Novinky
Jak každý auto najede řekněme 120tkm nebo bude mít víc jak 4 roky pojede povinně do kovošrotu a majitel si koupí nový >😁 Trh s ojetýmy auty přestane existovat a vytvoří se víc pracovních míst a třeba to ty auta i zlevní >😒]
...nakoniec to dopadne tak, že počítadlá km nebudú v autách vôbec.
Mimochodom, ešte som stočený tachometer nevidel. Dá sa stočiť prístroj na meranie rýchlosti?
Mimochodom, ešte som stočený tachometer nevidel. Dá sa stočiť prístroj na meranie rýchlosti?
A je po probleme! Kazdy servis pri navsteve zapise vykonane ukony vratane stavu tachometra do elektronickej servisnej knizky (ktora je kdesi na serveroch automobilky). A nebude ziadne velke stacanie. Maximalne tolko, co auto najazdilo od poslednej navstevy servisu...
u Toyoty to funguje dobře, asi 5 let, všem podvodům to nezabrání, ale alespoň něco, nevím proč není vůle ze strany státu s tím něco dělat 8-s
U Toyoty je komicke jak to nabizi jako hroznou vyhodu a pritom dostupna historie je jenom v ramci CR, takze fakticka vyuzitelnost velmi miziva.
to je možné, to nevím, ale většina Čechů asi kupuje auto v Česku a z Česka ... a ani nevím, že by to Toyota někde nabízela, já to před časem zjistil úplnou náhodou
Na salonu u dealera se dá zjistit i pár info o km i u vozů ze zahraničí. Já takhle narazil na Corollu Verso se serviskou z IT s cca 130.000km a nakonec ty km to auto mělo, ale už před 3 lety. :-!
a když si auto budu servisovat sam, nebo u nejakyho garážmistra, nebo se v servise s nekym dohodnu, ze to nebudou do el. knizky zapisovat a jednou za 2 roky si tachometr necham stacit, tak je tohle opatreni bezzuby.
přitom by stacilo udaj o kilometrech zapisovat i primo do pameti procesoru třeba jen každých 1000km a kdyby byl vetsi rozdil, tak to dal resit. procesor uzamknout proti cteni programatorem, takze by byl zvenku nepristupny. jedina moznost zmeny by pak byla přeprogramovat procesor, ale kdyby to bylo sparovany třeba s ridici jednotkou podle nejakyho kryptovaciho klice, tak by bylo vpodstate nemozny zmenit pocitadlo kilometru, protože bys ten klic nemel moznost precist...
přitom by stacilo udaj o kilometrech zapisovat i primo do pameti procesoru třeba jen každých 1000km a kdyby byl vetsi rozdil, tak to dal resit. procesor uzamknout proti cteni programatorem, takze by byl zvenku nepristupny. jedina moznost zmeny by pak byla přeprogramovat procesor, ale kdyby to bylo sparovany třeba s ridici jednotkou podle nejakyho kryptovaciho klice, tak by bylo vpodstate nemozny zmenit pocitadlo kilometru, protože bys ten klic nemel moznost precist...
Cokoliv co automobilky vymysli prolomi hackeri pracujici pro cerny trh behem jednoho dvou mesicu. Uvedomte si, ze automobilky nedokazi zabranit ani kradezim vozu natoz prepsanim nejakeho svaba pripojeneho na sbernici auta. Pri dnesni unifikaci chipu a kvalite s jakou je navrhovan software vcetne firmware pro auta je to sranda obejit.
jak prolomis 128bitovej kryptovaci kod?
když nebude sparovana ridici jednotka s tachometrem, tak na tacho muzou bejt blaboly a auto jet třeba jen v nouzovym rezimu. sice do tacho muzou udelat vlastní sw, ale museli by mit i vlastní sw do ridici jednotky, coz ale ridici jednotka pozna..
a když procesor uzamknes proti cteni, tak ho programátorem neprectes, mozna nejakou cteckou, která bude cist primo naboje v pametovych buňkách, a to rozhodne nemá doma kazdej v supliku
když nebude sparovana ridici jednotka s tachometrem, tak na tacho muzou bejt blaboly a auto jet třeba jen v nouzovym rezimu. sice do tacho muzou udelat vlastní sw, ale museli by mit i vlastní sw do ridici jednotky, coz ale ridici jednotka pozna..
a když procesor uzamknes proti cteni, tak ho programátorem neprectes, mozna nejakou cteckou, která bude cist primo naboje v pametovych buňkách, a to rozhodne nemá doma kazdej v supliku
Vsechno se da. Vymenis jeden chip za jinej s upravenou funkci, upravis firmware overujici klic nebo nejakym zpusobem ziskas master code pro generovani tech jednotlivych kodu. Ti co po tomhle jdou si uz poradi, nejsou to zadni garazovy hracickove, ale profici.
