Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Studie: Naprostá většina řidičů nezná kontrolky v autě

Řidiči neznají kontrolky v autě nejen kvůli jejich velkému počtu, ale kvůli tomu, že mnohdy stejnou věc signalizují různé symboly.
Zpět na článek
12. 8. 2013 09:54
12. 8. 2013 10:23
12. 8. 2013 11:11
12. 8. 2013 11:30
12. 8. 2013 11:59
12. 8. 2013 12:56
12. 8. 2013 13:57
12. 8. 2013 14:26
12. 8. 2013 16:39
12. 8. 2013 17:22
12. 8. 2013 18:14
12. 8. 2013 22:30
13. 8. 2013 08:18
13. 8. 2013 08:53
12. 8. 2013 17:40
13. 8. 2013 08:12
13. 8. 2013 08:47
12. 8. 2013 12:31
12. 8. 2013 12:50
12. 8. 2013 11:41
12. 8. 2013 12:04
12. 8. 2013 10:35
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
12. 8. 2013 14:32
13. 8. 2013 06:33
12. 8. 2013 12:39
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
12. 8. 2013 13:27
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
12. 8. 2013 12:59
12. 8. 2013 19:51
12. 8. 2013 22:05
Avatar - sargis
12. 8. 2013 09:54
toto...
by som velmi neriesil aj ked s tym uplne suhlasim....do buducna bude mat viac a viac aut nejaku formu farebneho displeja, kde sa objavi konkretna a optravne sa opakujuca hlaska, ktora by mala byt zrozumitelnejsia i pre laikov-vodicov. Urcite lepsie ako symbol francuzskeho kluca, ktory vyzyva k navsteve servisu a podobne...
Rozbalit vlákno
20
12. 8. 2013 10:23
Re: toto...
Kto nepozna kontrolky v aute, ako si moze byt isty, ze pozna dopravne znacky?
[odkaz]
12. 8. 2013 11:11
Re: toto...
nektere kontrolky v auta vzivote treba neuvidíš, takze je celkem pochopitelne ze je proste lidi neznaji, silne pochybuju ze alespoň par procent ridicu si k danemu autu otevre manual a skoukne co by nanej asi tak mohlo blikat, navíc kdys většinou v tom manualu ještě bývaj 2-4 ruzne edice budiku a nekdy ani clovek vlastne nevi jakou presne ma před ocima
12. 8. 2013 11:30
Re: toto...
Souhlas :-)
Jinak manual jsem cetl, jeste pred koupi vozu.
A treba z tech 6 na obrazku 4 urcite nemam >:D
12. 8. 2013 11:59
Re: toto...
NIktori vodici by uvitali este jednu kontrolku naviac - prave prebieha regeneracia DPF filtra ;-) Mne by urcite nevadilo, keby sa EOBD chyby objavovali na palubnom pocitaci a dali by sa mazat (mazat nahodne chyby nevadi a chronice sa objavia znovu.)
V diagnostickom mode budikov mam plno dalsich informacii, ktore by som mal rad v normalnom mode, bohuzial niektorych by to asi plietlo, ale keby bola spon moznost - si technicky typ? nastav si, alebo vo vyrobe ti nastavime, alebo v servise - technickejsi mod budikov. Si LAMA? Nechaj tak ;-)
12. 8. 2013 12:56
Re: toto...
Taková tam není. Ale pokud ji dostkrát přerušíš a filtr se zaplní nad určitou mez, tak se ti kontrolka rozsvítí. Alespoň u některých aut. V manuálu se pak dočteš, že je plný filtr, je potřeba provést regeneraci, máš si někam vyjet, jet nějakou rychlostí atd.

Pokud totiž systém správně funguje, tak bys o něm neměl ani vědět. Proto žádné auto (alespoň co vím) neinformuje o tom, kdy (aktivní) regenerace probíhá. Lepší filtry pak regenerují pasivně průběžně (popřípadě systémy s aditivy).

