Novinky
bohužel. Už dnes je to na půl cestě. Elektronika v autech dělá z lidí stále horší řidiče, zcela neschopné loutky závislé na elektronice. Kdo dřív neuměl předvídat, často nedobrzdil a havaroval. Kdo necítil jak se auto chová, v zatáčce nebo na kluzké vozovce dostal smyk. Kdo jezdil jako ***, ten se zabil.
Dnes? ABS, ESP, TCS, ABG, Hill Holder, Brake Assist, a já nevím co ještě. Desítky kg elektroniky která žehlí chyby špatných řidičů. A když potom když už to ani elektronika nezvládne, následky jsou o to horší. Řidičák dnes dostane doslova každý. Mnoho řidičů už ani nepoužívá blinkry a nedává přednost nebo naopak dává přednost i když jsou na hlavní a tím opět tvoří nebezpečné situace.
Nakonec budou řidiči tak špatní, že i ten počítač bude řídit líp než oni. Ale bude to mít i výhody - dojde k vyřešení problémů s parkováním. Prostě dojedu do středu města, vystoupím, a auto samo odjede někam zaparkovat. Potom ho zase přivolám mobilem v hodinkách slovy "Kitte, okamžitě přijeď" a pojedu pryč 😄
Dnes? ABS, ESP, TCS, ABG, Hill Holder, Brake Assist, a já nevím co ještě. Desítky kg elektroniky která žehlí chyby špatných řidičů. A když potom když už to ani elektronika nezvládne, následky jsou o to horší. Řidičák dnes dostane doslova každý. Mnoho řidičů už ani nepoužívá blinkry a nedává přednost nebo naopak dává přednost i když jsou na hlavní a tím opět tvoří nebezpečné situace.
Nakonec budou řidiči tak špatní, že i ten počítač bude řídit líp než oni. Ale bude to mít i výhody - dojde k vyřešení problémů s parkováním. Prostě dojedu do středu města, vystoupím, a auto samo odjede někam zaparkovat. Potom ho zase přivolám mobilem v hodinkách slovy "Kitte, okamžitě přijeď" a pojedu pryč 😄
A tu mi chce nejaký "inteligent" nahovoriť, že automatizované autá zvládnu všetko za vodiča na ceste, ktorá je oproti "čistej" oblohe priam "džunglou" .... snívajte s nami ....
Výsledok je jasný ... bude to systém, ktorý bude fungovať síce väčšinou celkom dobre, ale bude nutná neustála kontrola zo strany vodiča ... no a ako skončí tá "kontrola" pre znudených vodičov je jasné ... budú čítať noviny ... pozerať firmy ... pracovať ... a pod. ...
A ak sa niečo stane ... tak pokým sa "rozkukajú" .... pôjdu na cintorín ....
Takže automatické systémy bez riadnej kontorly sú v princípe nezmyslom ... použiteľné tak niekde po meste na jazdu minimálnou rýchlosťou ....
U letadel je to trochu jiné. Je tam ten stejný problém, s autopilotem je létání celkem hračka. Je to o to horší, že je ke sledování více informací. Teoreticky by tě to mělo více zabavit, ale spíš ti toho akorát víc spadne na hlavu, až se něco pokazí, a není tak lehké se zorientovat. Ale letadlo bez autopilota bych nechtěl. Pilotování je dost často velmi náročné. Létat delší trasy manuálně by dalo pořádně zabrat. Jsou pak potřeba početnější posádky.
Jinak létání je rozhodně těžší než řízení. A vzduch je nevyspitatelnější než silnice. Jen letadla mají kolem sebe více prostoru než auta. Ne veškerý prostor je hlídaný radarem a kolize ve vzduchu se stávají. Stejně tak piloti kolikrát vletí do terénu (CFIT). Autopilot tady sám o sobě nepomůže. Nejsou autonomní. Pilot přemýšlí, autopilot vykonává. Díky tomu má pilot více času na to, aby zastoupil chybějícího inženýra a navigátora.
Pokud si něco můžeme z letectví odnést, tak zkušenost, že je potřeba často řídit, pokud máš být připravený na nouzové situace.
Stává se také, že letadla bez povolení kontrolovaný prostor narušují. A to je značný problém.