Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Test chladicích kapalin G12: Musí víc než nemrznout

Naši předci museli v zimě po jízdě vypustit vodu z vozu, aby jim v mraze neroztrhla motor. Dnes máme v autě spolehlivé nemrznoucí kapaliny obvykle po celý rok. Znamená to, že se nemusíme o nic starat?
Zpět na článek
25. 11. 2013 09:46
25. 11. 2013 22:56
25. 11. 2013 11:12
25. 11. 2013 12:02
25. 11. 2013 20:58
25. 11. 2013 13:35
25. 11. 2013 15:07
23. 11. 2014 21:52
5. 9. 2017 22:14
25. 11. 2013 09:46
poucne
Vyborny test :yes:
Rozbalit vlákno
1
25. 11. 2013 22:56
Re: poucne
JJ, tak to ma byt. Za me taky :yes:
Avatar - vabis
25. 11. 2013 11:12
super práce
JJ pan Vaculík je praktik co tomu rozumí a jako jeden z mála chápe, co zmanená vlastnění automobilu. Už od dob TipCarsu je zásadním přínosem české motoristické novinařiny :-)

Výsledek testu (byť trošku supermarketové značky) je zajímavý!!! Zejména Sunuco a VIFku člověk čekal mezi použitelnými, nad Sheronem se zas usmíval - a ejhle :*)
Rozbalit vlákno
0
25. 11. 2013 12:02
Detail...
"...Koncentrát chladicí kapaliny je tvořen obvykle 92 procenty monoetylenglykolu, který brání zamrzání..."

Samotny monoethylen-glykol velmi zamrzaniu nezabrani. V 100% koncentracii (co je mimochodom dost tazko dosiahnutelne, pletie sa do toho di-/tri-ethylen-glykol) mrzne tusim pri -10, to by nestacilo ani pocas slabej zimy. Ovela nizsi bod mrznutia ma v spravnej koncentracii s vodou. Ak sa nemylim, optimum (len z pohladu bodu mrznutia/tuhnutia) je niekde okolo 60-70% monoethylen-glykolu, vtedy bod mrznutia klesne na dakych -50 stupnov. Na druhej strane, bod varu s pridavanim vody jednoznacne a monotonne klesa. Pri realnom pouziti v motore sa teda hlada urcity kompromis...
Rozbalit vlákno
1
25. 11. 2013 20:58
Re: Detail...
A presne to sa v tom teste pise :yes: , takze s nim suhlasis. Su tam aj miesacie pomery...
Avatar - Vaeden
25. 11. 2013 13:35
děkuji
Aspon mi ráno někdo udělal radost, když jsem zjistil, že jsem koupil dobře :-)
Rozbalit vlákno
0
25. 11. 2013 15:07
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
0
23. 11. 2014 10:15
G11 x G12 x G12+ x Sunoco G12 x Starline K12
Je to rok staré, ale jedná se asi o nejlepší porovnání chladicích kapalin, co jsem na netu našel, ale i tak mám otázky:

V článku se píše, že G12 a G12+ se liší především barvou. Jenže pak se o kus dál uvádí, že G11 a G12 se míchat nesmějí. A že G12+ se s G11 míchat může. (Tvrdí se to i jinde na internetu, takže bych tomu věřil.) Tím pádem mi z toho vychází, že mezi G12 a G12+ bude mnohem výraznější rozdíl, než jenom barva. (?)

A teď k Sunoco G12, kterou jsem měl ve svém autě: Text lze chápat tak, že to G12 není ani náhodou. (?) Co se tedy stane, když jsem ji vypustil, neprochláchnul chlazení čistou vodou a napustil tam G12? (Navíc, aby to nebylo jednoznačné, tak jsem tam dal shodou okolností tu Starline K12, která se někde tváří jako G12 a někde jako G12 a G12+ současně.)
Rozbalit vlákno
1
27. 9. 2018 10:37
Re: G11 x G12 x G12+ x Sunoco G12 x Starline K12
Navic je jeste G12++, takze treba z vaseho odkazu, kde se pise rozdil G12+ a G12++/G13:
"Jediná složka z inhibitorů, která lehce zhoršovala odvod tepla, jsou křemičitany. A to jen díky tomu, že za určitých extrémních tepelných podmínek gelovatí a vypadávají z roztoku. Kvůli tomu také nakonec byly normou TL 774 D/F dočasně zakázány. Protože jsou ale zároveň výborným inhibitorem koroze hliníku a jejich gelovatění lze snadno zamezit přídavkem stabilizátoru, do verze kapalin G12++ a G13 se opět vrátily. "
23. 11. 2014 12:16
reakce fy. Agrimex
Kdyz tak googlim, tak jsem vygooglil jeste tohle:

[odkaz]

V podstate rikaji, ze to bylo uplaceny a ze se to testovalo blbe. Hlavni je, ze tam naznacuji, co je a co neni predmetem normy.

Pro me z toho ale vyplyva, ze ty fosfaty v Sunoco Antifreeze G12 jsou fakt divne a byt by tam nemely.
Rozbalit vlákno
0
23. 11. 2014 15:25
dalsi reakce poskozeneho...
Jeste jedna diksuze zde:

[odkaz]%C3%ADc%C3%AD… />
Nekdo tam uvadi i odkaz na normu (G11, G12+, G12++) a ani ten borax u toho meho Starline K12 by proste nemel byt. Tak pak si vyber.
Rozbalit vlákno
0
23. 11. 2014 21:52
dalsi...
Kdyz uz venuji cely vikend samostudiu, tak prihodim jeste jeden odkaz:

[odkaz]

Tam v podstate pisou, ze cely test je nejaky divny. A fosfaty, bor a podobne veci vadi spise ekologum nez motoru.
Rozbalit vlákno
0
23. 11. 2014 21:59
stejne jako predchozi, ale oficialne...
Stejne jako predchozi, ale oficialne formulovano.

[odkaz]
Rozbalit vlákno
0
5. 9. 2017 22:14
Hm...
Čůlánek je tady sice dlouho, ale jen tak pro zajímavost - stále se opakuje problém koroze hliníkových hlav. Svého času došlo ke kolapsu mnoha motorů Š 781, svádělo se to na nový typ Fridexu. Jenže nakonec se přišlo na to, že při výrobě motorů nebyl správně nastaven přesah vložek nad rovinou bloku (tzv. utopené vložky, přesah byl menší, než předepsaný), prostě při obrábění dosedací plochy vložek vnitřních válců došlo na krajní toleranci a montéři si změřili vůli na 1. válci a další vložky dali na stejně tlusté podložky (normálně to vyhovovalo, znám to z praxe). Takže se mnoho motorů podfouklo a jelikož díky profukování spalin došlo k poškození hliníkových hlav v tomto místě (je zajímavé, že bloky a zbylé části motoru zůstaly netknuté), svedlo se to na Fridex. Velvana sice okamžitě upravila složení Fridexu, ale problém ustal až v momentě, kdy se opravil přesah vložek. A co vím, nejlépe hliník kolabuje v alkalickém prostředí, známé to házení desetníků do louhu jako dítě zkoušel kdekdo... :-)

Ohledně výměn - neznám kapalinu v autě, která by se nemusela nikdy měnit. Ať je to motorový nebo převodový olej a kapalina do posilovačů řízení, brzdová kapalina, i chladící kapalinu je nutné vyměnit. A nejde jen o propustnost hadic pro molekuly vzduchu, ale hlavně špunt na vyrovnávací nádržce, který svým přetlakovým a podtlakovým ventilkem každou jízdu do systému pouští kyselý vzduch, který kapalinu postupně degraduje.
Rozbalit vlákno
0