Pokud někdo používá auto stylem, kdy nikdy nedojde ke kompletní aktivní regeneraci a ani pořádně k pasivní, tak si prostě koupil špatné auto (motor). I tak by na něj nakonec mělo zaštěkat, že potřebuje vyvenčit. :-)
12. 8. 2013 13:57
Re: toto...
Ano to je kontrolka zaplnenia filtra, nie priebehu regeneracie. Ja naftu nemam, ale co som pocul od majitelov, tak napriklad auto pouzivaju vhodnym sposobom - jazda po dialnici alebo mimo mesto a prave ked prichadzaju do ciela, tak regeneracia bezi, ale uz nedobehne. Keby o nej boli informovani kontrolkou, tak by povedzme este urobili par km na dialnici, ako mat neskor problemy.
12. 8. 2013 14:26
Re: toto...
Systém je navržený tak, aby přerušení regenerace zvládnul (problém je parkování na hořlavém podkladu - suché listí, klacky atd.; ano, tam by nějaké varování neškodilo). Kdyby bylo nutné regeneraci dokončit, budeš na to mít kontrolku. :-) Právě kontrolka zaplnění tě informuje, že je filtr do značné míry plný (tedy regenerace byla pravděpodobně opakovaně přerušena a ty částečné nestačily) a že máš uvést vozidlo do stavu (je popsaný v manuálu), ve kterém může nerušeně proběhnout. O dokončení regenerace tě informuje zhasnutí kontrolky.

Auto se snaží regenerovat brzy a opakovaně, aby tě právě nemuselo každou chvíli honit kilometry navíc. Někoho totiž napadlo, že takhle to bude řidiče méně zatěžovat/ otravovat.
12. 8. 2013 16:39
Re: toto...
Jo kdyby to tak fungovalo, bylo by to super. Mě auto obvykle začne regeneraci, když jedu 50 po městě, přičemž je to obvykle chvíli po tom, co jsem strávil 100 km plynulou jízdou po dálnici. Kontrolka (upozornění) na mě počítač vyplivl dvakrát, vždy při trvalé zátěži při jízdě po dálnici, takže jsem nepochopil, proč zrovna neregeneroval. Rozhodně bych podobně jako nicco uvítal informaci o probíhající regeneraci (třeba volitelnou v PP), případně (jak to někteří mají) možnost tlačítkem říci počítači, že se chystám jet plynule několik (desítek) km (minut) a že tedy pokud má co regenerovat, rozhodně regeneraci stihne dokončit...
Říkám si, že bych se mohl technika zeptat, jestli to třeba nejde v PP zapnout, když na OBD to vidět je.
12. 8. 2013 17:22
Re: toto...
Ano, algoritmus spustenia regeneracie moze byt sebelepsi, ale nikdy nedokaze predvidat buducnost - kedy vodic cestu skonci.
12. 8. 2013 18:14
Re: toto...
Nooo, pokud by se to alespoň spárovalo s navigací... ;-)
12. 8. 2013 22:30
Re: toto...
Zajímavá myšlenka, ale nezaručuje, že dodržíš nutné podmínky. Asi tu nemáme nikdo relevantní data, ale klidně by mohlo být, že předjíždění (tedy využití výkonu motoru) přeruší více regenerací než ukončení jízdy.
13. 8. 2013 08:18
Re: toto...
taky myslím, že by to nebylo relevantní, i když spáruješ s navigací, nemůžeš předpokládat provoz (české TMC je k smíchu - ale nejen české), nemusíš mít na navigaci navolenou trasu a i pokud máš, nemusíš ji dodržet. Může na ní být semafor, překážka. Myslím, že spárování s navigací by bylo tak komplikované, že v dohledné době to není reálný systém. Navíc, co dělat, když majitel vozidla navigaci nemá? Budou se vymýšlet 2 systémy? V dnešní době snižování nákladů...
13. 8. 2013 08:53
Re: toto...
V praxi by ti to dalo šanci naprogramovat jednotku tak, aby se chovala oportunisticky a přitom celkem rozumně. Ani by snad nemusela být zvolená trasa. S různými přerušeními se musí počítat. I kdyby tam bylo tlačítko. Člověk je na tom o něco lépe než počítač, ale předvídat budoucnost také nedokáže.
12. 8. 2013 17:40
Re: toto...
Ten systém je složitější. Nemám čas, nebo spíš chuť tu probírat všechny, ale jeden trochu rozeberu.

První linie je pasivní regenerace. Ta probíhá sama od sebe kdykoli jsou splněny patřičné podmínky, typicky dostatečně vysoká teplota výfukových plynů a tedy samotného filtru. Jsou systémy, které budou pracovat od 350 stupňů, jsou systémy, které budou pracovat od 500. Samozřejmě, čím nižší teplotu vyžaduje, tím více času stráví regenerací. A lepší systém bývá dražší systém.

