Evropská komise loni zveřejnila studii, podle které mají osobní automobily v Evropě vyšší spotřebu pohonných hmot a produkují větší znečištění, než uvádějí jejich výrobci.
Tak teď jsem sám zvědavý s čím se vytáhnou. Nakonec se ukáže a diesly s papírovou spotřebou jezdí za 6 místo za 4, a že benzíny za 7 místo 5.... jen aby to neznamenalo další ,,pomocníky,, jak utlumit motor, a zvýšit nespolehlivost vozidel....
Ale jo, je to krok kupředu - k neoklamávání zákazníka. I když je lepší se s autem projet -ne jen 2km testovací jízdy a hned budete mít představu alespoň dle PP, kolik tak můžete při vaši jízdě očekávat.
A aktuální papíry se spotřebou se můžou roztrhat....
Pokud budu mluvit za sebe tak mi stačí vlastní zkušenost.
Dlouhodobě jsem jezdil s 1.6TDI v Octavii II a dlouhodobou spotřebu vlastnoručně spočítanou na základě plateb u OMV jsem se pohyboval někde kolem 4l paliva. Ještě o pár desetinek nižší spotřeby jsem dosahoval u 2.0TDI Octavia II. To mluvím o kombinovaném provozu, nemalou část jsem najezdil cukáním po Praze. Dále mám roční zkušenost s 1.2TSI Octavia, kde jsem v kombinaci na necelých 6l, pokud jedu mimo město tak se nechá dostat na spotřebu 4,5l benzínu!!!
Nějak nezkoumám co uvádí výrobce, stačí mi osobní zkušenost. Je jasné, že každý asi nedovede jezdit tak plynule jako já. (Nepleťte si to s pomalou jízdou.) Každopádně já jsem s moderními motory hodně v pohodě a to už vůbec nemluvím o vlastnostech motoru.
zeron: Podle toho jak tvůj příspěvek vyznívá asi nebudeš jezdit s ničím novějším. Doporučuju si něco půjčit a vyzkoušet... zbav se předsudků :-)
Tomu se snad ani nedá říkat statistika. Už jenom ten počet aut/ počet aut jezdících po silnici.
Třeba moje auto tam nenajdete a auta mých známých kteří se spotřebou neukájí také ne. A přitom co se bavím tak mají spotřebu +/- stejnou jako já.
Když se podívám na spotřebu služebních aut ve firmě 1.6TDI tak jsou dost pod průměrem té uvedené statistiky. A to si nemyslím, že by ty auta někdo nějak zvlášť šetřil, palivo platí firma.
Zase teoria.... s 1.4MPI som sluzobku dal za 6.7 pri mojom sviznejsom tempe.
Kolega zvladol za 8.5/100 tu istu trasu a to bol rychlejsie v cieli asi o 15min. Moj priemer cca 85kmh, jeho asi 92.
Sluzobne auto neznamena, ze vsetci su pretekari a z paliva zadarmo vytlacia aj hlinikovu dusu z motora.
musím s Tebou/ s Vámi jen souhlasit - osobní zkušenost, to je to oč tu běží, i já jsem to ve svém příspěvku zmínil. jezdím s Peugeot 407 2006 1.8l 92kw, dle PP 6.8-7.4
stejně tak jsem jezdil s firemní fabií cca za 5.2, a s domácí 1.2HTP 51kw za 4.8. ale chtěl bych vidět takové polo bluemotion/fabii greenline - až bych se s nim sžil jezdit pod 4, nebo pod 3.5l/100km?
Jo jo zkoušel jsem nové 1.2TSI ve Fabii a docela hodně se mi ten motor líbí, na první jízdu se surovým (nezajetým) motorem jsem se dostal v klidu pod 6 a to jsem i zkoušel co umí (žádné týrání, jen objevení potenciálu) a vím že bych s ním uměl kolem 5 oscilovat. Což se přibližuje garantovaným hodnotám. Je pravda ze u starsich kousku je to asi dost markantní :-) dle spritmonitoru tam jezdí s P407 125koni za 10,9. dle technicaku je to tusim kolem 8.5l/100
Tak to TSI, nemůžeš porovnávat kombinaci a mimo město. To já se taky s benzinem mimo město dostanu lehce pod 6 (někdy i pod 5,5) a v papírech mám kombinaci za 8 (ale mimo město tuším 6,2, takže to sedí).