Jako priklad si vezmi situaci s ochranou her proti kopirovani u konzoli. Konzole je produkt jehoz design je kompletne pod kontrolou firmy co je dodava a ktera je maximalne motivovana (mnohem vice nez automobilka) ho udelat nekopirovatelny, protoze prodej her je primo jeji business. Presto at se firma snazi jak se snazi, par mesicu po uvedeni nove konzole na trh nekdo to zabezpeceni prolomi a uz se kopiruje jako o zavod.
Jako priklad si vezmi situaci s ochranou her proti kopirovani u konzoli. Konzole je produkt jehoz design je kompletne pod kontrolou firmy co je dodava a ktera je maximalne motivovana (mnohem vice nez automobilka) ho udelat nekopirovatelny, protoze prodej her je primo jeji business. Presto at se firma snazi jak se snazi, par mesicu po uvedeni nove konzole na trh nekdo to zabezpeceni prolomi a uz se kopiruje jako o zavod.
jestli ses schopnej prolomit 128b sifrovaci kod, ale klidne i nižší, tak mas u spijonaze dveře otevreny a budes tam agent001.
No a jak hackli PS3 master key? Prostě ho někdo vykecal, protože ty klíče má někdo u výrobce, automobilka např. vyrobí zařízení pro "legální stáčení" (např. změnu kilometrů po výměně dílů)... většina prolomených šifrování nebylo díky nalezení klíče brutální silou.
Procesor zpracovává data uložená v paměti. Procesor není od toho aby si data ukládal. >😁
procesor ma na sobe celkem bezne pamet eeprom pro uchovavani parametru, pocitadel apod.
taky procesor umi programovat sam sebe, tedy pamet, z které bezi program. umi vymazat část pameti a pak ji zase naprogramovat.
přitom při vhodnym nataveni tyhle data neprectes z venku programátorem, ale pro aplikaci bezici v procesu jsou k dispozici
taky procesor umi programovat sam sebe, tedy pamet, z které bezi program. umi vymazat část pameti a pak ji zase naprogramovat.
přitom při vhodnym nataveni tyhle data neprectes z venku programátorem, ale pro aplikaci bezici v procesu jsou k dispozici
Procesor má na sobě pamět jen kvůli tomu, aby mohl pracovat s datama, který momentálně potřebuje, ale ne kvůli tomu aby se v této paměti dlouhodoběji tyto data uchovávala.
ale houby, normalne to tak delam
do pameti eeprom v procesoru ukladam napr. provozni cas a casteji se menici parametry.
do pameti flash, z které bezi program, ukladam parametry, které se tak často nemeni, třeba rozsahy, které je mozne uzivatelsky menit.
pamet programu na procesoru je docela vyrazne omezena poctem prepisu, která u mnou pouzivanych proc je cca 10tis a tim, ze vymazat lze jen urcita minimalni část pameti - podle procesoru napr od 64 do 1024bytu, zapisovat jde po bytu nebo wordu. takze zapisovat třeba každých 1000km stav km bez problemu, pripadne jde vyhradit část pameti, kde se vynule nasledujici byte každých 1000km, takze 1024bytu by staclilo pro milion km ...
do pameti eeprom v procesoru ukladam napr. provozni cas a casteji se menici parametry.
do pameti flash, z které bezi program, ukladam parametry, které se tak často nemeni, třeba rozsahy, které je mozne uzivatelsky menit.
pamet programu na procesoru je docela vyrazne omezena poctem prepisu, která u mnou pouzivanych proc je cca 10tis a tim, ze vymazat lze jen urcita minimalni část pameti - podle procesoru napr od 64 do 1024bytu, zapisovat jde po bytu nebo wordu. takze zapisovat třeba každých 1000km stav km bez problemu, pripadne jde vyhradit část pameti, kde se vynule nasledujici byte každých 1000km, takze 1024bytu by staclilo pro milion km ...
"nebo se v servise s nekym dohodnu, ze to nebudou do el. knizky zapisovat a jednou za 2 roky si tachometr necham stacit, tak je tohle opatreni bezzuby."
