Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Osobní vůz Tatra napříč generacemi: Slavné karoserie v toku času

Osobní automobily Tatra patří mezi cenné dědictví českého designu. Milníkem v jejich vývoji je model 77 s proudnicovou karoserií, která se stala vzorem pro několik dalších generací osobních Tater.
Zpět na článek
5. 1. 2014 18:28
NAD TATROU SA BLÝSKA
Dobrý článek, publikovaný navíc ve správný čas. Člověka plní hrdostí zjištění, že jsme byli schopni vyrábět auta, která bez jakéhokoliv zaváhání patří dodnes do zlaté garáže světového motorismu. Z novější historie vyzvedněme jedinečnou "šestsettrojku", auto, jehož designové kvality předčí i legendární deesku, auto, jehož designová dotaženost doslova vyrazí dechy. Ano ano, "praktická avantgarda", žádní velsatisní garážoví klokani, poctivá, festovní práce našich inženýrů, techniků, dělníků. Je to fortelní, ikonická práce našich otců, dědů, pradědů :yes: :-!

Pro starší kolegy však může mít pohled na T603 či T613 nechtěné vzpomínkové asociace. Ano, za rudovlády to nebyla auta běžných lidí, s tímhle jezdili výhradně - papaláši. A národ na tohle reagoval s příznačným švejkovským humorem - Prý, že jsou za dobré viditelnosti vidět z pražského Petřína Tatry... zaparkované na hradním nádvoří Pražského hradu... Ovšem uznejme, za tohle auta nemohou. Ta jsou pouhými němými svědky (garážových) dějin. S časovým odstupem, a za participace mladších, negativní rudo-zkušeností nezatížených kolegů nezbývá, než před tatrováky hluboce smeknout, dokázali, že není malých aut, jsou jen "malé" dějiny pracovitého a šikovného národa...

Osobně se ve mně melou dvojjediné pocity - na jednu stranu hučení na duši, z těch všech vybavených "předsedů z okresu na severu", brázdících dlážděné silnice naší překrásné země, se srpem a kladivem v kufru (překrásné) šestsettrojky, na druhou stranu čisté a upřímné očarování z předmětného vozu. Doslovná ikona, legenda, eso garáže.

Konečně - právě na těchto strojích, čtením o nich, navštěvováním museí či srazů fanoušků se rodí vztah mladého člověka k národní produkci. Být vnímavý k historii je totiž předpokladem orientace v současnosti, a samozřejmě nadějí umět "vidět" budoucnost. Život, to totiž není vysmátej škleb v lehátku umístěném skoro na pláži na "kanárech" o dovolené, pořízené na životní dluh přes homecredit, život je poctivá, oddaná každodenní odborná práce schopných lidí. A naše (historická) Tatra je toho dokonalým příkladem.

