Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Výzkumy říkají, že zákaz držení telefonu za jízdy nemá vliv na počet nehod

Nejnovější studie nepotvrdily domněnku, že telefonování za jízdy bez použití handsfree je nebezpečné. Po zákazu držení telefonu za jízdy v USA se počet nehod nesnížil.
Zpět na článek
24. 7. 2014 19:27
24. 7. 2014 19:58
24. 7. 2014 20:59
24. 7. 2014 22:09
24. 7. 2014 22:34
25. 7. 2014 08:02
25. 7. 2014 09:46
25. 7. 2014 11:20
24. 7. 2014 20:00
24. 7. 2014 20:16
24. 7. 2014 20:37
24. 7. 2014 21:21
24. 7. 2014 21:57
25. 7. 2014 10:15
25. 7. 2014 09:39
25. 7. 2014 10:22
25. 7. 2014 10:40
25. 7. 2014 12:15
25. 7. 2014 11:46
25. 7. 2014 10:42
15. 6. 2022 08:29
24. 7. 2014 19:27
U nas.
Nevim jak tam, ale u nas to stejne valna vetsina ridicu nedodrzuje. A kdyz vidim jak clovek telefonuje v novym luxusnim aute, ktery snad ma zabudovany bluetooth hadnsfree, a stejne je ten telefon u ucha, tak si fakt klepu na celo.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - jimmbo205
24. 7. 2014 19:58
Re: U nas.
Pokud má luxusní auto, tak to většinou mívá automat... pak opravdu není problém auto ovládat jednou rukou...
24. 7. 2014 20:59
Re: U nas.
No jako ja to beru z ryze subjektivniho hlediska a ikdyz jedu s automatem, tak me telefonovani, kdy musim drzet telefon v ruce, docela rusi. Naopak kdyz jen mluvim a nemusim mit ruku u ucha, tak nemam problem.

Ale nekdo muze mit pocit jinej.
Avatar - woody-alien
24. 7. 2014 22:09
Re: U nas.
Pocit, nepocit....podstatné je, že dnes a denně vidím řidiče a řidičky jak s telefonem u ucha NEZVLÁDAJÍ své auto. Plácaj se v pruhu od strany ke straně, neudrží směr, nejsou schopni plynule zatočit....je to vidět na dálku. A pokud nejsou při telefonování schopni ani ovládat svoje vozidlo, jak asi sledují provoz kolem sebe, situaci na chodnících atd. Většinou jsem spíše pro liberální přístup, ale tohle konkrétně se na libovůli řidičů nechat nemůže. Bez ohledu na nějaký statistiky.
Avatar - šmoula nešika
24. 7. 2014 22:31
Re: U nas.
Já takhle nedávno viděl auto, co kličkovalo po zvlněné dálnici, tak koukám - dámě za volantem nešlo zapálit cigáro. I když jedu s někým, kdo má něco odjeto, tak jeho telefonování za jízdy mě prostě znervózňuje. Je to o zkušenostech, ale zákon na tohle nehraje. Při jízdě po městě s manuálem na zvlněném asfaltu je to prostě nebezpečné vždy, na dálnici taky, na okresce může vyběhnout zvěřina... Vlastně je to nebezpečné všude. Jako jízda bez pásů. Ale tehdy se zabije jen provinilý cestující daného auta, kvůli rozptýlení na to mohou v mžiku doplatit nevinní, původně nezúčastnění. Na to je třeba pamatovat.
24. 7. 2014 22:34
Re: U nas.
Zákaz telefonování za jízdy nedodržuju a dodržovat nebudu do tý doby než bude zakázaný taky mnohem nebezpčnější kouření nebo jedení a pití. Držet telefon u ucha je pohoda ve srovnání s tím když kuřákovi upadne žhavý popel z cigára mezi nohy a on to začne instinktivně všemožně hasit.
Avatar - šmoula nešika
24. 7. 2014 22:44
Re: U nas.
To jsi mi připomněl rozhovor s Jandou v SM, který požádal za jízdy o čmouda, kvůli čemuž se vyboural, jelikož to cígo chytnul za blbou stranu.
25. 7. 2014 08:02
Re: U nas.
>:D :yes: to jako "výcvik" muselo posloužit. Snad tehdy nikomu neublížil.
25. 7. 2014 09:46
Re: U nas.
Tohle skutečně nevymysleli kvůli tomu, abys mohl mít jednu ruku na volantu a druhou na řadící páce.
Avatar - standajlk
25. 7. 2014 11:20
Re: U nas.
Ale s manualem to vzdy vypada mnohem zajimaveji.
24. 7. 2014 20:00
...
Takhle můžeme akorát tak říct, že držení telefonu nemá vliv na nehodovost v určité oblasti USA.
Ono to bude v první řadě dáno tím, že ze zákazu mají lidi srandu a telefonují stejně jako dřív a v řadě druhé tím, že v zemi, kde se obvykle jezdí jen rovně a doprava a auto řadí samo, je celkem kumšt se vymáznout.
Zkusil bych to třeba v Římě. Punta bez posilovače, tlumičů, klimy a automatu, k tomu tři pruhy na pět aut vedle sebe a neukáznění chodci.
Rozbalit vlákno
1
24. 7. 2014 20:16
Re: ...
Při maximální rychlosti 110 km/h musíš být schopen si čistit zuby, číst noviny a poslouchat rádio bez úhony...
Avatar - 3_diamanty
24. 7. 2014 20:09
tieto vyskumy su genialne
vypovedna hodnota je limita bliziaca k 0 .... zajtra pride dalsi zaver ze za nehody vlastne moze samotny sofer... a nie pan boh
Rozbalit vlákno
0
24. 7. 2014 20:37
TELEFONISTA
Z historických dob jistě všichni známe tzv. kloboukáře. Tohle samozřejmě přetrvává dodnes. Aktuálně v intencích horního článku ovšem podotýkám, že nemám nyní na mysli klobouk zvaný Stetson...

No a v moderní době nám kloboukáře postupně vystřídali telefonisté. Tvůrci horní studie pravděpodobně nemají ani telefon ani auto a asi ani klobouk, protože jinak by nemohli tvrdit co tvrdí. Trne mi, když si vybavím počátky mobilního telefonování v Česku. Kolikrát jsem projel dvacet kiláků s telefonem u ucha a po ukončení hovoru jsem si uvědomil, že si vůbec nevybavuji cestu, kterou jsem projel.

Tedy závěr - telefonovat za jízdy formou "příušnice", tedy s telefonem u ucha, může jen opravdové pako. O sms snad ani nemusím nic psát, to je ještě o řád horší nešvar.

Závěr - když jedeš, netelefonuj, když telefonuješ nejezdi. Nejlepší bude, když si koupíš klobouk, lístek na pendolíno a nokii. Cestou si v klidu vyřídíš u homecreditu další půjčku na novou fábii. Až si jí pořídíš, zahoď klobouk i telefon a zařaď se mezi nás, tedy mezi ty, jejichž ambicí je vždy ve zdraví dojet do cíle.

BRAVO STETSON :yes: :-!
Rozbalit vlákno
12
24. 7. 2014 21:21
Re: TELEFONISTA
To s tím nepamatováním cesty - to je pravda, ale trošku si tedy protiřečíš. Stavíš se tím do role vyléčeného kloboukáře. Tudíž jsis koupil lístek na pendolino a nokii a pak sis u home-creditu vyřídil půjčku na novou fábii a s tou nyní jezdíš jako ambiciozní člověk. >:D zvláštní, že takhle jsem si tě vždy představoval ;-)

Jinak já například nemám problém vyřídit krátký hovor typu - ,,řídím co potřebuješ,, v jakémkoliv provozu. Řekl bych, že samotný telefon nijak od řízení neodvrací pozornost - jsou to právě myšlenky a soustředění se na konverzaci. Tudíž prosté přijetí informace pozornost neodvede. Daleko horší jsou tyto tolerované věci:

Nastavování navigace
Koukání na film ve vestavěné navigaci 8-s 8-s
Hledání upadnutých věcí po zemi
Řvoucí haranti na zadních sedadlech
A hlavně jízda pod tlakem - spěch do práce apod.
a mohl bych pokračoval ....
24. 7. 2014 21:57
Re: TELEFONISTA
Koukám, že ses na to pendolíno tradičně dobře chytil, tak si hlídej čas, ať ti zítra neujede z hlavního nádraží >:D ;-)

Ono nejde ani tak o to, zda ty problém máš nebo nemáš, jako o to, zda problém s tebou nemají ti, co jedou kolem tebe... To je právě přesně to, o čem píši - telefonování znamená nesoustředěnost. Telefonování (u ucha) zásadně odvádí pozornost, a věř, že kličkování po silnici je nepřehlédnutelná manýra.

Samozřejmě, že těch věcí, co komplikují řízení je mnoho. Je potřeba je však řešit, u toho telefonování třeba právě tím, že buďto netelefonuji, nebo užívám nějaké pomocné zařízení. Telefon u ucha je za jízdy netolerovatelný zlozvyk.
25. 7. 2014 10:15
Re: TELEFONISTA
Je snad někde napsáno, že jsou tyhle věci v pořádku? Opravdu nestojím o to, aby se ke mně stát choval jako k malému dítěti a v zákoně byl nekonečný seznam věcí, které nemám za jízdy dělat. Mám se věnovat řízení, nemám ohrožovat ostatní, to mi stačí k tomu, abych tyhle věci nedělal. Zůstává jen možnost, že se rozhodnu řídit ve stavu, kdy nejsem schopen racionálně uvažovat - protože nejsem schopen racionálně uvažovat. Že mi to vysloveně zakáží, nic nezmění.

Pokud chceš hovor vnímat, musíš mu věnovat pozornost. Řízení přejde na autopilota. Je to podobné, jako rozhovor se spolujezdcem (rozdíl je v tom, že spolujezdec také vnímá dění). Záleží jen, jak máš dobrého autopilota.
Avatar - standajlk
25. 7. 2014 11:32
Re: TELEFONISTA
Od sebe bych rekl, ze kecat si se spolujezdcem je o neco mene narocne - zaprve ho lip slysis (nerve ti jenom do jednoho ucha, ale ten zvuk mas "prostorovy" a mene ruseny), pak taky (i kdyz jen okrajove) ho vidis a tudiz vnimas i gestikulaci a tak. Navic, jak pises, spolujezdec na cestu kouka taky a tak nejak te "jisti". V pripade telefonu to ale je casto jinak - nekdy je spatne slyset, musis se vic soustredit a tak.
25. 7. 2014 07:04
Re: TELEFONISTA
A ked sa s niekym v aute rozpravas, nestava sa ti to iste? Ci ty mas na slnecnej clone pred spolujazdcom napis "Nehovorte za jazdy s vodicom!"?

Pokial ide o sustredenie na rozhovor, nevidim velky rozdiel medzi telefonovanim a debatou so spolucestujucimi. Ano, je tam este ten fakt ze jednou rukou drzim mobil, ale nie je napriklad drzanie cigarety pocas soferovania este nebezpecnejsie?
25. 7. 2014 09:39
Re: TELEFONISTA
Tohle nemůžeš myslet vážně, dávat za jízdy rovnítko mezi "živý" hovor a hovor do telefonu. Teddy, ještě to uvaž.
25. 7. 2014 09:52
Re: TELEFONISTA
Nemam co uvazovat, podla mna je to velmi podobna situacia. Snad len s tym rozdielom, ze ak sa rozpravam s niekym v aute, obcas k nemu otocim zrak, a ak sa rozpravam po telefone, tak ho drzim pri uchu (ak nemam hands-free sadu).

Ale ak hovorim o tom istom, potom je putna ci ten clovek sedi vedla alebo o 100km dalej. Tak ci tak sa musim na rozhovor sustredit. A teraz to ty este raz dobre zvaz a vysvetli,v com je podla teba rozdiel!
25. 7. 2014 10:22
Re: TELEFONISTA
Rozdíl je v tom, že ten člověk vidí ven z auta. Nemluví tak, jako když sedíte doma. Jak se situace vyvíjí, mění se řeč - tempo, pauzy atd. Ve chvíli, kdy se něco začne dít, tak ho jeho amygdala také vytrhne z hovoru a pravděpodobně nebude schopen mluvit, jako by se nic nedělo. Podstatné jsou tu zkušenosti - proto bývají řidiči méně klidní spolujezdci.
25. 7. 2014 10:30
Re: TELEFONISTA
To je jeden pohlad na vec. Mozem ti oponovat argumentom, ze clovek na telefone mi zase nebude kecat do soferovania (co mimochodom fakt neznasam), pretoze nevidi kadial idem a co robim. Ten co pri rozhovore sedi vedla mna to robit moze. Jednoducho preskocit z temy rozhovoru na situaciu na ceste,a potom zase k teme rozhovoru. To si moze u sofera vyzadovat este vacsiu pozornost na rozhovor...

Mimochodom, ten tvoj argument sa predsa tyka kazdeho telefonovania. Aj s hands-free sadou.
25. 7. 2014 10:40
Re: TELEFONISTA
To je jednoduché - člověka, který mi kecá do řízení, vyhodím z auta ven. ;-)

Netvrdím, že to HF řeší. Ptal ses ale na rozdíl mezi rozhovorem s někým v autě a s někým po telefonu. A rozdíl je, že člověk v autě vidí ven a do nějaké míry reaguje na situaci okolo. Neříkám, že je to velký rozdíl. Realita je, že hovor, ať už po telefonu, nebo v kabině, odvádí pozornost, pokud se ho účastníš. Samotné držení telefonu... v nouzi ho můžeš spíš pustit než cigaretu, nebo pití (třeba kelímek horké kávy).
25. 7. 2014 12:15
Re: TELEFONISTA
Další věc je, že do telefonu řešíš obvykle trochu jiné věci, než při hovoru se spolujezdcem.
25. 7. 2014 11:46
Re: TELEFONISTA
Nezlob se, nemám co vysvětlovat. Z praxe snad jen procentuálně odhadnu rozdíl mezi živým hovorem v autě, telefonickým hovorem s hands-free a telefonem u ucha. Živý hovor (běžný, nikoliv hádka) sníží koncentraci zkušeného šoféra prakticky neznatelně, jak správně nahoře píše kolega MT, oba účastníci hovoru reagují na cestu a rytmus vět podřizují jízdě. Hands-free koncentraci nepatrně zhorší tím, že jde o umělý zvuk a "umělý" je i rytmus hovoru, ovšem telefon u ucha, to je zásadně jiná dimenze, zde bych použil ztrátu koncentrace v rozsahu osmdesáti procent. V podstatě se jedná jen o shodu šťastných náhod, že telefonující (u ucha) nezpůsobí nehodu. A to si ani kolikrát samozřejmě telefonista neuvědomuje, že kritické chvilky, které vyvolává, za něho řeší ti, co jedou kolem.

P.S. Telefonování u ucha za jízdy by se dalo přirovnat ke "kapsli", k vzdálení se realitě a obklopení kapslí hovoru. Nebezpečné, nepřijatelné. Absolutně.
25. 7. 2014 07:16
skutocny vyznam studie
Ak sa nemylim, studi nehovori nic o telefonovani za volantom, ale de facto o drzani telefonu pri uchu. Je to to iste, akoby sa niekto po ceste skrabal na hlave. Vplyv na bezpecnost je zanedbatelny.
Relevantna studia by vsak mala poukazat na ovela horsi apekt-telefonovanie (resp. akakolvek vaznejsia konverzacia hoci aj so spolujazdcom) pocas jazdy.
Taketo odvadzanie pozornosti totiz ma zasadny negatinvny vplyv na sustredenie sa vodica na sledovanie premavky. Ktokolvek si to moze na sebe vyskusat. Clovek telefonujuci hoci aj cez BT HF nema takmer sajny, co sa deje okolo neho, jeho zorne pole je porovnatelne s par promile. Ako-tak vnima len uzky kuzel pred sebou. Ake rizika z toho vuplyvaju je hadam kazdemu jasne...
Podla mna by sa okrem systemu ako alko-lock mali do vozidiel zaviest aj lokalne rusicky GSM signalu aktivne pocas jazdy. A aj povinne nalepky v style autobusov - nerozpravajte sa s vodicom pocas jazdy. Ono to totiz malo svoj vyznam...
Rozbalit vlákno
0
25. 7. 2014 10:09
Asi takhle to bylo...:-)
Telefonoval jste za jízdy? Ne. A přesto jste boural!
A vy, pane svědku, vám se nic nestalo, telefonoval jste? Ano.

Výzkumy hovoří jasně! :-)
Rozbalit vlákno
0
25. 7. 2014 10:42
naprd štúdia
kým štúdia nebude hovoriť o tom, do akej miery vodiči zákaz rešpektovali, je naprd. Na takéto veci netreba štúdie. Čokoľvek robíš mimo šoférovania, je zle - telefonovanie, fajčenie všetkých druhov, rozprávanie, nastavovanie navi apod. Neznamená to, že keď telefonuješ musiš havarovať, sám nie som svätý, ale ruší to a odvádza pozornosť bez debaty.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - dolfi
25. 7. 2014 19:44
PĚKNÁ BLBOST TY VÝSLEDKY "VÝZKUMU"!
Stačí používat selský rozum aby člověku bylo jasné, že to ke kontrole ovládání vozu určitě neprospěje! :no:
Rozbalit vlákno
0
15. 6. 2022 08:29
Telefonování
Nevím no, já si myslím, že to, jestli člověk drží nebo nedrží u ucha telefon na řízení určitě vliv má. Já v posledních měsících hodně začal používat handsfree, protože jsem si konečně na https://www.tera.cz/…ety_c258468.html koupil telefon, který se dá propojit s autem. A můžu vám říct, že to řízení je díky tomu mnohem pohodlnější. Přijde mi, že když s někým telefonuji přes hlasitý odposlech v autě, tak se zároveň i více věnuji řízení. Je určitě rozdíl v tom mít při řízení k dispozici dvě ruce místo jedné.
Rozbalit vlákno
0