Povedal by som, že problém je postaviť vôbec niečo...
Máš pocit, že v Čechách (alebo na Slovensku) cesty nepribúdajú kvôli väčším stavebným nárokom? Obvykle nie sú peniaze, sú problémy s legislatívou, verejnými súťažami, a často s tunelovaním a mastením si "kapsy" za štátne...
Tady je mnohem více problému, které se musí řešit.
Předně, naše dálnice vedou přes zemědělsky hodnotnou půdu, v drtivé většině v soukromém vlastnictví. Geologické podloží u nás je velmi rozmanité a mnohdy nestálé. Z toho plynou podstatně vyšší nároky na konstrukci dálničního tělesa.
Výstavba dálnic u nás je nepochybně dražší a ne kvůli tomu, že by se tu nadměrně kradlo.
Chorvati musejí dálncici vést skrz hory, které museli prostřílet. Problém není v podloží, ale v tom, že se musí zafinancovat nejen práce a materiál, úplatky, ale i politické strany atd.
To samozřejmě museli, ale hlavně si jejich vláda uvědomila, že dálnice = turisti = skousta peněz a práce pro lidi na pobřeží, respektive jihu země. Nechce se mi hledat, kolik procent DPH mají z cestovního ruchu. Kdyby totiž neměli turisty, mohli by se tam s prominutím jenom kopat do zadku. Takže tu dálnici prostě zaplatit museli, navíc to opravdu na tom podlaží není tak náročné.
ty si stavebny technik alebo co? Je pravda, ze skalnate podlozie je vyhodnejsie ale iba z jedneho pohladu. A to z toho, ze ked tahas rovnu dialnicu tak si v pohode. Akenahle si alev horach a musis hlbit tunely, stavi podjazdy, nadjazdy, mosty a podobne, stavba sa predrazuje. Niekolkonasobne. Takze tak ruzovo by som to nevidel. Neviem ako u vas v CR ale u nas na SK su stavby prehnane drahe a nezalezi ci ide o tunely, rovne useky alebo horske useky. Cize ten problem naozaj nie je v podlozi.
Tak dobre, zabudnime na Chorvátov, rakušákov a iných, ktorí museli prevŕtať a prestrielať skalu. A čo tak poliaci a nemci, nad úrovňou Prahy ( nechce sa mi hľadať rovnobežka ) v podstate bez hôr a ako na potvoru hodne piesku. To je problém pre stavbu dialnice a nie " hodnotná zemědelská púda". Teraz perli ...
Zato v Chorvátsku je všetka pôda štátna, terén je jedna veľká rovina, na asfalt nepečie subtropické slnko. Alebo sú investori všetko filantropi a štátny aparát myslí len na blaho ľudu. Preto im tam tá výstavba ide tak od ruky, zatiaľ čo u nás sme totálne znevýhodnení a preto stavba kilometra diaľnic logicky musí trvať trikrát tak dlho a stáť päťkrát toľko. :-!
To jsem nikde nenapsal, ale jelikož dle svého projevu nejsi schopen rozeznat nuance mezi zemědělskou půdou a skálou, nemá smysl se o tom nějak více bavit. ;-)
Podobně je tomu tak např. v Itálii s dálničními poplatky,. zatímco Alpské úseky vytesané ve skále a v tunelech jsou hrozně levné, proto se na nich platí daleko vyšší mýto než např. dále v Pádské nížině, kde je úrodná zemědělská půda, výstavba byla dražší, ale majitelé jsou filantropi a tak je mýtné levnější. :-!
Jossalito obhajuje neobhajitelné - český a slovenský zas-raný bordel s dálnicema, který nemá obdobu. A žádné výmluvy nezaberou, když dálnice v záruce má ještě před předáním stovky závad!
