Tak to muselo bejt hezký poježdění. Autor s tím jel teda příkladně opatrně. To se nedivím, že se gumy nezahřály. Dostat možnost svýst se v něčem takovým, tak mě od volantu už asi nikdo neutrhne. Pěkný zajímavý článek. Jen víc takových. :yes:
Nie je na tom nič ostudné: neznáme auto, neznáma trať, mokrá vozovka... nie je problém dať hneď plný a skončiť v bariére s pneumatík. ;-) Tiež som mal na Slovakiaringu prvé kolá bobky, hlavne horizonty sú nervy, ak človek nevie, čo je za nimi.
, když tak na to koukám, tak ta Alfice se slickama a nebo aspoň corsama by neměla být o moc pomalejší, jestli vůbec...
Tady ta praga má 3,3 kg/ koně, tak Alfice je kolem 4 kg. To je už v rámci úrovně jezdce plus minus autobus (rozdíl tam bude, ale na znatelný).
tak na to si počkám...
Sám sem na to zvědavý. ale chce to na tu Alfici dát stejné a nebo srovnatelné gumy, jako měla ta Praga, jinak je to srovnání mimo mísu. Doufám,že to už zvládnete, pokud to auto budete mít k dispozici..
Běžná produkční verze ne, ale nevidím důvos proč by se 4C nemohla vyrovnat sroji v tomto článku. Alfa nepochybně vytvoří i závodní verzi 4C a pak si povíme ;-)
Jde o to, že dle wolfíka by stačily slicky a jinak sériovka.
Závodní verze 4C by už mohla být obstojnějším soupeřem, ale pořád bude záležet, jak moc závodní verze. ;-)
Tak je dobré, že víš co jsem myslel. Myslel sem samozřejmě na lunch-edition (žádná jiná zatím k dispozici nebyla) a ta pokud vím, má pár závodních specialitek v badgetu za cca 350 tis. Kč. To si to zase někdo pochopil po svém. Za což já nemůžu.
Tak věřim, že stůl na servírování obědů by s aerodynamikou něco udělal. Samozřejmě jsem myslel to, co je k dispozici teď tedy launch edition což je stále sériovka s výbavou navíc (aeropaket, závodní výfuk - jasně, určitě se jedná o max. performance, která nekouká na hluk - stále 240HP, difuzor, jinak nastavený podvozek). Vyloženě to z běžné 4C dělá okruhový speciál.
Myslel jsi, myslel až jsi napsal blbost. Respektive naivitu, kterou bych nečekal ani od tebe a říkám si, jestli jsi někdy vůbec řídil auto jinak než na nákup.
Jistě 211 koní na 700 kg je slušný, ale prostě nevidím zásadní rozdíl od auta, co má pod tunu a těch koní 240 (je to prostě kilo na koně). Ta Alfice vyznává podobný styl, akorát je to homologované pro provoz na silnici. Pomalejší bude, teď jde jen o to, jestli opravdu o tolik, aby se to vůbec u schopností běžného jezdce dalo poznat.
Zatím nikdo asi ani z redakce nejel na Alfici se slickama... to je pak úplně o něčem jiném než na běžných gumách (byť sportovních,) pro běžný provoz.
Mimo jiné záleží, na kolik kol bys to jel. Silničním autům většinou velmi rychle dochází dech. U závodních aut se nemusí dělat takové kompromisy. Zatímco u silničního auta se řeší, aby ti nezlámalo obratle na běžné silnici, u závodního se řeší, aby v zatáčce bylo co spalovat a motor byl mazaný. Nezdá se to, ale tyhle relativně vzato drobnosti udělají citelný rozdíl. Rozdíl v podvozcích, aerodynamice, pohonném ústrojí, ani nevíš, jak mimo svou ligu jsi, když podobnou placku vyzveš se silničním autem. Jen rozdíl v přítlaku může být neskutečný.
wolffe, výkonová hmotnost není parametr, který dělá rozdíly mezi obyčejným a závodním autem. (už jen osvědčený recept, že nejlevnější "koně" jsou snížění hmotnosti a zlepšení brzd, to potvrzuje)
Praga generuje přítlak, Afla vztlak.
