Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Co možná nevíte o chladičích: Příliš péče škodí!

Chladicí systém auta nechává většina řidičů bez povšimnutí. Moderní vozy prý žádnou péči nevyžadují. Jenže co když přece?
Zpět na článek
13. 9. 2013 19:34
Avatar - Emel
13. 9. 2013 15:59
Větší chladiče naftových motorů
Víte někdo, proč potřebuje diesel větší chladič? Myslel jsem, že v obecné rovině je účinnost dieselu lepší než benzínu, takže by teoreticky mělo vznikat méně odpadního tepla... nebo?
Rozbalit vlákno
12
13. 9. 2013 17:11
Re: Větší chladiče naftových motorů
Predpokladam, ze to bude chyba v clanku.
13. 9. 2013 17:41
Re: Větší chladiče naftových motorů
V hlavě mi problesklo to samé. Tak jsem se podíval na katalog dílů a třeba Fabia I má stejný chladič pro benzíňáky i diesely. Oktávka II má několik velikostí chladičů, přičemž je pravdou, že ten nejmenší z nich je určen jen pro slabší benzíňáky. Jako důvod vidím spíše to, že u dieselů se předpokládá, že budou častěji zatěžovány přívěsem.
13. 9. 2013 18:02
Re: Větší chladiče naftových motorů
je potřeba rozlisovat i typy dieselu, nektere mají vetsi chladic kvůli konstrukci vstrikovani
vseobecne je to ale diky vetsim tlakum a vetsim spalovacim teplotam, řekl bych
13. 9. 2013 19:30
Re: Větší chladiče naftových motorů
mam takovy dojem, ze vyssi spalovaci teplotu maji spis benziny
13. 9. 2013 18:08
Re: Větší chladiče naftových motorů
Větší účinnost znamená, že přemění více chemické energie v pohybovou. Ne, že z motoru bude potřeba odvést méně tepla. Také mě to zarazilo a obecně se nedá moc dobře odpovědět. Jeden celkem univerzální rozdíl je, že dieselové motory mají typicky nižší teplotu zplodin. A spalují chudou směs.
13. 9. 2013 18:24
Re: Větší chladiče naftových motorů
Myslím, že se odpovědět dá.
První věta je správně. On by ten chladič mohl být u diesela i menší, kdyby byl jen atmosférický. Asi všechny jsou ale dnes už turba a tady se poměry mění. Víc té chemické energie, víc i té pohybové ale i víc tepla. Zde je potřeba se dívat raději na výkon, než na zdvihový objem motoru, ten může zavádět v úvaze.
13. 9. 2013 19:38
Re: Větší chladiče naftových motorů
Tak já uvažoval motory o stejném výkonu. Velikost chladiče určuje spíš konstrukce motoru (a v dnešní době řídící jednotka) než palivo. Navíc v tom hrají roli otáčky a zátěž. Předpokládám, že například chlazení turbodmychadla do toho promluví.
13. 9. 2013 20:29
Re: Větší chladiče naftových motorů
Jasně, ale prvotně existuje nějaká energie, vložená do soustavy palivem a energie odebraná za 1. užitečný výkon, 2. vlastní třecí ztráty motoru 3. odpadní teplo. Vezmeme-li výhřevnost benzinu: 42,7 MJ/kg, výhřevnost nafty: 41,9 MJ/kg, můžeme spočítat vstupní energii, vynásobit účinností jednotlivých motorů (benzinové 25-35%, naftové 38-50%) třecí ztráty budou +/- stejné, možná o něco vyšší u dieselů, ty odečíst a ten zbytek je teplo.

Si teda myslím.

Protože teplo může v motoru vzniknout jen a jen z paliva.

Edit: možná lepší než z výhřevnosti je to počítat přímo z energie v 1kg paliva. To je u benzínu 11,86 kWh/kg a u nafty 11,64 kWh/kg.
13. 9. 2013 20:48
Re: Větší chladiče naftových motorů
Třecí ztráty jsou ve svém důsledku taky teplo. Otázkou je, jaký podíl tepla se odvádí výfukovými plyny a jaký podíl se odvádí chladícícm systémem.
A co se týče účinnosti, tak rozdíl mezi benzinovými a naftovými motory není tak velký.
13. 9. 2013 21:05
Re: Větší chladiče naftových motorů
jo, někde se pro zjednodušení uvádí účinnost benzínů 30% a nafťáků 35%.
13. 9. 2013 21:09
Re: Větší chladiče naftových motorů
Ano, to jsou reálná čísla.
13. 9. 2013 22:46
Re: Větší chladiče naftových motorů
A účinnost motoru je daná konstrukcí, že. To rozdělení není úplně správně. Co třeba nespálené uhlovodíky?

Co jsem původně napsal, je, že dieselové motory mají typicky chladnější zplodiny s menším obsahem uhlovodíků, tedy je teoreticky možné, aby se motor samotný zahříval více i přes vyšší účinnost. Jednoduše řečeno, máš sice méně odpadu, ale také méně vyhazuješ komínem (výfukem).
13. 9. 2013 19:34
Stetecek
Jemny stetecek a vysavac?
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Endroo
14. 9. 2013 11:57
sahara mi jede porad
když už je tady ten článek, tak sem nahodím jeden problém. Mám Leona 1P 1.9TDI a když nastartuju a nechám motor 2-3min na volnoběh, tak se pak zvýší otáčky na nějakých 1000-1100 a začne hučet sahara. V létě mi v servisu řekli že to je kvůli klimatizaci, ale dělá mi to pořád ikdyž už venku nejsou takové pařáky a klimu mam vypnutou. kde může být problém?
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Stejsn
14. 9. 2013 23:27
Re: sahara mi jede porad
Pokud se samovolně zvýší otáčky motoru, vypadá to že to je sepnutím spojky kompresoru klimatizace (má to vlastní signál do řídící jednotky motoru, které zavelí přidat na otáčkách a kompenzovat tím pokles výkonu motoru způsobený připojením elmag spojky). Pokud to dělá při VYPNUTÉ klimatizaci, je to chyba, pokud máte klima na AUTO, tak kompresor se spíná i když nejsou vedra a v autě vám systém topí, přičemž klimatizace vysouší vzduch. To je v pořádku a automatickým sepnutím klimatizace se samozřejmě i roztočí její sahara. Píšete že máte Leona. Mám za to, že tam bude ten samý klimatronic jako je v Passatu, a u něj se v manuálu píše, že má být na AUTO nastavený neustále, tzn. klimák v podstatě pořád zapnutý, v létě v zimě.
Avatar - Endroo
15. 9. 2013 11:30
Re: sahara mi jede porad
Díky za vysvětlení. Bude to asi tak jak píšete. Tím že mám klimu vypnutou jsem myslel to, že ji mám nastavenou na ECO. Ale nechám to teda stále na AUTO a nebudu to dál řešit. díky.