Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Audi pracuje na elektrickém turbodmychadlu, dostane ho jako první nová Q7?

93 komentářů

ryccardo
Kromě komplikovanosti a zdroje potenciálních poruch mě nenapadá výhoda tohodle řešení. Je to snad eliminace turbo lagu?
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
zacalo to el. plynovym pedalom .... pokracuje to uz cez turba a za 10 rokov skoncime kdesi u el. sofera.... nadherna doba .... vobec nezavidim buducim generaciam .... bez srandy

stale mi je viac a viac smutno za klasickymi poctivymi autami... priznavam ze asi nezijem v spravnej dobe... ale musim to akceptovat
Avatar - !GAS!
!GAS!
Jakou to může přinést výhodu?

A co třeba eliminace prodlevy turboefektu? 😉
Avatar - poterienko
poterienko
Turboefekt, neboli turbolag, neboli turbo kopanec již u nynější 3.0TDI prakticky neexistuje, zátah se plynuje zvyšuje.
_MT_
Tady budou asi cílem větší výkony než u klasického 3,0 TDI, kdy by to byl s jedním turbem větší problém. V porovnání s klasickým vícestupňovým systémem bude mít i jednodušší svody.
Avatar - Jeremy.McKvak.ANTIDIESEL
Jeremy.McKvak.ANTIDIESEL
14 let po 2000sícím
přiškrcená koncernová chudinka nejdřív velký machry R8 e-tron [odkaz] pak ho zas zrušila a pak zas že musí neprohrát s Bramborovým i8 [odkaz] LASER stejně projelo
no
je
to KONCERNOVÁ UBOŽÁRNA JAK SE BRÁNĚJÍ ELEKTRIFIKACI A NÁS LIDI O NÍ NUCENĚ OCHUZUJÍ
AUDI není PPčko a nikdy nebylo. Od dob Kvatra a přechodu do grupy je chudinka 😒br /> 1) přiškrcená
2) omezená
3) má nadiktovaný co smí a co NE >😁 >😁

>😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >😒]
Avatar - PERNO
PERNO
je mi ta luto 😢
Avatar - xjara
xjara
Ta je na turbomotoru to nejlepsi 😄 ... jinak se da vyresit mensim turbem, variabilni geometrii lopatek nebo kompresorem. Prijde mi jako blbost mit alternator pohaneny remenem ktery vyrabi proud pro turbo kdyz na tom remenu uz rovnou muze byt kompresor.
ryccardo
že jo? Mě se to taky líbí když se motor nadechne a zabere. Asi sem divnej. >😁 Jinak tohle asi bude jednodušší a lehčí řešení než kompresor. Napadlo mě, že jim to umožní udělat to turbo i levnější. Nebude nutný ho chladit ani na něj používat super kvalitní žáruvzdorný materiály, takže to celý je hlavně hnaný snahou ušetřit jak náklady, tak hmotnost. Zákazníkovi se to pak prodá s tím, že je to lepší než to co měl do teď. Jak již tradičně. To je úkol marketingu. Vyrobit mizernější výrobek a přesvědčit zákazníka, že je lepší než ten co měl před tím. >😁
Avatar - Ham.
Ham.
Elektromotorem poháněný kompresor těžko může být lehčí a jednodušší a už vůbec ne levnější než kompresor poháněný od motoru. Výstupní strana je při požadavku na stejný přetlak zcela shodná a poháněcí strana u mechanického kompresoru je jedno ozubené kolečko či kolečko poháněné řemenem, kdežto elektrický kompresor má na vstupu elektromotor, což je součástka jistě složitější než ozubené kolečko a navíc znamená silnější alternátor a v tomto případě i další baterii sloužící k samostatnému napájení. Účelem takového řešení je dosažení stavu, kdy lze mít požadovaný přetlak i v okamžiku, kdy motor má volnoběžné otáčky (a kdy turbodmychadlo nemá potřebný tlak plynů od motoru a mechanicky poháněný kompresor nemá potřebné otáčky od motoru) a navíc lze elektromotorem poháněný kompresor velmi jednoduše a jemně regulovat, protože elektromotor je na regulaci asi ten nejlepší prvek (turbodmychadla nebo mechanické kompresory se dají regulovat jen velmi humpolácky různými obtokovými ventily).
figurka
Přesně to mě taky napadá, jednodušší regulace. Další možnost mne napadá u ustálené jízdy (např. dálnice), kdy turbo má již dostatečné "pohon" od výfuku a kompresor "není třeba". Zde ho lze jednoduše odstavit při snížení zátěže.
Papezja
Podle mě je elektroturbo možná i jednodušší, než normální turbo nebo mechanický kompresor (dvourotorový rootsův kompresor je celkem složitý). Elektromotor je jen vinutí ve statoru, a magnet nebo elektromagnet v rotoru (komutátor při otáčkách nutných pro turbo bude určitě elektronický). Proti turbu poháněnému výfukovými plyny tu bude menší namáhání teplem, pro výrobce to znamená možnost použití levnějších materiálů... S baterií a alternátorem bych to tak černě neviděl, dokud bude elektroturbo fungovat jen pár sekund, než se roztočí druhé turbo
Avatar - Ham.
Ham.
Kompresor (mechanický i elektrický) má vždy proti turbodmychadlu výhodu, že není poháněn rozpálenými plyny a tudíž se u něj nemusí řešit velké tepelné zatížení a tím i rozměrová roztažnost při různých režimech zatížení a především při přechodových stavech.