BRAVO TATRA :yes: :-!
5. 1. 2014 20:16
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - pumpkin
5. 1. 2014 20:27
Uč sa hochu, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem
Dobrý článok Jakub, slávu Tatry sem-tam treba oprášiť. :yes:
Ešte sa mi ale žiada pripomenúť pár vecí. Najprv túto legendárnu pohľadnicu Tatry 603-1 k Expo ´58 [odkaz]
A potom kapitola sama o sebe - Bratislavské automobilové závody (BAZ), kde roky úplne zbytočne pracovali na celom rade prototypov pre Škodu aj Tatru a nič z toho...
Karoséria Tatry 603 pomerne rýchlo zostarla a bola v pláne jej náhrada. V Bratislave tak vznikli napríklad Tatra 603X [odkaz] alebo nedávno zachránený a do pôvodnej podoby zreštaurovaný prototyp 603A (fotky ste zrejme zachytili ale zaujal ta tento pekný obrázok [odkaz] ) Je zaujímavé že tento dizajn sa objavil po tom čo Fidelovi Castrovi poslali bielu 603-ku s klimatizáciou a on zas v 62. do Československa poslal Chevrolet Corvair. Istá podoba sa tam podľa mňa nájde. Corvair potom jazdil s novojičínskou značkou po Československu až do 90. rokov kedy ho zošrotovali. V bežnej premávke jazdili vraj aj prototypy z BAZ-ky. :-)
5. 1. 2014 19:54
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Dosť často s Tebou nesúhlasím, ale pritrafí sa to aj opačne. Toto je ten prípad. ;-) :yes:
Avatar - šmoula nešika
5. 1. 2014 17:28
Re: V galerii Tater 603 chybí alespoň jeden obrázek modelu T
Njn, taky jsem to nenašel. A není to poprvé, co bychom měli ke galerii pana Sochora výhrady. To říkal, že bude v tomhle s grafiky důslednější... Ale pořád bych řekl, že jeho články patří k těm lepším.
Avatar - CHerokee
5. 1. 2014 12:35
Článek
Moc pěkně napsáno! Loni jsem nebyl, tak letos musím zas zajet do Kopřivnice.
5. 1. 2014 14:47
V galerii Tater 603 chybí alespoň jeden obrázek modelu T2 -
....vypadal tedy takhle : [odkaz]
Nakonec si zase čtenáři ty články dodělají sami. ;-\
5. 1. 2014 18:53
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
5. 1. 2014 18:19
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
ono to nebyl problém ani dřív, VW typ 2 už měl dost nízký motor, aby tam vznikl zadní kufr. Před zadní nápravu se to nedá spíš z důvodu, že by se k tomu motoru blbě lezlo, ono už v tom zavazadelníku to asi nebylo ideální.. Takže pokud motor vzadu, tak určitě za zadní nápravou... Ideální by byl celohliníkový boxer, krátký, nízký, lehký..
V kombinaci s dobrým podvozkem by to pak nebylo tak nebezpečný, jako Tatrovky s těžkou V8 a kyvnýma polonápravama.
Bohužel už to žádná automobilka neriskne, i když T613 i Porsche dovedli auta s motorem vzadu k dokonalosti.. Dokonce i Škodovky 130 se ke konci výroby dočkaly nějakých jízdních vlastností.. Myslím, že kdyby někdo udělal Š130 moderně a pořádně, mainstreamový předokoly by neměly šanci
Avatar - šmoula nešika
5. 1. 2014 17:05
Re: Článek
Taky se mi to líbilo. Sice by to bývalo vyšlo na delší text než jeden článek, ale oceňuji, že si třeba autor vzpomněl v souvislosti s panem Kardausem na Tatru T3 - pro mě jako Liberečáka je to naprostá klasika a legenda - i když jezdí jako prádelník a při větších rychlostech zuřivě vrčí...
5. 1. 2014 14:12
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
Ja som nenapísal, že je to to isté - hlavne sem nepleť živnostníkov a podobne, to je celkom mimo misu. Hovoríme o automobilových značkách. Komunisti veľa dobrého zlikvidovali, ale robia to aj kapitalisti - len sa to povie krajšie, že neobstáli v konkurencii, čo môže a nemusí byť vždy pravda. Aj v čerstvej histórii sme boli svedkami pomoci štátu aby automobilky prežili, alebo nezasiahnutia štátu a neprežli...
Borgward sa tiež dostal do finančných ťažkostí, ale nikto ho neprebral, nikto mu nedal dotáciu, ani pôžičku. Len naňho bola uvalená nútená správa - a akosi sa "opomenulo", že človek, ktorý bol poverený oživením značky Borgward a mal ju priviesť k prosperite, bol o.i. čírou náhodou členom správnej rady BMW. A tak čírou náhodou Borgward krachol aj keď nemusel. Smutná história, ktorú si, žiaľ, nikto nechce pamätať.
Obzri sa do histórie, aké vozidlá nosili značku Panhard. Myslíš, že tie pokrokové konštrukcie si nezaslúžili druhú šancu? Značky prakticky zlikvidované komunistami nie sú jediné, čo si zaslúžia pozornosť - kapitalizmus oveľa lepší nebol a nie je, ale to by si o ňom najprv musel niečo vedieť.
5. 1. 2014 13:55
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
Tak konkrétne Borgward bol zlikvidovaný cielene.
5. 1. 2014 15:40
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
5. 1. 2014 13:52
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
dnes automobilovy prumysl v cesku i slovensku proziva zlate obdobi a to prave diky kapitalistum.
ale bohužel ne diky ceskym kapitalistum, který komousi zlikvidovali, ale diky kapitalistum ze zemi, kde nemeli to "stesti" poznat hrůzovládu komunistu.

a k tem tebou uvedenym "zlikvidovanym" znackam ?? - proste neobstali v konkurenci ostatních vyrobcu. to jen v komunistických zemich byli schopni vyrábět několik desetileti stejny model...
5. 1. 2014 13:17
Re: Tatra
Ten exteriér tiež - je až neskutočné, jak niektorí takzvaní "tuneri" dokážu sprzniť pekné a vyvážené auto a spraviť z neho de facto drahú kopu odpadu.
5. 1. 2014 13:07
to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zemich
pak prisli komousi a vse slo do *
podobne jako auta zarizli komousi i motorky
o lidských obetech ani nemluve
9. 1. 2014 14:05
To podstatné, co ale v článku není
Aerodynamika

je podle Jaraye (dvě kapky: ponton a kabina), ale dovedená nejen do užitečné a líbivé podoby, ale takém podstatně vylepšená dotvářením úplavu vozu (= dotvářením potřebné delší kapky hladkým úplavem) výdechem ze štěrbin v zadní kapotě a v místech, kde by se proudnice za zadními bočními okny trhaly byly vdechy vzduchu. Tím bylo dynamické Cx podstatně nižší než statické - zřejmě již dosti pod 0,3 (statické se uvádí změřené: 0,32).

