Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 77 (1934-1938): Aerodynamická senzace slaví osmdesátiny

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Tatra 77 znamenala pro kopřivnickou automobilku průkopnický čin. Stala se prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem světa.

„Sedmasedmdesátka“ způsobila před osmdesáti lety naprostou senzaci. Poprvé se veledílo, za kterým stáli Hans a Erich Ledwinkové a Erich Übelacker, představilo na autosalonu v Praze 5. března 1934. Záhy poté se začal elegantní vůz vyrábět. O nějaké velkosériové produkci nemůže být řeč, ale prototypová fáze byla zdárně překonána. Tatra se navíc chlubí v tomto ohledu světovým prvenstvím, byť si jej nárokuje několik dalších výrobců, například americký Chrysler. Zkušební vozy, kterých bylo postaveno asi šest, už jezdily o rok dříve a jeden z nich s volantem uprostřed byl vystaven v Berlíně.

Typ 77 si zachoval tradiční koncepci automobilky se vzduchem chlazeným motorem a výkyvnými polonápravami. Zážehový agregát V8 s rozvodem OHC měl objem 2969 cm3 a výkon pouhých 44 kW. Nacházel se však vzadu přímo u poháněné nápravy. Odpadlo tak použití centrální roury a složitého výfukového potrubí. Přísně aerodynamická karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,36 je brána poprvé v historii Tatry coby polosamonosná, měla však ještě výdřevu. Páteřový, vzadu rozvidlený rám nesl pohonnou jednotku. „Šaty“ vznikly podle poznatků Švýcara maďarského původu Paula Jaraye a testovaly se v aerodynamickém tunelu. Podvozek mohl být tudíž velmi plochý a hmotnost menší, vozy vážily zhruba 1700 kg. Funkční součást představovala ploutev na splývavé zádi, která se starala o stabilitu při bočním větru. Díky na tehdejší dobu vyspělým tvarům dosahovala auta až 145 km/h. Těžší konkurence k dosažení této rychlosti potřebovala o třetinu větší výkon motorů...

Mezinárodní pařížská premiéra typu 77 se odehrála ještě na podzim téže sezóny. Do té následující (1935) bylo vyrobeno 101 kusů typu T 77. Evoluce však pokračovala dál typem 77a (1936-1938). Ten poháněl větší osmiválec 3378 cm3 s 55 kW/3500 min-1. O přenos točivého momentu se starala čtyřstupňová převodovka, poslední dvě rychlosti měly stejně jako u původní 77 synchronizaci. Cestovní spotřeba benzinu se pohybovala kolem 15 l/100 km. 77a byla přitom ještě o 5 km/h rychlejší, i když její hmotnost narostla na 1,8 tuny. Od originálního modelu se lišila i třetím, centrálně umístěným předním světlometem a rozvorem prodlouženým z 3150 na 3250 mm.

„Áček“ bylo vyrobeno celkem 154 kusů, celková produkce bez prototypů tak dosáhla jen 255 exemplářů. Na typ 77 navázaly 87, menší poválečný 600 Tatraplan a reprezentační 603. K „narozeninám“ Tatry 77 se vrátíme znovu o víkendu obsáhlejším materiálem.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
7. 3. 2014 13:32
Re: výdreva
Děkuji za link a komentáře, v textu jsem upravil, v delší verzi článku to bude trošku rozepsané.
7. 3. 2014 11:22
Aerodynamika podle Jaraye, ale:
Je potřeba připomenout, že jednak byla Tatra první, která Jarayův koncept dvou kapek (ponton a budka) přivedla do užitkové a krásné podoby a jednak byl Cx díky geniální koncepci průchodu chladicího vzduchu vzduchem chlazeného motoru vzadu menší za jízdy než statický v aerodyn. tunelu. Bylo to způsobeno vyplňováním úplavu vozu doplňováním tohoto vzduchu z motor. prostoru za zádí a vtahováním tohoto vzduchu v místech, kde by se proudnice začaly trhat ("kudrnatět"). U T87 už byl údajně statický Cx=0,32 a dynamický musel být výrazně pod 0,3 (musel by se měřit v tunelu s motorem v otáčkách).

Na dobrou aerodynamiku měla velký podíl nízká stavba karoserie(viz příspěvek výše) a s ní spojená malá čelní plocha a chování mezní vrzvy pod vozem (mimochodem zcela hladkým - z toho vykukovala jen olejová vana vzadu pro chlazení mot. oleje).

Je dobré ještě vyzdvihnout, že T77 měla kvůli tomu už zapuštěné kliky, boční dveřní (stahovací) okna při vnějším povrchu(!) a čelní okno po stranách dělené (zaoblené se ještě neumělo).
7. 3. 2014 11:05
Re: výdreva
Jen ty první měly dřevěnou podlahu, další už měly celistvé plech. pláty přivařené ke středové páteři a k prahům. Čili T77 už měla platformu, jak se to dělá dnes, a byla tedy jedno z prvních, ne-li vůbec první, auto na světě, které nemělo klasické chassis, ale nízko-položené těžiště s platformou a samonosnou karoserií (r.1933!) - plošina je vystavená v továrním muzeu v Kopřivnici. T87 pokračovala a měla mimo jiné už vzadu v platformě zabudované šikmé osy kývání (r.1936!).

Poznámka:. Stejnou koncepci měl již prototyp malého vozu Tatra V570 (r.33), který vznikl těsně před T77 a který je svým způsobem vzorem pro pozdějšího VW Brouka. V570 je v muzeu v Kopřivnici.

Je s podivem, že dnešní SUV se svými vysokými stavbami připomínají - co se těžiště týče - tehdejší běžné vozy z 30ých let.
6. 3. 2014 21:08
výdreva
Tatra 77 mala ešte výdrevu, až 87 bola celokovová, aj keď dvere mala ešte tiež s výdrevou
[odkaz]