Novinky
Problém je opět jenom v emisních limitech, které zahrnují hlavně CO2.. a na úkor všeho ostatního se snižuje.. dopadá to takhle..
Berenika: tohle auto je stejně k nezaplacení [odkaz]
Berenika: tohle auto je stejně k nezaplacení [odkaz]
podstatně větší zátěž pro přírodu je snad každýmu jasný. CO2 je jen strašákem a určitou lobby pro odbyt technologicky i provozně náročnějších dieselů v autoprůmyslu. Myslím osobní rodinná vozidla
Tady emise nikomu nevadí [odkaz] :-!
Tady emise nikomu nevadí [odkaz] :-!
to mas pravdu s tymi lodami o tom niet pochyb , rozdiel je len v tom ze kdez to lode znecistuju vzduch kdesi nad sirokymi oceanmi kde nie je zivej duse tak diesle ti ten smrad spliechaju rovno do xichtu na kazdej krizovatke , na smog od lodi este nikto neumrel, na smog z aut umiera denne 100ky ludi v mestach, zuzene cievy, infarkty a podobne, ano aj za to moze smrad z diesla [odkaz] , ludia su stejne nepoucitelni a este sa dieslovymi autami chvalia
problem vidim v setreni na nespravnom mieste, clovek pre par centov kasle aj na zdravie a necha si aj koleno vrtat, v tomto sme horsi ako zvierata, chce to zmenit myslenie ludi, nie strasit ich rakovinami, toto na dnesnych ludi uz neplati lebo dnesny clovek kasle na zdravie
problem vidim v setreni na nespravnom mieste, clovek pre par centov kasle aj na zdravie a necha si aj koleno vrtat, v tomto sme horsi ako zvierata, chce to zmenit myslenie ludi, nie strasit ich rakovinami, toto na dnesnych ludi uz neplati lebo dnesny clovek kasle na zdravie
Je třeba si uvědomit, že stavění obchvatů a městskejch okruhů na to má taky vliv.. Dementní prařskej okruh nepostavěj a pak se divěj proč je zacpaná magistrála
Jinač lodě produkujou *** kde nikdo nežije ano, ale z tý atmosféry to na nás stejně jednou bude pršet..
Jinač lodě produkujou *** kde nikdo nežije ano, ale z tý atmosféry to na nás stejně jednou bude pršet..
Prosím, dolož mi čísla, kde umírá denně stovky! lidí na smog, stačí jakákoliv studie z jakéhokoliv státu na svetě... díky....
Ještě tě poprosím, aby sis přečetl jaké jsou HLAVNÍ rizikové faktory rakoviny cest dýchacích ( v odborné terminologii sem spadají zhoubné novotvary hrtanu, průdušek, průdušnice a plic).
Stejně tak si najdi, co jsou HLAVNÍ rizikové faktory pro nemoci oběhové soustavy ( infarkt)...
Potom nadávej na diesly... neřikám, že smog nepomáhá, ale rozhodně je to spíše druhotný rizikový faktor...
Ještě tě poprosím, aby sis přečetl jaké jsou HLAVNÍ rizikové faktory rakoviny cest dýchacích ( v odborné terminologii sem spadají zhoubné novotvary hrtanu, průdušek, průdušnice a plic).
Stejně tak si najdi, co jsou HLAVNÍ rizikové faktory pro nemoci oběhové soustavy ( infarkt)...
Potom nadávej na diesly... neřikám, že smog nepomáhá, ale rozhodně je to spíše druhotný rizikový faktor...
mudry si aj ty jak radio >😁
Něco o problému vim.. zabýval jsem se tím...