A jak vis, ze vsechno mame z radia? Jak te tak ctu, tak jsme vlastne chudaci, ze zijeme na tak spatnem podlozi, jo to zit v chorvatsku, nemecku, rakousku a vlastne kdekoliv jinde, to bysme to staveli levne a kvalitne >:-[]
Tak hlavne, zes nam to tak vsechno dobre vysvetlil, ty dynamite >:D
To kulate razitko, co mam jsem si asi vystrihl z novin nebo nakreslil podle popisu v radiu ;-)
ty sa snažíš masírovať mozog podsúvaním názoru, že u vás ( u nás ) sú tie najťažšie podmienky v celom vesmíre a všetci ostatní majú tie dialnice vlastne od prírody, stačilo iba čiary namaľovať. Koľko máš % z kilometra ???
Nevím, jestli jsi byl někdy za hranicema ČR, ale např. v D, I, F apod. mají určitě velice podobné podloží, ale takové problémy se tam nevyskytují...
Asi zapomněli se od nás naučit, jak vše předražit (všechny kolem uplatit) a pak tam dát nekvalitní mat....
Buď jsi na tuhle mašinérii taky napojenej nebo ti uteklo pár detailů..
tym chces co povedat? Ze podlozie nasich dialnic sa v dosledku svojej tepelnej rozpinavosti vlni a tym sa vlni dialnica? Akoze hlinene ci ilove podlozie sa rozpina, pritom velka skala nie? Toto si myslis?
ja som sa ta na nieco pytal, neodpovedal si mi. To co si si niekde precital ma absolutne nezaujima, to z teba este nerobi odbornika na tematiku, to z teba robi iba blbecka, co si nieco precital a robi zo seba mudreho. Takze, este raz. Naozaj si myslis, ze podlozie ma vplyv na vlnitost dialnic?
nevidim tam nikde nic o tom, ze by na zvlnenie mal vplyv podlozia. Vidim tam zanedbane a zle zvolene technicke riesenie zakaldnej vrstvy dialnice. Rozumies ty sam sebe vobec?
Ja nemam 17 rokov ako ty, mam firmu a tej sa treba venovat, nielen sediet za internetom a hadat sa s tebou. Hod mi link ,kde som ti nieco nenapisal a hned teraz ti odpisem.
s tym blbeckom si mohol este pockat. Toto sa pise v clanku ktory si sem dal:
--
Laboratorními testy na tomto úseku bylo zjištěno, že se při výstavbě hmota z tzv. studeného odvalu a bobtnavé ocelárenské strusky objevuje v aktivní zóně, což je technicky špatně. Chybí také nutné vrstvy vysokopecní strusky v zemním tělese nebo se objevují nebezpečně vysoké hodnoty jemných částic ve vrstvách mechanicky zpevněného kameniva a štěrkodrtě.
--
Ukaz mi, kde v tychto vetach je napisane, ze zvlnenie dialnice nastalo kvoli jej geologickemu podloziu. Este stale som tu ja ten blbecek? >:-[]
a nasypy su co? Prirodny ukaz? Firma to zbabrala, zle technologicky postavila a za to moze geologicke podlozie? Sorry, koncim, ja sa s tebou nemozem rozpravat, lebo ma mpocit, ze sa hadam so zenskou. Kopec nelogickych argumentov a trieskas to tu jedno za druhym.
Když je naše krajina jaká je, dálnice se na ni nemůže postavit jen tak bez úprav. Někde se holt musí ubrat, jinde zese přidat. Aby byly splněny poměrně přísné technické normy. A jelikož nestavíme na pevné skále, podloží je nutno zpěvňovat a upravovat.
A kde se mají brát materiály na zpevňování? Lomů je málo, kámen i jeho doprava jsou drahé a spotřebuje se toho opravdu velké množství. Sám si klidne vypočítej, kolik tě stojí jedna tatrovka šutráků, a kolik tě stojí jeho doprava na nějakých třeba 40 km. A pak si to vynásob, kolik ti takových náklaďáků dojede na stavbu, než udělají jeden malý nájezd.
Ale já vím, ono je super tupě plácat v dikuzi, nic nevědět, nevidět souvislosti a už vůbec ne důvody. Blbečku. :-!
