Je to pekna predstava jezdit s necim takovym, obcas popoletet >:D , pro normalni lidi to ale bude pouzitelne tak v 25 generaci (aby nepadali, jak svestky ci shnila jabka :-) )
Je to asi nejpěknější reálně fungující letuschopné "auto", ale pořád mi připadá, že takové stroje jsou z praktického hlediska celkem k ničemu. Na běžné ježdění se nehodí, zácpu či kolonu s tím nepřeletíte, kvůli plochému spodku to bude při letu celkem náchylné na vítr (což je vidět i na ukázkovém videu), z každé louky s tím nevzlétnete.
Nakonec vám bude v garáží překážet stroj, se kterým stejně budete muset dojet na letiště, abyste si polétali. To už mi připadá lepší mít na tom letišti ultralight. Nebo na zahradě helikoptéru.
Základní myšlenka bývá, že dojedeš na letiště, vzlétneš, doletíš na letiště poblíž cíle, přistaneš a k cíli dojedeš. Tedy že nemusíš řešit stání letadla a auto v cíli. To je myšlenka. Mně přijde lepší klasická cesta. Tyhle vehementy většinou není jednoduché někam zaparkovat. A není problém si nechat auto přistavit na letiště. Pronájem zase tak drahý není.
Už jsme zažili slovenský motor RTU https://www.youtube.com/watch?…… , teď aeromobil. ......... No abych jen nekritizoval, tohle vypadá věrohodněji, pokud to tedy není jen skokan. :yes:
/a bratja slováci hned se nečertěte, naši kouzelníci se angažují spíš v ekonomice, než v technice a to je ještě horší/
Slováci nás hlavně terorizují svojí pop-music. Rytmus, Majk Spirit a Darinka Rolinsová.
Většina zemí světa by jim za tenhle hudební export vyhlásila válku. Mají štěstí, že jsme vedle nich my a ty naše holubičí povahy :-)
...Spotřeba při jízdě 7,5, maximální dojezd 500 km = zásoba paliva cca 38l.
Spotřeba při letu 15l/hod, ve vzduchu vydrží až 700km...Kdyby letěl cca 150 km/h celou dobu (?), tak to znamená potřebu asi 70l paliva.
Má to tedy dvě nádrže - jednu pro jízdu, druhou pro let? A dokupy mají obě cca 100 - 120l? To je asi 110kg navíc.
K tomu náprava s řízením a velká kola, převodovka, mechanismus na vyklápění křídel... A samozřejmě komplet interiér, sedadla, avionika,... A to celé jen 450kg?
Jestli tohle někdo uvede na trh s nižší cenou, než je cena vozu F1 včetně všech mechaniků, budu mu říkat "Copperfield".
O užitečnosti se můžem vesele dohadovat, osobně vidím největší přínos v tom, že tohle se dá "parkovat" doma u baráku, pro proletění do toho sednu a dojedu na letiště, proletím se a zase si to odvezu domů (není nutné si to vydržovat na letišti).
Na nějaké ježdění, doplněné o klasický let lze s úspěchem zapomenout, vzhledem k faktu, že na rozjezd potřebuje seriózní startovací dráhu.
Pisou, ze dokaze letet i pres 200...ve vzduchu nejspis zpomalovat na krizovatkach nebude, start minimalne 130, ale i tak to nevychazi. 3,5 hodiny x 15 litru.
200 km/h je maximální rychlost, tou určitě nepoletí celou dobu, co bude ve vzduchu.
U letadel se obvykle udává rychlost maximální (+ podmínky, za kterých je dosažitelná) a rychlost cestovní (+ podmínky), tady v článku jsou informace zevrubné a neúplné.
Plachtit můžeš teoreticky na konci, ale spíš bych tomu říkal kontrolovaný pád než přistání. :-) V průběhu to nemá moc smysl, protože budeš neustále muset nabírat výšku, kterou jsi ztratil. Je to asi jako kdybys tvrdil, že kopcovitá cesta je ekonomičtější, protože můžeš z kopce vyřadit/ vypnout motor. :-) Není to kluzák.
Napsané je to hodně vágně. Cestovní rychlost může být klidně přes 200. Vytrvalostní asi nebude. Nicméně zhruba 10 litrů na 100 km je pro lehké dvoumístné letadlo odpovídající spotřeba.