Středová stablizační ploutev na boční vítr na zadní kapotě fugovala díky tomuto úplavu a příčně zaoblené zadní kapotě ne až tak dobře, a proto má T613 ploutve dvě - po stranách.

Zakrytý hladký spodek (vzadu účelově koukala jen olejová hlava motoru).

Karoserie:

je nízká, jako dnes, je samonosná a má paltformu(!) se středovou páteří. V r.33!!!! Srovnejte tehdejší konkurenční vozy (viz třeba fotografie H+Z z Jiřžní Ameriky) a dnešní SUV.
T613 již má vlastně variabilní plošinu (dva rozvory) - již v r.68!

Díky tomu potřebovaly tyto Tatry méně výkonné motory a dosahovaly při tom na předválečnou dobu vysokých rychlostí (160 km/h) - známa je epizoda z cesty T87 a MB170 po jednání v r.45 z Postupimy do Mnichova.

Zavěčení kol:

Všechna 4 kole nazávisle zavěšena již od r.33. Vpředu lichoběžníkové závěsy, vzadu kyvné polonápravy s progresivním odpružením listovým příčným pérem (T77), ale se šikmými osami kývání samostatnými 1/4elipticými šikmými péry vycházejícími z rozvětvené střední páteře (již T87 - r.36!!), torzními tyšemi (Tatraplan).

Brzdy:
dvouokruhové kapalinové (již od T77) se zcela nezávislými okruhy (se dvěma ovládacími válci s vážkou ve středu na brzdový pedál.

Motory
za zadní náparavou, ale T613 unikátně nad ní (dva válce za, dva válce před ní) - hnací hřádele kol z karteru, převdovka dále dopředu. Takže T613 se chová díky tomu velmi neutrálně - lépe než s klasickou kocepcí s motorem za přední nápravou. Prototypy měly i tři válce před nápravou.
Srovnejte dnes vozy Porsche, Audi, či Subaru !!
Všechny motory již od T77 (r.33) s rozvodem OHC !!
6. 1. 2014 13:33
Re: čeští konstruktéři?
Tatra byla do roku 1945 hlavně německou (a německy mluvící) automobilkou, takže žádný div. Ano, většina vysokého managementu a 80 % úřednictva nemluvila naší mateřštinou. Stoprocentně českou značku z ní udělali až ti zpropadení komunisté. To jsou paradoxy, panečku... :-)
6. 1. 2014 07:36
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
6. 1. 2014 01:58
Tatra 603 - Výhodná investice !
Slušný základ pro renovaci se dá pořídit již od 85 000,-.

Za pár let, pod milion nepůjde.

Klikněte na odkaz !

[odkaz]
5. 1. 2014 23:18
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Dobre napísané. :yes:
Avatar - šmoula nešika
5. 1. 2014 22:49
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Tak hrozné to nejspíš není. T603 má na svou hmotnost malý výkon, navíc ještě seškrcený, a aerodynamické úpravy snad byly ku prospěchu věci. Ano, první 911 a tuším Chevy Corvair byla nebezpečná auta, ale také lehčí, silnější, jinak tvarovaná. 613 a 700 pak měly revoluční motor nad nápravou s difem k jedné straně = lepší rozložení vah - a vyšší výkon, 911 se toho kvůli boxeru nikdy úplně nezbavilo, ale vynucené prodloužení rozvoru hodně pomohlo.
5. 1. 2014 21:09
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
to sa deje aj dnes, konkurent ťa kúpi a v záujme sprehľadnenia trhu zruší výrobu :-!
5. 1. 2014 19:33
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
V našich očích tu deesku jistě předčí, proto shora akcentuji slova - praktická avantgarda. Ano, doba vzniku těch modelů je totožná, dobové národní reálie jsou ovšem zásadně jiné :-) DS je dodnes samozřejmě též krásná, šestsettrojka zase těží z toho, že nemohla být tak "okoukaná". Díval jsem se nyní nahoru znovu na snímky, například pohled zezadu, ten doslova uhrane - [odkaz] :yes:
Avatar - pumpkin
5. 1. 2014 18:36
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Dobrý nadpis, len tvorcovia kreatívnych tričiek ťa už predbehli. ;-) [odkaz]
5. 1. 2014 14:59
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
[odkaz]
5. 1. 2014 14:13
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
Pekné, ale ten koniec o bankrote je značne neúplný. ;-) Lloyd svojou "kvalitou" Borgwardu tiež "pomohol" výraznou mierou.
Avatar - pumpkin
5. 1. 2014 14:09
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
niečo z veteran.auto.cz

Nešťastný konec

Carl Borgward byl dobrý konstruktér, ale špatný manažer. Každá z jeho tří zbývajících značek (Borgward, Lloyd a Goliath) měla vlastní vývoj a obchodní síť. Měla to být pojistka pro případ, že některá z nich bude ve ztrátě, kterou pokryjí ostatní značky. Dalším důvodem, vedoucím ke krachu firmy byl nákladný vývoj neúspěšných produktů, jako např. vrtulníku Kolibri (1958) nebo velkých sedanů Hansa 2400 (1952) a Borgward 2300 (1959, později přejmenovaný na P100). Popularitě borgwardů nepomohly ani dlouhé čekací doby, bankrot amerického dovozce a otřesná poruchovost sesterského modelu Loyd Arabella.