Kompresor poháněný elektromotorem a kompresor poháněný mechanicky se liší jen systémem pohonu a ten je u elektrokompresoru jednoznačně složitější (elektromotor, baterie, zvláštní el. rozvod). Rottsův kompresor sem nemá cenu tahat, protože ten slouží jako hlavní kompresor v celém rozsahu otáček. Porovnatelný kompresor může být třeba ten u 1.4 TSI ve variantě 118kW, který má malý kompresor (pro nízké otáčky) a turbo (pro vysoké otáčky).

Elektroturbo je podle mě hodně nevhodný název (ve vztahu k zažitým pojmům v této branži), vhodnější je elektrokompresor (když zkráceně) nebo lépe elektromotorem poháněný kompresor (ekvivalent mechanicky poháněnému kompresoru).
Papezja
Rootsův kompresor má cenu sem tahat právě proto, že je použitý u 1.4TSI. Jiný ani nelze použít, motor nemá dostatečné otáčky, aby stačila jen jedna turbína. Zatímco elektromotor takových otáček dosáhne. Co se týče mechanické části, elektroturbo mi přijde jednodušší, než kompresor. Elektrická část není v dnešní době takový problém, dostupnost i spolehlivost výkonových součástek je na dostatečné úrovni.

Název mi přijde v pořádku, elektroturbo není poháněné mechanicky motorem a tlak tvoří vytváří turbína ne moc odlišná od konvenčního turba, ale hodně odlišná od kompresoru
Avatar - Ham.
Ham.
Electrically driven compressor je podle mě elektricky poháněný kompresor. Proč vymýšlet nějaké české patvary? Jak víš co přesně tvoří ten kompresor? Výkonové polovodiče jistě nejsou žádný problém, ale speciální samostatná 48V baterie, nutnost jejího dobíjení a vedle toho běžná palubní síť, tak je to podle mého soudu určitě větší komplikace (náklady) než pár strojních součástek ve vlastním dmychadle.
Papezja
Vzhledem k tomu, že vžitý anglický název je turbocharger pro turbo a supercharger pro kompresor, tak už v angličtině je ten název "patvar", já bych tedy o českých patvarech nehovořil... Necháme to na profesionálech, jak si pojmenují svoje věci. Technický jazyk se často nepřekládá doslovně.

Už na obrázku v článku je vidět, že tvar odpovídá turbu, kompresor vypadá trochu jinak.

