Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Mýtné na českých dálnicích: Už rok a půl se na něm pracuje

O zavedení elektronického mýta na českých dálnicích se už hovořilo v minulosti. S nástupem nového ministra dopravy Prachaře tyto diskuze opět ožívají.
Zpět na článek
5. 2. 2014 14:20
5. 2. 2014 15:25
5. 2. 2014 15:55
5. 2. 2014 16:44
5. 2. 2014 18:18
5. 2. 2014 15:45
5. 2. 2014 15:57
5. 2. 2014 16:00
5. 2. 2014 10:19
Mýtné pro osobáky ??
Opět nám tu zraje další nesmysl. Je však potřeba se ohánět spravedlností. Přece kdo jezdí více, zaplatí více. Vždyť náklady na distribuci papírových známek jsou vysoké. Je potřeba regulovat dopravu na dálnici. To jsou velmi "logické" argumenty, kterými obhajují zřízení mýtného pro osobáky.

Já říkám, jen další daň, jen další snaha opět přerozdělovat peníze mezi firmy, pro stát výběr mýtného žádný zisk generovat nebude. Zrušit fungující systém dálničních známek, který mají třeba v Rakousku nebo Švýcarsku? A jak to ty Němci dělají, že nemají žádné mýto ani dálniční známky?

Já myslím, že už tu jednu "spravedlivou" daň pro motoristy máme. Je to spotřební daň z PHM + DPH. Více jek polovina z ceny paliva jde do státní kasy. Jezdíš více? Spalíš více, odvedeš více. Žádný prostor pro "spravedlivé" mýto tu není. Jen další zdanění toho samého.

Vždyť motorista toho dnes státu zaplatí více než dost. Máme tu DPH z nákupu vozidla, spotřební daň z PHM + DPH z celé částky, pravidelná STK, povinnost zimních pneu, lékárničky, dálniční známka...

Aby se systém mýtného vůbec vyplatit, čili došlo k zaplacení počáteční investice do systému, dále firma co systém spravuje, byla by cena min 1Kč/km. Což je při dané ceně benzinu jako kdyby váš vůz měl na 100km o 3 litry vyšší spotřebu.

Já myslel, že dálnice jsou pro zvýšení bezpečnosti dopravy, propustnosti, snížení spotřeby, odlehčení silnicím nižší tříd...Zavedení mýta způsobí pouze vyprázdnění těch pár km tankodromů, za které už dnes platíme 1500Kč ročně.

Já to chápu, je třeba dojit, ale ne ve prospěch státu, tomu mýto z osobáku nic nepřinese. Ale pro pár firem a lidí v politice to bude dobrý byznys. Je třeba být spravedlivý ;-) .
Rozbalit vlákno
15
Avatar - biscuit
5. 2. 2014 11:20
Re: Mýtné pro osobáky ??
odkud mas ty informace o tom, kolik by mel stat jeden km, aby se systém vyplatil?

a proc si myslis, ze nekdo, kdo jede desetkrat za rok po dalnici, by mel platit ZA UZIVANI DALNICE (ne za pohonne hmoty) stejne, jako nekdo, kdo rocne najezdi po dalnici desitky tisic km?

podle meho, je system myta spravedlivejsi a lepsi, zvlast kdyz uz tento system u nas funguje. velmi nelogicke a hloupe mi prijde, pouzivat pro nakladaky jiny system, nez pro osobaky. vse je to jen o nastaveni, jednani, korupci a rozumu. je treba, aby se nove veci delaly poradne a transparentne a ne ze strachu pred dalsim tunelem zametaly pod koberec.

