Myslím, že je to hlavně hmotnost. A3 váží 1178 kg. Ono je to od nich trochu nepřesné vzhledem k počtu prodaných třídveřových verzí. Asi se shodneme, že se nejvíce bude prodávat Sportback. Pak to zrychlení bude o něco málo horší.
Zajímavé je, že třeba 520D má hmotnost kolem 1700 kg a zrychluje za 8,1s. Parametry motoru jsou taky 135kW a 380N.m
S tímhle motorem A3 váží 1365 kg (s řidičem a příručním zavazadlem). S Haldexem pak 1470 kg. Sportback je +30 kg a +0,1 s. Zrychlení je hodně o převodovce. BMW pak pomáhá pohon zadních kol.
Hm, to je vlastně možné. Ten diesel docela dost zvýší celkovou hmotnost. Pořád beru A3 jako něco lehkého, částečně hliníkového, ale on to je s tím dvoulitrem už pořádný macek.
Ad zadní náhon... To jako vážně? Měl jsem zato, že to nehraje až takovou roli. Ten prokluz je při plném plynu na zadku taky dost patrný, ale je pravda, že asi ne tak moc, jako u předního náhonu...
Tedy nejlepší na zrychlení do stovky je pohon 4x4, který bude jednoznačně potlačovat adhezní ztráty. Jenomže jelikož sám něco váží, nebude to asi tak výrazné, je to tak?
Pohon všech kol má smysl ve chvíli, kdy nedokážeš přenést veškerý moment. A to, co nedokážeš přenést, je dost velké na to, aby se ti to vyplatilo i přes vyšší hmotnost a vyšší ztráty. Pokud se tedy bavíme o sprintu na stovku za ideálních podmínek.
380nm na předních kolech je sakra velká porce a bez elektroniky by to auto hrabalo i na trojku takže v reálu při rozjezdu z místa je na předních kolech třeba jen 180nm a postupně roste s rychlostí takže na jedničku a asi ani na dvojku při plynu na podlaze tam těch 380nm nebude , u zadního náhonu tam bude víc a u 4x4 tam bude maximum.
Řekl bych :-!
380 je na klice, ne na kolech (tam bude mnohem víc). "postupně roste s rychlostí" - to není pravda. Rostou otáčky (kola). Moment, který pneumatika zvládne přenést, zůstává (více méně) stejný (pomíjím vlivy jako teplota).
Ono právě hodně záleží na těžišti. A na podmínkách. Třeba na uježděném sněhu bych si spíš vsadil na FF s těžkým předkem než na 50/50 FR. Na takovém povrchu nedosáhneš nijak závratného zrychlení (pokud by se nejelo s řetězy, hřeby atp.), těžiště se tolik neposune.
P.S. Ještě k té změně těžiště při prudší akceleraci a důsledkům:
Není náhoda, že se běžně silnější motocykl staví při prudkém rozjezdu na zadní kolo a při prudkém brzdění zase naopak na kolo přední.
Není to tak úplně jednoduché. Je to celé o trakci. Fyzika mluví jasně, při rozjezdu se těžiště posouvá dozadu. Čím prudší rozjezd (větší zrychlení), tím více se posune. BMW má rozdělení hmotnosti mezi nápravy zhruba 50:50 a pohon zadních kol, takže mu zatížení zadní nápravy jen roste. A3 bude mít něco jako 60:40, ale přední náprava se jí odlehčuje. Už staticky bude mít BMW nejspíš více zatíženou hnanou nápravu, tedy lepší trakci, když pomineme pneumatiky a geometrii. Přičemž situace Audi se bude jen zhoršovat a situace BMW jen zlepšovat. Pneumatiky a geometrie také budou spíš hrát do karet BMW. Máme MacPherson proti myslím pětiprvku a u A3 jde o řízenou nápravu. A myslím si, že BMW bude mít na hnané nápravě širší pneumatiky. Obě tyhle výhody souvisí s tím, že má BMW hnanou zadní nápravu.
Výhoda (a i nevýhoda) vše v předu je v tom, že hnaná náprava bývá hodně zatížená. Takže typicky nemívají takové problémy s trakcí. Ale to platí například při pomalé jízdě po kluzkém povrchu. Ve chvíli, kdy tomu začneš šlapat na krk, musíš počítat s posunem těžiště. Proto máš vpředu silnější brzdy než vzadu.
Jo, tohle je legrace. Při menším výkonu je lepší zadokolka než čtyřkolka, protože i zadokolka dokáže ten výkon přenést a drobný prokluz na jedničku tolik neva. Pak je lepší čtyřkolka. No a pak od nějakého výkonu zase zadokolka, protože už se ti auto skoro staví na zadní :-) .
Myslím, že běžná BMW mají vzadu stejná kola jako vpředu... a rozdíl v šíři gum proti Audi bych nečekal. Pokud sprintuješ někde na letišti, geometrie do toho asi taky moc nemluví.
Jo, jo. Platilo to hlavně u atmosfér. Ty motory neměly tak velký točivý moment (v nižších/ středních otáčkách). Pamatuji si na porovnání TT a Z4 se šestiválci. Na suchu udělala Z4 s Haldexem krátký proces. Na mokru samozřejmě strčilo TT Z4 do kapsy.
Tak jsem se na to podíval a 520d obouvá 225/55 R17 a A3 205/55 R16. Takže tady výhodu má. Jinak ano, BMW mají typicky vpředu a vzadu stejnou gumu (takže poslední věta prvního odstavce není pravdivá). To Mercedes rád strká dozadu větší. Například i běžné CLS to tak má, pokud mě paměť nešálí.
Za ideálních podmínek se geometrie moc neprojeví. Myslím si, že ji můžeš zanedbat. Ale pokud se projeví, tak bude mít BMW zase spíš navrch. A že v reálném světě se projeví. Zmínil jsem to spíš jen pro úplnost, když už jsem o to zavadil.
U Audi je totiž sportovní až S a RS verze. Tady se kromě SQ5 nehraje na "sportovní diesel".
A3 má taky výhodu v manuálním šestikvaltu pro 1,6 TDI na rozdíl od koncernových sourozenců.
Stejně to bylo u 2,0 TFSI a nejspíš i bude. Také dostáváš jen ten motor, zbytek auta je prakticky standardní A3. A motory to sportovní rozhodně nejsou. Ve střední je také nabízí jako standardní jednotky. Audi má logicky standard trochu výš. A nejde jen o motor. Standardní Golf a Octavia nejsou pod sukněmi stejné jako A3. Právě GTI a asi i RS dostávají některé prvky, které jsou u A3 standardem, jako hliníkové pomocné rámy náprav. V podobných drobnostech jsou mezi těmito sourozenci rozdíly. Moc se o tom nemluví a já už dávno zapomněl, jaké přesně jsou. Ale jsou tam.
Ja som si to všimol už pri A3 I. gen. kde malo tak isto 1.9 TDi 96 kw v A3ke zhruba o sekundu lepšie zrýchlenie oproti koncernovým súrodencom nižšej strednej triedy.
Podľa mňa to má na svedomí sprevodovanie a je to vedomí fakt - aby A3 pôsobila športovejšie a aby sa jej kúpa pre potencionálnych zákazníkov stala ,,lákavejšia". >:D