Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Tatra 77 (1934-1938): Aerodynamická senzace slaví osmdesátiny

Tatra 77 znamenala pro kopřivnickou automobilku průkopnický čin. Stala se prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem světa.
Zpět na článek
6. 3. 2014 21:08
7. 3. 2014 13:32
6. 3. 2014 21:08
výdreva
Tatra 77 mala ešte výdrevu, až 87 bola celokovová, aj keď dvere mala ešte tiež s výdrevou
[odkaz]
Rozbalit vlákno
2
7. 3. 2014 11:05
Re: výdreva
Jen ty první měly dřevěnou podlahu, další už měly celistvé plech. pláty přivařené ke středové páteři a k prahům. Čili T77 už měla platformu, jak se to dělá dnes, a byla tedy jedno z prvních, ne-li vůbec první, auto na světě, které nemělo klasické chassis, ale nízko-položené těžiště s platformou a samonosnou karoserií (r.1933!) - plošina je vystavená v továrním muzeu v Kopřivnici. T87 pokračovala a měla mimo jiné už vzadu v platformě zabudované šikmé osy kývání (r.1936!).

Poznámka:. Stejnou koncepci měl již prototyp malého vozu Tatra V570 (r.33), který vznikl těsně před T77 a který je svým způsobem vzorem pro pozdějšího VW Brouka. V570 je v muzeu v Kopřivnici.

Je s podivem, že dnešní SUV se svými vysokými stavbami připomínají - co se těžiště týče - tehdejší běžné vozy z 30ých let.
7. 3. 2014 13:32
Re: výdreva
Děkuji za link a komentáře, v textu jsem upravil, v delší verzi článku to bude trošku rozepsané.
7. 3. 2014 11:22
Aerodynamika podle Jaraye, ale:
Je potřeba připomenout, že jednak byla Tatra první, která Jarayův koncept dvou kapek (ponton a budka) přivedla do užitkové a krásné podoby a jednak byl Cx díky geniální koncepci průchodu chladicího vzduchu vzduchem chlazeného motoru vzadu menší za jízdy než statický v aerodyn. tunelu. Bylo to způsobeno vyplňováním úplavu vozu doplňováním tohoto vzduchu z motor. prostoru za zádí a vtahováním tohoto vzduchu v místech, kde by se proudnice začaly trhat ("kudrnatět"). U T87 už byl údajně statický Cx=0,32 a dynamický musel být výrazně pod 0,3 (musel by se měřit v tunelu s motorem v otáčkách).

Na dobrou aerodynamiku měla velký podíl nízká stavba karoserie(viz příspěvek výše) a s ní spojená malá čelní plocha a chování mezní vrzvy pod vozem (mimochodem zcela hladkým - z toho vykukovala jen olejová vana vzadu pro chlazení mot. oleje).

Je dobré ještě vyzdvihnout, že T77 měla kvůli tomu už zapuštěné kliky, boční dveřní (stahovací) okna při vnějším povrchu(!) a čelní okno po stranách dělené (zaoblené se ještě neumělo).
Rozbalit vlákno
0