Praga má zavěšení konstruované tak, aby nejlépe pracovalo při nastavení agresivní geometrie kol, Alfa je jen kompromis.
Praga bude mít těžiště možná o 10cm níže (???).
Praga má lepší brzdy krotící o třetinu lehčí auto. (suchá hmotnost cca 590 vs 890 kg)
Prostě to je jiný vesmír zejména aerodynamikou a podvozkem.
Rozdíl mezi autem s přítlakem a autem bez přítlaku krásně demonstruje toto:
[odkaz]
Já mám příští rok za cíl zkrotit dospělé sportovní (obyčejné) auto. Včera jsem viděl toto [odkaz] (čas od 5:30, ale obzvlášť je třeba zmínit moment v 5:50) a opět to ve mě vyvolalo silně frustrující pocit, jaký jsem neumětel a že bych měl rači začít sbírat známky než se učit řídit >:D
Obávám se, že ve formuli bych jen zajel pár pomalých kol a zjistil, že bez praxe na nějakém mezistupni se absolutně nechytám a jsou to vyhozené peníze...
Parádně projeté, nic proti... z druhé strany, okruh se dá naučit, jsou tam únikové zóny a co tak sleduju tak i normální řidič se po nějaké hodince na okruhu docela otrká, už není vyklepaný v každé zatáčce, má zautomatizované ty základy a dokáže se soustředit na brzdné body a nájezdové rychlosti.
Myslím, že tahle formule s 88kW by měla být stravitelná... pořád výzva, ale ne tak pekelná.
Otrká to bezesporu, ale ne natolik, aby vystřihnul něco podobnýho. To už musí mít něco odjeto a umět.
Otrkání nesmí překročit úroveň zdravýho sebevědomí, pak je průšvih na světě.
To samozřejmě, já reakci směřoval spíš k té jízdě ve formuli.
PS: já jsem dodnes u kamaráda za hvězdu proto, jak se mi povedlo bravurně vyseknout dvojité hodiny a pak pokračovat v jízdě. Jen já vím, že veškeré kroucení volantem bylo v tu dobu úplně zbytečné ;-)
Toto všechno samozřejmě vím.
Na druhou stranu si myslím, že se hodnoty přítlaku (zvlášť ve vztahu k aerodynamickému odporu) u auta s 200 koňmi na okruhu v tomto případě přeceňují.
Ale máš pravdu, nejel sem s tím autem, tak nevím. Sám si počkám na srovnání. ale něco jinýho je závodní speciál s 500 koňmi a něco jiného toto. Mne těch 211 koní na všechny tyto věci, co jsi vyjmenoval přijde málo (to už dnes mají lepší motorky). Mnohem zásadnější vliv vidím u těch gum v této kategorii. Ale je to jen můj názor. Musel bych to vidět.
211 HP ti na to, co Wawris vyjmenoval přijde málo ? Jak výkon ovlivňuje zavěšení a geometrii podvozku, težiště, brzdy ? Dnes to mají lepší motorky ? To už nejsou ani jabka a hrušky.
Kdyby to bylo jak říkáš, nemuselo by být drahých řešení pro rychlá auta - stačilo by obout slicky, portože by samy o sobě přidaly oproti semislickům/UHP víc než 1g bočního přetížení.Já v této oblasti taky nejsem kovaný, ale vím, že downforce je u závodních aut zcela stěžejní! I školní formulky s motorem ze sekačky mají podlahu a křídlo tvarované tak, aby je přilepilo, protože kdo nemá přítlak, prohrává - o přeceňování tedy nemůže být řeč, je to nutnost.
R1 prý dokáže generovat přítlak přes 800 kg - za jakých podmínek, netuším, je to jen ifnormace z webu.
Wolffe, R1 je závodní auto. ZÁVODNÍ!!!