Tak bude výsledkem staré auto s podezřelým počtem km, které nebylo během té doby servisováno, to asi není moc dobrý výsledek ne? 😄 Leda že by si někdo kupoval ojetinu bez servisní knížky běžně a věřil básničcce o ztracení >😁 (tudíž by mu nevadila ani absence záznamů v el. podobě)
Tak bude výsledkem staré auto s podezřelým počtem km, které nebylo během té doby servisováno, to asi není moc dobrý výsledek ne? 😄 Leda že by si někdo kupoval ojetinu bez servisní knížky běžně a věřil básničcce o ztracení >😁 (tudíž by mu nevadila ani absence záznamů v el. podobě)
proc??
jednou zajedu do servisu, kde vse poctive zapíšou a podruhy zapojedu ke garazmistroj, kterej jen vymeni olej, udela nejnutnejsi servis a stahne tachometr na uoven minule navstevy servisu.
priste zas pojedu do autorizovaného servisu, kde vse poctive zapíšou.
při najezdu třeba 50tis km rocne jednou navštívím garaz a podruhe servis, takze auto bude vykazovat standardnich 25tis km rocne při najezdu 50tis km rocne. po 4 letech bude mit 200tis km, ale radne dolozeno jen 100tis km a když bude jezdit delší trasy a chovat se k nemu slusne, tak tezko bude nekomu něco podezrele ...
jednou zajedu do servisu, kde vse poctive zapíšou a podruhy zapojedu ke garazmistroj, kterej jen vymeni olej, udela nejnutnejsi servis a stahne tachometr na uoven minule navstevy servisu.
priste zas pojedu do autorizovaného servisu, kde vse poctive zapíšou.
při najezdu třeba 50tis km rocne jednou navštívím garaz a podruhe servis, takze auto bude vykazovat standardnich 25tis km rocne při najezdu 50tis km rocne. po 4 letech bude mit 200tis km, ale radne dolozeno jen 100tis km a když bude jezdit delší trasy a chovat se k nemu slusne, tak tezko bude nekomu něco podezrele ...
Problémem takových systémů je to, že, jakkoli to zní absurdně, nechávají si za ně automobilky platit. Tedy jakýkoliv servis platí peníze automobilce za to, že může uložit informace o klientově vozidle. Velké servisy to samozřejmě platí, menší a živnostníci ne... a dokud to tak bude, tak se nic nezmění.
a co počítadlo zrušit? dnes je to stejně přežitek. auto na displayi akorát vypíše za jak dlouho a co bude chtít servisovat.
Důležitější než reálný stav km (který je ale také důležitý), je historie servisních úkonů na vozidle. Dobře servisované auto s 300tis. na tom může být podstatně lépe než neservisované s 80tis. najeto!
El. servisní knížka ideálně obdobně s veřejně dostupnou DB jako ji má Toyota by měla ukládat/zobrazovat😒br /> - datum vložení záznamu
- aktuální stav najetých km
- servisní úkony provedené na vozidle
- seznam vyměněných dílů
- seznam zběžných kontrol (stav kapalin, tlak kol a rezervy, ...)
- jméno mechanika co úkony provedl
Není to nic nového vesměs tohle člověk dostane v autorizovaném servise na papíře, ale proč to nezpřístupnit i veřejně např. pod VINkem když už ty data +/- servisy mají.
El. servisní knížka ideálně obdobně s veřejně dostupnou DB jako ji má Toyota by měla ukládat/zobrazovat😒br /> - datum vložení záznamu
- aktuální stav najetých km
- servisní úkony provedené na vozidle
- seznam vyměněných dílů
- seznam zběžných kontrol (stav kapalin, tlak kol a rezervy, ...)
- jméno mechanika co úkony provedl
Není to nic nového vesměs tohle člověk dostane v autorizovaném servise na papíře, ale proč to nezpřístupnit i veřejně např. pod VINkem když už ty data +/- servisy mají.
100 let se z toho nikdo nepodělal a nejednou je to hrózny problém. No tak ke každému autu přistupujte jak kdyby mělo stočené km a je po problému.
Pokud je auto s 300 000km neprodejný, a každej fotr chce koupit TDi do 150 000km, tak jak to asi může dopadnout?
Stav km (a ideálně pravdivá servisní kniha) je podle mě důležitým údajem pro následující správný servis a také pro odhad jeho ceny.
Přijde mi zvláštní, že automobilky (v dnešní době umožňující složité šifrování) nechtějí ochránit údaj s km. Škodě, BMW, Opelu, Toyotě (a dalším) v tomto úsilí držím palce. Třeba za pár let půjde dobře vidět, že auto za X let vetšinou najezdí tolik a tolik km (a lidi si to srovnají v hlavě) a koupit ojeté auto nebude taková loterie.
Otec tehdy měl na svém éčku najeto cca 80 000km a já mezi těmi auty nenašel skoro žádný rozdíl. Akorát u toho v bazaru už byly na výměnu brzdy...