samozrejme jsem naivni, ale radeji budu dal pozitivne premyslet a doufat v to, ze se treba uz konecne povede neco funkcniho, nez dopredu plakat, bat se a nadavat! a taky si myslim, ze uz je na case, davat politikum jasne a tvrde najevo, ze takto ne. jsou to prece nase silnice, ne jejich!
Avatar - ludeco
5. 2. 2014 11:34
Re: Mýtné pro osobáky ??
Také jsem pro mýto. Kdyby byla u nás pořádná dálniční síť, je to něco jiného, ale v situaci, kdy se dá dálnice využít jen pro část cesty, se známky moc nehodí. Třeba pro mě jsou naprosto nevýhodné. Jezdím tak 10× do roka z Prahy směrem Chrudim, Česká Třebová, Mohelnice, využít se dá jen D11 v délce cca 80 km. Zbytek musím projet jinudy, hlavně po I/35. Za těch pár minut co ušetřím na dálnici mi ale roční, ani dvoudenní známka nestojí, takže z Prahy jezdím přes Kolín... A co tím chci říct? Že možná někdo z dálnice zmizí aby ušetřil, jiní lidé po ní zase začnou jezdit.
5. 2. 2014 12:16
Re: Mýtné pro osobáky ??
Musel bych to dohledat na netu. Přesto si naivně nemysli, že se s cenou dostanou pod 1Kč/km. V jiných zemých kde je mýto, se cena pohybuje mezi 1,5Kč až 2,5Kč za kilometr dálnice.

A pokud bude v budoucnu zavedeno mýtné pro osobáky, pak veř, že pro tebe to žádná úspora nebude. Rozdíl mezi známkou a mýtným je v tom, že na výběru mýta se musí uživit firma co systém spravuje a až někde na konci je stát.

A zřejmě si nepochopil můj příspěvek. Ale pokud chceš platit dvakrát za stejnou věc, čili spotřební daň z PHM + DPH a pak ještě mýto za ujetý km na dálnici. Klidně si buď pro.

Místo, aby se hledaly úspory na straně výdajů, pak se hledá jen prostor, kde příjmy státu ještě zvýšit. Jsem proti mýtnému a klidně bych zrušil dálniční známky pro osobáky. Myslím, že pokud stát inkasuje na jednom litru paliva více jak polovinu částky. Má dostatek prostředků na správu silnic a jejich výstavbu. Dálniční známky ani výběr mýtného přinášejí jen minimální zisk.

Je zvlaštní, že se tu nikdo nepozastavuje nad potřebou platit za dálnice. Všichni si automaticky zvykli na to, že to tak má být. Ale proč? Dám ti do placu pár čísel. Příjmy ze spotřední daně PHM jsou přes 80 mld Kč, z toho se platí ještě DPH. Příjmy za dálniční známky jen 3,4 mld Kč, čili jen cca 3% z příjmů spotřební daně PHM + DPH. Jenže platba za dálniční známky má i svá negativa. Lidé jezdí méně, menší spotřeba paliva. Má vliv na turistiku, způsobuje vyšší nehodovost na silnicích nižších tříd (jízda po dálnici je bezpečnější). A tyto náklady jsou mnohem vyšší než příjem 3,4mld za známky, odhaduje se kolem 6mld.

Celkové výdaje státu za rok jsou cca 1150mld Kč, pak příjem 3,4mld za známky dělá jen 0,3%. To je absolutně smešná částka.

Odpověz si sám, proč v Německu neplatí za dálnice? A to jich mají přes 12 tis km.
5. 2. 2014 13:19
Re: Mýtné pro osobáky ??
Dneska už dvakrát platíš (PHM + známka), takto to bude spravedlivější. Chtěl bys na benzínkách paušální poplatek třeba 50 tis. ročně bez ohledu na ujeté km? Nespravedlvá blbost, co? Dnešní známka je to stené, mýtem by to bylo spravedlivější.

Tvé úvahy o státních příjmech jsou mimo, min. 50% příjmů jde na sociální dávky a důchody, tzn využitelných peněz je o dost méně, každá koruna dobrá.

A z hlediska bezpečnosti by mýto naopak pomohlo, znám hodně lidí, co se dálnicícm vyhýbají, za 1500 ujedou třeba jen 500 km a to si to raději objedou, což znamená vyšší nebezpeční na těch nižších silnicích
5. 2. 2014 13:46
Re: Mýtné pro osobáky ??
Jsem proti mýtu i placení dálničních známek, je to nesmysl, který do státní kasy nic nepřináší. 3 mld ve statním rozpočtu jsou jen kapka v moři. Negativní dopady výběru jsou, že lidé jezdí a cestují méně. Zavedení mýta způsobí, že ještě více lidí bude jezdit mimo dálnice. Stát utrží ještě méně.