Co se týče baterie, nevidím v tom problém... Tak se udělá 48V alternátor a několikawattový měnič 48-12V. Případně palubní síť na 48V, stejně už ubývá standartních spotřebičů na 12V, vyšší napětí má alespoň výhodu menších průřezů kabelů (pro výrobce, samozřejmě).
ryccardo
já nemyslel elektromotorem poháněný kompresor, ale elektromotorem hnaný turbo. O tom taky píše článek.
Avatar - Ham.
Ham.
A jaký je rozdíl mezi elektromotorem poháněným kompresorem a elektromotorem poháněným turbem?
ryccardo
stejný jako mezi mechanicky poháněným kompresorem a výfukovými plyny poháněným turbem. Kompresor je kompresor a turbo je turbo. Pravda obojí slouží k tomu aby to natlačilo do motoru víc vzduchu, ale každý funguje přeci trochu jinak.
Avatar - Ham.
Ham.
Jenže v materiálech se mluví o Electrically driven compressor. To, že si to redaktor překřtil na elektrické turbodmychdlo a ty s ním je druhá věc.
ryccardo
tak to možná autor jen blbě přeložil a opravdu se bude jednat o elektromotorem hnaný kompresor. V tom pak ale nevidím žádnou velkou výhodu oproti kompresoru hnaným jednoduše přímo od motoru.
figurka
OK, principielně, pokud použiji jako zdroj energie (otáček) elektromotor, jaký je rozdíl mezi kompresorem a turbem ?
Papezja
V konstrukci dmychadla. Kompresor je nízkootáčkový a většinou dvourotorový, rootsův typ. Turbodmychadlo stlačuje plyn pomocí jedné turbíny při řádově vyšších otáčkách (kolem 100 000)
Avatar - white label
white label
Avatar - white label
white label
Hlavně (samotná) slova turbo i kompresor nejsou (v tomto případě) technicky jednoznačná. Jedná se totiž doslova o turbodmychadlo a turbokompresor a pokud si mohu dovolit v prvním případě zkrátit pouze na turbo, proč bych to nemohl udělat stejně i ve druhém případě? Že pak nikdo nebude vědět o čem z těchto dvou případů mluvím, je riziko spojené s podobně zjednodušeným zkracováním.
Slovo turbo lze tedy (v češtině) prakticky použít u všeho, co má něco společného s turbínou (a někdy ani to ne, viz třeba současný patvar/novotvar "turbo-internet" apod.) a slovo kompresor zase obecně v souvislosti se strojovým stlačováním (kompresí) plynů.
A v obou případech jde velmi mnohostranné použití.
V angličtině je se pro turbodmychadlo používá obvykle slovo "turbocharger" (turbo-blower) a pro turbokompresor (a někdy i pro přeplňování spal. mot. obecně) "supercharger", z toho by mohl vzniknou klamný dojem, že turbodmychadlo turbo je, kdežto turbokompresor naopak ne.
Gouda
Stát na místě a opěvovat konzervativní techniku je nesmysl minimálně už od průmyslové revoluce. Tvoje ideály jsou tvořené čistou náhodou data narození, a tak nemají žádnou racionální podstatu. Jediný rozumný postoj je hýbat se s e😜onenciálním vývojem a nebýt fixovaný na irelevantní nostalgii.
Avatar - Ronault.
Ronault.
:yes:
honysek
Velice rozumný názor. Pokud bysme se vždy spokojili se stávajícím-dostačujícím, tak tu máme v nejlepším případě středověk...
Avatar - JDM
JDM
no nám nic jinýho nezbejvá bohužel když všichni začnou vyrábět tříkolky a dají tomu super reklamu tak je budem taky kupovat a myslet si jak je to super ultra moderní záležitost .
MOJE JMÉNO
Spousta lidí a je jich skutečně víc než dost (stačí kouknout na úspěchy Dacie) opravdu nestojí o překotný a možná i fascinující vývoj vozidel, který v podstatě přináší jen a pouze složitější a tím dražší systémy a v neposlední řadě i zvýšenou poruchovost a náklady v krátkém, středním i delším časovém horizontu.
Spousta lidí nevyžaduje spoustu systémů ABC, DEF a kdoví jakých zkratek.
Spousta lidí nevyžaduje e-call pro zavolání pomoci.
Spousta lidí nevyžaduje mít ve voze tu nejnovější techniku, kterou "dostali" k otestování.

