Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Video: Volkswagen Golf GTI – Setkání dvou generací

43 komentářů

Tak toto je článok pre GTI-ho. :yes:
Avatar - white label
white label
No "článek", spíš jen nadpis a video. V kratičkém článku není nic nového, co by tu už o GTI6 nepsali a o GTI I. generace vlastně taky nic. Trochu "uvařené" jen z vody... 8-s :no:
GTI
Jsou auta, co se snaží vypadat. Jsou taky auta co nevypadají vůbec. Jsou auta, která projedou kolem tvých uší, když stojíš na chodníku ve frontě na lístek na metro a tebe ty uši brní ještě tejden. Jsou auta, která tě šlehnou přes konečky prstů a tebe mrazí, jen si na ně vzpomeneš. Jsou auta, co ti vyrvou srdce a ty víš, že se už nikdy neopustíte.

Vím, že je možné přicházet k odpočaté devětsetjedenáctce a už na dálku cítit to chvění uvnitř mozku, to vzrušení těsně před tím, než se sesuneš do sedadla. A ještě nevyjedeš. Ještě chvíli. Sedíš, položíš ruku zvolna na koženej volant, lehce zkusíš vůli řadičky, sem tam, sem tam. Pak pozvedneš oči šikmo vpravo, seřídíš zpětný, nakopneš to, a jsi v tom až po uši. Už není auto, nejsi ty, není vzduch a není slunce. Je to všechno dohromady. Plná dvě, plná tři. Jsi v tom a nikdo nikdy na světě nemůže vědět, co cítíš. Uvnitř zatáčky ti to pod levým žebrem buší na sto padesáti za minutu, za tebou řve džungle světa, ty dáváš kontra a ve zpětným sleduješ, jak gumy vyryly do silnice tvou křivku rozkoše.

V sedmdesátých létech minulého století dali do Golfu 1 kostkovaná sedadla, nadejchli motor a na záď napsali tři písmena – písmeno „G“, písmeno „T“ a písmeno „I“. A všichni kluci světa přicházeli po špičkách a se zatajeným dechem k tomuhle autu. A zničehonic pocítili silné vzrušení. Měli jeansy s našitejma kapsama a košile s třásněma, protože prej tam za mořem ve Frisku to teď pár maníků tvrdě rozjelo proti establišmentu. Ti kluci byli "On the Road" a mělo to velký grády.

Tak ti kluci si sedli tady v Evropě na ta kostkovaná sedadla, ale ještě nenastartovali těch sto pět koní. Napřed zkusili vůli řadičky, seřídili zpětný a… pak teprve do toho řízli. Cítili, jak jim volanty tečou ve vlásenkách v rukou, a cítili, jak je ty jejich předky tahaly dopředu, a zpívali si se stopětaosmdesátkama Semperit a s Beatles tu nekonečnou árii, Let it be, Let it be, jo, jo, nech to bejt… Dole, když se přehoupli přes vrcholky Alp, to na ně zkoušeli ostří bejčci, kluci v červených zaprášených Alfách Giulia, a to teda byly řežby. Ještě dnes jsou tam v pangejtech stopy těchto závodů.

Dnes, dnes už se nebude nikdo honit se zaprášenou Alfou, dneska asi kluci už před nastartováním nedají jen tak ruku na volant a nepohladí řadičku.... Nebo jo? Hergot bejci, kde jste? Kde je to chvění? Kde je ten prach všech cest? Vlezte do toho. A je jedno, jestli je to GTI, červená Alfa nebo žlutej Favorit. Sesuňte se na sedadla, položte ruce lehce na volanty, pohlaďte řadičky, zvedněte pohledy šikmo vpravo a seřiďte zpětná... :yes:
Avatar - white label
white label
To už jsem někde četl..., ale dá se to číst klidně znovu,
i když někteří tu ani se mnou nebudou zrovna souhlasit... ;-\ 😲

P.S. Pět koní, není tak moc, ale i tak bych mu je raději "vrátil", určitě si je zasloužil...