Druhá linie je aktivní regenerace. Auto se typicky nesnaží nic předvídat, nebo se chovat oportunisticky. Až se dostane do předem definovaného stavu, tak začne. První pokus bývá brzy, může být myslím už při 25%, nebo možná 40%. Prostě brzy, detaily si můžeš najít. Pokud dojde k přerušení regenerace a potřeba ji provést trvá, pokusí se znovu při první příležitosti. Je na to dost času.

Poslední linií je kontrolka, která se objeví celkem pozdě. Někde u 80-90% myslím. Opět, můžeš si detaily najít, čísel vidím hromady a zase tolik mě to nezajímá. Ta tě pak informuje, že je potřeba ji provést a manuál tě instruuje, co máš dělat. Poslední záchranou je vypálení v servisu.

Teoreticky tedy, pokud akorát začala regenerace a ty dojedeš do cíle, bude pokračovat při další cestě, pokud k tomu bude příležitost. A nic vážného se nestane. Nechci spekulovat o konkrétních případech. Jen je zvláštní, že regenerace začne po sjezdu z dálnice. Pasivní není citlivá na agresivnější styl jízdy na rozdíl od aktivní. Pokud DPF pasivní umí, tak ji dělá. Je možné, že výfukové plyny neměly dostatečnou teplotu. A to se může stát, pokud daný systém patří mezi ty, které vyžadují vyšší teploty. Klidná jízda stálou rychlostí nemusí být dostatečná.

Je pravda, že ty lacinější by možná lépe fungovaly jako poloautomatické.
13. 8. 2013 08:12
Re: toto...
Já si nastudoval docela přesně, jak funguje spalování. Máš pravdu, že teplotu výfukových plynů těžko mohu předvídat a PP to zrovna nehlásí :-) . Mě se kontrolka rozsvítila při plynulé jízdě po dálnici, to znamená minimálně 130, je pravda že na 6 a při celkem konstantních otáčkách cca 2600-2700. Manuál mě instruuje, že mám jet rychlostí okolo 80km/h po dobu cca 10min k dokončení regenerace. Což jsem splňoval i před rozsvícením kontrolky. Regeneraci ve vyšší rychlosti obvykle nezachytím, pokud mi ovšem začne regenerovat v 50-60km, tak jsem občas schopen proces zaslechnout. Hlavně ho slyším, když se regenerace přeruší, třeba dojezdem na křižovatku, těsně před zastavením je slyšet lehké dunění, jak se regenerace přeruší a motor jde do volnoběhu, tak to přestane. Pak při rozjezdech je to slyšet a buď se dodělá za jízdy, případně přeruší úplně, pokud vypnu motor. Myslím, si, že bych mohl motoru alespoň tlačítkem naznačit, že očekávám plynulou jízdu ustálenou rychlostí a tím mu pomoci lépe regenerovat.
13. 8. 2013 08:47
Re: toto...
Je to zvláštní. V praxi záleží, jak je patřičná jednotka naprogramovaná. Umím si představit scénáře, jak by něco takového vzniklo.

Na tom, jak tyhle systémy bývají nastavené, je vidět, že se snažili, aby fungovaly bez zásahu řidiče. Pokud jde o tlačítko, nejsem si jistý, jak by na to běžný řidič reagoval a jak bys mu vysvětloval, k čemu slouží, jak ho použít. Umím si však představit v palubním počítači informaci o stavu filtru. Na druhou stranu, kontrolka, která tam je teď, dělá to, co chcete. Jen by to asi chtělo upravit hranici, při které se objeví, aby jste měli více času na reakci. Ideálně zachovat i původní hranici a odlišit je.
Avatar - Sloth
12. 8. 2013 12:31
Re: toto...
Já bych si teď třeba taky nevybavil jak vypadá kontolka ABS,airbagu,nebo tlaku v pneumatikách. V autě nemám ABS,airbagy a tlak v pneu musím zjišťovat ručně takže to vlastně ani nepotřebuju.
12. 8. 2013 12:50
Re: toto...
Zrovna vyjmenované jsou jednoduché. ABS je ABS v kroužku, kontrola tlaku je TPMS (od Tire Pressure Monitoring System) bez ničeho dalšího (varování před nízkým tlakem má svou vlastní - profil pneumatiky [podhuštěné] s vykřičníkem uvnitř, to nemusí být zrovna zřejmé). Pro airbag jsem viděl různé, od prostého AIRBAG (v něčem starším, už nevím v čem) po sedícího přikurtovaného panáka s kruhem před ním (například u Audi a zahrnuje to všechny bezpečnostní systémy, tedy například i předpínače). Některé jsou mnohem bizarnější. Třeba světelný/ dešťový senzor. Nebo natáčení světel.