Spoustě lidí by stačilo přiměřeně jednoduché, odolné a hlavně cenově dostupné auto bez většiny dnešních vymožeností, se kterým se dostanou na chalupu a do Lidlu.... 😉
Avatar - Ham.
Ham.
A v čem je problém? "Spousta" lidí si může kupovat Dacie nebo Lady.
Avatar - 12Eagle
12Eagle
presne tak, ale bohatí nastavili systém tak, aby bohatli a chudobní chudobneli ešte viac - preto sa musí vyrábať, kupovať, vyhadzovať - a tak stále dokola - až nebude z čoho vyrábať - a nastane prinajlepšom stredovek?
>😁
pargi
Myslíš, že lidi kupují dacie proto, že o nic modernější nestojí, nebo na to prostě nemají?
ryccardo
Netuším. Pravděpodobně to kupují lidi kterým takový auto stačí. Nebo ti kteří mají max 200000 korun a chtějí vysloveně fungl nágl nový auto.
Avatar - Ronault.
Ronault.
My tě taky musíme akceptovat a pláčeme nad tím? Ty bys "klasické poctivé auto" nejen že nedokázal oddefinovat, ale ani bys jej neuřídil.
Avatar - bigsoul
bigsoul
Vieš kolko má patentov Hnojdéééé... Jeden !!!
pargi
Které poctivé klasické auto ti schází, to se ještě startovalo klikou? Nebuď omezenej.
jamp
Vyhoda bude pre samotne turbo. Uz sa nestane, ze ho nejaky inteligent znici vypnutim motora po zatazi bez dochladenia, podobne to mas s chladicom, vypnes motor, odides od auta a ked treba, ventilator este chladi chladic, este vodne cerpadlo bude na elektromotor a myslim, ze na polovicu bude spokojna aj Berenika aj Kharl, bude to taky hybrid elektromobilu a auta, motor s kopou elektromotorov >😒] >😁 >😁
_MT_
Je to jen booster (elektrický (turbo)kompresor). Motor bude mít pořád klasické turbodmychadlo. Co se ochrany týče, potřebuješ elektrické olejové a vodní čerpadlo.
Avatar - Ham.
Ham.
Hlavní smysl elektrického dmychadla je dosažení vysokého výkonu pomocí vysokotlakého dvojstupňového hlavního turbodmychadla a zároveň zabránění turbodíry, která by logicky vznikla u taktového vysokotlakého turba. Současně elektrické dmychadlo umožní mít max. kroutící moment prakticky od volnoběžných otáček (750Nm v 1250 ot.), což pomocí sebemenšího turbodmychadla nelze dosáhnout. Elektrické dmychadlo je určitě daleko menším zdrojem poruch než třeba hlavní turbodmychadlo, protože nepracuje při vysokých teplotách (turbodmychadlo pohání rozpálené výfukové plyny, elektrické dmychadlo roztáčí elektromotor).
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Tak si ma predbehol 😄
Treba tu ale niektorim vysvetlit, ze turbodierku, aj ked hocijako malu, ma kazdy motor s turbom, s 3turbovym dieselom od BMW vratane. Su to proste zakonitosti, ktore nie-motorar nieje schopny a ochotny vzdy pochopit.
Napr., ked niekto napise, ze jeho motor ma krutak xxx Nm od napr.1500 ot., neuvedomuje si, ze ten bol namerany brzdenim motora na brzde, kedy z vyssich otacok sa motor brzdil do tych napr.1500 a tam- s turbom stale pracujucim s max.vyfuk.plynov, bolo turbo schopne este dat tlak a objem vzduchu, ktory zabezpecil ten krutak xxx.
Pri dnesnych automatoch uz je takmer nemozne zazit max.toc.momentu v tak nizkych ot., lebo aj v polohe "manual" by pri riadnom stlaceni pedalu plynu nasledoval "kickdown" no a hned sme na inych otackach...
Tii, ktori maju tu moznost vyskusat to na manuale, nech to skusia, a nech porozmyslaju napr.pri zaradenej 6ke a 1500 ot., ze kolko casu trvalo, kym ich to "zacalo tlacit do sedacky" a ake otacky medzi tym zbadali na otackomeri 😄
No a tii, ktori budu mat to stastie a tu cest s tymto motorom, prezradim nasledovne😒br /> Max.preplnovaci tlak ( ktory zabezpecuje ten krutak 750Nm od 1250ot.) toto el.duchadlo podava za 0,3 sekundy!!!
Teda za cas, za aky normalne stlacite plyn.pedal k podlahe !!! Nehovorim o dupnuti po plyne...ale o normalnom stlaceni 😄
Takze tak, nevysvetlil to autor clanku, vysvetlil som to ja...
Autor totiz asi ani nevie, ze klas.turba to ma 2 plus toto el. ...asi pisal o rok starom prototype, s 1 norm.turbom a 1 elektrickym, ktory audi uvazovalo ako nahradu za aktualny BiTdi...
...hmmm, dnes sme o cosi dalej 😄
_MT_
Těžko říct, v jakých motorech se to objeví. Mluvilo se i o čtyřválcích. V té době to pořád ale neměli vychytané (měli myslím problémy s energií), takže je otázka, jestli se konečné řešení hodí i pro původně plánované aplikace.

