Pro napájení elektroniky, samozřejmě. Ať už jde o dlouhé stání, nebo třeba poslech hudby/ využívání palubního modemu/ napájení počítače, když na někoho čekám. To je pro mne důležitější než prakticky neomezená životnost. Baterie zase tolik nestojí a starám se o ni.
Máš pravdu, že v téhle kapacitě ( :-) ) je užitečný. Otázka je, kdo by za to zaplatil (tedy za možnost startu i s akumulátorem, který není zrovna v kondici).
to je samozrejme blbost co pises. podivej se na realny spotreby na spritmonitoru.
legendarni oct 1.9tdi/66kW spotřeba 5.52
[odkaz]
oct 1.9tdi/81kW spotřeba 5.67
[odkaz]
oct 1.6tdi/77kW od roku 2012 spotřeba 5.36
[odkaz]
emise neporovnatelny. zatímco ty stary coudi jako tovarrni komin a zamoruji okoli rakovinou a jedy NOx, ty novy jsou na tom podstatne lip.
A naftak do města?? prave kvulim takovym pitomcum jako ses ty jsou města zamoreny tak, ze se tam neda dýchat.
Není problém udelat miniauto velikosti LUPA, ale podivej se kolem sebe. kolik takových aut jezdi??
k cemu potrebujes velky akumulator??
nejkritictejsi okamzik pro akumulator je startovani, kdy musí dodat velky proud v kratkem case. a maly, stary, nebo zmrzly akumulator tohle nedokaze. resenim je superkapacitor, který se, třeba i ze spatneho akumulatoru, nabije, a pak cely nebo většina startovacihou proudu pujde ze superkapacitoru.
k cemu jinému akumulator potrebujes? sviceni při vypnutem motoru? dnesni led naji oproti zarovkam několikrát mensi spotřebu.
Přesně tak. Reálně stejně velká auta žerou dnes víc nebo stejně než před 10 lety - třeba taková notoricky známá Oktávka 1.9 TDI - pokud měla v pořádku motor, žrala podstatně míň než ta dnešní se srovnatelnou motorizací. Dneska se špuntem ve výfuku a S-S systémem žerou auta sice papírově míň, ale ve skutečnosti podstatně víc.
A pokud by někdo chtěl vyrobit skutečně úsporné auto do města, šel by systémem starého Lupa 1.2 - lehké dieselové autíčko, nebo by stavěli něco jako mopedauta - s motorem kolem 500 ccm diesel žerou kolem 3 litrů i po městě v pohodě.
Automobilky určitě chtějí alespoň do nějaké míry spotřebu snížit. Klíčové však je to prodat. A zákazníka spíš zajímají celkové náklady (vs. benefity) než jen spotřeba.
spotreby paliva vo svete tak sa neprestanu vyrabat bez nahrady auta ako VW Lupo a Audi A2 1,2TDI s realnou spotrebou 3l/100km. Posledne kusy vyrobene 2005...
Zbytok su vsetko len "tanecky" aby sa realna spotreba prilis neznizila, neohrozila zisky z ropy a paliv, cena auta vdaka pridanej technike zvysila.
Poloviční kapacitou? Baterie přeci není v autě jen pro startování. Tohle by dávalo smysl, kdyby chtěli použít baterii nevhodnou pro startování (i když pochybuji, že by se lidem pomalejší start líbil).
najvacsia ptakovina s akou za posledne roky automobilky prisli ( potom asi led pasiky ) .... trpi cele auto ... viac info prosim cez google pozrite si .... je toho o tom popisane dost .... viac nez dost
[odkaz]
[odkaz]
a to vsetko kvoli tomu ze mam usetrit dva deci vonavuckeho benzinu na 100km ? chodte do pi .... s takymto systemom ..... miesto zvysovania zivotnosti auta sa ide uz poslednych 10 rokov presne opacnou cestou
kdyby jsi ho byl schopny vycucnout do mrte, tak nejspis jo.
spickovy proud tohodle kondenzatoru je přes 2tis amper po dobu 1sec, trvaly 147A.
samozrejme postavit menic napr. z 0.5V (napeti jde s vybijenim dolu) na 12V aby daval 200A je nemozny, nebo velmi slozity, takze logicky by tyhle kondenzátory byly v serii aby daly vetsi napeti třeba podobne jako v mazde jak pises na 25V.
a udelat menic ze 25V na 12V pro proud 200A není problém. samozrejme ze to vstupni napeti by slo dolu, napr na tech 12V, kdy by vybijeni koncilo, nebo pak by menic usel napeti zvyšovat, coz je ale, když nic jiného, narocnejsi na spinaci součástky a civku a vse co souvisi s vetsim spinanym proudem
Dokaze 3000F/2.7V dodavat pocas tych 3 sekund ~900A?
Jednoducha trojclenka, na 200A/12V potrebujes pri 2.7V pri zaratani aj nejaky tych konverznych strat aby superkapacitor dodaval 900A.
(Superkapacitor v Mazde pracuje na 25V, ale pouzity DC-DC konvertor zvladne na vystupe max. 50A.)
klasickej superkapacitor 3000F/2.7V obsáhne energii 3Wh.
k nastartovani malého motoru je potřeba ??? 200A/12V po dobu 5sec, tedy 3.33Wh
takze by k nastartovani mohl stacit 1 tento kondenzator, kterej vazi 0.5kg, prumer 60mm x 138mm delka, cena 1300kc v kusovce, a nemusis vozit 15kg tezky akumulator.
vidim to tak, ze v dohledne době v aute bude akumulator s maximalne polovicni kapacitou a hmotnosti nez dnes, a spickovy proud pro nastartovani bude dodavat kondenzator, kterej se bude dobijet z akumulatoru nebo z brzdeni.
zivotnost kondenzatoru vpodstate neomezena (1M cyklu), kapacita nezavisla na teplote (-40 az +65C).
vyvoj jde přitom rychle dopredu
Ano, ak su nainstalovane oba systemy, tak samozrejme medzi nimi interakcia je. V standardnom rezime pracuje alternator na 25V, energia z neho nabija kapacitor a potom je cez DC-DC konvertor napatie znizene na 12V az 14.8V pre napajanie elektrickych zariadeni a dobijanie akumulatora. Ak je kapacitor "plny", tak sa alternator odpoji a cele zasobovanie elektrickou energiou preberie kapacitor. Toto ale plati iba do odberu 50A (maximum co, zvladne DC-DC konvertor). Ak odber prekroci 50A (svetla, vyhrievanie sedaciek, vyhrevanie zadneho okna, ... naraz), tak sa system prepne do bypass modu, napatie alternatora sa znizi na 12V az 14.8V a cely i-ELOOP system sa odpoji. Toto taktiez plati aj v pripade, ze akumulator je nabity na menej ako 65% -- i-ELOOP sa odpoji a alternator nabija priamo akumulator a zasobuje spotrebice. Priame nabijanie akumulatoru z kapacitoru nastava len tesne po vypnuti motora -- i-ELOOP "dotlaci" zvysnu energiu z kapacitora do akumulatora.
Startovanie, ako uz bolo spomenute, ide vzdy z akumulatora, kapacitor mu pracu iba trochu "odlahci" tym, ze preberie na seba niektore spotrebice (hlavne audio a klimu), napr. svetla su pocas startovanie z i-stopu tiez napajane z akumulatora a vidiet ze jemne prebliknu. 50A, co je maximum DC-DC konvertora, je jednoducho prilis malo na starter (starter v M6 ma aj bez zataze odber 90A).
A jen pro příklad- třeba takové baterie pro hybridní Prius stojí méně než leckteré filtry pevných částic. Navíc se vlastně ani nemusejí nikdy měnit. Kdyby totálně ztratily kapacitu, tak máš obyčejný benzíňák, ale Prius jezdí dál.
Jinak je to u elektromobilů. Fandím jim, ale zatím žádný nechi. Ideální je zatím podle mého kombinace, tedy hybrid.
Start-stop přeci není takový problém jako rekuperace (to spíš dává za uši startéru). BMW používá AGM baterie právě kvůli rekuperaci, co vím. A tohle Mazda vyřešila kondenzátorem.
Ano, kondenzátor slouží k uložení rekuperované energie, neslouží ke startování motoru. Není mi jasné, co se vlastně autor snažil článkem říct. A nevypadá to, že by věděl, o čem píše.
jj
ELEKTROMOBIL Tesla [odkaz] to je žůžo jezdit po evropě zadarmo [odkaz] ty ksichty nastvanejch ropáků už se nemůžou flákat ;-)
ELEKTŘINU [odkaz] si můžeme sami vyrobit, ale ropa [odkaz] nám na poli ani na stromě nevyroste, o tu se musí válčit a tvrdě za ni cálovat [odkaz] [odkaz] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] a taky pro ni umírat [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
V Mazde 6 su i-stop a i-ELOOP dva nezavisle systemy. Kapacitor *nie je* pouzivany na startovanie motora. Akumulator *musi* byt dimenzovany pre system i-stop nezavisle od toho, ci je v aute aj i-ELOOP alebo nie.
Pocas startu z i-stop modu kapacitor napaja iba audio, klimu a este zopar drobnosti. Vsetko ostatne, vratanie starteru, je napajane z akumulatora.
Vozím sebou kila navíc, větší baterka a startér. Až budu měnit baterku, tak zaplatím víc než jsem ušetřil benzínu.
Reálně víc ušetříš, když necháš při tankování dobře pistol vykapat do nádrže.