Nicméně nemá žádný smysl znát kontrolky, které nejsou ve vozech, s kterými jezdíš.
Avatar - Alpinis182
12. 8. 2013 11:41
Re: toto...
tento system se vyskytuje v aute, ktere vlastnim, ktere se vyrabi jiz od r. 2001, znalci urcite prijdou jake to je ;)
I kdyz urcite to neni tak dokonale jako u novejsich modelu :-)
Avatar - EauRouge
12. 8. 2013 12:04
Re: toto...
Laik řidič není laik člověk - v autoškole tě mají naučit co znamenají základní kontrolky, jako zatažená ruční brzda, abs, mazání atd.
Nehledě na to jaký je problém zastavit a podívat se do manualu co jaká kontrolka znamená, když si nejsem jistý. Plus moderní auta většinou doplní kontrolku i nápisem. Jestli potom nejste schopný rozluštit co se děje, tak nemáte v autě co dělat.
12. 8. 2013 10:16
Nejen kontrolky
Jakožto člověk, který se autama živí to mohu 100% potvrdit. A nejen kontrolky jsou problém. Spousta lidí nezná ani základní pojmy jako parkovací/potkávací světla, cyklovač apod. A když si pak přebírají nové auto, ve kterém je úplně stejné ovládání, jako v jejich starém, tak na to koukají jak na UFO.
Další věc je, že lidi vůbec nepoužívají návody na obsluhu. Raději dojedou s autem do několik KM vzdáleného servisu, místo aby se podívali do návodu. Už jsem několikrát slyšel "Přece nebudu číst návod k obsluze"...
Rozbalit vlákno
3
Avatar - 3_diamanty
12. 8. 2013 10:29
Re: Nejen kontrolky
uplny suhlas :yes:
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
12. 8. 2013 10:35
Re: Nejen kontrolky
Problem s Owner's Manuals je, ze spravidla zacinaju navodom na obsluhu enterntainment systemu...

A to vacsinou ludi najviac zaujima a riesia, ci to prehrava skladby z USB vzdy od prvej alebo nie...