Stále mi to nikdo neodpověděl proč v Německu žádné poplatky za dálnice nejsou?

A když je každá koruna do státního rozpočtu potřeba, proč nespoplatnit i silnice 1. třídy? To je přece spravedlivé. Já také platím koncesionářský poplatek, ale tv doma nemám. To je nespravedlivé ;-).

Každá koruna do státního rozpočtu je určitě potřeba, ale místo zvyšování příjmů je potřeba snížit výdaje a nechat více peněz lidem. Čím méně se vybere, tím méně se přerozdělí a rozkrade.

Chceš vidět, kde se dá uspořit?
Zrušením těchto nesmyslných úřadů:

* Celní správa ... 4 422 245 000 Kč
* CERMAT (dnešní název Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) ... 250 000 000 Kč
* Energetický regulační úřad ... 199 000 000 Kč
* OSA (Ochranný svaz autorský) – kolektivní správce ... 815 460 000 Kč
* Intergram – kolektivní správce ... 417 908 000 Kč
* Správa státních hmotných rezerv ... 2 340 000 000 Kč
* Státní fond rozvoje bydlení ... 1 550 000 000 Kč
* Státní fond životního prostředí ... 10 600 000 000 Kč
* Státní zemědělský intervenční fond ... 38 628 000 000 Kč
* Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových ... 1 496 334 000 Kč
* Centrum dopravního výzkumu ... 53 000 000 Kč
* Státní úřad inspekce práce ... 697 000 000 Kč
* Česká plemenářská inspekce ... 34 000 000 Kč
* Státní rostlinolékařská správa ... 271 000 000 Kč
* Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS) ... 146 516 000 Kč
* Ústav pro hospodářskou úpravu lesů ... 190 000 000 Kč
* Ústav zemědělských a potravinářských informací Praha ... 151 144 506 Kč
* Výzkumný ústav práce a sociálních věcí ... 39 000 000 Kč
* Česká exportní banka ... 636 000 000 Kč
* Státní úřad inspekce práce ... 602 275 110 Kč
* Institut umění – Divadelní ústav ... 46 000 000 Kč
* Výzkumný ústav lesního hospodářství a myslivosti ... 45 000 000 Kč
* Český telekomunikační úřad ... 570 457 310 Kč
* CzechTourism – Česká centrála cestovního ruchu ... 428 000 000 Kč
* Výzkumný ústav živočišné výroby ... 134 000 000 Kč
* Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ... 53 430 000 Kč

Úspora celkem činí: 64 815 769 926 Kč.
5. 2. 2014 15:18
Re: Mýtné pro osobáky ??
Nemci maji, narozdil od nas, zavedenu silnicni dan i pro fyzicke osoby. Momentalne se pohybuje nekde kolem 150€ za kazde auto. Proto nemeli potrebu zavadet nesmyslne dalnicni znamky pro osboni auta. Momentalne je diskutovana varianta znamek pouze pro cizince, nebo i pro nemce, kteri by pak dostali slevu na silnicni dani.

Osobne jsem proti mytu i dalnicni znamce. Konkretne v Praze by to vedlo k odlivu dopravy z okruhu do okolnich ulic a razantnimu zvyseni hluku a splodin.
5. 2. 2014 18:57
Re: Mýtné pro osobáky ??
Chápu Svobodní :-)
U poloviny těchto institucí bych neměl nějaký zásádní problém se zrušením, ale přibližně druhá polovina by musela být nějak zastoupena/nahrazena. A v některých případech je prakticky nelze nehrazovat soukromými firmami.
PS. Říkám to jako člověk, který vidí Svobodné spíše pozitivně než negativně :-)
Osobně jsem totiž jeden z posledních žijících podporovatelů ODS...
5. 2. 2014 13:46
Re: Mýtné pro osobáky ??
No však si tu spravedlnost zacvakáme všichni. Nechápu co je špatného na dosavadních známkách. A neargumentujte mi desíti kilometry projetými jednou měsíčně. Kromě jiného budeme zodpovědni za instalaci modulu ve vozidle, místo autorádia budeme poslouchat správné pípnutí pod mýtnou bránou a budem kupovat baterky nebo se otravovat s napájecím kabelem. Jakákoliv nesrovnalost půjde k tíži řidiče. No a o přenosnosti na více aut v rodině ani nemluvím. Nevěřím. Opravdu dobrý byznys pro někoho. :no:
5. 2. 2014 14:17
Re: Mýtné pro osobáky ??
Přesne tak, kdo najezdí ročně 500km po dálnici a známka za 1500Kč se mu zdá drahá. Ať dál jezdí mimo dálnice, na mýtu neušetří.