PS: Ještě jiný pohled na kontext. Praga R1 je (zatím to tak vypadá podle výsledků) znatelně rychlejší, než Norma M12F a Radical SR3 RS. A to jsou auta, která svými časy na většině okruhů hravě porazí veškerou silniční produkci --> připomínám, že 4C sotva ujede nejrychlejšímu z hot hatchů ;)
to, že by to bylo rychlejší než Radical nevím. Ano těch 211 koní mi na takové výsledky co píšeš přijde málo. Proč by pak měly mít placky takové výkony jaké mají, když tohle by mělo být tak rychlé. Já tu Pragu neznám. Ale pokud má při té hmotnosti a s výkonem 211 koní takové parametry, pak jsou soudruzi na Slovači fakt dobří... Jde jen o to, aby to byla pravda...
Přítlak se udává pro nějakou rychlost. Optimální nastavení se liší podle trati. A právě o rychlost tady jde. Ne o výkon. Výkon jen dává strop tvým možnostem. Nic ti nebrání použít nastavení, které dává hodně přítlaku už v nízkých rychlostech. Mou první starostí by byly brzdy, ale ani rozdíl v podvozku nelze podceňovat. Bude moci brzdit později, bude mít větší rychlost v zatáčce a bude zrychlovat lépe. Mít přímé porovnání by bylo krásné, ale vidím to spíš na masakr.
To neníjen o tom hodit na auto slicky! Takovým pneu se musí upravit i nastavení podvozku. Ta Pragovka běžno 4C vypráší na okruhu jak nic a s prstem v nosu. :-)
On je rozdíl mězi 3,3 kg na koně a 4 kg přes 20 % a to je taky dost. Navíc rychle projetý okruh není jen o těch koních, ale i o brzdách. A jsem skoro přesvědčený, že u Alfy by se nechaly na okruhu utahat a kdo si to zažil, tak ví o čem píšu.
Navíc, pokud Praga ustojí jednou tak velké přetížení v zatáčkách, víš o kolik bude vyšší rychlost a kolik si toho vůbec půjde dovolit...
Alfa je určitě super auto, zajímavý počin poslat v téhle cenové kategorii auto s monokokem na silnice, na občasné řádění na okruhu to musí být paráda.
No já si právě myslím, že u aut (furt je to kapotované auto) s 200 koníkama, což tato Praga je, bude výkon Slicků oproti aerodynamice stěžejní...
to co sem napsal z toho vychází. Pokud je to obráceně, tak je chyba na mé straně, ale nepředpokládám to.
Ono je to vidět i u formulí, od jakých rychlostí má aerodynamika fatální vliv na rychlost a vlastnosti auta.
Tady si můžeš udělat představu jaký kotel dostane libovolné produkční auto. R8 V10 Plus není úplně nejpomalejší kára a dostala na kolo přes 12 sec.
[odkaz]
Pekné porovnanie: ak dá Praga 12s na kolo desaťvalcovému 550-koňovému superšportu, je vysoko pravdepodobné, že žiaden iný, ani výkonnejší športiak by Pragu neporazil. Skrátka okruh je špecifická záležitosť, kde sériové a univerzálne nastavené (rozumej nutne kompromisné) auto nemôže konkurovať okruhovej placke.
To len tipujeme, možno áno, možno nie. Slovakiaring je dosť rýchly okruh, žiadna motokárová dráha; vo svojej najdlhšej variante 1 má skoro 5 km a na cieľovej rovinke sa dá ísť so silným autom minimálne 250 kmh, takže tam sa výkon dá využiť a naopak slicky tu nebudú predstavovať taký prínos, ako na nejakom zakrútenom okruhu, kde sa auto nedostane ani na trojku.
Tak má "běžný" gumy. to dělá dost.
No dobrá, přesvědčili jste mne o tom, že je ta Praga opravdu "závodní" auto. Mne těch 211 kobylek přišlo prostě málo (i přes všechny okolnosti, co kolem toho auta panují).
Zrychlení 0-100 je za 3,7 sec. V tom by mu ukázaly záda i dnešní přemotorované sedany, impozantní je jak dokáže projet zatáčku, tím se blíží schopnostem speciálů LMP.