A co sa poctu kontroliek tyka... je to otazka zvladnutia ergonomie a uzivatelskeho rozhrania, niekto to vie lepsie, niekto nie.
12. 8. 2013 17:02
Re: Nejen kontrolky
Presne tak. Minule prisiel jeden cimbal na Peugeote k dilerovi a trapil ich, aby mu ukazali kadial sa dolieva motorovy olej. :'-(
Avatar - Uživatel_5340709
12. 8. 2013 11:00
Nejlepší
je mít v autě na všechno kontrolku a přitom mít nekvalitní elektriku a "utřepávající" e vodiče, jako jeden nejmenovaný francouzský výrobce. To máš potom o světýlka na palubě postaráno a 90% falešných závad je způsobeno pouze poklesem, nebo přerušením napětí v kontrolních obvodech. :yes: >:-[]
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Invert
12. 8. 2013 14:32
Re: Nejlepší
Asi blbá otázka, ale nemáš na mysli značku VALEO? >:D
Avatar - Uživatel_5340709
12. 8. 2013 14:58
Re: Nejlepší
Je fakt, že krize vrcholila cca. před 5-6ti lety, že už v těch posledních modelech /třeba renaultech a citoenech/ je ta elektroinstalce o poznání poctivější.
Avatar - Invert
13. 8. 2013 06:33
Re: Nejlepší
Já se proto raději držím mechanických strojů, ne elektroniky ;-) I když je to poctivější, nikdo nemá jistotu, že se to zas nepodělá, prostě čím víc elektroniky, tím hůř ;-\
Avatar - jenik1
12. 8. 2013 11:02
A k čemu je to dobrý?
Proč to znát jako malou násobilku? Manuál k auto nosím s sebou v autě a když se nějaká náhodou rozsvítí, tak se podívám co zmanená. Ovšem to se ještě nikdy nestalo, protože vozy značky Fiat jsou spolehlivý. Nosit v hlavě význam kontrolek v autě a dokonce je znát zpaměti není normální. Normální člověk má v hlavě jiné věci ;-)
Rozbalit vlákno
9
Avatar - Chuck Norris
12. 8. 2013 11:39
Re: A k čemu je to dobrý?
>:D >:D >:D
Avatar - Uživatel_5340709
12. 8. 2013 11:59
Re: A k čemu je to dobrý?
Proč se učit všechny kontrolky je pravda, jako uživatel to nepotřebuješ, od toho jsou manulály a servist, ale to odvážné prohlášení o fiatech ve mě vyvolává rozporuplné pocity ;-\ až >:D .
12. 8. 2013 13:08
Re: A k čemu je to dobrý?
Momentálně mám 3 Fiaty a nepozoruji nějakou poruchovost ;-) takže tvé rozporuplné pocity bych s dovolením přejmenoval na předsudky a klišé. :-)
Avatar - Uživatel_5340709
12. 8. 2013 13:13
Re: A k čemu je to dobrý?
Jáásně, nejspolehlivější auto je ........................ /doplň značku/, kterou zrovna vlastníš. :-!
Až se oprostíš tohoto "osobního" klišé, resp. subjektivního problému, tak se potom dá trochu objektivně diskutovat o autech. :yes:
Avatar - Stejsn
12. 8. 2013 13:48
Re: A k čemu je to dobrý?
Momentálně mám dva fiaty a oba mají vážné problémy s elektroinstalací.
Avatar - Uživatel_5340709
12. 8. 2013 14:10
Re: A k čemu je to dobrý?
Tak teď jsem z toho momentálě voľaký zmetěný! :-)
12. 8. 2013 12:02
Re: A k čemu je to dobrý?
a ty máš koľko rokov? to akože ani predpisy a značky sa nemusíme učiť, stačí keď si budeme so sebou v aute voziť učebnicu autoškoly a predpisy cestnej premávky a keď natrafíme na nejakú značku, tak si ju nájdeme v knižke? alebo načo sa bude niekto učiť obsluhovať nejaký stroj alebo zariadenie v práci z hlavy, keď si to bude môcť naštudovať v knižke? áno napísal som to trochu pritiahnuté za vlasy, ale aspoň základné kontrolky a obsluhu vozidla by mal každý ovládať z hlavy a automaticky, inak za volant nepatrí. ale toto je obraz dnešnej doby. drvivá väčšina hlavne mladých ľudí si myslí, že oni nič nemusia, len môžu a že nárok na riadenie vozidla v premávke im vzniká automaticky tým, že si dokážu sadnúť za volant, rozoznať plyn, spojku a brzdu a radiť rýchlosti. a potom to bohužiaľ na cestách podľa toho aj vyzerá....
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
12. 8. 2013 12:39
Re: A k čemu je to dobrý?
"obsluhovať nejaký stroj"

Ono bez prstikov sa potom v manualoch listuje dost tazko.
Avatar - jenik1
12. 8. 2013 15:22
Re: A k čemu je to dobrý?
Kolko rokov? Jsem ještě mladý, bude mi teprve 56 let.
12. 8. 2013 12:54
Panika na silnici...
kontrolky, blikátka, cingrlátka ..... čím víc toho auto má, tím víc adidas...... ale co když se opravdu jednou ta diskotéka rozjančí? Je normální, že řidič nezná manuál a neví, co která kontrolka znamená? Asi ano - v dnešní době je to tak nějak normální. Proč bychom se o to zajímali ne? Můj názor je, že auto není rychlovarná konvice(ano, některé dokáží v kopci rychle vařit, ale to je jiná...) a ten, kdo do něj usedá by měl být natolik odpovědný, že si zkrátka ten manuál alespoň otevře a jukne do něj. Tedy do doby, než budou auta taková, že řidiči sama napíší, či povědí, že je to tahle a tahle "záležitost" a musí udělat to a to. Tedy spíš to bude tak, že se automaticky bude volat servis, ale co už.
Jistě se na mne někteří budou zlobit - ale nepřečíst si manuál od svého vozu je pro mne jako koupit si zbraň a nevědět, že se nesmí čučet do laufu a nábojem komoře a přitom mačkat spoušť......
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
12. 8. 2013 13:27
Re: Panika na silnici...
Normalne nie je vzdy nevyhnutne aj rozumne/spravne.
12. 8. 2013 12:59
Ani se nedivim
A největší sranda na tom všem je že u autoškol prej už nemusí vědet základy techniky, teda alespon na začátku roku to dělal kamarád a už to neměl.