Mimochodem atmosferická osmi! ventilová 1,6
a 110!PS, to je i na dnešní dobu docela "síla"... :yes:
GTI
To jo :yes:
Avatar - white label
white label
Pro srovnání, tehdy (1976) u nás, (s)idealizovaná Lada 1600
(VAZ 2106, což byl vlastně takový "ruský" Fiat 124 "Scout")
měla vyjímečných 78 koní, max. rychl. 150 km/h a zrychlení
0-100km/h se dvěma osobama 16s a při plném zatížení 18s... 8-s
GTI
:yes:
Avatar - T613
T613
no joo, ale množstvím adrenalinu se Lada GTImu v zatáčkách vyrovnala! Nebo GTI dokonce překonal! >😒]
Beaumont.
Už jsem to psal pod jiný článek o GTI (není jich tu poslední dobou nějak moc? ;-\ )😒br /> 110 koní byl tehdy na sportovně laděnou "šestnáctistovku" výkon tak akorát. Třeba Lancia Beta 1600, Alfa Romeo Alfetta 1.6 nebo Renault 17 měly taky 108 koní, Alfa Giulia Super 1.6 dávala 116 koní a hodně odladěný motor Renault 1600 v Lotusu Europa 126 koní... (čerpám z francouzského autokatalogu za rok 1975). Lada 1600 nebyla zrovna na světové špičce (byť nejela špatně) a po jejím motoru se spíš vyžadovala robustnost a odolnost než maximální výkon.
Avatar - white label
white label
Ano máš pravdu, ale já jsem přece výkon GTI nesrovnával
s tehdejší relativně "sportovní" konkurencí. Např. Lancia Beta nebyla přece přímá konkurence pro Golf, to byl spíš Opel Kadett, Fiat Ritmo apod.
Psal jsem, že výkon 110PS z osmi ventilové atmosferické 1,6 je i na dnešní dobu docela zajímavý, a to s tím, o čem píšeš, nemá nic společného...
A dlehčené přirovnání k socialistické Ladě 1600, bylo spíš motivováno najít něco s podobnou konstrukcí a objemem motoru, co by si mohli někteří pamětníci na auto.cz, pamatovat z vlastní zkušenosti z té doby...
Kolik jich asi tehdy mohlo mít třeba tu Lancii Delta?
A o tom že jsem nesrovnával tuto Ladu přímo s GTI, snad svědčí můj popis jako: "ruského Fiatu 124 scout".
Nejzajímavější pro mne na tom bylo to dvojitě udávané rychlení, jedno ve dvou osobách a druhé při plném zatížení...
Beaumont.
Však já to taky píšu spíš jako doplnění než projev nesouhlasu...
Jasně, Golfu GTI konkurovalo třeba Ritmo TC, taky s výkonem 105 koní - to mimochodem jezdilo jako čert, zažil jsem.
A pozdější Delta GT i.e. s 1.6 byla taky krásně živé lehké autíčko - tu jsem měl možnost i řídit. :yes:
Andy
GTI, pouc mladsiho, co se delo v 76 ve Frisku? Vedel bych o jednom JK, co psal knizku, takovej cestopis, taky o Frisku, ta vysla zacatkem padesatejch, alezas tak proti establishmentu mi to neprislo...
GTI
Nechci tě poučovat, musíš chápat věci v historických reáliích. Samo, že román Na cestě je románem generace beatniků, jenže zrovna tak jako Ceseyho McMurphy zasáhl komunitu mladých až za řadu let od vydání, (podívej se koneckonců na vročení Formanova filmu) doputoval Kerouac do Evropy s jistým logickým zpožděním. Koneckonců rok 1968 ve Francii poměrně věrně odráží nálady mladých na přelomu 60/70 let v Západní Evropě. Zrovna tak dozvuky hippie komunit se naplno projevovaly v Evropě právě v počátku a v průběhu sedmdesátých let. Památný rockový koncert ve Woodstocku (1969), móda (ty třásně) do toho Let it Be... je to prostě kolorit doby. To vymezení reálíí, že to jako právě rozjeli proti tomu establišmentu musíš chápat v časovém rozpětí. Musíš na to období nahlížet nikoliv natvrdo po dnech nýbrž v toku času... a do toho vletěl zde v Evropě VW s golfem a následně s GTI... dokonale načasován. Nikoliv vědomě, nýbrž samovolně... a tak trochu společenským přetlakem.