Mimochodem, ten starší prototyp ukázali už v roce 2012, jestli mě paměť neklame.
snowcat
no pokial ma pamät neklame tak to turbo Audi nasadilo uspesne v tohtorocnej LMP1 😄
_MT_
Však také neříkám, že to nefungovalo, ale že měli problém s energií. Závody WEC zrovna neodpovídají běžnému provozu. 😉 Pro R18 připravili i systém, který generoval elektrickou energii z jinak nevyužité energie výfukových plynů. Těžko z toho soudit, jestli se objeví třílitr kolem 228 kW s jedním turbem a boostrem.
figurka
Z mého pohledu tohle řešení může nejvíce pomoci u maloobjemových motorů, které jako náhrada za dřívější větší objemy "musí disponovat" poměrně vysokým litrovým výkonem a také odpovídající charakteristikou kroutícího momentu. Pak se řeší, jak motor nafoukat. Velké turbo, malé s vyšším tlakem, dvě malá, velké/malé, turb👋kompresor. Vše pro získání co nejrozumější charakteristiky.
_MT_
Ano. Že by se to k tomu pěkně hodilo, však bohužel neznamená, že to v praxi půjde.
Nicco
Tak a ake su nevyhody elektrickeho turba, ak tam su 2 klasicke a jedno elektricke. Preco tam nie je povedzme 7 elektrickych >😒]
Mimochodom, kto pride prvy s vacsim poctom turb nez valcov?
Avatar - Ham.
Ham.
Kdyby se použilo elektrické turbo v roli vysokotlakého dmychadla (pak by stačilo klidně jedno, na co sedm), tak by šla do kytek účinnost motoru a tedy jeho spotřeba. Vyrobit velký přetlak znamená velkou potřebu výkonu a ten by se nepřímo (přes alternátor a baterie) musel odebírat motoru, u turbodmychadla se využívá odpadní energie výfukových plynu takže naopak účinnost roste (spotřeba klesá).
_MT_
Záleží, s čím to porovnáváš. U tohoto konkrétního motoru se pohybuješ na úrovni 50d BMW.
Tomstone
Je to jak říkáš, jen bych to upřesnil, že jde hlavně o zvýšení účinnosti konvenčního turba a redukce turbo-efektu na minimum. Elektrické turbo nemá vliv na výsledný výkon žádný- spaliny jdou na turbínku pořád a obstarávají hlavní práce. Pouze posunuje použitelné spektrum otáček do nižších hodnot (posunuje nástup krouťáku to nižších otáček). 😄
_MT_
Systém je to jednodušší a teoreticky spolehlivější než klasický dvoustupňový (jednodušší svody a o jednu turbínu poháněnou spalinami méně).
Avatar - Dinar
Dinar
Pche, zas nějaká pitomost od Audi, naštěstí je tu ryccardo, všem nám votevřel voči. :-!
MariAchi
Neboj, on tu ještě dorazí Hammunakdesicosi a vysvětlí ti, že Audi je stejně sto let za vopicema...
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
I vomezený pako jako ty ví že tohle je reakce na 50d. A kdybys byl eště vomezenější než si myslim v diskuzi to už připomněl MT 😄
ryccardo
Dej si pár facek ty pako. Já se jen zeptal. Všichni krom tebe to pochopili 8-s
Avatar - Dinar
Dinar
Ano, všichni kromě tebe pochopili, a kdo ne, ten si na netu podrobnější informace najde, jen troll nebo trotl?, se pohrdavě vyjádří hned v prvním příspěvku k něčemu o čem nemá páru, trotl z podstaty své mentální nedostatečnosti, troll např. proto, že v názvu článku viděl čtyři kruhy. Který případ jsi, víš nejlíp sám, fackovat se nemusíš, ve tvém věku už by to stejně nepomohlo. :-!
ryccardo
Čekal sem že se mi tu k tomu vyjádří někdo kdo k tomu má informace a vysvětlí mi to. Ne že se do mě pustí nějakej vořežprut a obviní mě z imaginární nenávisti k AUDI. Příště se už asi radši v diskuzi na nic ptát nebudu, aby se o mě zase nějakej zakoplexovanej bezmozek neotíral. Pár facek si dej. Třeba se ti rozední v hlavě. Ostatním normálním děkuju, že pochopili moji otázku a podělili se o své vědomosti k tématu.
figurka
Koukám, taky už tě to přestává bavit. >😁
Avatar - Dinar
Dinar
Přestalo, už jsem jdu jen sporadicky, info hodnota mizivá, v diskusích ryccardové. 😉
figurka
Jo, mám to podobně.
ryccardo
sem rád ty zakomplexovanej vosle, že ti aspoň hodně ležím v žaludku >😁 >😁
tesnav
A co je komplikovaného nebo drahého na obyčejném elektromotoru?

