Kontroverzní a zároveň nesmírně populární britský zábavní pořad Top Gear se může pyšnit i závodní tratí, kterou navrhli lidé od Lotusu. Pojďme se tedy podívat, co vše zajímavého se na ní prohánělo.
Jo, je to ,mimo jine, urcita monumentalnost, co odlisovalo Top Gear od ostatnich motoristickych poradu, ale vsechno ma svoje hranice. Myslim, ze 4C na riviere by bylo dost top gearovite i bez obojzivelnika a porad by zbytecne neztacel svoji dustojnost. A myslim (doufam) ze Top Gear nestoji na teatralnosti, ale na moderatorske trojici (i kdyz je to stejne zejmena o Clarksonovi, co si budem povidat).
Na Top Gearu me nejvic mrzi ta teatralnost za kazdou cenu (absurdni srovnavacky, ktere si v nicem nezadaji s temi zde, napriklad 4C vs. jakysi obojzivelnik, proc, proboha? Pripadne podivejte, jak Jeremy sam pomoci kladiva vyrobil, co ja vim, garazova vrata na raketovy pohon) zbytecne zinscenovane situace ve specialnich dilech a snad i ta kontroverze se v posledni dobe smrskla pouze na urazeni mexicanu.
Je poměrně známou věcí, že kontroverznost Top Gearu je přímo úměrná počtu prosťáčků, kteří tento špičkový pořad náhodou sledují. Myslím, že lze dokonce přijmout závěr, že ten, komu se Top Gear nelíbí, ten nemůže mít rád auta, ten nemůže mít rád lidi, ten nemůže mít rád... život.
Osobně bych zdůraznil jeden (nevídaný) rys - jakmile se v nějakém pořadu či seriálu vyskytne více než jedna hlavní postava, každý si vždy najde "toho svého". Nikoliv ovšem v Top Gearu, tam člověk stejnou měrou miluje všechny tři... mušketýry, kteří, jak koneckonců správně už kdysi předpověděl Dumas, jsou vlastně... čtyři.
Doslovná absolutní orientace ve světě aut, ve světě lidí, jedinečný suchý anglický humor, na druhé straně až hřejivá lidskost, upřímnost a pokora, to vše dělá z daného pořadu bibli garáže. Vybavuji si třeba nedávnou Jeremyho oslavu výročí modelu Jaguar E-Type. Přiznám se, měl jsem dojetím slzy ve vočích...