To je přesně ten problém, že zatím létal jen fantomas - zkombinovat hmotnost auta, draku, avioniky, hmotnost motoru, paliva a osádky vs. výkon motoru!
Ale fandím, někomu se to musí podařit.
Už se to párkrát podařilo, ale pak zjistili, že využití je velmi složité.
Třeba si to představ:
Sednu do toho na zahradě, dojedu třeba cca 50 km k nějakému letišti, tam roztáhnu křídla a... A provedu předletovou kontrolu, doplním palivo, ohlásím se věži, požádám o start... Fakt to není tak easy jen tak vzletět.
Dál periodické kontroly - na auto OK, po čtyřech letech s novým a pak co dva roky, ale co na letadlo?
Ta myšlenka je zajímavá, ale v současné době si tu realizaci nějak nedokážu dost proveditelně představit.
Jo, jo, buď je spíš letadlo, pak je to lehké, pak nepotřebuješ výkon /pořád se ale bavíme o stovkách koní/, ale potřebuješ skoro letiště. A nebo je to víc auto a pak se dostáváme spíš ke kříženci auta letadla a vrtulníku, a tím pádem jsme u tisíců koní, viz. jeden z us modelů, který i lítá, ale je osazen 4mi !!! wankely z RX8.
Otázka údržby je zajímavá. Teoreticky i provoz jako auto strukturu namáhá. Pokud máš pro obě role jeden motor, tak točí hodiny. Takže to člověku může zkomplikovat život.
Podle mne je to pěkná myšlenka, ale přináší více problémů, než řeší. Nemůžeš s tím přistát na místech, kde by to nešlo s něčím jiným. To samé platí pro vzlet. Řídit to nebude největší zážitek, parkovat to se asi nikomu chtít nebude. A co ušetříš? Poplatek za stání na letišti a za pronájem auta? Opravdu to za to stojí? Jediný benefit, který bych viděl, by byla situace, kdy je letiště přeplněné a neměl bys kde letadlo zaparkovat.
Navíc mně zajímá, jak se přistává s takto širokými koly.
Ta se navíc ještě musí pro přistání nějak "zamknout", to samé pro start...
No, je toho opravdu hodně, co je třeba na mixu auta a letadla pořešit, jak píšeš: "přináší více problémů, než řeší" a řešení bude zatraceně drahé a velmi omezeně použitelné.
VTOL i STOL schopné efektivního rychlého dopředného letu mi připadají mnohem zajímavější a užitečnější. Osobně nevidím problém v tom nechat letadlo na letišti a zavolat si taxi, nebo si pronajmout auto. Možná mi něco uniká.
pro alespoň nejake rozsireni je to stejne nerealne, spis je to jen budoucnost hracek pro par jedincu :-)
je několik duvodu proc takoveto něco nemůže uspet, prvním faktorem je cena ku uzitku, klasicke auto ci pronajem auta a taktéž to same u letadla vyjde jiste levneji nez tohle cosi co uveze sotva 2 lidi a s velkou mirou nebezpečí je pak bude schopno prepravovat ve vzduchu :-) cims nastava druhy problém, nejen ze to potřebuje letiste, ale i pilota, tedy nekoho kdo smi litat, ma nato licenci a je ochotnej pilotovat něco takto sileneho :-) no a treti faktor nato vpodstate navazuje, v leteckem provozu misi bejt jaks taks poradek, dovede si někdo představit ze by stejnej bordel a nenavist jako panuje na silnicich panoval i ve vzduchu? >:D
To je jednoduché. Pilotní průkaz nedají každému na rozdíl od řidičského. A ve vzduchu rozhodně nemáš pocit nezranitelnosti. Když se něco porouchá, nemůžeš zastavit u krajnice a zavolat žluté anděly.
Nicméně tyhle hračky, stejně jako jiná lehká letadla, jsou zaměřené na piloty-majitele. Nikoli na člověka bez licence. Profesionální piloty si k sobě někdy berou, ať už pro větší pocit bezpečí, nebo protože letí za obchodem a chtějí se připravovat (potom mají typicky trochu větší letadlo).
Osobně nevidím v téhle koncepci moc smysl, jak jsem již napsal. Ale nemyslím si, že musí být nutně výrazně dražší. Záleží, jak dobré to bude jako auto. Osobně bych si od toho moc nesliboval. Takže ani příplatek nemůže být moc velký.