Žádnou krabičku v autě mít nechci.

Když došlo k vyššímu zdanení paliv, stát hned následující rok vybral na dani méně. To samé bude při zavedení mýta.

Ze zprávy NKÚ z roku 2012 pro výběr mýta z kamionové dopravy plyne, že provozní náklady jsou v průměru 1,5 miliardy korun ročně a průměrný hrubý příjem 5,7 miliardy Kč.

Takže až zase bude někdo argumentovat tím, že distribude dálničních známek je nákladná. Rozhodně nebude stát 1,5mld Kč jako stojí ročně správa mýtného systému.
Avatar - petrumr
5. 2. 2014 15:20
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
5. 2. 2014 16:55
Re: Mýtné pro osobáky ??
Jak hospodaří celní správa:
Celní správa je placena ze státního rozpočtu a nepřímo z peněz všech daňových poplatníků. Peníze, které celní správa získá svojí činností (přes 5 miliard korun ročně) představují zvýšení daňového zatížení občanů přesně o tuto částku. Clo se totiž promítne do konečné ceny dováženého produktu a zaplatíme ho tak my všichni v obchodech.

Já to chápu, je třeba zaměstnat těch 5500 krků, kteří přesně prožerou to co státu vydělají ;-) .

Ale ted už budou mít práci zajištěnou. Budou online sledovat kamery, kterými se musí nově vybavit veškeré lihovary dle úžasného zákona o potírání pančováného alkoholu. Já bych přijmul dalších 5000, přece jen těch kamer bude fakt hodně, tak ať jim náhodou nic neunikne.
5. 2. 2014 15:13
Re: Mýtné pro osobáky ??
Já si myslím, že to nemá cenu vysvětlovat. Ti chytráci, kteří věří ve "spravedlivý" systém brzo procitnou. Neuvažují, že celá infrastruktura kolem výběru mýta stojí miliardy, oni vidí ty obchoďáky, kteří najedou desítky tisíc kilometrů a platí "pouze" 1.500,- ročně. Aby se celý systém zaplatil a fungoval nemůže stát kilometr halíře. Takže stačí jednou do roka cesta Praha - Ostrava tam a zpět, pak nějaké hory a jste s mýtem na ceně dálniční známky. Pokud nestačí příklady z praxe, tak už nevím. Zdá se někomu levné mýto v Chorvatsku nebo v Itálii? Vyplatí se to normálním řidičům (většině) ? Nevyplatí, je to jen další zdroj peněz pro firmy, které řeší mýto. Nechejte proboha známky, prověřené řešení a relativně levné pro stát.

PS: Teď jsou to dálnice, za chvíli to budou silnice první třídy atd. Kde to potom skončí?
5. 2. 2014 15:21
Re: Mýtné pro osobáky ??
Ještě poznámka. Systém aby fungoval, budete si muset částku na mýto dobít předem. Na fakturu to nikdy žádný "občan" nedostane. To by nikdo nikdy nezaplatil. Pokud bude minimální částka dobití třeba 200,- jaký to bude mít smysl pro někoho kdo jezdí opravdu jednou za rok? Krabičku dobijete, ale částku neprojedete a neušetříte nic. Je to jako kredit u mobilu.
Avatar - biscuit
5. 2. 2014 20:50
Re: Mýtné pro osobáky ??
uznavam, u nas to pujde do nesmyslnejch castek a drbat nas budou vsechny. osobne by mi slo i o prenositelnost na dalsi auta - tady citim uz tezke bezpravi dnes a trosku, v koutku duse jsem si myslel... ale neverim a ted uz souhlasim, ze u nas to proste jinak, nez spatne dopadnout nemuze, bude-li se jakkoliv inovovat.