Ono hodně záleží na typu motoru. Norma prostě více odpovídá atmosférickým motorům a více lže u turbomotorů (mluvím obecně). Pro rok 2014 jsem to spočítal na něco okolo +22% u atmosfér a +33% u turbomotorů (rozdíly dle SM a papírem).
Nakolko OII s 1.6TDI som tiez prebehol mestom a to mierne snazivou ekojazdou, mestsky okruh s podpriemernym mnozstvom premavky, vysla mi spotreba 4.2/100.
Neviem si predstavit, akym slimacim tempom si sa vliekol, ked si s 2.0TDI vysiel za menej.
4.5 s 1.2TSI je jedine tempom, ze soferi za tebou spominaju vsetkych bohov.
1.2TSI v Rapide klasickym mestskym tempom s dlhymi rovinami urobilo 6.6.
Problem testovania spotreby je ten, ze jednemu sa zda, ze jazdi svizne a pre druheho je rovnaky styl jazdy vikendova obhliadka - krajinkar.
nevím proč zpochybňuješ, že se s 2.0 TDI v Octavii nedá jezdit pod 4L/100km. Jel si s ní někdy? podle toho co píšeš, tak určitě ne a čísla tu házíš jen od klávesnice...
naprosto souhlasím s přispěvatelem Lucky a dle vlastní zkušenosti čísla potvrzuji :-)
mám najeto spoustu km s vozy Octavia I,II,III, Rapid (včetně SB), Superb prakticky se všemi motorizacemi. některé vozy jsou moje, jiné firemní (jezdim s nimi jako se svými). denně jezdím trasu 80 km (20 město, 15 dálnice, zbytek silnice I.třídy). příklad prům. spotřeby:
Octavia I - 1.8 Turbo - 6,7-7,2.
Octavia II - 2.0 TDI - 3,7-4,2.
Octavia III - 1.4 TSI - 4,9 - 5,3
Rapid - 1.2 TSI 63kW - 4,7-5,2
Superb - 2.0 TDI - 5,2-5,7
ještě udávám, že jednu trasu jedu ráno za nízkého provozu, druhou odpoledne v hustém provozu...
Samozřejmě, že toto má veliký vliv. Nicméně většina lidí jezdí pravidelně stejné trasy. Ať je to cesta do práce, na nákup, na letiště, do nemocnice a kdo ví co ještě. Já tak 70% najezdím na dobře známých cestách a 30% jsou pro mne zcela nové nebo méně známé silnice.
Nikde netvrdim, ze sa neda, neviem, kde si to nasiel.
Podla tvojich spotrieb je tiez jasne, ze si slimak, ktoreho nemam rad na ceste v spojeni s plnou ciarou.
OII 2.0TDI PD ma okamzitu spotrebu pri tacho rychlosti 60kmh, 6kv. 2.7-2.8L/100. Pri 90kmh ma 4.2L, pri 100kmh 4.7-4.8.
Moju klasicku cestu do roboty som spravil s 5.4. S inym malym dizlom to urobilo za 4.5, rovnake tempo, OII 1.8TSI to dala za 7.
Ako teda spravis 3.7-4.2? no ze sa vlecies niekde medzi 75-80kmh.
2.0TDI CR ma spotrebu zhruba o 0.4L nizsiu oproti PD, takze tam je mozne jazdit za menej.
V hustej, ale kontinualnej premavke, kde sa vsetci vlecu 70 sa da skutocne urobit velmi dobra spotreba, dokonca 1.4MPI v takom rezime spravilo 5/100.
On kombinovaný cyklus neznamená, že za tolik bude řidič jezdit. Je běžné že u jednoho typu auta jsou rozdíly mezi řidiči 2l na100 km.
Taky je veřejným tajemstvím, že řídící jednotky u koncernu VW rozpoznají kdy auto absolvuje měřící cyklus a okamžitě se přehodí do úspornějšího modu a auto okažitě dosáhne lepšího výsledku. U ostatních automobilek nevím...
On taky kombinovaný cyklus dle metodiky NEDC je totální nesmysl, který neodpovídá provozní realitě. A tím, jak je závazný pro všechny automobilky, tak všechny spotřeby jsou ustřelené velmi obdobně. Ale pokud by v praxi někdo takto jezdil, tak se sice dostane velmi blízko papírové spotřeby, ale pojede tak, že pro plynulost a bezpečnost silničního provozu bude lepší jej vzít i na dvojité, protože v NEDC jsou mj. předepsány následující plynulé akcelerace:
0 - 50 km/h – 26s
0 – 70 km/h – 41s
50 – 70 km/h - 13s
70 – 100 km/h – 35s (!!!)
100 – 120 km/h – 20s
Tak já jsem u svých předchozích aut (corolla 1,6, Octa II 2,0 tdi 4x4) při troše dobré vůle kombinované spotřeby dosahoval - ne vždy a všude, ale většinou jsem o moc neustřelil- stačilo jen před obcemi a zatáčkami dřív sundat nohu z plynu a ono to jde. A obvykle jsme tím kdo je zdržován než že bych někomu zavazel..
A bylo to dle současné normy (platí tuším od 2007) nebo dle minulé, která byla realističtější? U té minulé nebyl problém jezdit 10-20% pod. Ale dnes si upřímně nedovedu představit, že třeba se 110kW dieselem v OIII jsem schopen jet za papírových 4,1 nebo benzínovým RSkem za 6,2. O dostání se pod tyto hodnoty ani nemluvě. Dnes je realita taková, že k papírové spotřebě je nutno připočítat 30%.
Ale od roku 2007 se v Evropě testují automobily podle směrnice RL 70/220/EWG. Podle této metodiky se provedou čtyři cykly ECE-15 a jeden cyklus EUDC (Extra Urban Driving Cycle).
To se mi nezdá. ECE R101 je myslím z roku 1990 (přinesla právě mimoměstský EUDC). A městský cyklus samotný je ještě starší. Dělají se v nich průběžně změny, ale že by platily dříve jiné, to tedy nevím ("dříve" nemyslím před příchodem R101). Dnes platí třetí revize R101. NEDC (MVEG-B) přišel myslím v roce 2000.
Takže jde o metodiku 2004/3/EEC, která byla naprosto rozdílná a která, jestli to dobře chápu dle níže uvedeného, platila v letch 2004 - 2006:
Uvedený údaj o spotřebě pro kombinovaný provoz je podle doplňku směrnice 80/1268/EHS směrnicí 2004/3/ES uváděn u vozidel kategorie M1 jako třetí údaj o spotřebě PHM.
Podle směrnice 80/1268/EHS, která se týká vozidel kategorie M1, se v žádosti o schválení typu vozidla, v certifikátu o schválení typu vozidla a tedy také v technických průkazech takovýchto vozidel uváděla spotřeba paliva
• v městském cyklu,
• při ustálené rychlosti 90 km/hod. a
• při ustálené rychlosti 120 km/hod.
Podle směrnice 1999/100/ES, kterou byla uvedená směrnice změněna a doplňku směrnice 80/1268/EHS směrnicí 2004/3/ES ze dne 11.2.2004 se v žádosti o schválení typu vozidla, v certifikátu o schválení typu vozidla a tedy také v technických průkazech uvádí spotřeba paliva pro
• městský provoz,
• mimoměstský provoz a
• smíšený provoz.
Je tedy jednoznačné, že u osobních automobilů, jejichž typ byl schválen po 19.2.2004, je třetí údaj o spotřebě paliva údajem zjištěným při smíšeném provozu. PHM.
Po pravdě, moc se nezajímám o to, co se píše do TP. Když se však podíváš na 93/116/EC (upravuje 80/1268/EEC), tak odkazuje mimoměstský cyklus popsaný v 91/441/EEC. Když se na něj podíváš, je to EUDC. Také tam uvidíš kompletní test (tedy kombinovaný) zahrnující čtyři městské cykly (ECE R15, stejně jako dnes; cyklus přes 40 let starý). Možná ta čísla neuváděli do TP, ale měřily se podle toho emise. A z emisí se spotřeba přepočítává, jak je ostatně v 93/116/EC uvedeno. Vlastně to vypadá, že EUDC a kombinace přišly s Euro1 a potřebou měřit emise.
K čemu jsme se dostali. frite píše, že kombinované spotřeby dosahoval. Ty píšeš, že dříve vlastně žádná kombinovaná spotřeba nebyla (bylo město/ 90/ 120). :-)
No vidíte, moje je opačná. A zhruba 1.000 údajů na SM jen u OII to na rozdíl od Vaší zkušenosti dokládá.
A třeba zde je statistika dané výkonové kategorie v naftě u aut od 2008.
[odkaz]
Počet 10 řidičů z 12.500, kteří jsou schopni jezdit pod 4 litry je vskutku významný a vypovídající o tom, že jde o něco dlouhodobě zcela normálního, že.
takze zpresnime metodiku, a nechame limity tam, kde jsou. a za dva roky uvitame 2-valce ve vyssi stredni tride - samozrejme s hladkym chodem sestivalcu, protoze tomu vsichni verime...
takze tato M3 je asi ta posledni, o ktere ma cenu uvazovat....
Nekde jsem cetl clanek kde bylo napsano, ze soucasne normy spotreby nejsou a nebyly vytvoreny pro zjisteni spotreby v realnem provozu, ale pouze pro co nejlepsi porovnani spotreb mezi vyrobci - proto se testuje v laboratori - tedy za stejnych podminek v Remesi i Kyotu, jinak ma kazdy jinou teploty, asfalt, nadmorskou vysku atd.
To, že vznikne nový cyklus k měření spotřeby/emisí, který se přibliží realitě. Nad tím by se dalo celkem jásat. Ale, že tím pádem přes noc vzroste papírová spotřeba u všech aut?
A jak to pak bude s flotilovou spotřebou/emisema? Zůstane na 120-130g CO2/km? Nebo se to také posune o 10-15% výš. Není možné, aby s tím automobilky souhlasily a přijali nový měřící cyklus a přitom hranice, od které se platí pokuty za flotilovou spotřebu zůstala stejná.
Fajn, papírová spotřeba se více přiblíží realitě, ale nedojde ke zdražení aut právě kvůli problémům s plněním flotilových emisí? To už se zákazníkům příliš líbit nebude.
Evropský jízdní cyklus realitu neodrážel, ale spotřeba u jednotlivých vozů byla navzájem porovnatelná. Tak v čem je problém. Jen naivka si může myslet, že auta jsou dnes tak výrazně úspornější a jezdí za 4 litry.
Cíle jsou od toho, aby se neplnily, v roce 2020 bude mít EU zcela jiné problémy než nějaké emisní limity. Vůbec bych se nevzrušoval, události předběhnou plány.
Problém je právě v tom, že není navzájem porovnatelná. Moje stará Fabia má o 3,6 litru vyšší normovanou spotřebu než supermoderní superúsporná Fabia TDI. Reálný rozdíl je tak 1,5 litru ... když bych si vzal špunty do uší a toleroval vibrace, tak 2 litry.
Bingo. Tak to je ta správná a jediná otázka, která míří k meritu myšlenky úředníků v Bruseli. Nebuďme bláhoví, zde nejde o blaho nás všech, ale opět o vytahování peněz z automobilek.
6.3.1.1 Meteorologické podmínky
6.3.1.1.1 Relativní vlhkost musí být nižší než 95 %, silnice musí být suchá, povrch vozovky však může mít stopy vlhkosti za podmínky, že na žádném místě není zřejmý vodní film.
6.3.1.1.2 Střední rychlost větru musí být nižší než 3 m/s a nárazy větru musí mít nižší rychlost než 8 m/s.
6.3.1.3 Zkušební dráha
Zkušební dráha musí umožňovat udržení ustálené rychlosti a musí být nejméně 2 km dlouhá. Musí tvořit uzavřený okruh s dobrým stavem povrchu. Může se použít i přímá dráha za podmínky, že se jízda v délce 2 km provádí v obou směrech. Mezi kterýmikoli dvěma body nesmí sklon překročit 2 %.
6.3.1.4 Během každé zkoušky se musí udržovat ustálená rychlost s přesností ± 2 km/h. Průměrná rychlost se při žádné ze zkoušek nesmí odchýlit od referenční rychlosti o více než 2 km/h.
no jo to boli zlate casy, ked sa udavala spotreba pri 90/120/mesto. Z toho si clovek lahko vyratal kolko mu to bude zrat mimo mesto. mesto nech si normuju ako sa im raci (kedze nieje mesto ako mesto), ale tie spotreby pri konstantej rychlosti by mali vratit naspat len to zmenit na 90/130/150.
Přesně tak. Spotřeba při konstatních rychlostech je jasná, srovnatelná a obtížně zmanipulovatelná.
Jinak je zajímavé, že ta norma už počítala s měřením na válcích (pro 90/120 volitelně, pro městský cyklus standardně).
Vykazovat spotrebu iba pri konstantnych rychlostiach nebude uplne terno, pretoze urcite by automobilky nastavili manazment motora tak, aby zrovna pri tejto rychlosti bral co najmenej. Predpokladam, ze potom by bolo v praxi uplne hrozne musiet ist prave touto ustalenou rychlostou...
Tak samozřejmě by byli v pokušení "optimalizovat" ...napadá mě například dnes tolik oblíbená funkce "chytrého dobíjení", která by přávě při těchto rychlostech alternátor odpojila. Dále prodloužení převodových stupňů atd. Ale tyhle fígle dělají už dnes a projde jim to snáz.
BTW Jsem zvědavý, jaký bude algoritmus pro řazení rychlostních stupňů u nově připravované celosvětové metodiky WLTP.
To mi vysvětli, jak je měření při stálé rychlosti odolnější vůči manipulaci než cyklus, ve kterém dochází k předem určeným změnám rychlosti. Fungovat budou ty stejné triky. Spíš naopak - lépe se optimalizuje na dvě rychlosti než na několik přechodů, kdy máš navíc pevně předepsané řazení. Jen je to jednodušší (uchopitelnější) údaj.
Dříve nebyly automobilky tolik motivované normovanou spotřebu tlačit dolu. O to tu běží.
Všechny triky určitě ne. Tak například oblíbený trik při dojezdové zkoušce pro stanovení jízdních odporů je, že se provádí ve vysoké nadmořské výšce, kde je nižší hustota vzduchu. Laboratoř s válci je pak samozřejmě v nízké nadmořské výšce, kde je hustota vzduchu vysoká a motor má dobré plnění. U měření při stálé rychlosti bude hustota vzduchu působící na jízdní odpory i na plnění motoru vždy stejná.
Je samozřejmě jasné, že spoustu dalších triků by uplatnit šlo. A že je to o těch motivacích mít co nejnižší čísla. Ale šlo by podle mě snadněji "utáhnout šrouby".
A ještě jedna věc. Bylo by to snadněji kontrolovatelné. Kdyby autmobilka švindlovala např. u spotřeby při 90 km/h, řidiči by si toho všimli pomocí palubního počítače a začali by si stěžovat. A příslušný úřad by mohl nařídit nové měření s důkladnější kontrolou. Dnes
Snadněji kontrolovatelné? Už dnes PP lže, co by bránilo výrobcům lhát v PP dál? A asi těžko někdo vyjede půlku nádrže při konstatních 90 km/h na tempomat na uzavřeném okruhu, aby měl "důkaz", že ta spotřeba je opravdu jiná než v papírech, protože PP si může ukázat co chce.
Teď si asi sedím na vedení, ale jak si pomůžeš, pokud měření bude pořád ve zkušebně? Bavíme se o cyklus versus konstantní, nikoli zkušebna versus ovál.
V tom případě jsi zapomněl na přikázání povinné instalace kalibrovaných palubních počítačů.
Jak jsem napsal nahoře, mimoměstský a kombinovaný cyklus přišly zřejmě s Euro1 a potřebou změřit emise (asi se jim konstantní rychlost nezdála dostatečná). Spotřeba se přepočítává z emisí, neměří se přímo. Můžou se samozřejmě vrátit k tomu, že budou udávat něco jiného, ale kombinovaný cyklus nezmizí, bude pořád potřeba k měření emisí.
MT:
Samozřejmě, že možnost zkušebny pro konstatní rychlosti bych vyškrtl. Nechal bych jen tu první varinatu, tzn. měření na okruhu.
Jinak u toho měření emisí je stejný problém jako u měření spotřeby - čím dál více se to vzdaluje od reality. Automobilky si klidně můžou dovolit chladit na dálnici katalyzátor a turbo přebytkem benzínu, kdy vzniká spousta CO, ale v kombinovaném cyklu bez problémů splní Euro6.
A dneska se mezimestska spotreba neuvadi? Je to prece jedno z tech dvou cisel, ze kterych se pocita to treti. Trebas v mem pripade u Primery byla pri 90 km/h udavana o 4 deci nizsi spotreba nez pak u nove normy v mezimeste. Mesto bylo nizsi dokonce o sest deci a nova kombinace byla vyssi, nez podle stare normy. Ale to byl rok 97 :-)
Uvádí, jenže právě u toho se dnes nejvíce lže ... dojezdovou zkoušku udělají někde na Mont Blancu, kde je řídký vzduch, betonovou vozovku vyleští do zářivého lesku, tajně zaslepí spáry na karoserii, namontujou superúsporné pneumatiky, které nafoukají skoro k prasknutí ... a hle, jízdní odpory jim pak vyjdpou jako u Lupa 3L z přelomu tisíciletí. Tyhle nereálné odpory nastaví nastaví ve zkušebně na válcích ... a zázračně nízká spotřeba v mimoměstském cyklu je na světě.
Takže problém nakonec není přímo v metodice, ale v tom, že je umožněno ji "obejít". Metodika 90/120/město skončila v roce 97, pak se začala používat nová, která se v detailech průběžně mění (tuším, že ty 4 městské km a 7 mimoměstských platí dodnes).
Pokud jde o atmosféry, nikdy jsem neměl problém jezdit za udávané spotřeby (reálné mimoměsto za/pod udávanou mimoměstskou spotřebu, reálnou kombinaci za/pod udávanou kombinací), a to ať šlo o EU2, EU4 nebo EU5 auto. Naproti tomu u EU5 turbodieselu se mi to opravdu nepodařilo a to jsem si myslel, že nebude problém to zvládnout. Mimo město jsem se nedostal dokonce ani na/pod udávnou kombinaci, natož na/pod udávanou mimoměstskou spotřebu.
Mám podobnou zkušenost. Moderní turbodiesel bez šance dostat se na kombinovanou spotřebu i při jízdě mimo město. U turbobenzínu ve stejném autě to šlo, když se člověk snažil. Starší atmosféra bez problémů pod.
Aktuální norma by se v tomhle neměla nějak zásadně lišit od té z 80. let, protože z ní vychází. Jsou tedy předepsané pneumatiky, maziva atd. Jak jsem již napsal, problém je v tom, že jsou dnes automobilky více motivované dosáhnout nižších normovaných spotřeb. A tak hledají kdejakou skulinku, jak si práci usnadnit.
Len a okraj k tomu, ze sa neda jazdit za tolko ako sa pise v technicaku. Znamy ma pizzeriu s donaskou, dve auta, mladenci mu na nich robili dvojnasobne spotreby ako su v papieroch. Tak im dal podmienku ze vsetko nad budu platit z vlastneho. A po par tyzdnoch sa zistilo ze sa da jazdit za papierovu spotrebu. Vec motivacie.
Hlavně by neměli do poměrů emisí a spotřeby započítávat i velikost nádrže, jak jsem četl na jedněch stránkách. Snížením obsahu nádrže se určitě nesníží spotřeba. Spíše se musí častěji k benzince.