To bude s prominutím jezdit plno analfabetů co nebudou umět ani vyměnit pneumatiku.
Rozbalit vlákno
6
12. 8. 2013 13:25
Re: Ani se nedivim
Tak zrovna schopnost vyměnit kolo nutná není (pokud nejezdíš mimo civilizaci) a její absence špatného řidiče nedělá. Ale jsou věci, které by člověk měl zvládnout - kontrola provozních kapalin, plášťů, tlaku atd., pokud nebydlíš v servisu a někdo to nedělá za tebe. A vědět, aby auto zbytečně nemořil.
12. 8. 2013 13:27
Re: Ani se nedivim
a vadi to nekomu? vymenu kola bych sice zvladl, ale proc bych to jako delal?

v autoskole us tohle davno nemá co delat, nejaky vymeny kol, nebo popisovani casti motoru, u moderního auta je to uplne k nicemu, to co by bylo mnohem dulezitejsi jako třeba umet dat první pomoc, tak toho se zrejme v autoškolách nikdy nedockame
Avatar - twistedTSD
12. 8. 2013 14:22
Re: Ani se nedivim
První pomoc přece součástí autoškoly je.
12. 8. 2013 14:40
Re: Ani se nedivim
Nevím, jak to dělají dnes, ale pochybuji, že trénují resuscitaci na panákovi, jak by se správně mělo. Přečíst si o tom pár odstavců, naučit se na těch pár otázek, prohlídnout si instruktážní video a být skutečně schopen poskytnout efektivní první pomoc, jsou různé věci. Stabilizovanou polohu si nechte pro opilce a nahmatávání tepu do televize.
Avatar - Sloth
12. 8. 2013 22:45
Re: Ani se nedivim
Základní věci jako masáž srdce,umělé dýchání,co dělat při šoku,atd. jsme brali,ale na panákovi jsme teda nic nedělali. Jinak u ostrých testů se první pomoci týkala jen jedna otázka (což je škoda,docela by se na tom daly nahnat body >:D )
13. 8. 2013 08:20
Re: Ani se nedivim
Například ta nepřímá masáž srdce je něco, co je dobré mít nacvičené. Protože to snad nikdo neudělá správně napoprvé. Musíš vědět, co je správně, umírající člověk ti neporadí. Podobně například uvolnění dýchacích cest. Při instruktáži ti také nedojde, jak těžké je někoho zabalit do izolační fólie. Umělé dýchání není potřeba tak často jako masáž srdce. Profesionálové uzpůsobují resuscitaci situaci. Pokud se bavíme o klasické autonehodě, tedy ne o tonutí, tak si kolikrát vystačíš bez umělého dýchání. Kyslíku je v krvi dost a masáží srdce můžeš obnovit dýchání. I tam, nacvičit jak zaklonit správně hlavu, jakou silou vdechovat a jak dlouho. Co jsem viděl, lidé bez tréninku mají tendenci vdechovat mělce a krátce. Proto je dobrý panák, ukáže ti, co děláš špatně.
12. 8. 2013 13:21
kontrolka na kontrolku
nekteri jedinci zde by zrejme potrebovali kontrolku na kontrolku >:D takze se beste sprtat vyznamy kontrolek a my ostatní si dal budeme vesele užívat života bez nepotřebných informaci :-)
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Uživatel_5340709
12. 8. 2013 13:39
Re: kontrolka na kontrolku
Souhlas, kontrolka na kontrolku, která kontroluje kontrolku. Kontrolky, vánoční stromečky, sra...ky - páčky, to potřebují tak maximálně netoví teoretici, pokud jezdíš a je tam nějaká zkušenost, nebotřebuješ zbytečně překontrolkováno.
12. 8. 2013 13:42
Význam si každý najde, ale...
Myslím, že větší problém bude, že mnozí řidiči vůbec kontrolky nesledují a že něco svítí zjistí, až auto zastaví, nebrzdí, hoří apod. :-) I když to už vlastně taky nezjistí :). Možná by se alespoň u těch důležitých hlášek měla více používat akustická signalizace a nejlépe namluvená celými větami. Např. otočíte klíčkem, rozsvítí se kontrolky a zazní hláška: "Máte málo motorového oleje, nestartujte automobil, proveďte jeho kontrolu, případně zavolejte servis." Pravdou také je, že někteří zdatní by neposlouchali ani toto varování :).
Rozbalit vlákno
8
12. 8. 2013 14:22
Re: Význam si každý najde, ale...
Alebo textova signalizacia. Dnes ma vacsina aut daky ten lcd-display, obcas prepojeny aj s autoradiom/navigaciou, tak preco by namiesto nicnehovoriacej kontrolky nemohol na displeji v pripade dakej abnormality byt aj napis, aspon v podobe ako ho "vypluje" ecu?

Som raz siel na sluzobnom aute (teraz uz neviem ci toyota alebo mazda, ale daky japonec to bol asi), a pocas cesty sa rozsvietili dve kontrolky (tusim dpf a motor management) a dalsie dve blikali (abs a este cosi). Podla tej "diskoteky" to vyzeralo tak ze auto melie z posledneho a cochvila asi vybuchne. Zastal som, vytiahol obd-scanner, pozrel ecu, a bol to daky problem s meranim prietoku vduchu (tlak v sacom potrubi). Blby egr-ventil zaneseny. V pohode som dosiel 20km do firmy, sice v nudzovom rezime (max 80km/h) ale bez problemov, a nic sa neposkodilo. Kebych nemal moznost si to preverit, tak stojim a volam odtahovku. Kombinacia niekolkych svietiacich/blikajucich kontroliek v takomto pripade je totalne neintuitivna. Ani s navodom k obsluhe sa nedalo zistit, co je to vlastne za problem...
Avatar - Dominik.
12. 8. 2013 15:17
Re: Význam si každý najde, ale...
Třeba Audi A4 na displeji mezi budíky vypisuje konkrétní závady. "Rear left light not working", "Ignition lock defective" a "Fuel level sensor malfunction - visit service" nebo tak nějak podobně na 90%. To druhý zaviněno špínou na klíči a třetí asi špatnej kontakt, samo zmizelo a ručička palivoměru se vrátila na správný místo.