nevravim, ze nie, ale v podstate to napisal dobre, tych 100 ludi nemuselo zomriet len na rakovinu a hned keby tie 100vky ludi nebol uplne presny, overeny udaj stale plati, ze nenapisal blbost... ochorenia dychacich ciest, alergie, astma a vysoke percento toxinov je udel smogu... a tak isto aj vdychovanie karcinogenov, ktore su v smogu rozprasene a ´pripavene na dychanie´
Já vím, že to napomáhá k problémům, ale je třeba si uvědomit, že když zemře někdo třeba v Ostravě (uvádím Ostravu, díky vysoké míře smogu a znečištění) na infarkt, je třeba si uvědomit fakt, že v ČR skoro 50% lidí zemře na nemoci oběhové soustavy (rizikovější jsou dokonce ženy, než muži) a je to způsobeno práve a především špatným životním stylem ( tučné jídlo, málo pohybu).... a proto nemůžeme vinit jen smog 😄
A smog se skládá ze spousty aspektů, které si sám psal dole... proto mi vyloženě vadí zavádění tohoto tématu u "kopaní" do dieslových motorů.... 😄 To je celé
A smog se skládá ze spousty aspektů, které si sám psal dole... proto mi vyloženě vadí zavádění tohoto tématu u "kopaní" do dieslových motorů.... 😄 To je celé
v clanku ale islo o rakovinu a nie infarkty, tie so smogom maju malo spolocne, je jasne, ze hlavne stravovanie, zivotny styl a potom genetika...
este raz, v clanku slo o rakovinu pluc, nie o infarkty 😄
este raz, v clanku slo o rakovinu pluc, nie o infarkty 😄
Genetika se podílí na výskytu rakoviny z 5-10%... doporučuji přečíst si studii "The causes of cancer: Quantitative estimates of avoidable risks of cancer in the United states today ( Doll, Peto, 1981) 😄
No dobre a co to meni na fakte, ze clanok bol o rakovine a nie o infarkte?
tak k tym 5 - 10% genetiky sa prida pri lokalnom dieslovom znecisteni 6% od dieslakovych exhalatov no... vidis, ochvilu si to poskladame >😁
tak k tym 5 - 10% genetiky sa prida pri lokalnom dieslovom znecisteni 6% od dieslakovych exhalatov no... vidis, ochvilu si to poskladame >😁
A 74% z jiných zdrojů, třeba z kouření >😁 Takže... radši budu jezdit v dízlu >😁 ( no a přestanu kouřit😁)
Ja som prestal fajcit pred 3mi rokmi, jedna z naj veci co som spravil... je to hnus
Vraj najvacsie percento rakoviny pluc sposobuje vdychovanie radioaktivnych prachovych castic, ktore maju polcas rozpadu 50 000 rokov teda nikdy... pri dopade takejto castice na tkanivo je vraj rakovina vyvolana okamzite, imunitny system si s tym nevie poradit
Vraj najvacsie percento rakoviny pluc sposobuje vdychovanie radioaktivnych prachovych castic, ktore maju polcas rozpadu 50 000 rokov teda nikdy... pri dopade takejto castice na tkanivo je vraj rakovina vyvolana okamzite, imunitny system si s tym nevie poradit
Radioaktivní izotopy najdeš v kouři z cigaret, nebo z uhelných elektráren. Radiace by měla být největší faktor za škodlivostí cigaret. Zajímavé na tom je, že jsou tak radioaktivní díky procesu výroby (většina izotopů pochází z použitého hnojiva). Lze samozřejmě vyrobit méně radioaktivní tabák. Ale je to dražší. Není to něco, o čem by se po desítky let nevědělo. Jen nebylo jasné, jaká část úmrtí padá na radiaci, protože cigarety jsou plné samých chuťovek. I když se bavíme o alfa záření, uvnitř těla to není nic dobrého.
No inak vies, ze najviac radioaktivnych castic mas z jadrovych skusok a testov ? Pri kazdom vybuchu vznikne niekolko ton radioaktivneho prachu s polcasom rozpadu 50 000 rokov, prach je rozviaty po celom svete... a ze radioaktivneho prachu je uz vsade tak vela prave z tychto skusok - pozri si kolko jadrovych skusok sa udialo na svete od roku 45 https😐/www.youtube.com/watch?…… />ked si vsimnes najviac umrtnosti na rakovinu pluc nie je v krajinach kde sa najviac fajci, ale prave v krajinach kde sa vykonavali jadrove skusky, v rokoch kde to bolo najintenzivnejsie bola umrtnost na rakovinu pluc taka vysoka, ze to bol dovod preco museli regulovat jadrove skusky...vlady aj zdravotnictvo to samozrejme vie, nikotin samotny rakovinu nevyvolava ...
Vím. Od dětství se zajímám o zbraně všeho druhu. Proto byla snaha omezit testování. Ale i poslední (a snad největší) odhad ECRR je "jen" necelých 62 milionů mrtvých. Podobného čísla dosáhnou (aktivní) kuřáci za 11 let, podle dnešních odhadů. Je to ale celkem složitá problematika, protože si dobrovolně radioaktivním materiálem zamořujeme vodu, půdu, potraviny atd. Nejsem tedy přesvědčen, že zrovna jaderné zkoušky jsou ten největší zdroj.
jadrove skusky a ich nasledky su naj zdrojom rakoviny pluc a koze, ostatne druhy rakoviny samozrejme strava, ziv. prostredie, styl zivota a podobne...
Vem si, kolik se vytěží uhlí. Bavíme se o tisících tun radioaktivního materiálu (jen v USA to může být 4 tisíce tun uranu 238 a thoria 232, nemluvě o dalších izotopech/ zemích), který po spálení vylétne komínem každý rok. Nebo ho zachytí spolu s dalšími pevnými částicemi a následně nějak zpracují (přidají do betonu, zavezou na skládku atd.).
Opravdu tedy nejsem přesvědčen, že tohle platí: "najviac radioaktivnych castic mas z jadrovych skusok a testov" Pomíjím, že nejvíc jich bude přirozeně se vyskytujících (jen odhad). Ostatně ty v uhlí jsou přirozeně se vyskytující. Ale naší činností je uvolňujeme do atmosféry, vody, půdy.
Opravdu tedy nejsem přesvědčen, že tohle platí: "najviac radioaktivnych castic mas z jadrovych skusok a testov" Pomíjím, že nejvíc jich bude přirozeně se vyskytujících (jen odhad). Ostatně ty v uhlí jsou přirozeně se vyskytující. Ale naší činností je uvolňujeme do atmosféry, vody, půdy.
Jo, to je přesně ono, jenže antidiesel klub ti řekne ( jako už mnohokrát ), že loď čoudí na oceánu a to jim neva, tam nežijou....
zacudeny vzduch nad oceanom ma ovela vacsiu samocistiacu regeneracnu schopnost ako ten v mestach permanentne zatazovany exhalatmi cele roky kazdu sekundu kazdy den kazdy mesiac po cely zivot
To sice jo, ale i tak se do ovzduší dostávají exhalace, které mají neblahé účinky na celý ekosystém planety.... A teď si vem, jak malé procento z celku udělají exhalace dieslových aut... 😄
Ano, ale problém je v tom, že ve městech vznikají takové velké společné plynové komory. Asi jde i o globální ekologii, ale situace ve velkých městech (zvláště při inverzi) je tragická. Ještě že už se ve velkém k topení nepoužívá (hnědé) uhlí.
Už jsem to zde jednou uváděl😒br /> [odkaz]
Podobná situace je nyní v Číně😒br /> [odkaz]
V Evropě to znečištění asi nebude tak velké (teda až na Ostravu!!! 😄 )
Už jsem to zde jednou uváděl😒br /> [odkaz]
Podobná situace je nyní v Číně😒br /> [odkaz]
V Evropě to znečištění asi nebude tak velké (teda až na Ostravu!!! 😄 )
>😁 Ano, jenže právě tyhle smogové "rány" způsobují z velké části továrny a dříve domácnosti, které spalovaly uhlí, či cokoliv jiného hořlavého, třeba právě v té Číně.. >😁 A možná i Ostravě >😁
Mal by si najprv vediet co je to smog, nie su to len exhalaty, je to zmes prachu, vodnej pary a exhalatov, kde pomocou slnecneho ziarenia vznikaju chemicke reakcie pri ktorych vznika ci uz prizemny ozon O3 alebo sa transformuju samotne exhalaty tj S, C a ine...
Vím co je smog, neboj... ale odsoudit jen diesly a vůbec spalovací motory jakožto hlavní činitele smogu je krátkozraké...
uz len z toho co som napisal, zlozenie smogu znamena, ze samotne dieslaky to nebudu, ale lokalnu mikroklimu vytvaraju prave exhalaty s dopravy + prach + vodna para... nie je vela miest, kde mas priamo situovane fabriky znecistujuce ovzdusie a ked aj, tak tie vdaka vysokym kominom a poveternostnym podmienkam maju co najvyssi rozptyl, to je ciel vysokych kominov, aby nesposobovali lokalne extremy v exhalatoch... v tomto kontexte teda dieslaky mozu mat ovela vacsi vplyv na rakovinu ako benzinaky...
skor by som ale povedal, ze studia sa sustredila na auta velmi stare a hlavne uzitkove v bezprostrednom kontakte s postihnutymi... nikde v clanku nebolo napisane o kolko presne sa zlepsilo obmedzenie pevnych castic v poslednom 10roci
skor by som ale povedal, ze studia sa sustredila na auta velmi stare a hlavne uzitkove v bezprostrednom kontakte s postihnutymi... nikde v clanku nebolo napisane o kolko presne sa zlepsilo obmedzenie pevnych castic v poslednom 10roci
Tak s těmi komíny nemáš pravdu, slyšel jsi o dálkovém přenosu emisí? Kdy zjednodušeně řečeno v 60-70 letech "kouřily" komíny ze střední Evropy do Skandináve a tam poté padaly kyselé deště a tvořil se smog, když kouř padal k zemi v důsledku ochlazení vzduchu? Možná neškodí v místě, ale škodí jinde 😄
Studii bych si rád přečetl, protože by mne zajímal statistický vzorek obyvatel a také, zdali zohledňovaly jiné rizikové faktory a jak, popřípadě pozitivní rodinnou anamnézu onemocnění.... Z toho co víme pro mne vyplývá přesně to, jak jsem napsal níže ve svém samostatném příspěvku
Studii bych si rád přečetl, protože by mne zajímal statistický vzorek obyvatel a také, zdali zohledňovaly jiné rizikové faktory a jak, popřípadě pozitivní rodinnou anamnézu onemocnění.... Z toho co víme pro mne vyplývá přesně to, jak jsem napsal níže ve svém samostatném příspěvku
´´Tak s těmi komíny nemáš pravdu, slyšel jsi o dálkovém přenosu emisí?´´ ---- vdaka vysokym kominom a poveternostnym podmienkam maju co najvyssi rozptyl, to je ciel vysokych kominov, aby nesposobovali lokalne extremy v exhalatoch
ciel vysokych kominov, aby nesposobovali lokalne extremy v exhalatoch - co sa ti na tom nezda, pisal som LOKALNE EXTREMY, to ze to odfukne susedom a bude im to skodit holt smola, raz odfukne tam a potom tam...
v skole sme na to mali tabulky, kazdy komin podla toho co produkuje, kolko produkuje ma predpisany rozptyl
keby to tak nebolo, tak v miestach kde sa vytvara spalovanim vela sadzi, by si utieral okna kazdy den od sadzi a pradlo na susiaku by si mal ´´posolene´´
ciel vysokych kominov, aby nesposobovali lokalne extremy v exhalatoch - co sa ti na tom nezda, pisal som LOKALNE EXTREMY, to ze to odfukne susedom a bude im to skodit holt smola, raz odfukne tam a potom tam...
v skole sme na to mali tabulky, kazdy komin podla toho co produkuje, kolko produkuje ma predpisany rozptyl
keby to tak nebolo, tak v miestach kde sa vytvara spalovanim vela sadzi, by si utieral okna kazdy den od sadzi a pradlo na susiaku by si mal ´´posolene´´
A v jakém roce si dělal školu? Dnes se právě instalují různé odsiřovací zařízení, aby se zabránilo jakémukoliv přenosu emisí, já jsem si vědom, že lokálně se rozptýlý emise, jenže to je dost sobecké řešení (na což se přišlo samozřejmě až časem), proto jsou dnes snahy exhalace omezovat uplně... nebo jsi snad názoru, hlavně že to neškodí mě, ať sousedi klidne pomřou? To snad ne...
Pokud si ještě pamatuju, tak větry vznikají nad oceány a dokonce i vzdušný proudy např. Golf či Ojašio a ty nesou část exhalací nad pevninu. Obyvatelstvo nadává, že se více práší a blbě dýchá 😉 Dá se snadno zjistit přítomnost prachu i na měřících filtrech
Docela bych si rád přečetl tuto studii. Pod názvem Environmental Health Prespectives vychází velké množství studií s různým zaměřením. Prosil bych redakci o upřesnění názvu a ideálně odkaz na tuto studii.... Jak je zmíněno v článku, byli zkoumání řidiči a horníci ( už jen to, že horníci bývají vystaveny dalším desítkám karcenogennů během výkonu svého povolání je zarážející).