k tomu nemecku - ani tam to neni tak jednoznacny. navic to je zeme, kde se s verejnyma financema zachazi o trosku efektivneji, nez u nas. nemluve o tom, jakym mnozstvim verejnych penez nemci disponuji (i pomerne na hlavu, o bude uplne jina suma, nez u nas).
Avatar - PlumJelinek
5. 2. 2014 20:40
Re: Mýtné pro osobáky ??
Sorry, ale to co píšeš je samozřejmě úplnej nesmysl. Pokud někdo chce jezdit občas, jsou tu pořád desetidenní nebo měsíční známky. Takže ten, kdo jezdí, si tejně koupí roční a tím pádem už teď zaplatí víc, než když někdo jede párkrát do roka. A teď počty. Můžeme tu dlouze spekulovat o případné ceně za ujetý kilometr, nicméně praxe z okolních zemí, kde toto funguje, moc příznivě nevypadá, většinou se jedná o cenu v přepočtu kolem 1kč/1km, někde trochu více, někde trochu méně.
Ikdybych byl optimista a počítal s 50 haléři za 1km, tak jen cesta Praha-Brno a zpět tě vyjde na cca 200kč. Nyní stojí desetidenní známka kolem 300kč, na kterou si během těch deseti dnů ovšem můžeš jezdit Praha -Brno třeba 20x, nebo si volně jezdit kde se ti zlíbí, aniž bys zaplatil něco navíc. A nebo jí po projeté cestě můžeš za půlku prodat dalšímu kloboučníkovi, který se právě také chystá jednou za rok na dálnici.
Zatímco kdybys 8x projel cestu Praha-Brno a zpět, už jsi zaplatil více jak za roční dálniční známku a i tak budeš platit pořád dál. Já například takovou vzdálenost po dálnicích ujedu cca za měsíc, což pro mě znamená jako bych si každý měsíc kupoval roční dálniční známku.
A pozor - to je, jak jsem psal na začátku, počítáno s tou cenově optimistickou variantou. Zkrátka tenhle systém není výhodnej vůbec pro nikoho, dokonce ani pro ty dušičkový výletníky.
Avatar - ManInBlack
5. 2. 2014 10:20
Regulace dopravy?
"Mýto navíc může regulovat dopravu – již zmíněnými vyššími poplatky během dopravní špičky." WTF?! Mýto navíc by mohlo regulovat dopravu jedině v případě, že by lidé auty jezdili pro zábavu. Těch pár jedinců, kterých se to snad může týkat, tu dopravu rozhodně nevytrhne.
Stále čekám na dobu, kdy si vlády a různé antidopravní organizace uvědomí, že lidé se potřebují odněkud někam dostat, případně něco odněkud někam převézt, a proto jezdí auty.
Stejně je v tom jediný záměr - vybrat víc peněz, aby bylo z čeho krást.
Rozbalit vlákno
0
5. 2. 2014 10:32
To bude radosti kolem silnic prvni tridy
Myslim, ze v ruznych obcich podel dalnic budou vyslovene nadseni az krome kamionu setricich za mytne jim budou pres obec jezdit i socky v osobacich. Uz ted je takhle videt celkem dost povetsinou starsich aut bez dalnicni znamky, pri platbe za kilometr uz to bude mozna polovina dalnicniho provozu. Otazkou je proc se ty dalnice stavely, kdyz statni sprava dela vsechno proto aby z nich vyhnala dopravu.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Ada je zase tady
5. 2. 2014 10:48
Re: To bude radosti kolem silnic prvni tridy
Pokud mne se týká, tak při zavedení "bonzovací" krabičky začnu jezdit mimo dálnice zcela programově. Ani ne tak z důvodu ceny, jako spíše z toho důvodu, že státní mašinérií je prdlajz do toho, kde se právě nacházím a kterým směrem se pohybuji. :no:

