„Embéčko“ znamenalo pro Škodovku přelom. Jednalo se o první skutečně velkosériový automobil s okřídleným šípem ve znaku i v rámci tehdejšího Československa a zároveň přechod od klasické koncepce k motorům vzadu.
Nic, co se jmenovalo Škoda 1100 MBG, AZNP klientům bohužel nikdy nenabízely. Nevylučuji, že motor 1,1 l se dvěma karburátory měla Hauglandova závodní 1100 MB z Brna 1968, ale konkrétní údaje k autu se mi sehnat nepodařilo. Nicméně neexistenci 1100 MBG mi potvrdil i pan Lukáš Nachtmann, šéf archivu Škoda Auto.
Porsche si môže dovoliť ostrú klinovitú časť medzi reflektormi, Š1000 potrebuje kufor a preto je tam hrb.
Keď si uvedomíš, že Porsche nepotrebuje vpredu kufor a Š1000 ho potrebuje a Porsche potrebuje aerodynamickejší tvar predku a tým pádom si dokáže zredukovať prednú líniu medzi svetlometmi kvoli obtekaniu vzduchu - tak prídeš zákonite k tomu, že je to - ako hovoríš - Veyron. Ešte porovnaj bočné linky svetlometov - a zasa uvidíš - presne ako tvrdíš - Veyron.
Ja viem, že tým Veyronom si to chcel zextremizovať a je to blbosť, ale inšpirácia prednej časti ála P911 tam jednoducho je. Amen.
Samozřejmě jde o to, jestli se bavíme jen o lidových vozítkách, nebo v potaz bereme i luxusnější konkurenci. A o vkusu. Pro mě byl přelom designu malých dostupných aut do sedmdesátek až VW Golf.
To si nemyslím. Jak byl vybrán designér, šlo to nebývale rychle. Stálo to předtím. Na to nelze Favorit vymlouvat. A pak to kdyby... Kdyby byla AR 164 představena o 4 roky dříve než Favorit a 5r E34, prodalo by se jí více než BMW? Ne, stejně jako Škoda neměla ani Alfa v té době prodejní síť (což je ve srovnání se Škodou trochu smutné) na to prodávat globálně (přestože měla nějakou dobu zázemí i v USA) ve velkém i doma sebeúspěšnější model.
Presne. Porovnavat mozeme porovnatelne auta. V tom case Simca1000, NSU Prinz, alebo Renault 8 a im podobne. Pokrokovy bol ten hlinikovy blok motora, zbytok auta asi standard na tu dobu. Samozrejme je rozdiel porovnavat rok 1964, ked zacala seriova vyroba a rok 1969, ked koncila. Inac to bolo velmi priestranne auto, len tie bubnove brzdy a jednookruhovy brzdovy system uz nestacili beznemu bezpecnostnemu stabdardu. myslim, ze R8 mal kotucove brzdy na vsetkych styroch kolesach.
Co sa tyka takeho Mercedesu, alebo Citroenu DS, alebo aj amerik, tym naozaj perfektne se***vala osemvalcova Tatra 603. Vo francuzskom dobovom motoristickom casopise bol porovnavaci test dvoch futuristickych aut. Citroen DS a Tatra 603. Interne si robila Tatra porovnavaci test s Mercedesom a Chevroletom Corvair, ktory mal tiez motor vzadu.
Ono tech pet let v podstate plati pro kazdou komunistickou skodovku. Kdyby tisicovka vyjela v devetapadesatem, tak by misto ni prisla stovka a mohla se alespon pokusit bojovat s beckovym kadettem, peugeotem 204 atd. V sedmdesatem by se potom uzovka aspon designem (castecne odvozenym z uzasneho prototypu 720) trefila do smeru soudobych audin atd. atd., ale pokud v Boleslavi usilovne rysovali stovku a na zapade uz sjizdel jednickovy escort, tak skodovka proste nemela sanci byt brana vazne.
Ano, to by bylo něco, někde kolem roku 1960 by to byl absolutní klenot. Tohle platí i o Favoritovi, ten kdyby vyjel v roce 1983, Evropě by bývala spadla brada... on ho koneckonců Bertone na tuhle cca dobu i připravil...
nikdo nemava rackem, tvoje posedlost koncernem je az legracni. Jako kluka mi fascinoval napriklad Renault 8, ktery na tom byl konstrukcne podobne jako skoda strep. A Citroen ID - DS, který se vyráběl snad před rokem 1960, mmch tady jich jezdilo docela dost. Nikdy jsem v tom nejel, ale oci jsem na nem mohl nechat. Predlouha kapota, kde pred chladicem skoro lezelo rezervni kolo, jednoramenny volant, svetla co se nataceji do zatacky, hydraulicke perovani, bezramovy bocni okna. O zadnim blatniku prisroubovanem na kastli jednim sroubem ani nemluvim. Na svou dobu pecka. Konstrukcne i designem, kde byla tenkrat skodovka....