Andy
Ja chapu, ze optikou stredni Evropy zaclonenou v dane dobe zeleznou oponou vsechno tak nejak splyva do jednoho pocitu opozice mladych. Nerikam, ze je to dulezity, ale myslim, ze realita byla trochu jina desetileti od desetileti se od sebe dost lisila (koneckoncu, prakticky pokazde existovalo vedle sebe vice proudu a ne vzdychy slo urcit, ktery je pro dane obdobi urcujici), vzdyt jak jen se od sebe lisily 80ty od 90tych, ktery zas byly zcela odlisny od reality dneska. Kolegyne v praci zila dlouho v komunite v SF, po velkem boomu v 60tych tato vlna rychle opadla, zustali jen takove, jejichz stredobodem bylo i neco jineho nez volna laska. No a 1968 ve Francii je kapitola sama pro sebe. Francouzsky naturel v nekterych vecech moc nechapu, kdyz nekdo kvuli dotacim zablokuje dalnice a je to vlastne OK, zapali 1000ce aut nebo vezme jako rukojmiho reditele fabriky, aby se nepropoustelo a vsechno je OK, pravo na protest, moje chapani takovych hranic je uplne nekde jinde...
GTI
😄 Moje také... s frantíkama bude v budoucnu problém. Ten hlad po sociálním, ochranářském státu bude sílit.
Andy
Bohuzel nejen ve Francii, lidi jsou lini vsude a pokud jim od mala nevtloukas do hlavy, ze se v prve rade musi o sebe postarat sami a to jinym zpusobem, nez si jit stoupnout do fronty na socialni davky, nepochopi to.
ronick
Herdek, GTI, tohleto je klasika :yes: :yes: (smajlík se slzičkou v oku)
GTI
Díky 😉 :yes:
😄 :yes: Nuž, kalisku v internetovej diskusii nemá každý. :yes:
GTI
Díky 😉 :yes:
ondrazig_
gti dostal tímto článkem dárek k narozeninám >😁
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
PRAVDU máte, to Galina Tatjana ivanovna vskutku K NAROZKÁM dostala (maličko "se zpožděním") neb jak OSUD "černý humor" MILUJE, tak Galina (samozřejmě, JAK "jinak" 😉 ) narozeniny na APRíL (1.4.) má :yes:
Vwšem vw fandům pvwěkný den (ostatním rovnou DVA 😄 )
GTI
To bych musel mít narozeniny takřka co tejden... >😁
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
... že vaše narození byl od OSUDu "aprí" (a ten je jen JEDNOU v roce) - naštěstí ... dovedete si představit, že by se rodila jedna Galina KAŽDÝ TÝDEN? 8-s
To by BYVWO .. pvwěkných dní ...
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
... PRAVDU (Pradu NE - tu mi ale "osahávat"chodí - já to VíM! Mám tam kameru(y))
Opravdu JE krásné "snít" - ale ještě LEPŠí je s těmi vozy JEZDIT 😉
PS: A PROTO jsme do Galiny "investovali" a "krásnýhranatýbílý" golf jsme jí koupili (už to bude ... 30 (?) let? Bože to to ale LETí - Galina už TEHDY "hrozně" vypadala - to už jí dnes musí být .. snad 100 let? i když Borat její ex- to říkal, KOLIK jí byl👋je ... ona tedy na "důchod" VYPADÁ, ale je jí ... 45?)
Pvwěkný den 😄
Andy
Kylie, napis, ze jsi dysgrafik a prestanu si o tobe myslet, ze jsi nechodila do skoly. Kdyz pominu obsah, tak z formy uz po prvnim radku boli oci.
To je klávesnicový disgrafik. >😁
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
ANO - to jsem VSKUTKU já 😉