Hřebíkem do rakve byl obsáhlý článek prestižního časopisu Der Spiegel z prosince 1960, popisující problémy firmy Borgward. Prodej vozů rapidně klesl a firma se ocitla ve vážných finančních problémech. Půjčku 10 milionů marek banky zamítly a Borgward musel v roce 1961 vyhlásit bankrot. Výroba isabell pokračovala v Brémách až do roku 1962 a skončila počtem 202 862 vyrobených kusů. Výrobní linky modelů Isabella a P100 byly pak prodány do Mexika, omezené výroby se zde ale dočkal jen model P100. Tisícovka isabell byla vyrobena v Argentině.

Carl Borgward zemřel 28. července 1963 v Brémách ve věku 72 let. Na památníku, postaveném na jeho počest je zobrazen se svojí milovanou Isabellou.
5. 1. 2014 21:28
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
To je jen zaprděnej názor JáPrvního, kterej ovšem za plně čtyřmístnou, ba co víc, klidně i pětimístnou, označí Pandu, která je o 10 cm užší. :-!
5. 1. 2014 13:18
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
Žiaľ, kapitalizmus a takzvaná demokracia robia - trochu iným spôsobom - ale prakticky to isté.
kde sú dnes značky Panhard, Simca, Bristol alebo Borgward? Komunisti ich nezlikvidovali.
17. 6. 2014 21:08
Re: To podstatné, co ale v článku není
Děkuji za krásný komentář. S radostí a chutí jsem si jej přečetl, mnohem více než samotný článek.

Rád bych se zeptal na onu epizodu cesty z Mnichova do Postupimi. Snažil jsem se googlit a nic jsem nenašel. Mohl bych Vás poprosit o tip na nějaký zdroj?

Díky moc!
Avatar - jurajos
6. 1. 2014 22:08
Re: Tatra
Americký Kaiser Darrin...čo to má spoločné s Tatrou?
Avatar - šmoula nešika
6. 1. 2014 21:14
Re: Uč sa hochu, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem
:-) :yes:
6. 1. 2014 15:51
Re: Kus historie
Když jde o Tatru, souhlasím s GTI... :-)
6. 1. 2014 13:56
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
6. 1. 2014 11:48
Re: Kus historie
Přesně, ta "černá dáma" to její vplutí do ulice, to sedlo :yes: A cením též připomenutí pánů HZ :yes:
6. 1. 2014 11:20
čeští konstruktéři?
Aerodynamické karosérie, centrální roura - dva nejznámější atributy Tater mají na svědomí němečtí (resp. rakouský) konstruktéři.
Avatar - T613
6. 1. 2014 09:37
Re: Kus historie
jsi mi připomněl, že bych si měl domluvit jízdu T603 od souseda mé kamarádky (btw. ten její sbírá Mercedesy z šedesátých let)
Avatar - Dinar
6. 1. 2014 08:39
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Neměl Pláteník jen "plebejskou" volhu? >:D ;-)
Avatar - Dinar
6. 1. 2014 08:37
Kus historie
Ano, vozy značky Tatra, zlatá kapitola českého automobilového průmyslu. Jak výše skvěle vystihnul GTI, pro některé z nás mají ta auta osobní rozměr ve smyslu rozporu mezi nádherným autem a papalášským povozem, tedy alespoň můj pohled na tatrovky tohle definuje přesně. Coby robě byl jsem vozíván do školky podnikovou dvanáctsettrojkou, ovšem občas se stalo, že tato byla vytížena jinde a pro naši skupinku přijel panský kočí v šestsettrojce. Bylo mi pět, přesto si dodnes pamatuju radost, když místo dodávky do naší ulice vplula černá dáma 603, vybavuji si stále přesně tu specifickou vůni interieru, z místa hned vedle řidiče pohled na tenkou šaltpáku pod volantem, světélkující přístroje a ten úžasný kovově zvonivý zvuk osmiválce. Někde tady začal můj obdiv k tatrám, přiživený později četbou nádherných Hanzelkozikmundovských dobrodružství při jízdě napříč kontinenty v českém autě dvacátého století, úžasné a dokonalé Tatře 87. Pokaždé, když nějakou vidím, ať v kopřivnickém muzeu, na ulici nebo jinde (mmch. v olomoucké veterán aréně mají také moc pěknou sbírku tatrovek) srdce mi zaplesá, taková ukázka vizionářství a technického umu s českým rodokmenem... prostě nádhera! ;-) :yes:
Avatar - Barrichello
6. 1. 2014 01:12
Re: Uč sa hochu, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem
Ano ten je nádhernej, krásnej kousek , opravdu moc povedená práce. Asi nejhezčí minibus té doby.

