Nahradí kondenzátory dnešní olověné akumulátory?
Ještě před pár lety disponovaly systémy Start-Stop pouze některé automobilové "exoty" jako například hybridní modely, v mezičase se ale po krátkém mezidobí, kdy byl tento systém u některých značek nabízen na příplatek, stalo technické řešení, jež vypne motor při zastavení a opětovně jej nahodí při rozjezdu, zcela samozřejmou součástí standardní výbavy nových automobilů.
Aniž by ho někdo ze zákazníků chtěl, sluší se dodat, protože se jedná v první řadě o velmi efektivní způsob, jak "papírově" snížit normovanou spotřebu paliva, což přináší výhody v první řadě samotným automobilkám. Start-Stop má pochopitelně i reálný přínos pro zákazníka, ale jen velmi malý a to i v případě, že je auto provozováno pouze ve městech, navíc se vyskytují oprávněné obavy o zkrácení životnosti motorů.
Dalším problémem je, že účinnost systému hodně závisí na aktuální kondici akumulátoru, tedy na stupni jeho nabití, ale také třeba na vnější teplotě a v neposlední řadě i na stáří akumulátoru a celkem logicky s časem schopnost šetřit palivo klesá s menší frekvencí vypínání motoru. Proto se začíná hovořit o alternativách olověných, respektive AGM akumulátorů něčím jiným a ve hře jsou mimo jiné i kondenzátory, které jsou stále oblíbenější kupříkladu i u závodních speciálů.
Kapacitory nefungují na principu chemické reakce, mají výrazně delší životnost, používáním se jejich kapacita nesnižuje a zvládnou uložit během krátké doby velké množství energie, což je činí z pohledu využití v kombinaci se Start-Stop velmi zajímavé. Problémem je však jejich vyšší cena a neschopnost udržet energii dlouhodobě, proto je nutné je, stejně jako v případě i-Eloop u Mazdy, ještě doplnit akumulátorem, což přináší další nárůst ceny, byť ten nemusí být dimenzován pro potřeby systému Start-Stop.
Právě Mazda ukazuje možnosti tohoto technického řešení a výrobci kondenzátorů se snaží o jejich výhodách přesvědčit i další automobilky, jmenovitě kupříkladu Ford, výsledek je ovšem nejistý. Sami výrobci kapacitorů přiznávají, že vývoj v oblasti zvyšování kapacity Li-Ion akumulátorů je v současnosti rychlejší než u kondenzátorů a kupředu jde i vývoj u AGM akumulátorů. Výrobci kondenzátorů také nejsou schopni snižovat cenu díky rostoucímu objemu produkce tak výrazně, jako producenti akumulátorů.
Klasické "baterie" tedy určitě nejsou na ústupu, mohli bychom se však už v blízké budoucnosti dočkat více systémů na principu i-Eloop od Mazdy, využívajících (nejen) pro potřeby Start-Stop právě kapacitory. I nadále to ale bude "exotika".