Ne,nasypy a podlozi jsou dve rozdilne veci: podlozi je rostly teren,nasyp je material dovezeny na rostly teren. Z te zpravy jasne vyplyva,ze v podlozi problem neni
A prosím, přestaň tady psát nesmysly, že naše dálnice jsou špatné, protože tu máme podloží, které nikde jinde není. Není to pravda. Navíc u nás nehrozí zemětřesení, máme podloží geologicky stabilní.
chcel povedať, že v lete sa republika česká vplyvom tepla rozdiahne a keďže nemecko, polsko, slovensko a rakúsko nepovolia, tak sa česká krajina vybúli a tým kompenzuje tepelnú rozťažnosť. Len neviem prísť nato, ako to riešia v zime, keď s a zmrští >:D
k tomu ale nedošlo vůbec kvůli teplotě, ale vlhkostí. Když materiál, který tam neměl vůbec být, nasákl vodu a zvětšil svůj objem. Tohle je o kontrole od investora a o tom, že si někdo dovolil to, co by ho nemělo ani napadnout. Pokuď se pamatuju, tam dělala kontrolu firma, nějak spojená s firmou, která to prováděla.
Do Chorvatska chodim 10 rokov na plachetnicu a to aky progres urobili vo výstavbe ciest, to je niečo neskutočné. U nás nevieme urobiť jeden poriadny tunel (myslím taký pod zemou >:D ) a prá km ciet a tam to rastie z roka na rok.
Suhlasim...pravidelne tam tiez jazdim do Medugorje a mozem povedat, ze ta kvalita a ta rychhlost je skvela. Samozrejme mi tu nemame informacie, ci to tiez nebolo predrazene a podobne ale davam im :yes: . Ku kvalite ale premyslam, ze to maju asi o cosi lahsie ako u nas, predsa len tam cesty v zime asi az tak netrpia ako u nas.
Jako by jste tam vůbec nikdy nebyli.
Staví se tam z všudypřítomného vápence, který ovšem nemá zrovna nejlepší vlastnosti, kamenolom si udělají kde je napadne a podloží je v drtivě většině stabilní skála.
Naproti tomu, ten kousek, co tam stavěli, se stavěl několik let.
Oni zase museli prostřílet skrz hory. Mají vyšší teploty v létě... takže myslím, že vše má své + a -. Skándály kolem stavu našich cest a dálnic, co jsou u nás, nemají omluvu!
sice se jím nesesouvají při deštích svahy zato tam mají x prasklin v podloží, což dělá problémy při zemětřeseních (v místě docela častých) - krasové horniny... taky velký rozdíl teplot zima léto v oblasti Dalmatinského záhoří dává zabrat
5rokov nie je vobec vela. U nas sa stavia dialnica BA-KE uz 55rokov a dokoncenie je "vraj" v 2019, aj to len severnou trasou. Spodna este ani nema presny projekt.
Useky sa stavaju, ked panboh da, najrychlejsie za 2.5roka na rovine bez tunelov, len s par mostami cez udolia.
Obycajne vsak za 5-6.
No a? Tak stavěli 6 let, ale mají kvalitní povrch, dá se tam jet... U nás? To vymrsknou za +- 2 - 3 roky, troufnu si tvrdit, že dráž, ochčijou to, kde se dá, po půl roce užívání se to zvlní, po první zimě popraská a můžou začít znovu... Ale nezačnou, protože nejsou prachy a když už se nějaké peníze na výstavbu uvolní, shrábne je nějaký podvodník a opakuje se situace uvedená výše. :-!
Jasne, ved najhorsie su na tom tunely. U nas bola vobec najrychlejsie postavena R1 [odkaz] len za 25mesiacov.
Lenze cena za 1km je 23.2mil€/km oproti cca 8,6mil€/km u Chorvatov.
Podla mna vyznamny rozdiel, kde vyhovorky na nestabilne podlozie nemaju opodstatnenie.