Ani ZIL 118 není tak hezký, ale zas se jich udělalo mnohem víc a dokonce měl i nástupce

[odkaz]

[odkaz]
Avatar - pumpkin
6. 1. 2014 01:02
Re: Uč sa hochu, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem
Áno, máme ho tu v dopravnom múzeu. [odkaz]
Avatar - Barrichello
6. 1. 2014 01:01
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Tatru 613 honili panský kočí so silnici na karlovy Vary každej pátek 180kou když vezli papaláše.....na střeše v poli jich moc nezkončilo...takže ono to s těmi jízdními vlastnostmi nebylo tak horký....
Avatar - Barrichello
6. 1. 2014 00:59
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Američani V8 DOHC měli taky už dávno.... jmenoval se Northstar a vyvinulo ho GM....supermoderní motor na svou dobu, DOHC, 32 ventilů, schopný jet kratší vzdálensot zcela bez vody atd.

Ovšem pravdou je , že mohem spolehlivější byly klasické V8 OHV, smallblocky nebo HEMI
Avatar - Barrichello
6. 1. 2014 00:54
Re: Uč sa hochu, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem
JJ, super byl i ten minibus Tatra. Víš který myslím?
Avatar - Barrichello
6. 1. 2014 00:52
603 byla legenda
Kamarád mého táty byl šofér na Ministerstvu spravedlnosti takže táta se v ní díky kamarádovi občas i svezl , sice jen jako spolujezdec nebo lasjnout si to někomu půjčit si ten jehokamarád nedovedl, ale i tak.

613 byla taky pěkná, bohužel hnila snad už po 2 letech....

Pěkné vozy to byly, jediné naše osmiválce, škoda jich.

Ale vrchol papalášských vozů to rozhodně nebyl.....ten předstovali Zily a mezi nimi a o tom ne každý víc, byly čajky a těch tu bylo o mnoho víc jak Zilů. Zejména hranatých M-14 tu byla snad víc desítka....
6. 1. 2014 00:51
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
50. let? Celohliníkový V8 s DOHC mi přijde i dnes jako moderní koncepce motoru, proti tomu, co dokáí vyprodukovat Amíci.. Samozřejmě kromě chlazení vzduchem, ale to byla holt tradice, kterou chtěli dodržet.
Umístění motoru nad nápravou je unikát, tedy dá se říct dobová novinka, dnes využívaná jen u několika čtyřkol s motorem vpředu... Macpherson vpředu je dnes běžný koncept.. Zadní úhlová kyvadlová náprava už moc ne, ale ještě BMW v 90. letech ji měly běžně. Kotoučové brzdy na všech kolech nejsou ani dnes standartem. Řekl bych, že T613 bylo ve své době moderní auto. To až po desetiletích výroby začala zastarávat, to, co udělali jako T700 v 96. roce, mělo přijít alespoň o 10 let dříve
6. 1. 2014 00:40
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
"Na to co tehdy T613 stála, nabízela opravdu špatné jízdní vlastnosti."
Viděls Rolls Royce při slalomu? Nezdá se mi o moc lepší, než Tatra a přitom byl o hodně dražší... Je to limuzína, šlo tam hlavně o to, aby papaláše nebolela p**l od drncání po místních tankodromech... na rychlou jízdu byla 623

Jde i o to, co považuješ za "dobré jízdní vlastnosti"... U mě je to auto, co po překročení limitu nezačne nepředvídatelně vyvádět, to je dle mě pro silniční auto hlavní měřítko
6. 1. 2014 00:15
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Ja to nerozporujem, akurát realita bola tá, že šlo o techniku max. na úrovni 50-tych rokov, a tak by som na to asi pozeral. Aj keď kabát bol o čosi modernejší.
5. 1. 2014 23:50
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Já tady o "T613 i Porsche dovedli auta s motorem vzadu k dokonalosti.. " nepíšu, zkus to vejš. >:D