PS: Tak TEĎ jsem si ještě jednou ten TEXTík od Galiny GTi přečetla a už VÍM kdo mi na mé 911 NEustále zpětná zrcátka "rozštelovává" :no:
PPS: Jen POČKEJ Galino >😒]
Klaudius
Skôr obohraná platňa... :-!
GTI
Tobě ji nepouštím. Až tu bude článek o psím spřežení, věnuji ti příZpěvek... 8-s >😁 :no:
Klaudius
A poprosím čistokrvných psov. Rozhodne budú zaujímavejšie ako tieto obstarožné, po stý krát premaľované a prezlečené staré kone... >😁
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
... a přitom autorka (G-alina T-atjana i-vanovna) popisuje TAKový "*" ;-\
Opradu ŠKODA - to BEZ ironie teď "pravím"
Avatar - Ham.
Ham.
střih střídá střih, fantastická hudba, zvláště v pohybu jsou obě auta neodolatelná a článek ten je prostě k sežrání, jedna nová informace vedle druhé, opravdu přínosné a poučné 😒 :no: :no: :no: PS: Hloupější video na YouTube nelze najít.
Navtech
[odkaz]
Avatar - white label
white label
No konečně nějaká smysluplná akce... :yes: >😒]
GTI
Koukám, že Ham je dobrej skokan >😁 :yes:
Keď urobíš svoje, možno uvidiš. >😁
Avatar - THE KLF ™
THE KLF ™
Akoto, že už DSG-čka neni ani o trochu rýchlejšia? Je iným naladením ako v predošlých verziách alebo je možné, že každý športový vodič bude tak chirurgicky presne prehadzovať speeds ako DSG?
V klasickom reále bežných ľudí tipujem aj tak DSG na winnera. Nemáte o tom nejaké info náhodou?
GTi, ty si odborník, poraď.
V tom známom videu na jutjiub na predošlom GTI su tí 2-ja japonci a tá DSG jasne vyhráva.
simson33
Žádnou konkrétní informaci o tom nemám, ale vzhledem k tomu, že čas u DSG zůstal stejný a změnil se jen u manuálu tak je docela možné, že v nové generaci u manuálu trochu zkrátili převody.
Avatar - white label
white label
Čas u DSG sice zůstal stejný, ale měl by být nepatrně lepší. Motor má +8kW (proto ten lepší čas u manuálu) a např. na maximálce to dělá +5km/h.
Oficiálně drobné změny (zřejmě software) prodělala právě DSG a je možné, že ji ještě více "zkultivovali" na úkor extrémnějšího "sportování"....
Na druhou stranu se ale poslední dobou u VW stalo uvádění shodných hodnot zrychlení u manuálu a DSG pravidlem...
Avatar - THE KLF ™
THE KLF ™
Moje future car bude totiž s DSG, tak sa preto informujem o tom a bude to 7 DSG, ale áno, súhlasím s tým, že radšej maximalizovať zkultúrňovanie prevodovky ako nejake šprinty, Tie autá aj tak potom vyzerajú ako vyzerajú, keď ich máte z druhej ruky. Ale to je už o inom.
Išlo mi o to, že 2 spojky vždy rýchlejšie preradia elektronicky ako minimálne bežný človek, ktorý musí stlačiť spojky, prehodiť a atď. Neva, nech je to lepšie a hlavne ľahšie ako tie predošlé. ThanX
simson33
Tak jsme tady nedávno řešili německou cenu GolfuGTD a ta česká je ve shodě s PassatemTDI nižší než u GTI, GTD začíná na cca 650 tis. Kč - mrkněte na web VW, je to v novinkách, tady v redakci si toho ještě asi nestihli všimnout.
Avatar - white label
white label
Tady něco nehraje, buď redakce zkreslila info o ceně GTD
v Německu, podobně jako s těma kolama..., nebo bude mít GTD
u nás menší zákl. výbavu než GTI...
Ještě se totiž nestalo, aby se ceny v "D" a ČR takhle výrazně "křížily"...
I ten Passat je proti tomu cenově téměř ve shodě s německým trhem...