Nejsem magor do zadne znacky, auta si vybiram podle vlastnosti. Malokdy jsem mel dve stejne znacky po sobe, i kdyz spis tihnu k japonskym znackam.
Skodovka pro mne neni auto, octavii vyrabi stejnou uz 20 let v neprilis zmenene podobe, z elegantni felicie udelali fabii designove srovnatelnou s hrbatym psem z let 76-88. Skodovka auta vyrabela za prvni republiky a pak nic. Posledni moje skodovka se zadnim nahonem byla S100, tu jsem si sam v osmdesatych letech stavel a vim o jejim kazdym sroubku. Predtim jsem mel Felici a 1202STW. To melo ale ekonomicky duvody, ne ze by si vybiral. Kdybych si vybiral, koupil bych si tenkrat escorta,
Jenže ty jmenované modely nebyly nejlevnější... a srovnávat je lze třeba s Tatrou 603 a ta je podle mě také krásný kus.
Brouk, 2CV, ba i takové 4CV jsou bez debat legendy automobilového průmyslu a přesto nešlo ani o luxusní, ani o kdovíjak nádherná (ač někdo může polemizovat) a už vůbec ne bezchybná auta.
S tím humorem jednoznačně souhlasím - hodně věcí, které bereme jako samozřejmé, jsou ve skutečnosti docela obyčejné mezilidské dohody, které lze (při troše dobré vůle) změnit. A když ne, humor pokryje všechno :-)
Ono, když člověk bude chvíli nerušeně ventilovat své nevědomí, může být jeho obsahem překvapeno nejen okolí, ale i on sám... a jak říkával Slavomil Hubálek, život je sranda :-)
Není důležité, co si kdo z nás dvou představuje, důležitá je v diskusním kontextu skutečnost, že Hašek byl geniálním spisovatelem - viděl, věděl, uměl zobecnit a uměl napsat. A když tak čtu ten tvůj projev, úplně tě vidím, jak jedeš na vypůjčeném invalidním vozíku k odvodu, v rukách berle a na světové strany křičíš - je načase skoncovat se starým myšlením >:D;-)
Jinak, abych to vrátil k té genialitě, totiž jde o to, že v každém z nás, a tedy aktuálně též v tobě, je veliký, opravdu veliký kus toho Švejka. Já ho v tobě zde na diskusích vídávám zcela zřetelně. A to je moc fajn. Humor je totiž kořením... garáže ;-):yes:
"bohémská genialita geniálního Haška"... každý z nás si představuje genialitu jinak. Švejk je poplatný počátku minulého století a s minulým stoletím také končí, stejně jako spousta dalších věcí. Svět se trvale mění, jen některé jeho prvky zůstávají stejné (a přitom by se mohly svobodně nadechnout)... je načase skoncovat se starým myšlením.
Nikoliv, že bys snad dosahoval bohémské geniality geniálního Haška, nýbrž právě ten Švejk mě napadá při četbě tvých příspěvků. Odtud tedy nit asociace...
Ani ne, nejsem ani anarchista, ani socialista. K bohémskému stylu života mám také daleko a pivo mi nechutná... ne, s Haškem mě nespojuje nic. Ale mrzí mě, že jeho Švejk mrzačí prostor střední Evropy.
... doufám, že se to celé nezvrtne v situaci, že budeme muset jaksi programově milovat české produkty :-) Včetně piva (jehož aktuálnost vypršela někdy ve středověku), kuchyně (tučné, těžké a příšerně nezdravé) nebo Švejka, který vytrvale mrzačí charakter středoevropanů.
Na 1000 MB se tady sešla pozoruhodná šíře názorů, od nekritického nadšení až po přezíravé odszuzování. Domnívám se, že pravda je někde uprostřed. Pro objektivní pohled si ale musíme hlavně uvědomit některá fakta:
1) Teprve embéčko zajistilo skutečně masovou motorizaci naší země a tuto historickou zásluhu mi nikdo nemůže upřít
2) Jednalo se o lidový vůz litrové kategorie. Že bylo vzhledem k tehdejší mizerné kupní síle obyvatelstva pro běžného Čechoslováka těžko cenově dostupné, není chyba automobilky, ale tehdejšího velmi nevýkonného a neefektivního plánovitého hospořářství
3) Jakékoliv srovnávání Š1000 MB s tehdejší západní produkcí (natož vyšších tříd) je bezpředmětné, protože 99 % tehdejšího obyvatelstva ČSSR se k ní nedostala, a to ani tehdy, pokud by nějakým zázrakem výrazně zbohatla
4) Koncepce "vše vzadu" byla ve 2. polovině 50. a ještě počátkem 60. let v Evropě opravdu považována za moderní, ale na Západě se to pak velmi rychle změnilo a nastoupila opačná koncepce "vše vpředu". Že se tomu nepružný komunistický systém nedokázal přizpůsobit další čtvrtstoletí byla fatální chyba, která pak Škodovky velmi znevýhodňovala vůči konkurenci a Čechoslovákům tuto koncepci navěky zprotivila. Náprava v podobě Favoritu přišla opravdu hodinu po dvanácté, ale přišla.
