupuje na ježdění a ne na opravování.
Souhlasím, za tyto peníze člověk očekává určitou úroveň a ani jej nenapadne si něco dělat doma na zahradě. Proč taky, když italský koncern dělá svolávací akce u 5-8 let starých modelů. Auto se vždy kupuje na ježdění a nikoho netěší být v servisu - je to o tom, jak se k tomu výrobce postaví. Věř, že jsou i tací, kteří po provalení poměrně kardinálního průseru žádné podobné svolávačky nikdy nedělal.....
Nutno přiznat, problém zde být může a bude také řešen. Co víc si přát?
Jasne, to nepopiram, je to ale spis neprijemnost nez ze by to nekoho ohrozilo.
V AR, co maji rodice je shodny dil a ono cloveka moc nepotesi, kdyz pri zataceni auto vydava zvuky jako ponorka, co se potopi moc hluboko :-) Natoz u auta za x mega.
Naprosto souhlasim. Uz jsem par Maserati a Alf ze spodu viděl (přímo prováděl technickou kontrolu) a můžu vám říct ze to co jsem u 4letyho Maserati viděl a to mělo najeto 45tis Km by překvapilo kdekoho.Nemohl jsem věřit vlastním očím. Vypadalo to jak 20 let stará šunka. ..
Jee, tak to jsi parkoval jen o pár aut vedle mě. :-) Já tam byl s Themou. Přítelkyni se tvoje žabácký Ritmo hodně líbilo, já mám zase radši Ritma po faceliftu... ;-)
Já mám rád všechna Ritma, ale první generaci mhohem víc ;-) Žabáka čeká ještě hodně práce, ale jsem strašnej lenochod. Začnu komplet brzdama, pak komplet tlumiče, elektrika a nakonec si nechám nalakování těch nárazníků na šedo, někdo je kdysi přestříkal na černo, slezlo to z toho a vypadá to FAKT HNUSNĚ.
.... možnost koroze spojovacích tyčí řízení. Ta může oslabit celý mechanismus řízení na tolik, že může řidič ztratit kontrolu nad vozem.....
Cože ?? Viděli jste někdo takovou spojovací tyč ? Masivní kus železa , než něco takovýho urezne tak bude zbytek auta dávno slisovanej do krásný krychličky na hromadě na šrotišti .......
No to máš sice pravdu, ono to asi hned tak neurezne, ale koroze evidentně není povrchová, ale hloubková tzv. mezikrystalická - jinak by to asi neřešili, a ta, bohužel, není vidět (takže až půjdeš pro to QPT, jak píše místní technik-právník-spisovatel, můžeš mrkat na tyčky jak chceš a nic nepoznáš). Tato koroze (pouhým okem neviditelná) už naruší strukturální pevnost a pružnost průřezu výkovku (tyče) a pak vlivem dlouhodobého namáhání v některém extrému tyčka může prdnout. To už se asi stalo, a proto je z toho takovej humbuk, je to zjistitelné pod mikroskopem zpětně ze struktury lomu a z chemického rozboru vzorku materiálu.
věřím že spojovací tyč u těchto aut bude značně odlehčená - možná nějaká slitina, může korodovat nějaký spoj - určitě to nebude klasika, ale zapomíná se na to, že tu tyč asi někdo vyrábí a že to nejspíš nebude ani Alfa, ani Maserati, ale nějaký dodavatel, který něco udělal špatně a nemusí být vůůůbec z italie. Nedávno jsem se bavil s kamarádem, který dělá v jedné nejmenované české firmě vyrábějící všechny možné těsnění pro většinu evropských automobilek a nedávno měli megaprůser s nějakým těsněním u BMW a vyměňovali to na už vyrobených autech.. co by pak tady některý jedinci psali o kvalitě BMW, které by třeba muselo dělat svolávací akci, kdyby se na závadu že někam teče přišlo až později a přitom by za to mohla nějaká třeba naše firma. V dnešním autoprůmyslu se na takové závady přichází velice špatně, žádné sklady prakticky neexistují - v jedné firmě z pásu na kamión, v automobilce z kamionu přímo do výroby, zastavit výrobu je nemylitelné
Když BMW, Porsche a VW obesílali majitele prémiovych modelů, aby raději s autem vůbec nejezdili, protože vlivem závady na brzdovém okruhu by jízda mohla být životu nebezpečná, psali o tom v ČR pouze odborné servery. A žádná diskuse, jak se to může stát, se nekonala. Prostě pro auta si přijela odtahovka, závada byla odstraněna a majitel si vyzvedl auto, s nímž už mohl jezdit.
Jestliže se na 8 let starých autech mění táhla spojovačky (mimochodem díl za cca 2500 Kč/ks), není to nic neobvyklého, protože tato táhla se na většině aut mění mnohem dřív. Neobvyklost zde pramení pouze z toho, že se předpokládá menší průběh jmenovaných automobilů a proto by mohla být závada spojovačky méně očekávatelná než u aut, která najezdí ročně desetitisíce kilometrů. Na Passatu Vám ji vymění po 90 000 km taky a pokud nečtete faktury, ani o tom nevíte, jen to prostě normálně zaplatíte (žádná záruka, je to opotřebitelný díl).
Koroze se bude týkat pravděpodobně závitu - tedy špatně se pak u takového auta seřizuje geometrie, protože nejde spojovačka povolit, mohla by se týkat manžety, která pak dokonce může vést k hluku a později i prolínámí kapaliny a snížení bodu varu hydraulického oleje.
U Golfa máte takové závady po 8 letech běžně, jen to prostě zase nevíte, protože žádnou svolávací akci nikdo kvůli 8leté nákupní plechovce dělat nebude. A v době elektrických servořízení je to každýmu fuk - vymění se servo celý, zákazník to cvakne. Má to lacinější než na prvních Fábiích, kde servo měnilo po 30-60 000 km jak na běžícím pásu.
Mimochodem - automobilky jako BMW, MB apod. mají obvykle zhruba půlroční poločas mezi podobnými svolávačkami (nejčastěji jde o závady elektroniky, vstřikovačů apod.). Pokud vím, AR měla dosud jednu, která se týkala 147 a dokonce to nebyla svolávačka, ale doporučení, aby si majitelé nechali zkontrolovat zámek kapoty při nejbližší návštěvě v servisu.
Takže dštít tady nějaké plameny na italskou nekvalitu je jenom claim "jsem úplný hlupák" za jménem (nebo názvem modelu jedné socialistické korporace).
Podle mě máš pravdu. Nicméně, ruku na srdce - i kdyby to byla ač třeba neprávem profláklá a médii zveličená prkotina, Ital by to takto neřešil, vyprd by se na to úplně stejně jako Němec, Francouz i Japonec a kecy o prestiži a udržení zdravého jádra pověsti značky a zákazníka, věř tomu, v dnešní době nikoho z producentů těchto a obdobných značek zas tolik netankujou. Tady jde podle mě evidentně už o závadu ohrožující kejhák posádky a s tím spojené možné, nebo již realizované žaloby a tahanice v právním systému našich zámořských přátel, dost odlišném od evropského.
Každá automobilka "umí" vyrobit šmejd. A i ty, u nichž se to ještě nedávno zdálo nemožné, to dnes zvládají naprosto s přehledem.
Je potřeba si uvědomit, že v dnešním globalizovaném světě existuje ve skutečnost velmi málo dodavatelů v prvovýrobě, v technické přípravě technologických center, a tím pádem, pokud udělá jeden dodavatel chybu (ne proto, že by byl hloupý, ale z důvodu tlaku na cenu, doávky nebo jiného obdobného tlaku), padne obvykle na více finálních značek, než jsou si jejich příznivci či odpůrci ochotní si vůbec přiznat. Pozorujeme stejné závady stejných dílů elektroniky Bosch u aut italských, stejně jako německých či švédských. Stejně tak představa, že Turek, Rumun či Polák v Německu odvádí kvalitnější práci než stejný Turek, Rumun či Polák v Itálii nebo Francii je naprosto směšná a svědčí o nízké intelektuální kapacitě mozků mnohých diskutujících. Sortovat automobilky podle země původu (a to ještě spíše historického) je ukázka totálního nepochopení současného světa. Stejně tak neplatí, že jedna automobilka má jenom geniální konstruktéry a druhá mrzáčky; obvykle se jedná o absolventy několika mála technických univerzit, tedy vesměs lidi s obdobným či stejným vzděláním, obdobným vedením a navíc migrující od automobilky do automobilky. 85 % světové automobilové produkce jsou auta stejná, vzájemně zaměnitelná a snadno nahraditelná, tím pádem svým způsobem morálně bezcenná, o něž opravdu nemá ani nejmenší smysl vést nějaké žabomyší války.
Holt, v tomto případě padla kosa na kámen u výrobce, který vyrábí auta mimo oněch 85 % světové produkce, který si zakládá na tom, že jeho výrobky nejsou stejné, bezcenné a snadno nahraditelné, a proto se zabývá i záležitostmi, které by se na oněch 85 % světové produkce řešily v rámci běžného servisu zákazníkovi k tíži.
spíše ses měl zmínit o tichých svolávacích akcích. Ty jsou naprosto běžné, kdy ti na pravidelné kontrole "údržbě" problémy opraví, aniž bys o tom věděl..... protože nejsou vyhodnocené jako život ohrožující >:D
no jen tak mimochodem, tohle je prd závada... Upadající kola a spol jsou mnohem vážnější... Což třeba teď řešila německá kvalita BMW a mohl bych pokračovat o jiných ;-) Ale to si přeci jen budu vymýšlet.... ;-)