V případě BiTurba zajímavé řešení, kdy první malé turbo navíc nemusí řešit a odolávat teplotám spalin, ale bude to protě elektrický motorek s vrtulkou ... věc za pár šupů ...
MariAchi
Pánové z Audi zase přišli s křížkem po funuse😒br />
[odkaz]

:yes:
Mig_35
...byl poněkud sdílnější, mluvilo se tam o elektrickém kompresoru? jako hlavní výhoda se uváděla reakce na plyn s prodlevou 100 ms. Bude to třetí turbo či kompresor pro motor BiTdi...
a to by mohlo být hodně, hodně zajímavé.
edit. teď koukám, že ta informace je na konci článku😄
_MT_
Uvidíme. Hrají si s tím už hodně dlouho a časem by takový systém měly dostat i čtyřválce.
mkgery
tímto řešením Audi absolutně neobjevilo Ameriku,jenom vyměnili mechanicky poháněný kompresor za elektricky poháněné dmychadlo takže nic nového pod sluncem.Jenom sem zvědavý jestli s těmito elektrickými hloupostmi poroste zpět velikost baterií a alternátorů
Mig_35
člověče, víš, že jsem nikdy neslyšel o kompresorovém dieselu? to by mohlo být zajímavé.
mkgery
vůbec nejde o naftu nebo o benzín,ale o princip,protože motory kde zároveň bylo turbodmychadlo a kompresor poháněný mechanicky od motoru měla Lancie v 80.letech,takže jako jakej objev udělalo Audi tímto řešením žádný,turbodíru vyplnilo dmychadlem místo kompresoru a mechanický pohon nahradilo elektrikou
_MT_
Byly a asi i pořád jsou takové motory. I když v osobním autu jen tak něco takového nenajdeš. 😉
Avatar - JirkaV8
JirkaV8
mě by spíš zajímaly fotky nové Q7 :-!
Avatar - kosmonaut
kosmonaut
[odkaz]
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Proč? Čekáš že to už nebude nejhorší model segmentu?
Klaudius
...a normy EU budú limitovať aj spotrebu vzduchu. O koľko viac kyslíku spália v motoroch dnešné autá voči tým bezturbovým?
_MT_
Já měl za to, že množství spotřebovaného kyslíku (víceméně) odpovídá množství spotřebovaného paliva. 😉 (Tvým cílem je produkovat CO2 a H2O, přičemž uhlík a vodík získáš z paliva.)