PS: Nedělám si iluze o jiných, v té době provozovaných povozech. Na to co tehdy T613 stála, nabízela opravdu špatné jízdní vlastnosti.
5. 1. 2014 23:19
Re: Uč sa hochu, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem
;-) :yes:
5. 1. 2014 23:17
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
To by bolo na dlhšiu debatu. Ja som chcel poukázať len na to, ako málo stačilo, aby zo sveta zmizla zavedená značka. A ako málo by stačilo, aby sa zachovala. Napriek problémom - nie jeden veľký výrobca už stál na pokraji krachu a je tu aj dnes.
5. 1. 2014 23:15
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
Práve o tom tiež píšem. ;-) Akurát Borgwarda nikto nekúpil len "omylom" bola reštrukturalizáciou poverená osoba zainteresovaná u konkurencie...
5. 1. 2014 23:13
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Ja mu držím palce, mám rád ľudí, čo sa snažia niečo dokázať.
5. 1. 2014 23:12
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Vyskúšaj Š1201, Spartak, Pobedu, Moskvič 402, alebo Chrobáka z tej doby a porozprávaj nám ešte o tom plávaní... Prípadne ak budeš mať šťastie, môžeš vyskúšať toto [odkaz]–-posledni-mo… ale radšej predtým nejedz. ;-)
5. 1. 2014 22:06
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Hlavně musíš při běžné jízdě furt kmitat volantem a vyrovnávat směr jízdy. Auto prostě plave a hodně.
5. 1. 2014 22:01
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
tak od limuzíny se dá plavání čekat >:D Samozřejmě že to není sporťák.. Myslel jsem chování na hraně - bohužel já neměl šanci tatru řídit a moc videí neexistuje, tak musím věřit vlastníkům, kteří mi tvrdili, že jde do smyku všema 4 kolama.. I kdyby to bylo přehánění, mít auto s motorem vzadu i s téměř neutrálním chováním je celkem úspěch
5. 1. 2014 22:00
Re: Tatra
Myslím, že tak to môžeme uzavrieť. ;-) Ibaže takýto druh tvorivosti asi neocením.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 21:34
Re: Tatra
no -každopádně je to hodně "dodělaný"... podle motoru to nepoznám - ten byl u Poběd/Warsaw stejnej jako u "Carevny"... ale carevna měla řazení pod volantem.
Ten tunel na zemi je fakt od kardanky - rám tatrovyky byl nižší a širší - je to patrný i z toho Tvého nákresu.
Ale jestli "dole" je carevna nebo Poběda?

Ty přední blatníky jsou vidět, na té fotce motoru, že jsou dovařovaný...
Ale já se vlastně nehádám... jen, že ty zadní světla jsou z novější Pobědy...
[odkaz]
a tvar mi vždycky trochu tatru připmínal!
Proto se to vnucovalo.
Ale je to vlastně skoro jedno, ne?
;-)
Každopádně si dal nekdo práci... a neřešmě to jako veterána - to není. Jako výtvor lidovétvořivosti je ale na místě to ocenit.
;-)
5. 1. 2014 21:31
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Jen dovětek, ty si myslíš, že T613 stála jízdně zato? >:D
Takhle na silnici plavající auto, aby pohledal.
5. 1. 2014 21:14
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Američani majú mustanga a camaro, moraváci a češi tatru 603, ikony aj keď s adrenalínovými jazdnými vlastnosťami v zákrutách , u 603jky zvýraznenými v kombinácií s rudým říjnem od otrokov na zadnej náprave :yes:
5. 1. 2014 21:07
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
zatiaľ posledným kandidátom je energetika, možno bude mať vlastnú položku v regulovanej cene distribúcie za ekologickú výrobu špičkovej energie s nádychom kvetín >:D
5. 1. 2014 21:05
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Trabošovi chýbalo len to preplňovanie a priame vstrekovanie ;-) a ventily alebo šupátko
5. 1. 2014 20:54
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
5. 1. 2014 20:49
Re: Uč sa hochu, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem
:-) :yes:
5. 1. 2014 20:38
Re: Tatra
Všimni si dvere - Pobeda nikdy nemala vpredu otváranie dvorí proti smeru jazdy. Typickým znakom Pobedy je priznaný B-stĺpk (zvonku nekrytý dverami). Tvar karosérie je celkom odlišný. Stredom karosérie nejde tunel kardanu ale rám Tatry [odkaz]
Ale nejaký hybrid to asi bude, palubka vyzerá podivne ale z Pobedy nie je.
5. 1. 2014 19:53
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Definuj vysokú rýchlosť...
Koniec koncov, dnes sú to už iba veterány a po diaľnici ich môže hnať len totálny ignorant...
V rámci limitov som presvedčený, že je aj T603, čo sa jazdy týka, úplne bezpečná.
5. 1. 2014 19:50
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Tak sa pridaj ku Kvetňanskému, ten dokáže z takého objemu dostať trojnásobný výkon. Momentálne rieši svoj vynález s nejakým výrobcom vrtuľníkov, lebo automobilky sa mu vraj otočili chrbtom. [odkaz]
Avatar - pumpkin
5. 1. 2014 19:45
Re: Tatra
A podľa čoho súdiš? Kľudne to môže byť aj na podvozku Volgy, ale karoséria je celkom isto z Tatry 87. Pobeda ani Warsava nikdy nemali také predné blatníky, ktoré zasahujú až do dverí.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 19:18
Re: Tatra
koukám, že tvar světel ti nedá spát... ale čtyřválec vepředu a tunel od kardanky ti divnej nepřijde.
;-)
Jasně, je to trochu "doladěný"... a použitý zadní dekl z Tatry... ale jinak je to jedno z těchle dvou aut.
Byly k nerozeznání... a vyráběný mnoho let, takže přesněji to určit nedokážu.
>:-[]
5. 1. 2014 17:57
Re: Tatra
Ale kdeže. Videl si vôbec niekedy tú Pobedu/Warszavu?
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - šmoula nešika
5. 1. 2014 17:15
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Tak vymizely hlavně kvůli emisím, což dneska problém je, a obtížnějšímu navyšování výkonu, což už asi dnes problém tolik nebude, důvody těchto důsledků zmínil Odan.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 15:12
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
tý brďo - tak to dovedli k dokonalosti!
Link se pokazil sám.. automaticky.
No protě míysto té tečkypatří www.
Pak ten konkurenční web... a za ním lomítko a pokračování tak, jak je vidět.

