8 zajímavých videí: Zběsile rychlá auta na Top Gear trati

Aby bylo jasno, netroufáme si tvrdit, že auta na těchto videích jsou ta nejlepší, která se kdy po trati v Dunsfoldském aerodromu proháněla. Z dostupných videí jsme se však snažili vybrat ta zajímavá, na kterých figurují auta, která svou rychlostí a zběsilostí jednoduše nadchnou. Některá řídí mýtický závodní jezdec Stig, ne však všechna. Ještě je třeba dodat, že okruh nacházející se v hrabství Surrey jihozápadně od Londýna, má na délku 2820 metrů a je postaven na letištní ploše.
McLaren P1
Začneme trochu netradičně. Jedná se v podstatě o videorecenzi na McLaren P1, která však probíhá na trati Top Gearu. Nás baví sledovat neskutečnou rychlost tohoto hypersportu stále znovu a znovu, zejména když k tomu zručný řidič dokáže projet několik zatáček krásným driftem. Navíc v tomto případě proběhl rovněž test zrychlení vozu a výsledné časy i běh čísel na tachometru jsou jednoduše ohromující. Z klidu na 160 km/h to McLaren P1 zvládl za pouhé 4,7 sekundy!
Maserati MC12
Italský výrobce skvostných strojů Maserati slaví letos stoleté výročí od založení této firmy. Připomeňme si tedy jedno z nejexkluzivnějších a nejrychlejších aut s trojzubcem ve znaku. Maserati MC12 se prodávalo v roce 2004 a 2005 v omezené sérii pouhých padesáti kusů. Auto stojí na základech jiného výjimečného stroje, Ferrari Enzo. S ním Maserati sdílí šestilitrový dvanáctiválec, který je naladěn na 460 kW (630 koní). Ferrari mělo údajně lepší zrychlení, brzdy a o 20 km/h vyšší maximální rychlost, to však neznamená, že na trati bude pomalejší. Ostatně podívejte se sami, jak souboj mezi MC12 a Enzem dopadne.
Caterham 620R
Pokud mě paměť neklame, tak jsme ještě nikdy neviděli kompletní onboard z jízdy Stiga sériovým autem na okruhu. Tedy až do března tohoto roku, kdy se objevilo video, na kterém závodní jezdec v bílém krotí bestiální Caterham 620R s kompresorem přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 232 kW (315 koní). A to vše na mokru! Neskutečná podívaná a excelentní práce za volantem. Tady nejsou další slova potřeba.
Bugatti Veyron vs. Pagani Zonda F
Nyní zde máme balíček dva v jednom. Schválně si tipněte, jestli bude na Top Gear trati se Stigem za volantem rychlejší šestnáctiválcové masivní Bugatti Veyron, anebo zvítězí lehčí a obratnější Pagani Zonda F? Jak dopadne tento francouzsko-italský souboj (ačkoliv Ettore Bugatti byl původně Ital a Horacio Pagani se narodil v Argentině), ve kterém v hlavní roli figuruje německá technika? Podívejte se sami.
Gumpert Apollo
Možná to není nejkrásnější auto na světě, ale design Gumpertu Apollo určitě nebyl na prvním místě. Hlavní byla funkce, tedy nabídnout řidiči zážitky jako v závodním autě. Proto má tento stroj hmotnost pouze 1100 až 1200 kg a před zadní nápravou umístěný dvakrát přeplňovaný osmiválec původně z Audi. Výkonové varianty jsou tři – 478, 515 a 588 kW, tedy 650, 700 a 800 koní. Nakonec trať Gumpert zajel v čase 1:17.1, čímž se stal jedním z nejrychlejších vozů na okruhu Top Gearu.
Ferrari FXX
Na trať v areálu Dunsfoldského aerodromu se občas dostanou i vozy, které jinak na silnici nemají co dělat. Jeden takovýto čistě závodní speciál v podobě Ferrari FXX se podíval i do pořadu Top Gear, a tak Stig vyzkoušel, jaký čas dokáže tento vůz zajet. Zajímavostí je, že tentokrát se za Stiga převléknul sám Michael Schumacher a zajel čas mnohem lepší, než byla běžná silniční auta v té době schopna zvládnout. Jedna perlička na závěr – někteří majitelé Ferrari FXX, které je postavené na základech modelu Enzo, se jej rozhodli homologovat pro běžný silniční provoz a minimálně jedno takové auto používá místo zpětných zrcátek kamery.
Koenigsegg CCX
Občas nejde vše podle plánu, ani když řídí zkušený Stig, ať už se pod bílou helmou skrývá kdokoliv. Připomeňme si tedy nehodu, při které řidič ztratil kontrolu nad zběsilým švédským supersportem Koenigesegg CCX a proletěl stěnou z pneumatik. Bouračce předcházela tradičně atraktivní jízda, takže v tomto případě se Stig nemusí tak moc stydět, nehody se při tomto nasazení stávají.
Renault R24 Formula One car
Tohle je nejrychlejší stroj na trati Top Gearu a rovněž jediný, který dokázal 2,82 km dlouhý okruh zajet v čase pod jednu minutu, konkrétně za 59 sekund. Formule jedna od Renaultu to zvládla dokonce i na částečně vlhké trati, takže Stig měl plné ruce práce. Na to se ostatně můžete podívat na onboardu, při kterém opět vynikne rychlost, brzdná síla i okamžité reakce královského závodního monopostu.