Novinky
... ale naco im je dalsia firma ked maju vlastnu specializovanu na vyvoj a vyrobu motorov vsetkych moznych typov a druhov? Vari pri terajsom objeme vyroby FPT nestiha?
představ si, že VM dělá V6 naftu a FPT čtyřválce.... to se to hezky doplňuje, co?
No pokial si dobre pamatam tak FPT robi pre koncern Fiat kde spada aj Iveco vsetky druhy motorov od najmensich az po najvacsie. Rozny pocet valcov, objem aj sposob vyuzitia od osob.aut az po povedzme Quadtrac Case. Tak preto sa zamyslam nad tym naco este dalsia fabrika.
no, je to složitější.. a nevím, jestli tady mám zabíhat do podrobností.
Primárně - úplně původně bylo VM Motori Itaslko - Kanadskou firmou = má zázemí a výrobní kapacity v Americe, což je výhodné.
Kromě toho je vlastníkem některých speifických řešení - jako třeba stavebnicové koncepce, kdy ckaždý válec je samostatný včetně hlavy = usnadňuje to stavbu atypických motorů, jako jsou dvouválce.. tříválce... ale i opačně víceválce.
V neposlední řasě pokrývá mnohem širší spektrum, než jen automobily... VM Motori fungují od elektrocenrál (např vzduchem chlazený dvouválec... jen 25kW, ale užpři 2300 otáčkách...) ... až po relativně velké lodě (např vodou chlazený řadový šestiválec 4,1 s výkenm 257kW... a mamutím momentem 700Nm...).
Takže rozhodně si mají co předat - a dohromad budou mnohem silnější.
Fiat to dělá dobře... jako skupina je progresivmní a slušně vydělává - především stabilně.
Nesmíš se nechat nachytat na články v podobných plátcích, jako je tento, kde se dozvíš, že Fiat asi zavřou, protože na jednom vyrobeném autě vydělává méně než momentálně protěžované fau vé...
Pro Fiat je výroba osobních aut víceméně přidružená výroba. Ano, mají hodně omezenou nabídku... ale to co prodávají, jsou dobrá auta.
I to Bravo, které se na trhu neprosadilo, je po všech stránkách dobré auto... jen mělo slabší marketing.
😉
Primárně - úplně původně bylo VM Motori Itaslko - Kanadskou firmou = má zázemí a výrobní kapacity v Americe, což je výhodné.
Kromě toho je vlastníkem některých speifických řešení - jako třeba stavebnicové koncepce, kdy ckaždý válec je samostatný včetně hlavy = usnadňuje to stavbu atypických motorů, jako jsou dvouválce.. tříválce... ale i opačně víceválce.
V neposlední řasě pokrývá mnohem širší spektrum, než jen automobily... VM Motori fungují od elektrocenrál (např vzduchem chlazený dvouválec... jen 25kW, ale užpři 2300 otáčkách...) ... až po relativně velké lodě (např vodou chlazený řadový šestiválec 4,1 s výkenm 257kW... a mamutím momentem 700Nm...).
Takže rozhodně si mají co předat - a dohromad budou mnohem silnější.
Fiat to dělá dobře... jako skupina je progresivmní a slušně vydělává - především stabilně.
Nesmíš se nechat nachytat na články v podobných plátcích, jako je tento, kde se dozvíš, že Fiat asi zavřou, protože na jednom vyrobeném autě vydělává méně než momentálně protěžované fau vé...
Pro Fiat je výroba osobních aut víceméně přidružená výroba. Ano, mají hodně omezenou nabídku... ale to co prodávají, jsou dobrá auta.
I to Bravo, které se na trhu neprosadilo, je po všech stránkách dobré auto... jen mělo slabší marketing.
😉
v USA už VM dízle montujú do prvých modelov RAM a Jeep Grand Cherokee a fiatovský van sa začína predávať pod značkou Dodge (predtým to boli Sprintery od mercu). Pokiaľ sa dízle dobre zavedú, fiat ich nebude stíhať vyrábať, takže dobre vie čo robí. Niekomu to v tom fiate myslí pekne dopredu. :yes:
Trojliter od VM mal uz minuly Jeep GC a aj napriek 5-kvaltovemu automatu to jazdilo o 1,5-2l uspornejsie ako vtedajsie ML 320CDI (to pisem ako majitel par MB). V aktualnej generacii Grand Cheera je to vdaka 8-kvaltu este lepsie. Mal som k dispozicii auto len v najzakladnejsej verzii bez mnozstva elektronickych hraciek, ale to je vedlajsie. Motor mal prijemny zvuk a vdaka vybornej prevodovke to bola prijemna jazda. Slovami dalsieho clena partie (majitel dieseloveho Touarega 3,0V6): "So zaviazanymi ocami by som to podla zvuku a tahu nerozoznal...."
