Co možná nevíte o chladičích: Příliš péče škodí!
Jak známo z hodin fyziky, energie vložená do spalovacího motoru se přeměňuje v mechanickou energii a teplo. Jenže moc tepla škodí, protože zvyšuje spotřebu, emise a naopak snižuje životnost motoru. Kromě toho nároky na výkon chlazení stoupají s množstvím dalších dílů, které musíte udržovat v doporučené provozní teplotě – mimo blok motoru je to třeba automatická převodovka nebo turbodmychadlo.
Jak z toho ven? Bylo by pochopitelné, aby prostě výrobce umístil do vozu co největší chladič a tím všechno vyřešil. Na závadu by to nebylo, protože optimální teplotu udrží termostat a průtokové čerpadlo. Konstruktéři to však udělat nemohou, protože je omezují třeba prostorové podmínky v přední části vozu.
Cenu zvyšují testy
I u stejného typu vozu najdeme rozdíly chladicí soustavy v motorizacích, protože turbodiesely ji potřebují výkonnější, tím pádem vyžadují i větší chladiče. Stejně tak auta s klimatizací nebo taková, kde se počítá s častým taháním přívěsů.
Výrobci proto zkoušejí konkrétní kombinaci motoru a chladiče v reálném prostředí i v simulovaných jízdních režimech v klimatickém kanálu. „U nás je každý chladič podroben extrémním tlakům a teplotám, působení agresivního korozního prostředí, mechanickým vibračním zkouškám a testům výkonových parametrů,“ uvádí Miloš Hodač z technického vývoje Škody Auto. Dodává, že pokud chladič všemi testy projde bez připomínek, čeká ho ještě dlouhodobá jízdní zkouška, čítající statisíce kilometrů v různých koutech světa.
V tom se prý liší originální díly od nekvalitních z druhovýroby. Zatímco pečlivě testovaný chladič má trvanlivost shodnou s celým vozem (pokud nezažije havárii), pro některé laciné náhrady to neplatí.
Opravdu bezúdržbová?
Podle výrobců automobilů je dokonce dnes bezúdržbová celá chladicí soustava. Moderní kapaliny tvořené směsí monoetylenglykolu a inhibitorů koroze prý mají životnost shodnou s celým vozem, tedy asi 300 000 kilometrů. S tím ovšem polemizují zkušení praktici, kteří připomínají, že u starších aut se doporučovalo kapalinu preventivně měnit po pěti letech z racionálních důvodů. Stará, špatně naředěná nebo znečištěná prý i dnes dokáže poškodit těsnění vodní pumpy, která tím pádem začne směs propouštět. „Chladicí kapalina se časem okyseluje a rozkládají se látky zabraňující korozi,“ vysvětluje vysokoškolský profesor Petr Chytka. V horším případě to znamená třeba poškození těsnění pod hlavou – a to není nic levného. Například u Fabie 1.4 MPI vyjde včetně materiálu zhruba na 5000 Kč. Starší typ G11 proto Petr Chytka doporučuje měnit nejpozději po dvou až třech letech, novější G12 po pěti.
Směs chladicí kapaliny se liší i mezi regiony. Například české servisy ji míchají ze dvou dílů chladicí kapaliny a tří dílů vody. Ovšem pro severské země se doporučuje jedna ku jedné. „Neplatí, že čím více chladicí kapaliny, tím větší je odolnost vůči mrazu,“ upozorňuje Miloš Hodač ze Škody Auto. Samotný monoetylenglykol totiž má teplotu tuhnutí -12,6 °C. Druhým extrémem je použití čisté vody. Kromě toho, že by pochopitelně zamrzla, také neobsahuje složky proti vnitřní korozi motoru či degradaci pryžových a plastových hadic a těsnění.
Chyba je jinde
„Moderní vozy nemají s chlazením problémy. Pokud auto přece jenom začne například při popojíždění v zácpě vařit, je to většinou způsobeno nefunkčním ventilátorem na chladiči nebo jeho spínacím čidle,“ potvrzuje Martin Kulhánek z pražského servisu Auto Jarov domněnku, že se o chladicí soustavu není třeba starat. U aut zhruba do pěti let stáří už nepamatuje jiné závady chlazení.
