Může mi někdo osvícený vysvětlit, proč se stále řeší auta na elektřinu.
Máme tady různá alternativní paliva:
1. CNG - poměrně drahé palivo se slabou sítí čerpacích stanic. Ekologicke a zásoby jsou obrovské.
2. Elektřina - "ekologická" elektřina vyráběná většinou spalováním uhlí... Paráda, ekologie, jak stehno. Tomu říkám krok vpřed.
Dojezd s takovým prdítkem 150km.
3. LPG - nenáročné, levné, zásoby zdrojů nevyčerpatelné, leč stále opomíjené.
A teď mi někdo vysvětlete proč...
Spíš mi někdo vysvětlete, proč jsou ta elektroauta tak drahá. Elektrický motor je daleko jednodušší konstrukce než spalovací motor, chybí převodovka (nebo má jen vpřed/vzad), řízení motoru je jednoduché, zbývá tedy baterie? Ta při hromadné výrobě taky nemůže být tak drahá. Viděl bych to při hromadné výrobě na cenu auta typu e-up cca 200 tisíc Kč. Pak to bude ideální volba.
Bohužel baterie jsou opravdu tak drahé. V testu se kupodivu vůbec nepíše, jaké má e-Up baterie, nicméně jinde jsem nalezl, že to jsou Li-Ion s celkovou kapacitou 18.7 kWh. Běžná cena za baterie je dnes cca 500 babek za 1 kWh, to jest něco přes 10.000 Kč. Zatím je to opravdu základní problém (kromě doby nabíjení, tedy). Tesla by chtěla cenu baterií díky své "gigatovárně" srazit tak do 3-4 let na polovinu až třetinu.
U e-Up mi vychází návratnost cca na 190.000 km, což je u takového autíčka při uvažovaném denním nájezdu 50 km absurdní. Roční nájezd je totiž cca 10-15 tisíc kilometrů...
Je trochu škoda, že v testu není kapacita baterie vůbec uvedena a chybí i přibližná ekonomická rozvaha. To je totiž dnes zásadní, jinak ta auta jezdí velmi pěkně.
Jestli je prodejní cena UPu 200 tisíc, tak výrobní třeba 100 tisíc. To auto bez baterií určitě nebude stát víc než s benzínovým motorem. Takž to vychází že by výrobní cena baterií byla 300 tisíc, možná i víc, za předpokladu, že se snaží stlačit prodejní cenu UPu na minimum aby vůbec něco prodali... No prostě to auto si za ty prachy koupí jen blázen. Raději bych volil třeba CNG a doma si pořídít plníci stojan :-) To myslím dává větší smysl.
Výrobní cena 100 000,- Kč? Zajímavé, zpravidla je uváděna informace, že VW má marži na svých vozech cca 3%. 100 tisíc jsou možná náklady na materiál... Kde je logistika, práce, marketing a hlavně vývoj?
Jinak CNG je v současném okamžiku (až na tu síť stanic) zřejmě nejideálnější... Domáci plnička stojí cca 100 tisíc a více, tam tedy ta návratnost pro běžného smrtelníka s jedním autem také není...
Jenom baterie (jako náhr. díl) pro e-UP! stojí skoro 400 tis Kč. Mimochodem záruka na baterie je osm let, po osmi letech už máš buď štěstí, nebo smůlu.
Takže tvé vidění na cca 200 tis. Kč, je zatím zcela mimo realitu, zjednodušeně dostaneš auto za 200 a baterii k němu za 400, celkem tedy za 600 tis. :-O;-)
s tou ekologiu si to vystihol [odkaz] ... pokial nebudeme vediet vyrabat elektrinu ekologicky tak je to cele na prd.... vid viac v clanku v odkaze
ta vsade spominana ekologickost elektromobilov je len zamienka .... ako ich vobec predat.... a presadit nove technologie ktore nemame podchytene v zaklade ... problem je ale ten ze nemame zaopatrene to aby ich vyroba a prevadzka bola ekologicka... a to je vacsi pruser ktory akosi nikto nechce vidiet
dobrý link... Jinak elektroauta asi smysl mít budou, ale to nesmí být elektřina vyráběna spalováním uhlí, ale štěpením jádra. I tak je to ale diskutabilní, respektive bude to ok, ale až s příchodem reaktoru 4. generace. A to je v nedohlednu
tak je máš někde jinde. Dostanou se na zem v dešti na jídlo, které jíš nebo jinam do půdy...Do masa zvířat, prostě všude.
Moc si nepomůžeš. Nehledě na to, že kolem uhelných elektráren také žijí lidé...
Ano, to je právě ta podstata, máš je někde jinde. Něco se dostane na zem, něco se rozloží, ale třeba pevné částice (navíc při hoření uhlí ne tak drobné) v půdě žádnou rakovinu červených krvinek nezpůsobí.
souhlas, je to stejné svinstvo. A o to mi jde. V elektroautech se současnou technologií netkví žádná výhoda. Dokud nebude elektřina plně vyráběna štěpením, nebude mít elektroauto žádnou výhodu. A to bude trvat desítky let. Proto je z mého pohledu nejlepší cesta přes plyn
Tohle nerozporuji, ale v přenesení emisí (navíc trochu jiných) někam jinam shledávám jistý přínos. Navíc tu energii nevyrábíme pouze z uhlí, gigawatty výkonu máme instalované v jádru a vodě.
To je docela těžký omyl.
Existuje čínská studie poukazující na to, že zhruba 1/3 Číny je natolik pokrytá tepelnými elektrárnami, že provoz EV tam nemá smysl a nic nepřináší.
Když se budeš trochu víc namáhat a podíváš se na mapu umístění tepelných elektráren v ČR, budeš překvapen jak mnoho je jich a jak blízko k aglomeracím.
Takže nic nikam nepřenášíš.
Ono takovy preneseni emisi, ackoliv je to nejakych 30 let zpatky, muzes videt v jizerskych horach, kde jsou vlastne vsechny lesy nove vysazeny, jelikoz je ten presun emisi z vychodniho nemecka totalne odrovnal. Za minuleho rezimu se tam ve velkem vapnilo, ale ani to nestacilo a proste ty stromy odesly. Je pravda ze v dnesni dobe s dnesni technologii odsirovani se to v takovem rozsahu uz dit nemuze. Ale porad tu skodliviny jsou. Stejne to v te dobe bylo i v krusnych a orlickych horach.
Vy jste teda myslitel. Dnes v ČR je více než 40% elektřiny vyráběno bezemisně (atom, voda, vítr, slunce). Obrazně, 40% elektromobilů jezdí bez gramu emisí. Ostatní s menšími emisemi než spalovací. Jenže podle vás: dokud bude jenom 1% uhelných elektráren "nebude mít elektroauto žádnou výhodu". Tomu tedy říkám pronikavá myšlenka. Klenot analytického myšlení.
spaľovanie uhlia ok nie je, ale nepredpokladám, že si do vyprodukovaných emisií spaľovacieho motora zarátal aj ťažbu, spracovanie a logistiku súčasných palív....toto nie je obhajoba nejakej čistoty el. energie
no tak mas sajrajt v prirode.... niekde 15km za mestom.... nie je to jedno? .... zafuka vietor a mas ho v centre... mi tu mame uss steel nedaleko pri kosiciach ( zelezniarne ) ..... ten mrak co je stale nad tovarnou a fuka ho raz na madarov raz na nas je proste stale niekde nablizku a tu medzi nami.... takze aj keby sme v centre mesta jazdili bicyklami a elekromobilmy ten mrak z tovarne k nam stejne pride a spravi vacsi pruser ako nejakych "par aut na benzin" ... tu je ten problem... aj smog vo velkomestach ciny kde chodia ludia s maskami na tvarach a kde nevidis ani denne svetlo nesposobuju primarne auta.... ale desiatky tovarni za mestom
Nie je to jedno.
1. zloženie je úplne iné. Z elektrárne ide pomerne málo prchavých uhľovodíkov, značne to karcinogénnych vecičiek, pomerne málo oxidov dusíka, zato pomerne veľa oxidov síry.
2. tým, že sú komíny vysoké sa spaliny dostanú na pomerne veľkú plochu tým pádom so značne menšou koncentráciou na m2. Oproti tomu výfuky áut sú nízko a najväčšia koncentrácia áut je práve v miestach s najväčšou koncentráciou ľudí - v mestách.
3. pár komínov môžeš emisne vyčistiť podstatne ľahšie než státisíce áut - aj sa to robí, že - síra sa zachytáva, popolček takisto.
4. komín môžeš (netvrdím, že sa to vždy robí) vyčistiť vždy najnovšími technológiami. Ale z auta s EURO 0, auto s EURO 6 nespravíš ani omylom.