Tvou otázku lze tedy přepsat jako, o kolik větší spotřebu mají dnešní auta oproti těm "bezturbovým". 😄
Klaudius
No, turbo neprepĺňa valce palivom, ale vzduchom. A kyslík obsiahnutý vo vzduchu pomáha k dokonalejšiemu horeniu paliva, čiže paliva sa spáli rovnako, len kyslíku viac, pretože zhorí väčší podiel zložiek paliva a menej ich nezhorených ide výfukom von. Takže by som povedal, že dokonalejšie horenie paliva a tým získaných viac koníkov nás stojí aj viac kyslíka. Alebo nie?
Papezja
V případě dieselů je to tak - přebytečný kyslík už nemůže reagovat s palivem, takže se začnou tvořit oxidy dusíku, se kterými mají teď diesely takové problémy. U benzínových motorů je to jedno, tam se stále dodržuje stechiometrická směs, protože spalování chudé směsi přináší víc problémů, než užitku - takže spálený kyslík odpovídá množství spáleného paliva
Klaudius
:yes: dík
_MT_
Dusíku se s kyslíkem moc reagovat nechce. A problémy s nimi jsou, protože máme dnes podstatně přísnější limity. Jestli však motor spaluje chudou směs, nebo ne, není věc přeplňování. To je věc toho, kdo ten motor navrhl. Můžeš ji spalovat i v atmosférickém motoru.

Napsal jsem, že je cílem produkovat. Spalování není dokonalé. Spotřeba kyslíku nebude přesně odpovídat tomu, co bys spočítal podle složení paliva, ale musí být blízko. To je vynucené normou. Za předpokladu, že se do procesu nezapojuje nějaká další látka, tu bys také musel vzít v potaz.
_MT_
Říkají ti něco emisní normy a katalyzátor? 😉

Původně jsem to napsal v žertu (a tedy zjednodušeně), teď vážněji. Produkty hoření nezávisí na tom, jak dovnitř plyn natlačíš, ale na tom, jak motor dělá, co dělá. Tady je jen otázkou účinnost - co tě stojí válce naplnit.

Co se týče chemie, platí stejné normy nehledě na přeplňování. Realita není tak jednoduchá a nechce se mi tu vypisovat všelijaké reakce, ke kterým dochází. Vem si třeba redukci oxidů dusíku, kdy nedostaneš zpět kyslík, ale vodu (tady pro změnu spotřebováváš močovinu). Nicméně palivo je to podstatné. Stačí se podívat, kolik auto řádově vyprodukuje CO2 a kolik například NOx (bez SCR). A u aut se SCR uvaž spotřebu močoviny v porovnání se spotřebou paliva. Ať už vzniknou v motoru, nebo v katalyzátoru, CO2 a H2O jsou hlavními produkty. Pokud jsem na něco nezapomněl, ten zbytek je řádově jinde a limitovaný.
Arten
"Elektrické turbodmychadlo" - to je asi trošku chyba v překladu, ne? Mám za to, že to jsou už ustálené pojmy - turbodmychadlo (turbocharger) je poháněné VÝLUČNĚ výfukovými plyny a na elektriku je tu kompresor (supercharger), tak proč v tom zas vytvářet další zmatek?
Pokud to chápu správně, tak je to prostě systém přeplňování kombinující turbodmychadlo s kompresorem a to, že si hodní hoši od Audi na to zaregistrovali obchodní název e-boost, aby to mohli náležitě marketingově uchopit (rozuměj vytřískat co nejvíc peněz ) přece neznamená, že by se to mělo hned nazývat (překládat jako) elektrické turbodmychadlo.
_MT_
Turbodmychadlo je snad podle tebe překlad slova boost?

Nejsem v tomhle odborník na terminologii, ale správné pojmenování tu záleží na tlaku. Dmychadla dávají myslím menší tlak než turbokompresory. Můžeš tedy mít😒br />
turbínou poháněný turbokompresor,
elektrický turbokompresor,
turbínou poháněné dmychadlo,
elektrické dmychadlo.
_Teddy_
Nemas pravdu. "turbo" v slove turboduchadlo sa viaze na pohon (turbina hnana vyfukovymi plymi). Slovne spojenie "elektrické turbodmychadlo" je nezmysel. Technicky spravny termin je len "elektrické dmychadlo".