Pokud se při jízdě rozsvítí či rozbliká kontrolka chlazení, doporučuje při nejbližší vhodné příležitosti bezpečně zastavit, vypnout motor a zkontrolovat opatrně stav kapaliny ve vyrovnávací nádržce. Varuje, že u horkého agregátu je chladicí systém pod tlakem a hrozí nebezpečí opaření. Teprve po vychladnutí proto můžete dolít ztracenou vodu. Stačí prý i obyčejná kohoutková. „Ale pozor, neměla by být ledová, jinak motoru hrozí teplotní šok, který může vést až k jeho poškození,“ varuje Radek Pečenka ze servisu Auto Brejla.
Raději nesahat!
Ovšem když servisy říkají, že se majitel nemá o chladič starat, mají v jednom pravdu – přehnaná péče škodí! Někteří majitelé auta neváhají umýt chladič proudem tlakové vody a poškodit tak jemné lamely. Zaschlé zbytky hmyzu přitom údajně výkon nijak neovlivňují, a pokud někomu vadí, ať raději použije jemný štěteček a vysavač. Cena chladičů dnes klesla na takovou úroveň, že se ani nevyplatí je opravovat tmelem či letováním jako dřív. Nový originální díl na Škodu Fabia I s motorem 1.4 MPI stojí 3698 Kč, pro Fabii II 1.2 TSI jej pořídíte za 4133 Kč s DPH a na první generaci Škody Octavia 1.9 TDI za 3133 Kč. Výměna zabere zhruba dvě hodiny a v autorizovaném servisu vyjde na 1150 Kč.
Co tvoří chladicí soustavu?
- Chladič
- Čerpadlo chladicí kapaliny - Chladicí kapalina je pumpována čerpadlem, které většinou pohání klínový nebo ozubený řemen od vačkového hřídele motoru.
- Termostat - Oběh kapaliny se řídí termostaticky. Dokud je agregát studený, cirkuluje chladicí kapalina pouze v bloku motoru a výměníku tepla pro topení. S rostoucí teplotou motoru se otevírá termostat a chladicí kapalina začíná proudit i skrz chladič, umístěný za přední maskou. Tím se ochlazená vrací zpět k agregátu.
- Elektricky poháněný ventilátor - Teplota chladiče se snižuje náporově
- nebo ventilátorem. U moderních vozů je poháněn elektromotorem, dříve býval řemenem.
- Chladicí kapalina - S rostoucí teplotou zvětšuje svůj objem a při ochlazování vrací kapalinu zpět do chladicího okruhu.
- Hadice a vyrovnávací nádobka - Zásobníkem chladicí kapaliny je plastová vyrovnávací nádržka v motorovém prostoru.
Víte, že…
... moderní motory se po rozsvícení kontrolky chlazení automaticky přepnou do nouzového režimu s uměle sníženým výkonem?
… mechanické poškození chladiče hrozí nejčastěji při havárii? Proti odletujícím kamenům ho chrání výměník klimatizace, u některých vozů také ještě mezichladič stlačeného vzduchu. Lamely chladičů zachytávají drobné nečistoty a zbytky hmyzu, které nemají vliv na funkci.
Tři otázky pro Karla Starého, vedoucího poprodejních služeb Škody Auto
Co je potřeba udělat v případě ztráty vody v chladicím systému?
Za ztrátou vody, kterou lze vedle rozsvícené kontrolky snadno odhalit i kontrolou hladiny ve vyrovnávací nádržce chladicí kapaliny, stojí většinou
netěsnost systému. Tu spolehlivě odhalí a opraví servis. Dolití vody zvládne řidič sám. Díky tomu může pokračovat v jízdě. Stačí obyčejná z vodovodu. Vodní kámen a jiné usazeniny nehrozí díky chemickému působení předepsané originální chladicí kapaliny, s kterou se voda v systému promíchá.
Jaké chyby dělají motoristé nejčastěji?
Nejhorší je nerespektování blikání varovných kontrolek informujících o vysoké teplotě nebo nízké hladině vody v chladicím okruhu. Pokud
řidiči dál pokračují v jízdě, hrozí vážné poškození motoru.
Co mám dělat v případě, že agregát začne vařit?
Bezpečně zastavit, nechat jej chvíli vychladnout a potom začít zjišťovat stav chladicí kapaliny ve vyrovnávací nádržce. Její víčko je potřeba
odšroubovat opatrně, protože při rychlém uvolnění zátky u horkého motoru hrozí opaření rukou a obličeje. Po dolití vody je možné pokračovat
v jízdě do servisu, který zjistí a opraví závadu. Při běžné jízdě bez pohybu v zácpě se agregát stačí uchladit sám díky náporu okolního vzduchu.