To jsem nenapsal. Takže pro hnidopichy. Za prvé kvůli jednoduchosti přepokládejme, že je bezvetří, tedy rychlost vzhledem k silnici je stejná, jako rychlost vzhledem ke vzduchu. Představ si jedoucí auto. Vzhledem k silnici se pohybuje rychlostí v. Vezmi si jedno kolo tohoto auta. Jelikož auto jede v, i osa kola se vzhledem k silnici pohybuje rychlostí v. Je triviální, že kolo se v místě doteku se silnicí pohybuje nulovou rychlostí vzhledem k silnici a rychlostí -v vzhledem autu. Teď uvažuj, co dělá tentýž bod po polovině otáčky kola: pobyhuje se v vzhledem k autu. Tím pádem 2v vzhledem k silnici. Tím pádem 2v vzhledem ke vzduchu.
Pokud kola vyloženě netrčí z auta, není rozdíl až tak velký. Bočnice pneumatik a disky jsou optimalizovány. Navíc mluvíme o zadní nápravě, na kterou už vzduch stejně přichází turbulentní.
To, co potenciálně vytváří největší odpor, je pneumatika na vrchní straně odkrytého kola, kde se při jízdě pohybuje dvakrát rychleji, než automobil (nebo jiné vozidlo) sám. Díky tomu, že aerodynamická odporová síla stoupá s kvadrátem rychlosti, může tato část kola tvořit i desítky procent celkového aerodynamického odporu vozidla.
V běžném blatníku to z velké části odpadá. Ano, úplným zakrytím dojde k dalšímu zlepšení, ale na masově produkovaném autě to asi nebude zisk dostatečný k ospravedlnění nepraktičnosti. Na jiných místech lze získat mnohem více.
a pro mě je tenhle VW designově asi nejzajímavější a nejhezčí počin, za posledních x let. Kritické definitivní odsouzení v článku, je pouze postoj autora, který mu neberu, ale ani nesdílím a myslím, že takto zabarvený článek by měl i obsahovat informaci, že je to názor autora.
Každopádně je to z těch "futuristických hračiček" jedna z těch zajímavějších.
Chcete ošklivé káčátko? No tak potom je tu přece BMW i3. Ano přiznám je to můj názor, ale tady se nebojím říct, že neznám nikoho z blízkého okolí, komu by se ta proporční podivnost líbila
link: [odkaz]
Design XL1 slouží prioritně jeho myšlence a v tom je jeho síla i krása. Ostatně na podobném principu se vyráběly meziválečné Tatry a jaké jsou to krasavice, které i dnes působí na svou dobu, jako zjevení. Nebo Jaguar E type, jeho designérem, byl "matematik", který řešil, jak udělat kastly sportovního auta efektivně a znáte někoho, komu se E type nelíbí?
Takže za mě raději než samoúčelné lovení vln a broušení agresivních masek, tohle technologicky inovativní a snad i efektivní řešení.
Tady je videt jak se da takovym ruznym anketam/soutezim verit. Podle me, cokoliv co zalezi na subjektivnim nazoru nejake mensi skupiny lidi by se nemlo vubec vydavat za nejake prestizni oceneni.
Jak úsporný?? Místní ANTIDIESEL vypatlanci by ti hned vysvětlili, že je to neekologický rakovinomet co jen šíří zkázu. Litr na 100 km takovej zaostalej krám. Tesla je nejlepší v celým vesmíru >:D >:D
To byla ale přední náprava na SAAB 92, sníh znemožnil zatáčení - u zadních kol je spíše z hmotou jako takovou - vydrží tam dlouho než odpadne - odtaje
V tuto chvíli je to pouze o vzhledu, krásně je to vidět na Jaguar MK5, který oproti svému předchůdci MK4 dostal "kamaše", zadní kryty kol (samozřejmě kromě jiného).
A v měřítku dnešního pohledu vypadá MK4 v zadu lépe.
Design je návrh. Je to tedy velmi široký pojem. Záleží na konkrétní ceně, na co vlastně koukají, jaké aspekty designu zohledňují. Nicméně součinitel odporu vzduchu je vlastnost tvaru a zrovna u automobilů celkem důležitá. Pokud design bereš jako návrh tvaru auta, tak je relevantní.
Asi vycházejí z toho, že lidem se to nelíbí, resp. že se to nehodí na stávajících typech pontonů/karoserií. Viz třeba Audi RSQ či jak se to jmenovalo, kdyby to udělali na sériové R8ce a navíc jen na zadních kolech, asi by to nebylo moc pěkné. Ty kapkovité tvary Tatra, Citroën se k tomu tak nějak přirozeně hodí. Plus praktické důvody, např. ten zmiňovaný sníh.
Tuším že v jednom dílu TopGearu, který se věnoval historii Saabu, zazněla infomace o hromadění sněhu v zakrytých kolech, ale kdo by chtěl tohle v zimě.
žádné chromované samoúčelné lišty, vše podřízeno funkci. Hlavně oceňuji, že se VW nezaleknul zakrytí zadních kol. To je věc, která aerodynamiku zásadně vylepšuje, ale designéři se tohoto prvku z nepochopitelného důvodu bojí. Poslední auta se zakrytými koly byly staré aerodynamické Citroeny. Taky zakrytování - srovnání podvozku je poměrně levná věc a sníží to spotřebu.
Mně přijde vzhled vyloženě pěkný. Nechápu, kde bere redaktor tu sebejistotu a bez skrupulí ho už v nadpise odepíše jako by to byla nejsamozřejmější věc na světě.
Dokonalý design s výbornými aerodynamickými vlastnostmi, pro dva lidi (stále aktuálnější počet cestujících, ideální pro submisivní muže a jeho Paní), s unikátní proporčností a moderními materiály.
"Porota ocenila, že se hybridní diesel-elektrický Volkswagen XL1 stal (tak trochu) produkčním automobilem s nejmenší spotřebou tekutých paliv na světě, jehož v kombinovaném režimu spálí jen 0,9 l (jakkoli se to zatím v praxi nepotvrdilo). Porota zmiňuje i jeho extrémně nízký součinitel odporu vzduchu cd s hodnotou 0,189 i fakt, že k udržení rychlosti jízdy 100 km/h potřebuje na rovině při bezvětří výkon pouze 8,4 koně (6,18 kW), přičemž není nijak tragická ani jeho dynamika, když zrychlí z nuly na 100 km/h za 12,7 s."
Čo okrem nízkeho koeficientu odporu vzduchu to má spoločné s dizajnom? Keby sa udeľovala cena za technický alebo technologický pokrok, ale za dizajn? ;-\