Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: BMW pracuje na bezdrátovém indukčním dobíjení pro elektromobily

Již v několika následujících letech by mohlo přijít indukční dobíjení pro elektromobily a plug-in hybridy od BMW. To dokáže nabít vůz bezdrátově za několik hodin.
Zpět na článek
16. 2. 2016 22:33
9. 7. 2014 18:00
Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Elektrická energia je najušľachtilejšia ... a stratiť 10 % je strašne veľa ....

Povedal by som, že tadiaľto cesta nevedie ....
Rozbalit vlákno
15
9. 7. 2014 18:59
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
10% je fakt dost, v pripade benzinove nadrze by to bylo neakceptovatelne, ale v pripade elektromobilu s prazdnou baterkou bych si nad tu indukcni civku rad nacouval a skocil si na kafe (no na hodne kav).
9. 7. 2014 19:28
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
A kolko ma bezna "wired" nabijacka v pripade elektromobilov? Podla mojich vedomosti je to cca 85% (napr. Nissan Leaf). Mam teraz na mysli ucinnost nabijania v zmysle kolko energie sa dostane do samotnej baterie za kazdu jednotku energie vydanu nabijacou stanicou.

Pripadne kto vie presnejsie, nech to prosim vysvetli. Ja som sa zacal zaujimat o elektromobili len nedavno, takze az tak velmi tomu nerozumiem.

Edit: Apropos wireless nabijanie (a EV vseobecne) odporucam pozriet: [odkaz]
9. 7. 2014 20:02
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
85% u Leafu? to by znamenalo 3.6kW na odpadnim teple (předpokládejme ze zákon o zachovani energie v tomto vesmiru stále plati a ta energie se proste nikam neztrati a jen se tak jako všude jinde premeni na jinou energii, v tomto pripade energii tepelnou), mas tech 85% z nejakeho konkretniho zdroje, nebo sis to jen tipnul?

a ted si predstavmne jak to asi musí vypadat při rychlodobijeni takove Tesly S 85, kde se tech 85kWh da dobit za cca 45 minut, dovedes si představit kdyby při takovem dobijeni byla ztrata třeba 10%, to by znamenalo teplelne zareni 8.5kW za 45 minut, tolik ti nezbasti ani plne spustenej sporak se vsema 4ma plotynkama >:D

sice to neuvadi, ale bude to bezne do 4-5% maximalne, ja bych si tipl ještě mnohem min vzhledem k tomu ze superchargery jsou i v oblastech kde zima zrovna není a presto se tam daji ty auta vpohode dobijet anis by baterky byli jako jedna velka plotynka na grilovani :-)
9. 7. 2014 23:05
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Hodnoty som nasiel v jednom clanku, ktory uz presne neviem najst. Miesto toho som nasiel iny zdroj: [odkaz]

Autor tvrdi, ze merania boli robene pristrojmi s vysokou presnostou. Pise tiez, ze "the losses are a sum of all EVSE/Charger/Leaf systems". Pri troch roznych meraniach na roznych nabijackach mu vysli ucinnosti 78%, 78% a 91%.

Neviem ake hodnoty ma Tesla Supercharger. Samozrejme, ze pri 120 kW je strata cca 15% brutalna. Predpokladam teda, ze tam je ucinnost vyssia nez len 85%. Ak by bola 95%, tak tepelne straty su 120*0.05=6kW. To su tri rychlovarne konvice, co sa mi (ako laikovi) nezda byt az take strasne.
9. 7. 2014 23:20
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Priklad nabijacky od Sevcon: [odkaz]

Pisu, ze "Efficiency: >85%" ... inymi slovami hovoria, ze za urcitych okolnosti to moze byt 85%, ale nikdy nie horsie.

Ich controller pouzivaju motorky Brammo. To mi dava pocit (nie istotu), ze Sevcon je seriozna firma a tym udajom by som veril. Tiez by som veril, ze ta nabijacka nie je srot.
10. 7. 2014 11:01
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Záleží, jestli počítáš čistě účinnost baterie, nebo celého systému. Pokud vím, Tesly mají kapalinou chlazené články a v případě potřeby chlazení při nabíjení zapnou.
10. 7. 2014 11:46
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
tak jako tak porad se jedna o velkou davku tepla a oni to zarucuji i v mistech kde je 140°F tedy 60°C, co se da dohledat na strankach Tesly o ucinosti je toto

"10 kW capable on-board charger with the following input compatibility: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-40 A (Optional 20 kW capable Dual Chargers increases input compatibility to 80 A)
Peak charger efficiency of 92%
10 kW capable Universal Mobile Connector with 110 V, 240 V, and J1772 adapters"

a pokud to mají i pro 110V tak je to velice slusne a predpokladam ze u Superchargeru to nebude omoc jine
10. 7. 2014 14:23
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Ano, je to hodně tepla, proto má SC i auto aktivní chlazení a je ho při nabíjení využíváno. Nevím však, jak jsi přišel na 85 kWh za 45 minut, kde to garantují a za jakých podmínek. Systém má samozřejmě ochranu proti přehřátí a rychlost nabíjení se mění. Moc to nesleduji, nemám s nimi tolik zkušeností, ale vím, že SC někdy nedosahují papírového výkonu (část systému je odstavená pro údržbu) a minimálně u některých z nich je sdílený mezi více stojany (když jsi ve "skupince" sám, máš k dispozici plný výkon, jinak se musíš dělit). Nevím tedy, z čeho vycházíš. Stejně tak tvé představy o účinnosti.
10. 7. 2014 15:14
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
ano s 45 minutama jsem se sekl, je to 40 minut na 80% a 75minut na 100%

co se dalšího tyce, tak ano je vice druhu tech dobijecek i co se superchargeru tyce, a kazda z nich je po vystavbe ještě 3-6 mesicu v testovacim rezimu kdy se stojany stridaji ve fungovani, ostatne v srpnu otom budu moct napsat vic, v tu dobu pojedu s Teslou S v oblasti Californie, Nevada, Utah a Arizona (trasu prez 4000mil) a jiz ted vim ze třeba v Nevade budu muset využívat nabíječky jinych firem ci hotelu

PS > nicmene v celem kontextu 10% ztraty energie v pripade toho indukčního dobijeni BMW je to stále smesne v porovnani s tim jak ztratovej je celej provoz elektromobilu vs. spalovacího/zážehového motoru kde se v lepsim pripade dostanema na účinnost 35%
10. 7. 2014 10:43
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Samotná nabíječka bude nejspíš stejná jako pro nabíjení po kabelu (předpokládám, že tuhle možnost zachovají). Bezdrátový přenos energie však přidává další ztráty. Článek tohle nijak nerozebírá.
9. 7. 2014 23:04
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Takto pojaté Indukční dobíjení je víceméně o ničem. Smysl by to mělo, pokud by to dokázalo dobíjet auto za jízdy .

Ale popsané řešení vyžaduje další zařízení na autě - které něco váží a které bude něco stát, vyžaduje celkem přesné navádění k zastavení, ztrácí 10% energie a to všechno proto, aby řidič po vystoupení u dobíječky nemusel zasunout kabel. To mi přijde jako velká cena za nicotnou výhodu, když uvážím, že i ty nejluxusnější spalovací vozy se prostě bez zasunutí tankovací pistole neobejdou a nikomu to nevadí.
9. 7. 2014 23:08
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Uz sa na tom pracuje v projekte Solar Roadways: [odkaz]

Cit. "We're already investigating using mutual inductance to charge EVs traveling over the Solar Road Panels"
9. 7. 2014 23:29
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Moc si nedokážu představit, jak to technolgicky chtějí provést a ještě to zkombinovat s fotovoltaikou, ale nechám se překvapit.
10. 7. 2014 10:01
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
indukcni cesty jsou davno v provozu a pouzivaji je zkusebne OLEV autobusy v jizni Korei a něco se planuje na pristi rok v Nemecku a Severských statech Svedsko, Norsko, Dansko, solarni silnice povazuju za nesmysl, tolik surovin proste není aby se jima dalo pokrejt alespoň 10% silnic, jako parkoviste nebo chodníky to ale chápu a fandim tomu alespoň v tomto meritku
10. 7. 2014 11:08
Re: Stratiť 10 % energie je strašne veľa ....
Před rokem u Fraunhofer ISE oznámili dosažení 97,4% účinnosti na vzdálenost 13 cm s možností přenosu až 22 kW. Ale jinak souhlasím, není to zrovna v duchu šetření energie. A pokud nepřijdou s řešením relativně necitlivým na polohu auta, tak to nebude ani pohodlnější.

Zajímavé by to však mohlo být v automatických garážích.
9. 7. 2014 20:05
cena baterii pro elektromobily
docela často se daji najit dotazy na cenu novich baterii pro elektromobili, tak třeba u Nissanu Leaf je nova baterie za cenu cca 135 tisíc korun
Rozbalit vlákno
4
Avatar - petrumr
9. 7. 2014 20:46
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
9. 7. 2014 23:11
Re: cena baterii pro elektromobily
Orientacna cena by sa dala vyratat podla kapacity za predpokladu, ze pouzivaju podobne baterie.

Leaf: 24 kWh, t.j. pri cene 135 000 CZK je to 5 625 CZK/kWh
Twizy: 6.1 kWh, t.j. cena 6.1*5625 = 32 300 CZK

Edit: Neviem ako to je v CR, ale vo Svedsku sa pri Twizy baterie prenajimaju, t.j. pri kupe vozidla si zakaznik baterie nekupuje. Pri najazde 2500 km za rok to stoji 400 SEK na mesiac (= 1180 CZK). Pri 10 000 km za rok to stoji 640 SEK na mesiac, cize tam nie je velky rozdiel.
10. 7. 2014 11:21
Re: cena baterii pro elektromobily
Pokud vím, u všech Renaultů se baterie pronajímají.
Avatar - petrumr
10. 7. 2014 19:48
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - jozephko
9. 7. 2014 23:19
Presne takto si predstavujem budúcnosť nabíjania
Žiadne starosti - len prepnúť gombík v kabíne na nabíjanie a postaviť auto nad nabíjačku.
Viem si predstaviť, že na hromadných parkoviskách v mestách alebo pred hypermarketmi budú stovky takýchto nabíjacích miest. Ich inštalácia by bola podstatne lacnejšia ako klasické dobíjacie stanice so skrinkou a káblami. Ovládanie nabíjania a samotná komunikácia s nabíjačkou by sa robila na displeji automobilu.
Úplne by sa tým odstránila najväčšia nekomfortnosť nabíjania - každodenné zapájanie káblov do auta. Plus by to bolo oveľa bezpečnejšie.
Ďalší stupeň by mohol byť nabíjanie počas jazdy - napr. na diaľniciach. Ako na autíčkach z detskej autodráhy.
Rozbalit vlákno
1
9. 7. 2014 23:53
Re: Presne takto si predstavujem budúcnosť nabíjania
Ale takhle, jako z reklamní brožury, to nefunguje.

Za prvé nájezd musí být poměrně přesný - na centimery. Takže buď musíte mít v autě automatické parkování s naváděním, které tam zaparkuje samo, nebo tam budete manévrovat ručně,několikrát, než se trefíte ideálně.

Za druhé mamísto kabelu máte masivní cívku v silnici, i v autě, kde z principu musí být více kovu než v krátkém dobíjecím kabelu. Bude nutně o poznání těžší než kabel, A tu cívku s sebou stále taháte. Na ceně dobíječky tak neuspoříte nic, spíše právě naopak. Ovládání z vnitřku auta můžete mít i s drátem, když si na to dohodnou výrobci aut spolu standardy.

Ano bude to konfortnější. Ale za tu "nepotřebu" zasunout kabel budete platit desítky tisíc za technologii, která kvůli tomu musí být v autě (automatická parkování, cívka).

Takže zůstává jediná výhoda a to je ta vyšší bezpečnost, třeba za deště.
Avatar - jozephko
10. 7. 2014 06:26
Treba sa na to pozrieť inak
Prečo by tá cievka naspodu auta nemohla byť pohyblivá - napr. v kruhu s polomerom 50-60 cm? Pri nabíjaní by sa vysunula zo svojej parkovacej pozície a sama by našla najvhodnejšie miesto na nabíjanie.
Ak by sa hmotnosť auta zvýšila o 15-20 kg (viac nepredpokladám), je to minimum v porovnaní s hmotnosťou batérií. A úplne zanedbateľné s komfortom, ktorý tento spôsob nabíjania ponúka.
Čo sa týka ceny nabíjačky: asi ste videli súčasné nabíjačky - je to veľká krabica dosť podobná tankovaciemu stojanu, z ktorého podobne trčí hadica, resp. nabíjací kábel. Predstavte si, že je nabíjačka redukovaná na kruh v zemi s polomerom 20 či 30 cm. Takýchto "staníc" sa dá nainštalovať hromadne na parkovisku desiatky denne. Takže tento spôsob nabíjania jednoducho MUSÍ byť lacnejší, a to minimálne z 3 dôvodov - oveľa menšie materiálové náklady, oveľa nižšie náklady na inštaláciu a hromadnosť výroby. Keď sa namiesto 2 staníc bude na jednom mieste montovať 50, tak jednotková cena pôjde rapídne smerom dolu...
Ďalším bonusom je, že parkovacie miest netreba žiadnym spôsobom upravovať. Stačí, ak na parkovacom mieste s nabíjačkou bude farbou nastriekaný štandardizovaný univerzálny symbol nabíjania v štandardizovanej farbe. Podobne ako teraz je všade vo vyspelom svete zrozumiteľný symbol vozíčkara - pre parkovacie miesta vyhradené pre telesne postihnuté osoby...
Takže tie nabíjačky by kľudne mohli byť aj pred panelákmi - a je jedno, či sa parkuje priečne alebo pozdĺžne.
Rozbalit vlákno
2
10. 7. 2014 09:02
Re: Treba sa na to pozrieť inak
tazke namiesto toho co chcu dosiahnut a to nevytrcanie nad teren a pevne zabudovanie s maximalnou bezudrzbovostou to ty chces nahradit sofistikovanym mechanickym systemom, ktory bude citlivy na necistoty v mechanickych castiach a to ho chces zabudovat do plochy parkoviska, ktore sa pravidelne riadne zasiera.
fascinuje ma ako niektori ludkovia dokazu jednoduchy problem vyriesit sposobom, ktory doda dalsich x problemov a ked ich niekto na to upozorni, tak vyhlasia, ze to nie je problem a kazdy z nich vyriesia presne rovnako. potom sa cuduju ze ich uzasne sofistikovane zariadenie nikto nechce, pretoze normalni ludia radsej manualne pichnu kabel do auta za 15sekund aj s precitanim kratkeho navodu/upozornenie, namiesto toho aby za auto zaplatili o 5tisic EUR viac, zakazdym parkovali 2 minuty a mali nervy kolko tych uzasnych automatickych obrchobotin zasa nefunguje, kym najdu volnu a zaroven fungujucu.

:-!

EDIT: nepochopil som ze to pohyblive si chcel do auta. ale aj tak plati, ze bude sa to zasierat a kazit, akurat na aute. neefektivita v rieseni malo obtazujuceho problemu. napr. benzin-elektricky ci diesel-elektricky pohon s elektromotorom pre kazde kolo by riesil to ze je auto zive, v meste a kolonach usporne, riesil by trakciu a kopec dalsich veci. technologia existuje, nikto to vsak ako system nevyvija. preco? preco sa riesia ciastkove veci, ktore tak ci tak nevyriesia hlavny problem, len predrazia auto? firmy vkuse vyvijaju hovadiny.
Avatar - jozephko
10. 7. 2014 22:41
Re: Treba sa na to pozrieť inak
Moc si to nepochopil. Výsuvný systém by bol namontovaný naspodu vozidla.
Keby všetci ľudia rozmýšľali tak ako ty, tak doteraz by v aute neboli stierače, klíma, posilovač riadenia a bŕzd a možno ani smerovky - doteraz by sa vysúvali paličky zboku vozidla...
A s tým káblom si to predstavuješ jak Hurvínek válku. Iné je tankovať raz za 2 týždne benzín/naftu a iné každý deň strkať nabíjačku do auta - aj niekoľkokrát denne.
Nevidím najmenší dôvod, prečo by naspodu vozidla nemohol byť jednoduchý výsuvný mechanizmus. Určite by múdre hlavy inžinierske vedeli vyriešiť aj ochranu pred nečistotami...
10. 7. 2014 15:29
Nabíjecí výkon 3,6kW
- ne rychlost, jak se píše. Tímto výkonem (s účinností počítáno - cca necelých 3,3kW) se za 3h nabije baterie na cca 10kWh. Nissan Leaf má baterii 24kWh a Tesla 80kWh. Nissan ujede na plně nabitou baterii reálně asi 100km a Tesla 400km. Tzn. na 10kWh tak asi 40km. Zvyšováním nabíjecího výkonu se sice nepřímo úměrně zkrátí nabíjecí doba, ale i při např. 1 milionu současně v noci nabíjených elmobilů bude celková spotřeba nabíjení elmobilů z elektoenergetické sítě 7kWx1milion= 7000MW. Dnes je spotřeba ČR v zimě v noci cca 5000MW, ve dne 10 000 MW. Energetika to nikdy neunese. Ani indukční nabíjení proto nemůže baterii nabít dříve(!!!) a má k tomu ještě horší účinnost (zde se píše 90%), tzn., že je potřeba ještě o 10% více energie z energ. sítě.
Rozbalit vlákno
6
11. 7. 2014 07:56
Re: Nabíjecí výkon 3,6kW
a zase ty nesmysly s nedostatecnou siti >:D

zaprve milion elektromobilu tu nebude zedne na den, lidi z vedeni Cezu a ostatnich energetickych spolecnosti v CR predpokladaji ze do roku 2020 bude v CR v provozu mezi 150-200 tisici elektromobily a asi vedi lip nez kdokoliv z nas jestlit o jejich energeticka sit unese nebo neusene ;-) a zadruhe ta energeticka sit se stale modernizuje a daji se dohledat udaje ze soucasna energeticka sit v CR je schopna dodavat az 4-5x vice elektriny nez co dnes dodava ;-)
11. 7. 2014 08:52
Re: Nabíjecí výkon 3,6kW
Téměř 40 let dělám v elektro-energetice (vč.dlouhého působení na dipečinku pro zvn,vvn - vn a nn) a početně navrhuji zapojení a chránění el. sítí s jejich elektrárnami a spotřebami a pracuji s provozováním sítí od nejvyšších napětí po napětí nízké.
11. 7. 2014 09:55
Re: Nabíjecí výkon 3,6kW
Kedze pracujes v tejto oblasti, tak by som mal otazku:
Tu [odkaz] som nasiel informaciu o celkovom instalovanom vykone pre CR, co je 21 GW (v roku 2013). Je to prilis malo na nocny odber 5+7 GW energie v tvojom priklade? Alebo kde inde je problem?

PS: Fotovoltaika je len 2 GW z tych 21 GW.
11. 7. 2014 10:35
Re: Nabíjecí výkon 3,6kW
Instalovaný výkon zdrojů je a musí být vždycky výrazně větší než provozovaný (zálohy na poruchové výpadky zdrojů, zálohy za uvolněné zdroje na pravidelné běžné a generální opravy, různé nasazování zdrojů pro udržení el. parametrů přenosových a distribučních sítí, odběratelů, ...). Sítě jsou dimenzovány na dané zatížení a jejich rozšiřování (zahušťování) je omezeno objektivně např. možnou využitelnou plochou (ale i výkupy pozemků).
11. 7. 2014 10:42
Re: Nabíjecí výkon 3,6kW
prenesovej vykon CR energeticke site je tusim 19980MW (2011 nebo 2012)

rekord z roku 2006 je tusim 11.4GW (hodinovej udaj)
11. 7. 2014 10:41
Re: Nabíjecí výkon 3,6kW
jen aby jsi nedostal po tech letech vypoved (ac jako noname se toho bat nemusis) kdys pises takove nesmysly a navic nepocitas s tim ze je to v hodinach a ne ve dnech ;-)

daji se najit informace o tom na jaky vykon je CR soustava dimenzovana a jake jsou jeji rekordy, takze v dnesnim stavu by nebyl teoreticky problem v CR dobijet prez noc (8 hodinovy usek) ani 1 milion Tesel S85, soustava i vykon instalovanych elektraren na to ma dostatecne kapacity ;-)

dalsim faktorem je ten milion, jak jsi na 1 milion elektromobilu dosel? takove cifry se mozna dockame tak za 20-30 let, i prognozy vedeni CEZ jsou ze do roku 2020 jich bude max 3-5% tedy cca 200 tisic a na 20% hranici se dostanou elektromobili v CR nekdy po roce 2040, kdyy se predpoklada ze to bude cca 1.2milionu , a ani radsi neodhaduju v jakem stavu v te dobe bude rozvodna sit v CR/EU (na strankach CEPS si muzes najit obnovu infrastruktury az do roku 2025 za vic nez 15 miliard jen na posileni site)
16. 2. 2016 22:33
Elektromobily
Četl jsem úvahu, že v USA plánují použít rozsáhlou síť elektromobilů v daném
okamžiku připojených k síti, jako ohromný akumulátor energetiky, ovládaný
pomocí HDO.Myslím, že lepším řešením pro technicky vyspělé země, ke kterým budeme patřit i my, by řešením byly malé střešní fotovoltaické hybridy. Byly by také použitelné pro centrální řízení HDO, ale navíc by velmi odlehčily sítím. Peníze investované do nadbytečného zvýšení výkonu jaderných elektráren, by ve formě podpory těchto zdrojů urychlily jejich zavedení během pár let. Kdyby stát věnoval pozornost programu rozvoje energetické nezávislosti,mohly tyto zdroje nahradit stovky hektarů neovladatelných a pro všechny nezůčastněné drahých, fotovoltaických polí. A samozřejmě každý majitel tohoto střešního hybridu by si v noci snadno a levně nabil svůj elektromobil. Plánuji si to provést s 30kWp na střeše pro Nissan e-NV200VAN, jen počkám, až pustí nějaké kačky, třebas formou daňového odpisu.
Rozbalit vlákno
0