Všetko je to pekné,ale mne sa pri tom aute dvíha žalúdok.Neviem načo zoháňal kvetňanský kapitál (ktorý našiel v podobe toho pražáka) keď majú problém platiť dodávateľovi špičkových dielov.To asi že keď je to dodávatel zo Slovenska tak si to môžme dovoliť si povedali...Však náhodou keby sa opálime aby to tak nebolelo :no:
Oficiální čas Pragy R1 na Slovakiaringu je 2:06 (cena 119.000,- EUR), použity pneu slick kvalifikační. Nejrychlejší kolo docílené v oficiálním závodu na Slovakiaringu zcela produkčním vozem KTM X-BOW RR (cena 85.995,- EUR) je 2:04, použity pneu slick závodní (cca o 1 s/kolo pomalejší než kvalifikační), za volantem člověk chodící normálně do práce.
K diskuzi ještě jeden fakt, KTM X-Bow ma techničák!!!
Úplně sériový typ RR. Řády X-Bow Battle jiné úpravy než ty které jsou v sérii v provedení u typu RR neumožňují. A to je kouzlo závodění, když na startu stojí 40 identických vozů.
O "masakroznosti" docilovaných časů svědčí i čas 2:03 vítěze závodu v Brně. [odkaz]
Střechu to sice nemá, ale třeba na kafe si s X-Bow člověk zajet může, popřípadě po vlastní ose si dojek na okruh a tam se vyřídit do sytosti bez potřeby vozejku a mnohočetného servisního teamu :-)
To je ta představa, jak s autem přijedeš po vlastní ose na okruh, zajedeš tam na silničních gumách časy, kterýma vytřeš všem zrak, potom si dáš kafe a jedeš zase zpět. Jen helma, kombinéza, rukavice se ti válí cestou tam i zpět na sedačce vedle.
Bavíme se o amatérském ježdění... a tam to takhle jde. Čtyři obutá kola se vejdou i do většiny sporťáků (do X-bow ani do Pragy ale ne, to je zase jiný level), takže největší problém nastává, pokud auto není po divočení schopno vrátit se po ose do garáže...
Samozřejmě že můžeš, jezdit na okruh po vlastní ose, ale nebudeš potom nikdy zajíždět časy, jaké tu jsou prezentovány... Reagoval jsem i na příspěvěk před MT o tom, že si X-Bow můžeš jezdit jak na kafe, tak na okruh. Protože při takovém používání tě dostahované časy na okruhu začnou štvát a budeš hledat jak je zlepšit. Mluvím z vlastní zkušenosti s motorkou, když jsem jel na okruh poprvé, myslel jsem, jak budou stačit gumy co tam mám, potom jsem přešel k nejměkčím homologovaným pro provoz. Velký kompromis, na okruhu to stále nebylo ono a na silnici zase zbytečně měkké a ubývaly doslova před očima. A tekhle člověk stále hledá jak se zlepšit
Já to zase znám s autem. Samozřejmě je ideál mít plaťák, nějakou dodávku na tahání a vození gum, papíry na velkou káru a závodní speciál s rámem na slickách. Ti pokročilejší pak mají různé autobusy s posezením a podobně.
Pro běžné občasné jezdce ale v klidu stačí obout čtyři rezervní disky, naložit je do sportovního auta a jet... jasně, zrak tím asi nikomu nevytřeš, ale svezeš se taky.
Pripadne prides na com chces, R1 tam uz budes mat, zaplatis, zajazdis, odides, nestaras sa. A na konci dna Ta to bude stat menej ako vlastnenie vozidla, plus cely ten offset.
Parádní auto, ale proč když máte možnost prubnout si takovouhle raketu, tak to natáčíte kamerou z roku 123? Proč k tomu nemáte nějaké přidané nějaké dodatečné info přetížení a rychlosti? Nebo jsem tak zmlsaný? Takové kolo na Ringu s GoPro s tímhle autem (s turbem :-) v rukou fakt dobrého řidiče by mohlo být hodně populární video...
Řekl bych, že turbo nebude proto, že by Pragu pak nebylo možno zařadit do žádné z kategorií pro závody...
Ale tady jen hádám, možná se už pravidla změnila - před nějakou dobou jsem to přestal sledovat.