To je ale hnus, velebnosti...¨:-(
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 15:10
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
no - asi to tak neřešitelný nebude:

*/daihatsu-ma-dvoutaktni-naftove-auto-… />
ale číst rychle.. myslím, že tradičně brzo tady tenle odkaz přestane fungovat. Je to holt na konkurenčním autorevue, no.
:-(
5. 1. 2014 14:59
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Přeplňovaný dvouválec, dvoutakt, chlazení vzduchem?

Kde vidím problém já:
U dvoutaktu funguje píst jako pumpa - přeplňování turbem bude imho dost neefektivní, zároveň tlačit relativně teplý vzduch do motoru a zároveň se ho snažit chladit vzduchem není moc dobrý nápad - zároveň, jak to nastartuješ? Ale to není nic, co by se nedalo řešit kompresorem nebo elektrickým turbem.
EDIT: Muselo by to mát ventily, protože jinak by ti při tlačení směsi do válce půlka vyletěla výfukovým kanálem rovnou do turba.

Ztrátové mazání dnešními emisními zkouškami zaručeně neprojde (lze řešit za cenu ztráty jednoduchosti - ale proč pak nejít rovnou do čtyřtaktu?)

Uznávám ale, že s malým přeplňovaným dvoutaktem může být náramná legrace. :-)
5. 1. 2014 14:51
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
No já ti nevím, trojčata jsou dost veliká a co tak vím, už takhle generace měla mít motor vzadu :-)
Avatar - twistedTSD
5. 1. 2014 14:49
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
"a jejich mini nejsou plně 4 místná."

Odkdy? :-O
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 14:43
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Twingo je dobrej adept... bratislavské mini asi ne.
VW nikdy nebyl průkopník... a jejich mini nejsou plně 4 místná.
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 14:39
Re: Tatra
ale to vůbec není Tatra!
To je předělaná Waršawa... nebo teda Poběda, chcete-li.
>:D
5. 1. 2014 14:05
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Počkej na příští Twingo nebo další generaci bratislavských mini :-)
Ale to asi bude vodou chlazené...
5. 1. 2014 14:04
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Jako problém bych viděl nedostatečné chlazení některých částí motoru (prostřední válce) - jsou tak nutné velké tolerance. Zároveň vzduchem chlazený motory mají vyšší provozní teplotu, takže jsou náchylnější ke klepání (to jde imho vyřešit snadno s moderním motormanagementem) a musí tak běžet s bohatou směsí a relativně nízkou kompresí - obojí moc neprospívá emisím NOx (taky jde asi vyřešit).

