Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aeromobil 2.5: Slováci mají létající automobil!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 7. 10. 2013 • 00:03
22
35
Zobrazit náhledy (22)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Létající automobil není ničím novým, již v roce 1940 jeho příchod prorokoval sám Henry Ford a skutečně se po druhé světové válce objevilo v USA.

Aktuálně se funkční létající automobil objevuje na Slovensku. Aeromobil 2.5, jak se výtvor jmenuje, byl představen v září 2013 na konferenci SAE Aerotech v Montrealu a jak jeho název napovídá, je evolucí dvojky, která se rodila dlouhých patnáct let. Sám má však za sebou pouhé tři roky vývoje.

Designér a konstruktér Štefan Klein není v oboru žádným nováčkem, konstrukcí aeromobilů se zabývá již od počátku poslední dekády minulého století. Sám Klein připustil, že na světě není jediný, komu podobná myšlenka nedává spát. Americká Terrafugia Transition je však založena na jiném principu. Aeromobil se může pohybem a otáčením změnit z auta na letadlo. je pochopitelně patentovaný a zájem o něj projevil i americký Úřad pro letectví a kosmonautiku, tedy NASA. Ten v současnosti podporuje individuální leteckou dopravu a takovýhle projekt nemůže zůstat stranou jeho pozornosti.

Oficiálně třetí, podle označení však dvouapůltá generace Aeromobilu létá a jezdí. Základním stavebním kamenem je ocelový rám, na kterém spočívá karbonová karoserie. I s křídly je stroj široký osm a dlouhý šest metrů. Křídla jsou skládací, bez nich měří létající auto do šířky pouhých 1,6 m. Délka mu samozřejmě zůstává shodná, přičemž celé neváží ani půl tuny, přesně 450 kg. Je to takový ultralight, který se může prohánět i po silnici. Vejdou se do něj dva lidé.

Aeromobil je poháněn vodou a vzduchem chlazeným čtyřdobým čtyřválcem Rotax 912, přesnější technické parametry agregátu zveřejněny nebyly. Existují dvě verze: s objemem těsně přes 1,2 l a 82 k, respektive větší a výkonnější 1,35litrová se 102 k. Na silnici umí upalovat přes 160 km/h a spotřebuje 7,5 l benzinu na 100 km. Maximální dojezd je 500 km. Aby se odpíchl od země, musí jet po runwayi alespoň stotřicítkou. Ve vzduchu dokáže letět i přes 200 km/h, minimální rychlost mimo pevnou zem je pak 60 km/h. A spotřeba? 15 litrů za hodinu, ve vzduchu navíc vydrží až sedm stovek kilometrů. Kam až dostoupá, to ale nevíme.

Chystá se i Aeromobil 3, který se zřejmě v roce 2014 začne malosériově vyrábět. Kolik bude stát, je také v tuto chvíli tajné. Ovšem je to pochopitelně kuriozitka pro bohaté. Hlavně Američany, protože soukromé létání je za mořem více rozšířené než na starém kontinentu. Na silnici se bude pohybovat jako normální vozidlo a ve vzduchu jako letadlo. Podle počítačové podoby je to ale stále futuristický dopravní prostředek se vzhůru výklopnou kabinou, který z horního pohledu nejvíce připomíná rybu.

Témata
9. 10. 2013 00:26
Re: SVK národ kouzelníků
nerob nervy, lebo vam posleme martinku z turca :-) (najdi si na guugli)
7. 10. 2013 20:49
Re: SVK národ kouzelníků
Slováci nás hlavně terorizují svojí pop-music. Rytmus, Majk Spirit a Darinka Rolinsová.
Většina zemí světa by jim za tenhle hudební export vyhlásila válku. Mají štěstí, že jsme vedle nich my a ty naše holubičí povahy :-)
7. 10. 2013 17:22
Re: nerealny
To je jednoduché. Pilotní průkaz nedají každému na rozdíl od řidičského. A ve vzduchu rozhodně nemáš pocit nezranitelnosti. Když se něco porouchá, nemůžeš zastavit u krajnice a zavolat žluté anděly.

Nicméně tyhle hračky, stejně jako jiná lehká letadla, jsou zaměřené na piloty-majitele. Nikoli na člověka bez licence. Profesionální piloty si k sobě někdy berou, ať už pro větší pocit bezpečí, nebo protože letí za obchodem a chtějí se připravovat (potom mají typicky trochu větší letadlo).

Osobně nevidím v téhle koncepci moc smysl, jak jsem již napsal. Ale nemyslím si, že musí být nutně výrazně dražší. Záleží, jak dobré to bude jako auto. Osobně bych si od toho moc nesliboval. Takže ani příplatek nemůže být moc velký.
7. 10. 2013 16:55
Re: Ňák mi to nesedí...
VTOL i STOL schopné efektivního rychlého dopředného letu mi připadají mnohem zajímavější a užitečnější. Osobně nevidím problém v tom nechat letadlo na letišti a zavolat si taxi, nebo si pronajmout auto. Možná mi něco uniká.
7. 10. 2013 16:29
Re: Ňák mi to nesedí...
Plachtit můžeš teoreticky na konci, ale spíš bych tomu říkal kontrolovaný pád než přistání. :-) V průběhu to nemá moc smysl, protože budeš neustále muset nabírat výšku, kterou jsi ztratil. Je to asi jako kdybys tvrdil, že kopcovitá cesta je ekonomičtější, protože můžeš z kopce vyřadit/ vypnout motor. :-) Není to kluzák.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud