Technika
...byl poněkud sdílnější, mluvilo se tam o elektrickém kompresoru? jako hlavní výhoda se uváděla reakce na plyn s prodlevou 100 ms. Bude to třetí turbo či kompresor pro motor BiTdi...
a to by mohlo být hodně, hodně zajímavé.
edit. teď koukám, že ta informace je na konci článku😄
a to by mohlo být hodně, hodně zajímavé.
edit. teď koukám, že ta informace je na konci článku😄
tímto řešením Audi absolutně neobjevilo Ameriku,jenom vyměnili mechanicky poháněný kompresor za elektricky poháněné dmychadlo takže nic nového pod sluncem.Jenom sem zvědavý jestli s těmito elektrickými hloupostmi poroste zpět velikost baterií a alternátorů
člověče, víš, že jsem nikdy neslyšel o kompresorovém dieselu? to by mohlo být zajímavé.
vůbec nejde o naftu nebo o benzín,ale o princip,protože motory kde zároveň bylo turbodmychadlo a kompresor poháněný mechanicky od motoru měla Lancie v 80.letech,takže jako jakej objev udělalo Audi tímto řešením žádný,turbodíru vyplnilo dmychadlem místo kompresoru a mechanický pohon nahradilo elektrikou
mě by spíš zajímaly fotky nové Q7 :-!
...a normy EU budú limitovať aj spotrebu vzduchu. O koľko viac kyslíku spália v motoroch dnešné autá voči tým bezturbovým?
Já měl za to, že množství spotřebovaného kyslíku (víceméně) odpovídá množství spotřebovaného paliva. 😉 (Tvým cílem je produkovat CO2 a H2O, přičemž uhlík a vodík získáš z paliva.)
Tvou otázku lze tedy přepsat jako, o kolik větší spotřebu mají dnešní auta oproti těm "bezturbovým". 😄
Tvou otázku lze tedy přepsat jako, o kolik větší spotřebu mají dnešní auta oproti těm "bezturbovým". 😄
No, turbo neprepĺňa valce palivom, ale vzduchom. A kyslík obsiahnutý vo vzduchu pomáha k dokonalejšiemu horeniu paliva, čiže paliva sa spáli rovnako, len kyslíku viac, pretože zhorí väčší podiel zložiek paliva a menej ich nezhorených ide výfukom von. Takže by som povedal, že dokonalejšie horenie paliva a tým získaných viac koníkov nás stojí aj viac kyslíka. Alebo nie?
V případě dieselů je to tak - přebytečný kyslík už nemůže reagovat s palivem, takže se začnou tvořit oxidy dusíku, se kterými mají teď diesely takové problémy. U benzínových motorů je to jedno, tam se stále dodržuje stechiometrická směs, protože spalování chudé směsi přináší víc problémů, než užitku - takže spálený kyslík odpovídá množství spáleného paliva
Dusíku se s kyslíkem moc reagovat nechce. A problémy s nimi jsou, protože máme dnes podstatně přísnější limity. Jestli však motor spaluje chudou směs, nebo ne, není věc přeplňování. To je věc toho, kdo ten motor navrhl. Můžeš ji spalovat i v atmosférickém motoru.
Napsal jsem, že je cílem produkovat. Spalování není dokonalé. Spotřeba kyslíku nebude přesně odpovídat tomu, co bys spočítal podle složení paliva, ale musí být blízko. To je vynucené normou. Za předpokladu, že se do procesu nezapojuje nějaká další látka, tu bys také musel vzít v potaz.
Napsal jsem, že je cílem produkovat. Spalování není dokonalé. Spotřeba kyslíku nebude přesně odpovídat tomu, co bys spočítal podle složení paliva, ale musí být blízko. To je vynucené normou. Za předpokladu, že se do procesu nezapojuje nějaká další látka, tu bys také musel vzít v potaz.
Říkají ti něco emisní normy a katalyzátor? 😉
Původně jsem to napsal v žertu (a tedy zjednodušeně), teď vážněji. Produkty hoření nezávisí na tom, jak dovnitř plyn natlačíš, ale na tom, jak motor dělá, co dělá. Tady je jen otázkou účinnost - co tě stojí válce naplnit.
Co se týče chemie, platí stejné normy nehledě na přeplňování. Realita není tak jednoduchá a nechce se mi tu vypisovat všelijaké reakce, ke kterým dochází. Vem si třeba redukci oxidů dusíku, kdy nedostaneš zpět kyslík, ale vodu (tady pro změnu spotřebováváš močovinu). Nicméně palivo je to podstatné. Stačí se podívat, kolik auto řádově vyprodukuje CO2 a kolik například NOx (bez SCR). A u aut se SCR uvaž spotřebu močoviny v porovnání se spotřebou paliva. Ať už vzniknou v motoru, nebo v katalyzátoru, CO2 a H2O jsou hlavními produkty. Pokud jsem na něco nezapomněl, ten zbytek je řádově jinde a limitovaný.
Původně jsem to napsal v žertu (a tedy zjednodušeně), teď vážněji. Produkty hoření nezávisí na tom, jak dovnitř plyn natlačíš, ale na tom, jak motor dělá, co dělá. Tady je jen otázkou účinnost - co tě stojí válce naplnit.
Co se týče chemie, platí stejné normy nehledě na přeplňování. Realita není tak jednoduchá a nechce se mi tu vypisovat všelijaké reakce, ke kterým dochází. Vem si třeba redukci oxidů dusíku, kdy nedostaneš zpět kyslík, ale vodu (tady pro změnu spotřebováváš močovinu). Nicméně palivo je to podstatné. Stačí se podívat, kolik auto řádově vyprodukuje CO2 a kolik například NOx (bez SCR). A u aut se SCR uvaž spotřebu močoviny v porovnání se spotřebou paliva. Ať už vzniknou v motoru, nebo v katalyzátoru, CO2 a H2O jsou hlavními produkty. Pokud jsem na něco nezapomněl, ten zbytek je řádově jinde a limitovaný.
"Elektrické turbodmychadlo" - to je asi trošku chyba v překladu, ne? Mám za to, že to jsou už ustálené pojmy - turbodmychadlo (turbocharger) je poháněné VÝLUČNĚ výfukovými plyny a na elektriku je tu kompresor (supercharger), tak proč v tom zas vytvářet další zmatek?
Pokud to chápu správně, tak je to prostě systém přeplňování kombinující turbodmychadlo s kompresorem a to, že si hodní hoši od Audi na to zaregistrovali obchodní název e-boost, aby to mohli náležitě marketingově uchopit (rozuměj vytřískat co nejvíc peněz ) přece neznamená, že by se to mělo hned nazývat (překládat jako) elektrické turbodmychadlo.
Pokud to chápu správně, tak je to prostě systém přeplňování kombinující turbodmychadlo s kompresorem a to, že si hodní hoši od Audi na to zaregistrovali obchodní název e-boost, aby to mohli náležitě marketingově uchopit (rozuměj vytřískat co nejvíc peněz ) přece neznamená, že by se to mělo hned nazývat (překládat jako) elektrické turbodmychadlo.
Turbodmychadlo je snad podle tebe překlad slova boost?
Nejsem v tomhle odborník na terminologii, ale správné pojmenování tu záleží na tlaku. Dmychadla dávají myslím menší tlak než turbokompresory. Můžeš tedy mít😒br />
turbínou poháněný turbokompresor,
elektrický turbokompresor,
turbínou poháněné dmychadlo,
elektrické dmychadlo.
Nejsem v tomhle odborník na terminologii, ale správné pojmenování tu záleží na tlaku. Dmychadla dávají myslím menší tlak než turbokompresory. Můžeš tedy mít😒br />
turbínou poháněný turbokompresor,
elektrický turbokompresor,
turbínou poháněné dmychadlo,
elektrické dmychadlo.
Nemas pravdu. "turbo" v slove turboduchadlo sa viaze na pohon (turbina hnana vyfukovymi plymi). Slovne spojenie "elektrické turbodmychadlo" je nezmysel. Technicky spravny termin je len "elektrické dmychadlo".
O "elektrickom turboduchadle" by sme sa mohli bavit ak by primarne bolo pohane AJ elektricky AJ vyfukovymi plynmi. Tazko si dokazem predstavit naco by taka kombinacia mohla byt dobra...
O "elektrickom turboduchadle" by sme sa mohli bavit ak by primarne bolo pohane AJ elektricky AJ vyfukovymi plynmi. Tazko si dokazem predstavit naco by taka kombinacia mohla byt dobra...
Sám jsem napsal "turbínou poháněné dmychadlo", což je turbodmychadlo. O žádném elektrickém turbodmychadle jsem nic nepsal. V první větě jsem se ho jen ptal, jak přišel na to, že "elektrické turbodmychadlo" je překlad výrazu "e-boost". V kterém slovníku je boost turbodmychadlo?
Kombinace elektromotor + turbína + dmychadlo skutečně existuje a shodou okolností ji i Audi zkoušelo v silničním autě, co vím. Něco na ten způsob použili myslím i v R18. Proč? Elektromotor může pomoci turbínu roztočit a když dosáhnou maximálního plnícího tlaku, může generovat elektřinu (v tu chvíli je to najednou turbodmychadlo i turbogenerátor).
Kombinace elektromotor + turbína + dmychadlo skutečně existuje a shodou okolností ji i Audi zkoušelo v silničním autě, co vím. Něco na ten způsob použili myslím i v R18. Proč? Elektromotor může pomoci turbínu roztočit a když dosáhnou maximálního plnícího tlaku, může generovat elektřinu (v tu chvíli je to najednou turbodmychadlo i turbogenerátor).
Teddy už to vysvětlil správně, ty pojmy už mají v automobilismu nějakou historii a přesný význam, tak proč tu zavádět najednou nějaké nesmyslné termínové kočkopsy (zvláště na webu o autech). Asi je to chyba autora článku, nějak k tomu nesmyslu "elektrické turbodmychadlo" musel dojít a podle mě ho "inspiroval" právě ten e-boost.
Kdyby napsal "Audi pracuje na novém přeplňování kombinujícím turbodmychadlo s kompresorem", tak nikdo neřekne ani popel, ale třeba to udělal schválně, aby trošku rozdmýchal diskusi, když jsme u těch dmychadel 😉
Kdyby napsal "Audi pracuje na novém přeplňování kombinujícím turbodmychadlo s kompresorem", tak nikdo neřekne ani popel, ale třeba to udělal schválně, aby trošku rozdmýchal diskusi, když jsme u těch dmychadel 😉
Nepřijde mi, že by Teddy pochopil, o čem jsem psal.
1) Ptal jsem se tě, jestli podle tebe boost = turbodmychadlo, když jsi napsal, že je to překlad. Není, je to prostě výmysl autora.
2) Nepřímo jsem ti napsal, že to nebude kompresor, ale dmychadlo (tedy elektrické dmychadlo). Jak jsem napsal, správný pojem určuje tlak a přesnou terminologii neznám (vím, že těch pojmů je více, turbokompresor se mi tam možná jen připletl), nicméně tohle by mělo být dmychadlo.
1) Ptal jsem se tě, jestli podle tebe boost = turbodmychadlo, když jsi napsal, že je to překlad. Není, je to prostě výmysl autora.
2) Nepřímo jsem ti napsal, že to nebude kompresor, ale dmychadlo (tedy elektrické dmychadlo). Jak jsem napsal, správný pojem určuje tlak a přesnou terminologii neznám (vím, že těch pojmů je více, turbokompresor se mi tam možná jen připletl), nicméně tohle by mělo být dmychadlo.
Vždyť jo, to naznačuji od počátku, že je to nejspíš výmysl autora, asi prostě viděl "e-boost" a humpolácky to přeložil jako elektrické turbodmychadlo. Turbodmychadlo = turbocharger, e-boost samo o sobě není nic, je to jen registrovaný obchodní název, stejně jako třeba quattro, 😁rive nebo třeba L-kasei imunitas či optiminerál.
I u toho obrázku je napsáno "Audi V6 TDI Biturbo with electric compressor", takže žádná revoluce v podobě "electric turbocharger" se nekoná, je to přeplňování založené na 3 dmychadlech - dvě jsou poháněná výfukovými plyny a jedno elektřinou.
I u toho obrázku je napsáno "Audi V6 TDI Biturbo with electric compressor", takže žádná revoluce v podobě "electric turbocharger" se nekoná, je to přeplňování založené na 3 dmychadlech - dvě jsou poháněná výfukovými plyny a jedno elektřinou.
Teda, nechci byt hnidopich, ale co je to turbina se snad uci na kazde stredni skole (jestli ne na zakladni).
Ten titulek v kontextu s obrazkem mi pripada jeste horsi blabol, nez kdyz nekdo pouziva vyraz kroutici namisto tocivy moment.
Ten titulek v kontextu s obrazkem mi pripada jeste horsi blabol, nez kdyz nekdo pouziva vyraz kroutici namisto tocivy moment.
>😒] nebo poctivá atmosféra >😁
Čoveče, Bariku, musím souhlasit. Bohužel, v době kdy se řeší downsizing a chceš zachovat, nebo posunout výkon a jeho charakteristiku, tak se hledají různé způsoby.
pracuje na tomto istom rieseni, malo by sa to objavit v spojeni s 6valcovym boxterom. Uz coskoro. Bude to vsak zrejme len s tymto elektronickym pomocnikom, klasicke turbo nebude.
stale mi je viac a viac smutno za klasickymi poctivymi autami... priznavam ze asi nezijem v spravnej dobe... ale musim to akceptovat
A co třeba eliminace prodlevy turboefektu? 😉
přiškrcená koncernová chudinka nejdřív velký machry R8 e-tron [odkaz] pak ho zas zrušila a pak zas že musí neprohrát s Bramborovým i8 [odkaz] LASER stejně projelo
no
je
to KONCERNOVÁ UBOŽÁRNA JAK SE BRÁNĚJÍ ELEKTRIFIKACI A NÁS LIDI O NÍ NUCENĚ OCHUZUJÍ
AUDI není PPčko a nikdy nebylo. Od dob Kvatra a přechodu do grupy je chudinka 😒br /> 1) přiškrcená
2) omezená
3) má nadiktovaný co smí a co NE >😁 >😁
>😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >😒]
Kompresor poháněný elektromotorem a kompresor poháněný mechanicky se liší jen systémem pohonu a ten je u elektrokompresoru jednoznačně složitější (elektromotor, baterie, zvláštní el. rozvod). Rottsův kompresor sem nemá cenu tahat, protože ten slouží jako hlavní kompresor v celém rozsahu otáček. Porovnatelný kompresor může být třeba ten u 1.4 TSI ve variantě 118kW, který má malý kompresor (pro nízké otáčky) a turbo (pro vysoké otáčky).
Elektroturbo je podle mě hodně nevhodný název (ve vztahu k zažitým pojmům v této branži), vhodnější je elektrokompresor (když zkráceně) nebo lépe elektromotorem poháněný kompresor (ekvivalent mechanicky poháněnému kompresoru).
Název mi přijde v pořádku, elektroturbo není poháněné mechanicky motorem a tlak tvoří vytváří turbína ne moc odlišná od konvenčního turba, ale hodně odlišná od kompresoru
Už na obrázku v článku je vidět, že tvar odpovídá turbu, kompresor vypadá trochu jinak.
Co se týče baterie, nevidím v tom problém... Tak se udělá 48V alternátor a několikawattový měnič 48-12V. Případně palubní síť na 48V, stejně už ubývá standartních spotřebičů na 12V, vyšší napětí má alespoň výhodu menších průřezů kabelů (pro výrobce, samozřejmě).
Slovo turbo lze tedy (v češtině) prakticky použít u všeho, co má něco společného s turbínou (a někdy ani to ne, viz třeba současný patvar/novotvar "turbo-internet" apod.) a slovo kompresor zase obecně v souvislosti se strojovým stlačováním (kompresí) plynů.
A v obou případech jde velmi mnohostranné použití.
V angličtině je se pro turbodmychadlo používá obvykle slovo "turbocharger" (turbo-blower) a pro turbokompresor (a někdy i pro přeplňování spal. mot. obecně) "supercharger", z toho by mohl vzniknou klamný dojem, že turbodmychadlo turbo je, kdežto turbokompresor naopak ne.
Spousta lidí nevyžaduje spoustu systémů ABC, DEF a kdoví jakých zkratek.
Spousta lidí nevyžaduje e-call pro zavolání pomoci.
Spousta lidí nevyžaduje mít ve voze tu nejnovější techniku, kterou "dostali" k otestování.
Spoustě lidí by stačilo přiměřeně jednoduché, odolné a hlavně cenově dostupné auto bez většiny dnešních vymožeností, se kterým se dostanou na chalupu a do Lidlu.... 😉
>😁
Treba tu ale niektorim vysvetlit, ze turbodierku, aj ked hocijako malu, ma kazdy motor s turbom, s 3turbovym dieselom od BMW vratane. Su to proste zakonitosti, ktore nie-motorar nieje schopny a ochotny vzdy pochopit.
Napr., ked niekto napise, ze jeho motor ma krutak xxx Nm od napr.1500 ot., neuvedomuje si, ze ten bol namerany brzdenim motora na brzde, kedy z vyssich otacok sa motor brzdil do tych napr.1500 a tam- s turbom stale pracujucim s max.vyfuk.plynov, bolo turbo schopne este dat tlak a objem vzduchu, ktory zabezpecil ten krutak xxx.
Pri dnesnych automatoch uz je takmer nemozne zazit max.toc.momentu v tak nizkych ot., lebo aj v polohe "manual" by pri riadnom stlaceni pedalu plynu nasledoval "kickdown" no a hned sme na inych otackach...
Tii, ktori maju tu moznost vyskusat to na manuale, nech to skusia, a nech porozmyslaju napr.pri zaradenej 6ke a 1500 ot., ze kolko casu trvalo, kym ich to "zacalo tlacit do sedacky" a ake otacky medzi tym zbadali na otackomeri 😄
No a tii, ktori budu mat to stastie a tu cest s tymto motorom, prezradim nasledovne😒br /> Max.preplnovaci tlak ( ktory zabezpecuje ten krutak 750Nm od 1250ot.) toto el.duchadlo podava za 0,3 sekundy!!!
Teda za cas, za aky normalne stlacite plyn.pedal k podlahe !!! Nehovorim o dupnuti po plyne...ale o normalnom stlaceni 😄
Takze tak, nevysvetlil to autor clanku, vysvetlil som to ja...
Autor totiz asi ani nevie, ze klas.turba to ma 2 plus toto el. ...asi pisal o rok starom prototype, s 1 norm.turbom a 1 elektrickym, ktory audi uvazovalo ako nahradu za aktualny BiTdi...
...hmmm, dnes sme o cosi dalej 😄
Mimochodem, ten starší prototyp ukázali už v roce 2012, jestli mě paměť neklame.
Mimochodom, kto pride prvy s vacsim poctom turb nez valcov?
V případě BiTurba zajímavé řešení, kdy první malé turbo navíc nemusí řešit a odolávat teplotám spalin, ale bude to protě elektrický motorek s vrtulkou ... věc za pár šupů ...