Takže, než se tu zase strhne diskuze o tom, jak nás dieslové motory omezují a jak jsou nebezpečné ( známe místní antidiesel kašpárky, že?), prosím lidi, uvědomte si, co studie říká a že toto je jen jedna z interpretací. Nemůžeme říct, že způsobí 6% Všech úmrtí, ale statisticky bylo změřeno, že cituji "4,8% procenta lidí, kteří v USA a Velké Británii zamřeli na rakovinu plic, byli dlouhodobě vystaveni prostředí, kde se v hojné míře vyskytovaly výfukové plyny vozidel se vznětovými motory"
To taky znamená, že jde pouze o doměnku, ne o fakt... také těchto 4,8% (a 1,3% žijících u silnic) mohlo být silnými kuřáky, či se mohlo vystavit jiným rizikovým faktorům... Kouření je nejjasnějším a nejprokázanějším rizikovým faktorem onemocnění rakovinou plic a mnohonásobně převyšuje ostatní faktory...
Takže, než brečet nad dieslem, přestaňte kouřit a vyskytovat se v zakouřených prostorách..... 😄
Takže, než se tu zase strhne diskuze o tom, jak nás dieslové motory omezují a jak jsou nebezpečné ( známe místní antidiesel kašpárky, že?), prosím lidi, uvědomte si, co studie říká a že toto je jen jedna z interpretací. Nemůžeme říct, že způsobí 6% Všech úmrtí, ale statisticky bylo změřeno, že cituji "4,8% procenta lidí, kteří v USA a Velké Británii zamřeli na rakovinu plic, byli dlouhodobě vystaveni prostředí, kde se v hojné míře vyskytovaly výfukové plyny vozidel se vznětovými motory"
To taky znamená, že jde pouze o doměnku, ne o fakt... také těchto 4,8% (a 1,3% žijících u silnic) mohlo být silnými kuřáky, či se mohlo vystavit jiným rizikovým faktorům... Kouření je nejjasnějším a nejprokázanějším rizikovým faktorem onemocnění rakovinou plic a mnohonásobně převyšuje ostatní faktory...
Takže, než brečet nad dieslem, přestaňte kouřit a vyskytovat se v zakouřených prostorách..... 😄
Cela ta studia mi pride nejaka pofiderna😒br />
- tych 4,8% ludi byvalo pri ceste kde jazdili len dieslove auta, alebo ako tomu mam chapat? Ako boli z vplyvu vylucene benzinove motory?
- dieslove auta v USA? V krajine kde aj kamiony frcia casto na benzin? Prosim kde tam vyskumnici nasli cesty kde sa vyskytuje prevaha dieslovych vozidiel?
- zovseobecnovat diesle je rovnake ako keby som pisal ze zazihove motory su naprd lebo produkuju cierny dym, klepocu, maju privelke emisie a zeru 20L na 100km... lebo aj take motory tu v historii boli, ale s tymi najmodernejsimi nemaju okrem druhu paliva spolocne takmer nic!
- tych 4,8% ludi byvalo pri ceste kde jazdili len dieslove auta, alebo ako tomu mam chapat? Ako boli z vplyvu vylucene benzinove motory?
- dieslove auta v USA? V krajine kde aj kamiony frcia casto na benzin? Prosim kde tam vyskumnici nasli cesty kde sa vyskytuje prevaha dieslovych vozidiel?
- zovseobecnovat diesle je rovnake ako keby som pisal ze zazihove motory su naprd lebo produkuju cierny dym, klepocu, maju privelke emisie a zeru 20L na 100km... lebo aj take motory tu v historii boli, ale s tymi najmodernejsimi nemaju okrem druhu paliva spolocne takmer nic!
BINGO ! kamaráde.
Studie ze země, kde jezdí cca 1,5% vozidel v dieselu. A samozřejmě kamiony... zajímavá hodně vypovídající studie.
Studie ze země, kde jezdí cca 1,5% vozidel v dieselu. A samozřejmě kamiony... zajímavá hodně vypovídající studie.
Já to pochopil tak, že z lidí žijících u cesty zemřelo na rakovinu plic 4% kvůli dieselovým motorům. Logicky pak zbylých 96% co zemřelo na rakovinu plic to mělo kvůli benzínovým motorům. Takže vlastně supervýsledek pro diesely. >😒]
Četl jsem, že a EU chystá na řidiče tzv čichtest. Ten má za úkol vychovávat řidiče, aby si pořizovali automobily co nejvíce ohleduplné k životnímu prostředí.