To si říkám taky. Když vidím, jak někteří Pepíci v těch svých povozech (pro Komisi pro vyřešení staří vozidel: to není věkem, to je péčí), co nemohly legálně projít ETK, vypálí z garáže s plynem na podlaze rovnou k přechodu, tak si říkám, že na kodrcání kolem komína je elektromobil nakonec super ve srovnání s dnešní realitou. Výroba elektřiny je zvláště u nás vcelku problém, že by byly tepelné elektrárny nějak odlehle, to ne, ale aspoň mají dnes spoustu protiznečišťovacích zlepšováků. U nás na severu Čech, kde se sráží mraky z jihozápadního Polska, Mostecka a dříve i textilek, už jsou zase zdravé lesy. Ideál by bylo tohle nahradil vylepšeným jádrem, které vysosne většinu energie i z nyní "vyhořelého" paliva. Anebo ta fúze, ale do té se investovat nikomu moc nechce. Zemní plyn je fajn, nehoří o tolik hůř než benzin, zato se při snížené účinosti nepřipaluje a je primitivní a je ho hodně, což je fajn. Jak jsem nastínil, fajn je i odsunutí emisí z města, jelikož ty dnešní saze a podobně škodí víceméně jen živočichům, rostlinám ne. Jízda v elektromobilu mimo město je hloupost a prd ekologie, ale jestli teď sednete do svého vykuchaného ropáka a budete s tím brzda plyn jezdit po městě, tak se na mne nevymlouvejte.
V súčastnosti akurát presúvame emisie z centra mesta niekam inam. A tvárime sa, že "EKOLÓGIA" a zelené autá a pod. A najväčšia sranda je že najviac za elektroautá bojujú tzv. zelení, ktorí tak tristne odmietajú atómové elektrárne.
Přesně. Rakušáci roztáčí větrníky a jsou energeticky. Respektive najdou se města energeticky soběstační díky ekologické výrobě elektřiny - biomasa, bionafta, solární panely, solární elektrárny. Moc se ale nepíše, jaká byla cena investice. Nepíše se, že za úvěry se zaručila městu vláda a platila to EU. Takže se město zadluží na milion let a pak se chlubí ekologií.
Což má ovšem svoje limity dané rázem krajiny. Rakušanům se dobře dávají hraběcí rady ohledně jádra, horský profil jejich zěmě se spoustou řek a říček s velkým převýšením dává úplně jiné možnosti než u např. u nás. V současnosti pokrývají skoro 70% el. spotřeby el. energie právě z hydroelektráren, u nás je to jen 3,5% a těžko si představit ještě místa na řekách, kde postavit nějakou další přehradu a elektrárnu. Prostě máme-li odejít do fosilních paliv, je jako hlavní zdroj jádro nutné, aspoň u nás.
ničím, budou elektřinu kupovat. Spíš ale počkají až pomine histerie kolem jádra a pomalu ho začnou znovu spoštět. Nedovedu si představit vládu, která spláchne miliardy eur investic do jádra a vynaloží další miliardy do solárů a větrných nesmyslů
proc by ti to mel nekdo vysvetlovat? aby to u dalsiho podobneho testu/clanku vysvetloval znova dalsimu kdo se rozhpodnul jeste predtim nez si otom precetl nebo shledl normalni dokument a ne jen odkazy ktere mu pritakavaji a pisi je stejni exoti co chtej elektro jen pospinit?
za 20-30 let si povime jak to dopadlo a cim bude jezdit treba polovina lidi, pocitam ze ty budes straaasne nasranej :-)
nicmene E-UP je drahej nato jake to je "auto" a nema smyl o nem vubec uvazovat
To je. To nikdo nepopírá. Ale vyrobit elektřinu není problém a nestojí to tolik ajko vyrobit baterie, které by plně nahradily dojezd konvečních motorů na paliva z neobnovitelných zdrojů.
navíc ta elketřina se dá vyrobit i ekologicky (větrníky, vodní elektrárny, solarní elektrány a panely, biomasa, atom)
a co je ten "normální" dokument. Neplácej a dej rovnou odkaz.
Jinak nasranej zcela jistě nebudu. Budu jezdit na to co je pro mě nejvýhodnější. Teď je to LPG. Mám ho a ok. Jestli ty máš cokoliv jiného, troufám si říct, že jsem výrazně ekologičštější než ty...
to cemu bych se vyhnul jsou odkazi zdejsiho "genia" KIA-World :-) nasledne i textum na autoforu protoze jim Tesla a cokoliv elektrickeho asi doslova nahani hruzu a tak o nich lzou tak krasne ze je to as vtipne >:D (oni to ale berou desne vazne)
v prvni rade treba dokumenty o vyrobe elektriny z uhli, treba na uloz.to je dost dokumentu, clovek zjisti ze vyrobit z uhli elektrinu as ta neekologicke neni, protoze emisni limity u elektraren jsou asi na takove urovni, ze kdyby takove filtry melo mit auto, tak je vozi zasebou na vozejku a vazi to okolo 1 tuny, rozhodne je to mnohanasobne ekologictejsi, nez tezeni a vyroba benzinu a nafty, mimochodem na vyrobu jednoho litru benzinu se spotrebuje jen v rafinerii asi 0.5kW elektriny a bez ni proste benzin ani naftu nevyrobis, takze odpurci elektriny by si meli uvedomit, ze bez elektriny by jejich milacci neujeli ani 1km, protoze by nemeli na co jezdit
pak budoucnost opravdu neni v baterkach jak tu nekteri jedinci hanici elektromobili siri, budoucnost je v OLEV, tedy online electric veficle, kde baterky slouzi zhruba podobne jako v plugin-hybridech na ujeti jen par desitek km, a to ze prozatim nemame infrastrukturu, neznamena ze do treba 30 let nebude neco takoveho v kazdem vetsim meste, testy probyhaj v Jizni Korei, v Norsku kde tak zacinaji fungovat nektere autobusy, a od pristiho roku i v Nemecku, v EU se oto zasazuji Volvo a BMW, a jiste se pridaji dalsi automobilky, aneb auto nebude potreba vubec tankovat nebo pripojovat k zasuvce, v Nemecku takto stavi zatim parkovaci mista prave ve spolupraci s BMW a ma se takto zacit stavet i jeden usek dalnice v Nemecku nekde u Mnichova
Nikdy nepochopím proč je tolik lidí co nepřejí elektromobilu.Ten typický a stále dokola papouškovaný argument o neekologické elektřině vyrobené v uhelné elektrárně je dost mimo z několika důvodů :
1.Podle českého Institutu pro Ekologickou a Ekonomickou Politiku, pokud v ČR bude jezdit 10 % elektromobilů (450 tisíc), vzroste spotřeba elektřiny o 1125 GWh ročně. Při celkové výrobě 86 000 GWh je tak toto navýšení zanedbatelné - takže zvýšení emisí elektráren díky elektromobilům v tomto počtu prakticky nulové,ale představte si že by současně ubylo 450 tisíc spalováků jejichž průměrné stáří v ČR je 14 let a chrlí vám škodliviny přímo pod nos.
2.Pokud by došlo k úplné výměně vozového parku a přechodu ze spalovacích motorů na elektrické, tak se celková spotřeba elektrické energie nezvýší, spíše sníží v případě, že se úměrně sníží i výroba ropných produktů. Rafinérie jsou totiž takovým žroutem elektrické energie, že lehce předstihnou všechny elektromobily.
Pro úplnost je potřeba dodat, že hodně rafinérií má i vlastní elektrárnu, takže by se zřejmě snížila i výroba elektrické energie, protože jí vyrábějí pro vlastní potřebu.
3.Drtivá většina veškerých nabíjení elektromobilu probíhá přes noc (skoro každý kdo nemá vlastní obnovitelný zdroj energie se snaží dobíjet v levném pásmu nočního proudu) Tím pádem využíváme přebytky proudu který stejně nikdo nevyužívá - elektrárny vyrábějí 24hodin denně včetně tepelných,které pouze sníží výkon,ale nevypínají se z důvodu velké nárazové energetické náročnosti při spuštění)
No za ty prachy je to teda kup jak sviňa. To se nemá šanci majiteli nikdy vyplatit. Pokud budu chtít malý auto do města, tak je mnohem lepší varianta Up s benzínovým nebo ještě lépe s CNG. Tohle si může koupit jen nějakej antidiesel pošahanec. >:D
samozrejme ze sa ti to nikdy nevrati..... keby si kupil bezny up za 300 000 na benzin a jazdil s tym ako blazon desatticice rocne tak tych zvysnych 300 000 o co je e-up drahsi na benzin nedas ani za dlhe roky.... nehovoriac o tom ze aj elektricke auto potrebuje raz za cas menit baterku za ja neviem mozno tisic eur a plus nejaky ten servis.. zadarmo tiez nejazdi to je len blabol..... teraz si zober dojazd e-upu... fakticky mimo mesta nepouzitelne auto.... tadial buducnost ozaj nevedie
A jaká je návratnost investice do plastových oken, zateplení, tepelných čerpadel, LED televizorů nebo "smartfounů"? Nelze na všechno nahlížet tak, že to musí nutně mít nějakou návratnost. Některé věci jsou o postoji nebo prostě o tom, že je chceš.
je mi líto, ale marně se snažíš obhájit neobhajitelné a svou dětinskou naivitou se začínáš zesměšňovat. Nic proti...
Všechno je o ekonomické návratnosti. Jestli tohle nechápeš, pak jsi buď naivní nebo je ti tak maximálně 16 let. Nebo snažíš zachránit poslední zbytky argumentů kolem nesmyslu zvaný elektromobil >:D
Hele to se musím ale pargiho zastat. Ne u každý věci si každej počítá TCO a ekonomickou návratnost. Prostě si ji lidi koupí protože na ni mají a chtějí ji. A to je fakt. Jinak by se totiž tohle auto nemohlo prodat ani jedno.
Pane Stefiči, všechno je o ekonomické návratnosti ? Proč si někdo koupí autorádio za 10 000 Kč a jiný za 1 000 Kč ? Vyplatí se koupit si rádio za 10 tisíc ?
Co se zateplení atp. týče, na návratnost se skutečně hledí. Souhlasím s tím, že ne vždy a ne vždy má nejvyšší prioritu. Faktorem samozřejmě je, jak ji počítáš (z jakých dat vycházíš, co předpokládáš atd.).
Mohl jsem napsat u dodatečného zateplení bytových domů, kde třeba pronájem a stavba lešení je taková pálka, že to snad nejde protopit :-)
ještě edit: Topper napsal o návratnosti 16 let, že je to návratnost jaxviň (vím, u auta), tak třeba zrovna u toho zateplení to není špatné číslo.
Já třeba u zateplení návratnost nepočítal. Zateplil jsem kvůli tomu, abych měl doma teplo. To že míň protopím jsem bral jako vedlejší produkt toho, že jsem zateplil zdi. Prostě takovej bonus. ;-)
Dá se ale předpokládat, že reálná cena phm poroste rychleji, než reálná cena elektřiny. To tu návratnost mírně zkrátí, pořád je to ale auto spíš o postoji, než o ekonomické výhodnosti.
TOP manažer v tom jezdit nemusí, ale může si to dovolit "bohatá" firma (které náklady na e-UP! sníži daň ze zisku) na podporu "pokrokové" a ekologické image firmy, e-UP! je zatím vlastně "exot" a takové svezení po městě s ním je překvapivě působivé (kdo nezkusil možná neuvěří), okamžitých 210Nm pod akcelerátorem je docela návykové.
Tak to nepiš když se z toho pak snažíš vykecat. Nevlastním žádnou firmu, ale v jedný bohatý firmě s 250 lidma pracuju, tak do toho tak trochu vidím. Služební auta se kupují naftový Škodovky bez ohledu na to kolik se s nima najezdí. Provoz těch pár služebních aut představuje pro firmu tak mizivý náklady, že řešit nějakou úlevu na daních nebo levnější provoz je naprosto nepodstatný.
Pohon na elektřinu je vyřešen, viz. autobusy a trolejbusy.
Problém je jedině v tom, že pro ty trolejbusy nejsou baterky, aby mohly jezdit tam kde autobusy.
Nedávno byl na Auto..... článek, že baterky do Nissanu Leaf přijdou na 5700 USD, tedy to samé v Eurech a ty baterky mají omezenou životnost.
To auto stojí tolik, protože je to kusovka a značnou část stojí baterky.
Chtěl bych vidět test těch baterek po 5ti letech.
Najzaujímavejší údaj je, že pomocou jednosmerného prúdu sa auto dá dobiť za pol hodiny - na 80%. To už je zaujímavá hodnota aj pre väčšie elektroautá s väčšou batériou. Neviem, či to má nejaký logický význam, ale pri väčší autách s väčšou batériou by mohlo byť konektorov na dobíjanie niekoľko.
Len pred pár dňami som čítal článok, že Japoncom sa podarilo experimentálne vyrobiť články (myslím, že lítium-kadmiové), ktoré majú kapacitu 2,5 kWh na kilogram hmotnosti batérie. Ak priemerné auto má spotrebu cca 20 kWh/100 km, tak na 100 km jazdy by stačili batérie s hmotnosťou 8-10 kg. A na tisíc kilometrov 100 kilogramová batéria. A to by už bolo veľmi slušné. Každý normálny vodič si dá po 500 km aspoň polhodinovú prestávku. A tá by na dobitie batérií mala bohato stačiť.
Padesát kilometrů denně při dojíždění do zaměstnání činí za 22 pracovních dní 1100 km. Náklad na 100 km je zaokrouhleně 60,- kč, tedy měsíční rozpočet na pouhé dojíždění je 660,- Kč. Je zapotřebí mít k dispozici chráněné parkování s možností dobíjení přes noc.
Základní cena modelu up! je podle ceníku 216 900,- Kč. Motor 44kW má podle výrobce kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 km. Řekněme 5 litrů na sto. To je 55 litrů benzínu měsíčně. Při ceně 38,- Kč za litr Naturalu 95 činí měsíční částka za dojíždění do zaměstnání 2090,- Kč. To je bez sto dvaceti korun trojnásobně víc, než u e-up!
„Éčko“ je cca třikrát dražší, než základní up! Teď vše násobme dvanácti. 1100 km měsíčně je 13 200 km ročně. To je za elektřinu 7 920,-Kč. Za benzín 25 080,- Kč. Rozdíl činí 17 160,- Kč. Za nereálného předpokladu, že se příštích 10 let ceny el. energie a benzínu nezmění, ušetří majitel elektromobilu za tuto dobu 171 600,- Kč. I kdyby to bylo 200 000,- Kč, rozdíl v ceně mezi elektrickým a benzínovým autem je cca 400 000,-Kč.
Hovořit zde o „návratnosti“ je ztráta času. E-up! je jen technologická hračka. Ukázka, že to jde. Testovat ji v reálném provozu je fajn zábava. Ale k ničemu... :-)
netreba ani nejake zlozite pocty ;-) aby clovek videl ze sa elektromobil moc neoplati, a to si este neratal s vymenou baterie..... aj ta sa po par rokoch musi menit... a to este nehovoriac o kompromisoch elektomobolu ( mizerny dojazd, dlhe nabijanie, vlyvy pocasia a styl jazdy velmi vplyvaju na kapacitu baterie )
Těch 60 Kč/100 km je při denní sazbě elektřiny 5Kč/Kwh. Elektromobil se bude nabíjet hlavně přes noc a každý majitel elektromobilu si dá noční tarif, který je 2 Kč/Kwh - t.j. 2,5x levnější. Tedy nebudete jezdit za 60 Kč, ale za 20 Kč/100 km. Dále nebudete platit výměny olejů a filtrů, emisní kontroly a životnost brzd se prodlouží na dvojnásobek. Pochopitelně, i tak to na peníze vyjde víc, než spalovač. Odměnou nám bude čistější vzduch. A taky je tam požitek z jízdy, kdy neslyšíte téměř nic a auto je zcela bez vibrací. Jel jsem v Peugeotu 106 electric a v Tesle S a i v tom P 106, přestože motor má pouhých 20 Kw je to něco úžasného. Pro ty, co se zdá v P 106 je 20 Kw málo, bych chtěl uvědomit, že výkon u elektromobilu je jmenovitý-trvalý a elektromotor na rozdíl od spalovače lze krátkodobé přetížit na dvou až tří násobek, tedy na 40-60 Kw třeba při předjíždění. Pouze dojde k poklesu otáček a motor se víc zahřívá. U spalovače se při přetížení zastaví.
Až budou mít baterie násobně menší kapacitu a cena bude na poloviční úrovni (chápu, že vývoj něco stál a je potřeba to zaplatit), pak ano. Do té doby když budu chtít nové auto do města s minimální spotřebou (a držel bych se VW), pak mi ekonomicky daleko větší smysl dává nové Polo za 350tis (1,4TDI, komb. spotřeba 3,4l) - ten cenový rozdíl v rámci životnosti (a následné hodnoty při prodeji)auta vychází stále lépe pro staré řešení.
Do mesta male auto OK, ale s naftou? Kratke trasy, caste startovanie, motor sa nestihne ani zahriat, kde a kedy regenerovat DPF, atd. Nemam nic proti dieselom, ale toto zas nedava zmysel mne...
Muži dlouho trpěli tím, co od nich společnost očekávala. Dneska už je možné všechno - po této stránce žijeme v krásné době.
Apropo, minule měly mé komenty ohledně mužské submisivity několik lajků. Přátelé, těší mě, kolik vás tu je. Osobně nejsem jednoznačný (řadím se k normálu), ale fandím vám!