O "elektrickom turboduchadle" by sme sa mohli bavit ak by primarne bolo pohane AJ elektricky AJ vyfukovymi plynmi. Tazko si dokazem predstavit naco by taka kombinacia mohla byt dobra...
_MT_
Sám jsem napsal "turbínou poháněné dmychadlo", což je turbodmychadlo. O žádném elektrickém turbodmychadle jsem nic nepsal. V první větě jsem se ho jen ptal, jak přišel na to, že "elektrické turbodmychadlo" je překlad výrazu "e-boost". V kterém slovníku je boost turbodmychadlo?

Kombinace elektromotor + turbína + dmychadlo skutečně existuje a shodou okolností ji i Audi zkoušelo v silničním autě, co vím. Něco na ten způsob použili myslím i v R18. Proč? Elektromotor může pomoci turbínu roztočit a když dosáhnou maximálního plnícího tlaku, může generovat elektřinu (v tu chvíli je to najednou turbodmychadlo i turbogenerátor).
mkgery
ve F1 sou turbodmychadla u kterých se zbytková energie spalin převádí na elektrickou energii takže nejspíš tento system je i u R18 když je to hybrid,elektromotor na přední nápravě v pohodě může vyrovnávat turbodíru naftového motoru
Arten
Teddy už to vysvětlil správně, ty pojmy už mají v automobilismu nějakou historii a přesný význam, tak proč tu zavádět najednou nějaké nesmyslné termínové kočkopsy (zvláště na webu o autech). Asi je to chyba autora článku, nějak k tomu nesmyslu "elektrické turbodmychadlo" musel dojít a podle mě ho "inspiroval" právě ten e-boost.
Kdyby napsal "Audi pracuje na novém přeplňování kombinujícím turbodmychadlo s kompresorem", tak nikdo neřekne ani popel, ale třeba to udělal schválně, aby trošku rozdmýchal diskusi, když jsme u těch dmychadel 😉
_MT_
Nepřijde mi, že by Teddy pochopil, o čem jsem psal.

1) Ptal jsem se tě, jestli podle tebe boost = turbodmychadlo, když jsi napsal, že je to překlad. Není, je to prostě výmysl autora.

2) Nepřímo jsem ti napsal, že to nebude kompresor, ale dmychadlo (tedy elektrické dmychadlo). Jak jsem napsal, správný pojem určuje tlak a přesnou terminologii neznám (vím, že těch pojmů je více, turbokompresor se mi tam možná jen připletl), nicméně tohle by mělo být dmychadlo.
Arten
Vždyť jo, to naznačuji od počátku, že je to nejspíš výmysl autora, asi prostě viděl "e-boost" a humpolácky to přeložil jako elektrické turbodmychadlo. Turbodmychadlo = turbocharger, e-boost samo o sobě není nic, je to jen registrovaný obchodní název, stejně jako třeba quattro, 😁rive nebo třeba L-kasei imunitas či optiminerál.
I u toho obrázku je napsáno "Audi V6 TDI Biturbo with electric compressor", takže žádná revoluce v podobě "electric turbocharger" se nekoná, je to přeplňování založené na 3 dmychadlech - dvě jsou poháněná výfukovými plyny a jedno elektřinou.
Vehiculum
Presne tak. :yes:
Vehiculum
Teda, nechci byt hnidopich, ale co je to turbina se snad uci na kazde stredni skole (jestli ne na zakladni).
Ten titulek v kontextu s obrazkem mi pripada jeste horsi blabol, nez kdyz nekdo pouziva vyraz kroutici namisto tocivy moment.
Avatar - Anonym
Anonym
>😒] nebo poctivá atmosféra >😁
figurka
Čoveče, Bariku, musím souhlasit. Bohužel, v době kdy se řeší downsizing a chceš zachovat, nebo posunout výkon a jeho charakteristiku, tak se hledají různé způsoby.
Avatar - Anonym
Anonym
Tak já vím že hledaj a že za tím sou tlaky EU co se týče emisí a psotřeby, aspon té papírové, druhá věc je co to přináší řidičovi.

Atmosféra či kompresor když jsou dobře udělané tak radost, tohle akorát potencionální problémy >😁
Makovnik
pracuje na tomto istom rieseni, malo by sa to objavit v spojeni s 6valcovym boxterom. Uz coskoro. Bude to vsak zrejme len s tymto elektronickym pomocnikom, klasicke turbo nebude.