Do utěsněné garáže/komory zavřou majitele na 10 minut se svým nastartovaným autem...
Je možné, že majitelé některých dieselů nepřežijí. Jejich vozidla budou následně sešrotována (zdroj DEKRA).
Ostatní se pořádně pozvrací, případně se budou nějaký čas léčit. Velkou výhodu budou mít samozřejmě majitelé hybridů a elektromobilů.
Do utěsněné garáže/komory zavřou majitele na 10 minut se svým nastartovaným autem...
Je možné, že majitelé některých dieselů nepřežijí. Jejich vozidla budou následně sešrotována (zdroj DEKRA).
Ostatní se pořádně pozvrací, případně se budou nějaký čas léčit. Velkou výhodu budou mít samozřejmě majitelé hybridů a elektromobilů.
>😒] Majitele hybridů a elektromobilů bych zavřel do místnosti s tou elektrárnou, která jim vyrábí proud (stačily by takový Chvaletice)... >😒] Vše má svá pozitiva a negativa...
Proudu se vyrábí neustále nadbytek, kvůli jmenovaným vozům výroba rozhodně nestoupla... 😉
To ne, ale pokud chceme snížit exhalace, musíme nejprve odstranit/omezit ty největší činitele znečištění... a to jsou právě elektrárny, spalovny a průmyslové komplexy, které vypouští splodiny do ovzduší 😄 A potom si můžeme libovat v hybridech a elektromobilech.... až v tento čas to bude teprve opravdu ekologické 😄
Žiju v Praze už 15 let. Teprve před pár dny se zde dalo pořádně nadechnout- po orkánu Xaver! Druhý den bylo vidět až do Brna! >😁 Jde tady o města, to z okolí už se nějak "rozfouká".
Stát v pražské koloně s kouřícíma dieselama je šílené (ani nepřipomínat že v každém autě sedí jeden člověk).
Stát v pražské koloně s kouřícíma dieselama je šílené (ani nepřipomínat že v každém autě sedí jeden člověk).
Ty tak kecáš že to až bolí, woe, jinak ti nemůžu říct. dej si prosím tu námahu, pako, a spočítej si diesely, které v Praze NEMAJÍ DPF, bude jich tak 20%. Takže zklidni hormon a .............. N E L Ž I.
tohle: [odkaz]
Ado, snad jen hlupák skočí na reklamu 😉 Mám třetí auto co jsem koupil nový a jen první dva roky jsem vždy servisoval u prodejce. Prostě tahaj prachy a žijou z toho, při těch maržích se jim někdy ani nedivím. Z vlastní zkušenosti vím, že největší banditi byli u VW-Škoda 8-s Ty mi nechtěli uznat v záruce vadnou těsnící gumu, když mě teklo do Okty po půl roce. :no:
Jinak těmhle studiím nelze jinak než se smát. Zachvíli vyleze studie, že benzín vlastně škodí víc než nafta a za nějaký ten pátek zase příjde, že hybrid škodí nejvíc.
:-! :-! :-! :-! :-! :-! :-! :-! :-! :-! :-! :-! :-! :-! :-!
Osobně so myslím, že se blíží doba DPF i pro benzín...
Ale fakt je ten, že diesel prostě škodlivější je. Je to dané podílem nox částicí (popílek ?), které jsou rakovinotvorné víc, než ostatní složky benzínu/nafty.
Je to kvoli priamemu vstreku, turbam a hnaniu vykonov do mensich kubatur... uz len samotne GDi produkuje viacej pevnych castic a turbo ma tiez na tom svoju rolu, pomocou neho sa spaluje ovela viac zmesi lebo natlaci vela vzduchu a adekvatne treba doplnit aj benzin, to spalovanie nie je dokonale z hladiska pevnych castic
siel si niekedy na takychto starsich benzinakoch ?
o nejakych sadziach myslim nemohla byt rec pri tomto jazdnom rezime, nedokonale spalovanie ma vela podob nie len sadze...
Passat 1,8 1992 max krutiak pri 2500ot [odkaz]
Opel kadett 1,6 max krutiak pri 2600ot [odkaz]