Jo a cena za km se v návrhu pohybuje do 2Kč... :no:
5. 2. 2014 12:14
Re: To bude radosti kolem silnic prvni tridy
Docela si umím představit ten tlak na řidiče ze strany firem a na druhou stranu možné šizení ze strany zaměstnanců a celkově problémy s proplácením služebních jízd soukromým autem.
Já když použiji soukromé vozidlo dostávám náhrady podle průměrné spotřeby z techničáku + amortizace. Kolik bych měl dostávat ted? Jak zjištovat, kolik jsem přesně ujel? Jaká je moje cena za km?
Krom velké administrativy kolem prvotního účtování to přídá další admin zátež dále.
Známky nejsou spravedlivé, ale vyžadují nejmenší ostatní náklady. A jak již bylo zmíněno, tak kdo hodně jezdí zaplatí to jinde. Navíc nevím, proč by měly být znevýhodněni jen ti co používají dálnice. I jiné komunikace něco stojí. Takhle to beru tak, že kdo hodně jezdí, tak si tu známku pořídí a přispěje něco do rozpčtu. Kdo jeden někam dál jednou za uherák, tak to hold zvládne po okreskách.
5. 2. 2014 13:14
Re: To bude radosti kolem silnic prvni tridy
Stejně jako kamion dostaneš výpis o nákladech na mýto a to přiložíš k cesťáku. Resp ti budou nárokovat vypočtenou cenu podle pravděpodobné trasy - jak dneska vykazuješ km? Napíšeš trasu + km a zprávná účetní si délku trasy ověří, stejné to bude i s mýtem
5. 2. 2014 13:14
Re: To bude radosti kolem silnic prvni tridy
No vidíš, o jednoho čmouda na dálnici méně >:-[]
Avatar - beibej
5. 2. 2014 14:20
no to sorry
ale pokud mě vyjde mýto na tankodromu praha brno na víc než 20 korun tak to si nechte. Při ročním počtu cca 100 jízd bych už byl na 2000 a když započítám i cestu zpět tak na 4000kč. To je už skokovej nárůst jako prase. V časech kdy dvě třetiny normálních zaměstnanců nedosáhnou ani na průměrnej plat docela crazy. :no:
Rozbalit vlákno
4
Avatar - petrumr
5. 2. 2014 15:23
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
5. 2. 2014 15:58
Re: no to sorry
A proc se ma vůbec platit za dalnici ? Proc se name platit za mistni komunikaci, která se vůbec nezaplati, kde nikdo nejezdi ? Místo, aby byli radi, ze po dalnici jezdi hodne aut, tak budou jen ryzovat prachy ;-\
Avatar - petrumr
5. 2. 2014 16:42
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
5. 2. 2014 18:18
Re: no to sorry
Jaky nadstandard ? Silnice jako jina...slouží lidem, platíme dane, ne ?
Avatar - petrumr
5. 2. 2014 15:25
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
3
5. 2. 2014 15:55
Re: 2X
Jsi zamestnanec nebo zamestnavatel ? >:D
Uvedom si kdo ti dava praci ;-)
Avatar - petrumr
5. 2. 2014 16:44
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
5. 2. 2014 18:18
Re: 2X
Tak to mne bylo jasne ;-)
5. 2. 2014 15:45
Mýtné
Mýtné pro osobáky by mělo smysl jenom tehdy pokud by to bylo nastaveno tak že max ti můžou za rok naúčtovat cenu roční dálniční známky což je 1500. Tím by na tom nebyli ztrátní ti co jezdí fakt hodně a byla by to výhoda pro ty co jezdí málo a na dálnici jedou párkrát do roka pár km. A v konečném důsledku by se vybralo více než teď protože ti co jezdí furt tak by pořád jezdili a co jezdí sem tam už by neřešili jak to objet ušetřit za známku za pár ujetých km.
Rozbalit vlákno
2
5. 2. 2014 15:57
Re: Mýtné
A nebo by to šlo vyřešit že by se platilo podle ujetých km tzn. kdo ujede dejme tomu 10000km ročně a více tak cena 1500. kdo najede třeba 5000 - 10000km tak 1000kč atd.....
vše se dá vymyslet jenom se musí "chtít" to vymyslet a nemyslet přitom jenom na svojí kapsu.
5. 2. 2014 16:00
Re: Mýtné
A nebo to nechat jak to je, cim min se vybere, tim min se rozkrade ;-) Stejne tech dani je uz tolik, ze to stat nijak nevytrhne...