Věřím tedy, že takovou textovou signalizaci musí mít dnes už hodně aut. V některých vozech už tedy textové zprávy kontrolky nahrazují. Dalším krokem by ovšem bylo, kdyby měla auta zabudovanou diagnostiku a zobrazovala konkrétní chyby z ecu, jak píšeš. Bylo by pak velmi snadno identifikovatelné, v čem je konkrétní problém, narozdíl od nic neříkající kontrolky nebo obecného nápisu na LCD "engine fault - visit service".
12. 8. 2013 16:14
Re: Význam si každý najde, ale...
Audi používá nějakých 70-80 kontrolek. Text má doplňující funkci. Kontrolka je mnohem jednodušší, takže neočekávám, že hned tak zmizí. Maximálně by mohli zavést něco jako master alarm.
Avatar - Lucaslegend
12. 8. 2013 16:26
Re: Význam si každý najde, ale...
Ja som textovy displej na poruchy mal uz aj na starom fiate stilo...
Dalej mi poruchy/informacie zobrazuje aj na honde textom ale nie vsetky a napriklad ked zabudnem povolit rucnu alebo zavriet kufor alebo si nedam pas,tak mi to taka mila teta povie po anglicky :-)
Vies keby dali diagnostyku priamo do auta tak by servis prichadzal o velke prachy....
12. 8. 2013 16:30
Re: Význam si každý najde, ale...
Nikdo ti nebrání si patřičný nástroj koupit. Tak proč ne vestavěnou třeba za příplatek?
Avatar - Lucaslegend
12. 8. 2013 17:04
Re: Význam si každý najde, ale...
Tak to je dobry napad ale to tam nikto neda...
Ja mam diagnostyk dost ale nie je to vobec take pohodlne ako keby to bolo priamo zabudovane....
12. 8. 2013 17:23
Re: Význam si každý najde, ale...
To není, to máš pravdu. Naprosto bez pochyb tě chtějí dostat do servisu. Neříkám, že to musí být nutně kvůli penězům. Že by se objevila taková možnost, je tedy vysoce nepravděpodobné.
12. 8. 2013 20:17
Re: Význam si každý najde, ale...
Nemůžu si pomoct. Ale zrovna olej? Vždyť to je jedna z mála kontrolek co zhasnou až po startu :-)
Avatar - Stejsn
12. 8. 2013 13:51
Ritmo to mělo jednoduchý.
Při otočení klíčku se rozsvítila zelená kontrolka = můžeš startovat. A když ně, tak se rozsvítila červená kontrolka plus na schematickém diagramu autíčka, které bylo nakreslené na palubce, se rozsvítila příslušná žárovička v místě, kde je problém. Např. kola (brzdy), předek / zadek (světla), motor (voda, olej). Srandovní, ale jasné jako facka.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Invert
12. 8. 2013 14:36
Tak to je smutné...
Nevědět význam kontrolek se někomu může vymstit... A po rozsvícení červené olejničky zastavit, nevypínat motor, pročíst za 2 hodiny návod a konečně se dopárat k tomu, co to vlastně je, mezitím se mi zadře motor a problém je na světě... Kdo si myslí, že je pitomost je umět nazpaměť, je (nechci nikoho urazit) blb... Až se někomu toto stane, bude litovat, že si ten manuál aspoň neprohlédl po obrázcích... :yes:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Uživatel_5340709
12. 8. 2013 16:03
Pa je tu ještě jeden problém!!!
Můžeš mít nastudované kontrolky jako "Hujer matematiku", auto piplat jako v bavlnce, ale když s ním pojede tvoje stará, přes samotné soustředění na jízdu neuvidí blikající červenou olejničku, nebo budík teploty motoru, i kdyby byl veliký jak orloj v Práglu. Krásně je to vidět když dochází benzín, spousta umělkyň jezdí až do úplného zastavení přes svítící oranžádu, takže nějaká kontrolka ESP, ABS, DPF, EPC......atd. ji nemůže vůbec vzrušovat. >:D :-! :no:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - jozephko
12. 8. 2013 16:24
Dôverujem len takej štatistike, ktorú som sám sfalšoval
Na tomto je krásne vidieť, ako sa dá (s)falšovať štatistika. Napíšu, že 98 % vodičov nepozná kontrolky. Samozrejme, keď niektoré sa rozsvietia len pri poruche.
Ale aj tu platí Parretovo pravidlo. Na 80 % funkcií auta mi stačí 20 % kontroliek.
A navyše je význam kontroliek často ošidný. Keď sa na mojej šestkovej mazde rozsvieti kontrolka DPF (filter pevných častí), viete, čo to znamená? Že som už prešiel takmer 20.000 km od poslednej výmeny oleja a mám ísť do servisu vymeniť olej . Ale tá istá kontrolka môže to znamenať aj poruchu filtra. Ak svieti, porucha ešte nie je vážna a v jazde možno pokračovať, ak bliká, auto treba ihneď odstaviť. Alebo je to naopak? >:D Kto si to má pamätať!
Rozbalit vlákno
1
13. 8. 2013 00:26
Re: Dôverujem len takej štatistike, ktorú som sám sfalšoval
Ked sa daktore rozsvietia len pri poruche, tak po zasadnuti niektorych 'vodicov' na sedacku by mali svietit trvale, kym vystupia >:D
Avatar - Barrichello
12. 8. 2013 18:50
Měli ste vidět když mi jagu odešla baterka
to byly kontrolky a hlášky:

DSC OFF
gerbox fault
air suspension fault
ABS off
power steering fault
cruise control fault

A k tomu obrazovka navigace mrkala jak diskotéka.

Jo nízký napětí dělá hezkou diskotéku...
Rozbalit vlákno
2
Avatar - petrumr
12. 8. 2013 19:52
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Barrichello
13. 8. 2013 18:36
Re: Měli ste vidět když mi jagu odešla baterka
To by to nejdřív muselo jít, víš.

Já to česky narozdíl od jiných nepotřebuju, já anglicky umím >:D
Avatar - petrumr
12. 8. 2013 19:51
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - euro89
12. 8. 2013 22:05
Nic nového.
Vždyť naprostá většina lidí za volantem ani nejsou řidiči, ale jen cestující, kteří řídit ani neumí. A samozřejmě neznají pořádně ani své auto. :-!
Rozbalit vlákno
0