Jen tak dál. Diesely ještě bohužel nejsou mrtví a ať se mi to líbí a nebo ne, kdo dnes nemá v managerské limuzíně diesel, jako by nebyl. Takže jo, je to tak v pořádku. Pod přímým a jediným vlivem Fiatu se může motorárna dále rozvíjet... Je kam..
No hlavně aby je měly kam dát. Ghibli s QP to samo neutáhne 😉
Korejský Chevrolet, i Hyundai ale i řada dalších používá tyto licenční motory. Kdyby měli vyžít z pouhých 90 000 motorů vyrobených ročně, to by asi nešlo.
Poslední konkurenčně nadstandardní je snad 20let starý 2.4 a 2.5TD.
Netvrdim, že jsou špatné, ale rozhodně ničím nevybočují z šedého průměru. Stejně jako auta do kterých se povětšinou montovaly. Chevrolety, HuKi, Daewoolety a podobné...
Fiat Powertrain si dělal o třídu lepší motory.
Když se podíváš na dnešní 2,0 / 2,2 / 2,5 motory korejských značek, jsou všechny odvozeny od původní licence VM Motori a již mají velice dobré parametry.
I proto jim patří všechna čest, VM Motori dělají dobrou práci.
A pokud budou mít lepší rozpočet, než měli pro korejské a čínské značky, jistě budou schopni vyrobit špičkové motory.
A dodám, dieslová špička sídlí v Německu, případně ve Francii nebo Japonsku.
Ale příště to zkus třeba v Mnichově.
😉
Napsal jsem to tak, jak jsem chtěl. BMW dieselové motory umí a je to světová špička.
A jinej e😜ert vejš za tu špičku považuje svůj čtyřválcový passat. 8-s
Pašíka jsem uváděl jako příklad, protože s ním jezdím - ale můj není. Za svoje peníze bych si takový auto nikdy nekoupil.
Praskání hlav je ale společným rysem motorů ve vozech VW i BMW... jedinou vyjímkou v Říši je Mercedes, kterej docela drží - ale zase nemá tak dobré charakteristiky.
Vysoce pravděpodobně to spolu souvisí a jediné, co se snažím říct je, že kromě hospodských tahanic je lepší mít papírově slabší motor, ale s dramaticky niřší pravděpodobností drahé závady než unikát, který sice vyhraje každý závod na semaforu... ale po 4 letch a cca 200 tis km jde do AAA, protože byl stvořen jako služební a tam se kupuje nové.
>😒]
Takže určitě vydrží víc než motory BMW, které mají momentálně nepříliš dobrou pověst, nicméně e třeba konstatovat, že dostávají hrozně nakládáno, což Mercedesy možná ne.
😉
😉
Používal to i Land Rover na svém motoru TD5 a mělo to blíž německému systému pupma-tryska.
Je fakt, že šlo o vysokotlaké vstřikování nafty... a už to umělo kouzla, jako je předvstřik a podobně.
Ale pořád zásobník tlaku byl oddělenej pro každou trysku... teda aspoň pokud vím.
Takhle to bylo běžně na "trhu".
Zásluha Magnetti Marelli bylo právě to společné rameno.
A nezpochybnitelná zásluha Mercedesu byla masové rozšíření... takže prvotní náklady se rychleji zaplatily.
:-!
Takže opatrně.
Platí - první, kdo uchopil mechanický systém common rail a začal jej řídit elektronicky je Denso v Japonsku pro Hino a Isuzu a Fiat/Magneti Marelli v Evropě (následně licenci prodali značce Bosch).
Vcelku přesně to mají na wikipedii i když i tam mají řadu nepřesností.
Vzdyt pisu to same... a jen se ptam, jestli to, co pouzival prvni system vysokotlakeho vstrikovani (Denso) nebyl taky tenhle oddelen system... tedy nikoliv skutecne common rail.
Tusim, ze to tak ma vetsina kamionu z te doby - Volva, Scanie... ale i Detroity a CATy a tak.
Ale kamiony a tezke stroje jdou trochu mimo me, takze se nehadam.
Schvalne si precti, co jsem psal pred tim jeste jednou... a v klidu.
😉
Serdzo Macher povedal, ze elektromobily su pase, terazky idu Diezle. V tomto duchu ponuka naftove prditko 500ku a Bravo uz v CZ kupime jedine s naftovym motorom.