A když vidím, jakým způsobem topí moderní dvoulitrový čtyřválec a jak moc jsou ty motory "křehké", nevím nevím, jestli by to ventilátor dokázal uchladit třeba v koloně v Chorvatsku... Nehledě na nutnost, aby ten motor natočil bez problémů aspoň 250 tisíc...
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 14:02
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
no protože všichni se snaží vyrábět to samé!
:-(
To samé se zadním náhonem. S dnešníma technologiema by už nebyl problém udělat nízkej motor před zadní nápravou... ale ještě se nenašla automobilka, která by to riskla a zkusila to.
Myslím nějakou moderní verzi 126p. 4 místné autíčko do města...
:-!
Avatar - pumpkin
5. 1. 2014 13:48
Re: Tatra
Skúsim ešte, Tuším to kedysi niekto zavesil do galérie na autorevue, len škoda že tam nie je kategória Tatra...
Hm, no to prvé je Dakota, ale ten roadster veru nepoznám.
edit: Našiel som iné fotky z iného zdroja ale asi to isté auto. [odkaz]
[odkaz]
A keby ti nestačilo, ešte jedna domáca úprava. >:D :-| [odkaz]
5. 1. 2014 13:34
Re: Tatra
Tak to skús ešte pohľadať, som zvedavý.
Toto poznáš?
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - pumpkin
5. 1. 2014 13:32
Re: Tatra
Neviem to teraz nájsť, ale niekto vyfotil tuším na Ukrajine "zmodernizovaný" Tatraplan. Plastové lakované nárazníky, vzadu svetlá z dákeho súčasného auta, No koniec. A nebol to ani showcar, vyzeralo že s tým niekto denne jazdí.
5. 1. 2014 13:01
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Alebo skôr ako T600 - so štvorvalcom.
Osobne mi nie je úplne jasné, prečo prakticky vymizli motory so vzduchovým chladením - boli by aj lacnejšie a trochu lepšie odhlučnenie by v dnešnej dobe nemal byť až taký problém.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 12:53
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
hmm... já vím.
:'-(
Avatar - twistedTSD
5. 1. 2014 12:42
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
Před krizí to v plánu snad i bylo, nyní si o tom již opravdu můžeme nechat jen zdát.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 12:31
Re: Tatra
no - ten růžovej vnitřek je masakr, to je fakt...
>:D
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 12:19
Jo jo,hezký a smutný současně...
žijeme v době uniformních aut bez nápadu, co už teď.
Stejně si myslím, že by Tatra mohla navázat a obnovit výrobu podobného auta.
Jen Evropa chudne, takže bych to viděl jako následovníka původní 97... kulaté, aerodynamické... ale málo přes 4 metry... a pořád s motorem vzadu!
Vlastní motor Tatra nemá... ale takovej VM diesel 1.5litru... před zadní nápravou... já myslím, že by se kupců našlo dost!
Milion ne, pochopitelně... ale hranici rentability by snad překročit šlo.
:-!
5. 1. 2014 12:18
Tatra
Pekný článok, aj keď trochu z rýchlika, tatrovky, to je materiál na seriál, nie na jeden článok.
T603 Faurecia - za tento počin by som lámal ruky. Príklad toho, jak scestný a odporný automobilový dizajn môže byť, keď v snahe zaujať niekto dokáže tak sprzniť kus nezameniteľnej histórie.
Toto je ďalší prípad. Vraždil by som:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
6. 1. 2014 02:38
Korejska ryza
V dobach ked CeskoSlovenska Tatra vyrabala auta tak Japonci a Korejcania pestovali maximalne ryzu!!!

Nacisticky Japonci znarodnili Zapadne vyrobne automobilky v Japonsku!!! Americania mali jednoznacne Japoncom po okupacii zakazat vyrabat auta, jednak vsetky Japonske automobilky nelegalne kopirovali EU auta!!!

Keby Americania nezachranili Juznu Koreu od komunizmu, tak dnes by Kia a Hyundai neexistovaly!!!
5. 1. 2014 19:39
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Ano, s výhradou souhlasím, ale k čemu je, byť nádherné auto, které se ve vysoké rychlosti vznese.

Design nemůže být samoúčelný, u aut (sériově vyráběných) musí být i funkční.
5. 1. 2014 19:12
Re: NAD TATROU SA BLÝSKA
Budiž, akorát nesouhlasím s výrokem ..."designové kvality předčí i legendární deesku"...... .

Design je, samozřejmě, hodně subjektivní záležitost, ale....

Karosérie T 603, díky tvaru, vyvolává při vyšších rychlostech silné vztlakové síly, které výrazně zhoršovaly stabilitu a ovladatelnost vozu ve vyšších rychlostech. U Citroënu, díky koncepci a jinému řešení, ne. Nebudu hovořit o koncepci, kde čas ukázal, co je správně. A vůbec nebudu komentovat detaily jako třeba bezrámová okna všech dveří u DS. Obě auta přitom vznikla resp. byla představena cca ve stejném roce 1955-56. Součinitel odporu vzduchu je u obou vozů zhruba stejný - Cx 0,35-0,36.

A záměrně neporovnávám použitou úroveň techniky.
5. 1. 2014 13:58
Re: to jeste bylo ceskoslovensko v TOP10 nejvyspelejsich zem
to jako prisel nejakej urednik a zavrel to??
mas predstavu kolik zivnostniku, rolniku, malych a strednich firem zlikvidovali komunisti ??
Avatar - Ja Prvni 123
5. 1. 2014 14:47
Re: Jo jo,hezký a smutný současně...
250 tisíc?!
Kde žiješ... "etalon kvality" TSI nevydrží ani 100tis km...

Vzduchem chlazený by dávaly smysl dvouválce... kde není "prostření válec".
A naopak díky zjednodušné koncepci by to mohlo vyjít spolehlivější... dokonce si umím představit, že by to byl dvoutakt!
Při dnešním stavu motormanagemntu a vstřikování by to mělo být schopný překonat všechny nectnosti své doby.
Přímé vstřikování... dvouválec s turbem... tak 0,6 litru a výkon kolem 50kW... škoda,že nemám zbytečných tak 40 milionů... bych se pustil do vývoje!
;-)