Nehovoriac o tom, ze na udrzbu sa vyplati 125,3mil€, co je taka hromada, ze Chorvati by kazdy rok postavili dalsich 14,5km dialnice.
Pritom o kvalite nasej R1 hovori nutnost opravy mostovych spojov na daktorych usekoch po 2r. prevadzky, zvlneny povrch niektorych casti a tiez daktore zakruty su lentaktak pre 130ku, svojim polomerom zakrivenia by nemohli dostat status dialnice, preto je to len rychlostna cesta.
Pěkný příklad je u Poláků. Tam vysoutěžila stavbu jednoho úseku dálnice čínská firma. Nabídla snad třetinovou nebo poloviční cenu, než tamní konkurenti.
A víš jak to dopadlo?
Zastavení stavby, platební neschopnost, pokusy odstoupit od smlouvy. Zdůvodnění, drahé materiály, drahá práce, drahé subdodávky, drahé všechno...
Proč si myslíš, že se k nám nehrnou stavební firmy odjinud? Že by si to uměli spočítat?
Co myslis, preco u nas vyhra firma s najlacnejsou ponukou, ktoru potom dodatkami k zmluve navysia az o 30%? obcas viac.
Mozno prave preto sa tie firmy nehrnu, lebo najprv udaju realnu cenu. V konecnom dosledku by vysli mozno aj lacnejsie, ale vyherca ich predbehol v konani s nizsou. Co na tom, ze konecna bude vyssia, aspon sa na tom medzicasom niekto nabali.
Naprosto souhlasím, mají super podklad, takže se to ani nehne. Kamenolom si udělají opravdu všude, co vytěží z budoucího tunelu to zase použijí na silnice a kamenné zdi okolo dálnic. Tento úsek se stavěl dost dlouho. Pamatuji se, že jsem tam jel do Dubrovníku v roce 2010 a jel jsem přes jedno velké staveniště, nahoře bylo vidět jak kutají tunely v těch horách a že těch tunelů na tomto úseku je. Je to tam skalnatá hora jedna vedle druhé. Jsem rád za ty dálnice, alespoň je teď cesta do Dubrovníku rychlejší. Za takové dálnice rád zaplatím i když je to dost peněz, ale ušetří to dost času na cestě.
Dobre sa im stavia, ked od kazdeho turistu (neviem ako to maju domaci) vyberu iba za jednu cestu tam a spat na dovolenku povedzem priemerne 50eur. To je u nas cena rocnej znamky, za ktoru mozem jazdit cely rok po dialnici kolko chcem kilometrov...
Pekne, ale turisti su tam 2mesiace v roku, dalsie 2mesiace je ich malo a zvysnych 8 tam mozes jazdit aj 300, lebo auto stretnes sporadicky.
U nas sa jazdi nonstop.
Milý,zlatý,to máš sice pravdu,že je to drahé a když to srovnáváš s poplatkem u nás,tak tos šlápl vedle.Ano,je to levnější,ale za co platíš?samá záplata,díry na silnici,většinou je to několikrát staženo do jednoho směru atd....zácpy,žádné odpočívadlo,WC atd.Jel jsi někdy po dálnici v CHorvatsku??Pokud ne,tak neporovnávej a nebo si to projeď a pak můžeš soudit.Chorvati jsou prostě lepší. :yes:
Chorvátske diaľnice sú dobré, lebo sú nové. Sú drahšie, preto budú snáď lepšie udržované a kvalitnejšie opravované.
U nás nie sú diaľnice tiež nijak lacné, ale ani dorovnanie na úroveň drahšieho zahraničia veľa nepomôže, za socializmu sa stavalo všelijak a aj dnes zrejme peniaze tečú kde-kam, a nie na údržbu a výstavbu ciest.
Takí Rakúšania majú krátkodobé známky lacnejšie ako my, ročná je drahšia cca o 30-€. A kvalita ciest sa s našou takisto veľmi zrovnávať nedá, sú o pekných pár levelov vyššie.