5) Doufám, že se tady většina diskutérů shodne alespoň na tom, že Š 1000 MB bylo krásné auto s nepopíratelným šarmem.
Koukám, že se tu dnes sešla vskutku zajímavá diskusní komunita, jeden tu mává arogantně rackem od mercedesu, druhému připadá embéčko směšné, do to někdo cpe elvisovské ameriky, no je to bžunda... :-)
Vedle těchto silně podměrečných až slepých názorů, je potřeba objektivně napsat, že předmětná škodovka byla vlastně v éře komunismu poslední, která dokázala ve své době udržet krok s evropskou konkurencí, a to ve všem, přičemž ten krok nejen udržela, ale v mnohých směrech hrála dokonce i prim. Osobně bych vyzdvihl design, který ve své třídě v podstatě neměl konkurenci - takovou porci elegance nedokázal do svého produktu vtělit v dané době snad nikdo. Vizuálním konkurentem nebyl dokonce ani tříprostorový Fiat 124 (vůz roku 1967), který kupodivu s odkazem na zemi původu postrádal pověstný italský šmrnc, v komlexu vzato to však byl výborný vůz. Zlom přišel však záhy, a to s nájezdem revolučního renaultu 16, právě ten předznamenal v posledních letech šesté dekády design pro sedmdesátá léta až po dnešek ve třídě kompakt resp. subkompakt.
V dané době, to jest kolem roku 1967 byla tedy škoda 1000 MB jedním z nejkrásnějších aut své třídy, produkovaných na evropském kontinentu. Koneckonců nás jezdce může hřát i to, že výkonově taktéž nijak nezaostávala. Skutečnost, že jsme ovšem své síly nemohli měřit se západními sousedy naživo na silnicích (a dokonale rozsekat v kdejakém dlouhém táhlém nějakého toho forda anglii) je jiná, pro nás navíc velmi trpká a bolestná kapitola.
Když čtu tyhle články, přepadne mi apetit si koupit takovouto legendu. Pak se kouknu po inzeratech a narazim ve stejnem roce na Mercedes 190, 220, nemluvim o rackovi, nebo Citroen DS, Porsche, nebo Volhu 21, byť kopii amerického GM. A to se nezmiňuju o legendárních amerikách z doby Elvise Preslyho. Proti těm autům bylo 1000 malých bolestí lacinou parodií na další bolševický produkt. Tedy není co obdivovat, v tomto případě byl jednooký se šedým zákalem ve východním bloku králem. Aspoň do doby, než se objevily žigulíky v licenci Fiatu
Najkrajšia je táto s 1000 MB v protismere....ten rozmazaný pás vľavo vyzerá, akoby tie autá vrátane autobusu šialenou rýchlosťou cúvali, lebo vodičku v okne neofukuje ani vánok...
Naše překrásná garážová legenda si zaslouží nikoliv jeden či dva články, nýbrž článků... tisíc :yes: Avšak i tento jediný zaslouží upřímnou a zřetelnou pochvalu. Ano, toto je důstojné připomenutí legendy, toto je článek pro opravdové milovníky aut. Neboť jen ten, kdo zná svojí garážovou minulost, může budovat kvalitní garážovou budoucnost.
Stojím v pozoru, salutuji směrem k Mladé Boleslavi, dojatě, uznale, se vzpomínkou zasutou hluboko do duše, hluboko do srdce...
Chápu, že Škoda 1000 MB patří jaksi k "rodinnému stříbru" naší vlasti. Záměrně nepíšu republiky, ta už je jiná.
Je jistě důstojné se významnému jubileu věnovat, i obsáhlejším uceleným materiálem, který by se fenoménu 1000 MB věnoval třeba i z několika pohledů, namátkou postavení ve světě tenkrát a nyní, porovnání s tehdejší konkurencí, stoupající cena zachovalých kusů a ojedinělých modelů, problémy a limity tehdejších výrobních možností a podobně.
To jistě každý rád uvítá i když není zrovna skalní fanda této značky.
Ale každý den vzpomínat plochými, nedynamickými, opakujícími se články [odkaz] na byť významné jubileum, mi přijde jen jako jakási povinnost - možná ke sponzorům - bez hlubšího průniku k jádru nabízené matérie.
I když zrovna tento článek, pod který uvádím svůj komentář, patří k těm nad čarou ponoru.
1000 MB je krasne auto.... pre mna osobne asi druha najkrajsia skodovka po staruckej felicii kabriolete :yes:
boli to krasne dizajnove roky 60 roky v automobilizme a skoda bola uz v tom case na spici a v nicom nezaostavala za svetovou konkurenciou :yes::yes::yes: