Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nahradí kondenzátory dnešní olověné akumulátory?

Michal Fokt
Diskuze (26)
V souvislosti s rozšiřováním Start-Stop systémů se jeví současné akumulátory v autech jako problematické, mohly by je nahradit kapacitory?

Ještě před pár lety disponovaly systémy Start-Stop pouze některé automobilové "exoty" jako například hybridní modely, v mezičase se ale po krátkém mezidobí, kdy byl tento systém u některých značek nabízen na příplatek, stalo technické řešení, jež vypne motor při zastavení a opětovně jej nahodí při rozjezdu, zcela samozřejmou součástí standardní výbavy nových automobilů.

Aniž by ho někdo ze zákazníků chtěl, sluší se dodat, protože se jedná v první řadě o velmi efektivní způsob, jak "papírově" snížit normovanou spotřebu paliva, což přináší výhody v první řadě samotným automobilkám. Start-Stop má pochopitelně i reálný přínos pro zákazníka, ale jen velmi malý a to i v případě, že je auto provozováno pouze ve městech, navíc se vyskytují oprávněné obavy o zkrácení životnosti motorů.

Dalším problémem je, že účinnost systému hodně závisí na aktuální kondici akumulátoru, tedy na stupni jeho nabití, ale také třeba na vnější teplotě a v neposlední řadě i na stáří akumulátoru a celkem logicky s časem schopnost šetřit palivo klesá s menší frekvencí vypínání motoru. Proto se začíná hovořit o alternativách olověných, respektive AGM akumulátorů něčím jiným a ve hře jsou mimo jiné i kondenzátory, které jsou stále oblíbenější kupříkladu i u závodních speciálů.

Kapacitory nefungují na principu chemické reakce, mají výrazně delší životnost, používáním se jejich kapacita nesnižuje a zvládnou uložit během krátké doby velké množství energie, což je činí z pohledu využití v kombinaci se Start-Stop velmi zajímavé. Problémem je však jejich vyšší cena a neschopnost udržet energii dlouhodobě, proto je nutné je, stejně jako v případě i-Eloop u Mazdy, ještě doplnit akumulátorem, což přináší další nárůst ceny, byť ten nemusí být dimenzován pro potřeby systému Start-Stop.

Právě Mazda ukazuje možnosti tohoto technického řešení a výrobci kondenzátorů se snaží o jejich výhodách přesvědčit i další automobilky, jmenovitě kupříkladu Ford, výsledek je ovšem nejistý. Sami výrobci kapacitorů přiznávají, že vývoj v oblasti zvyšování kapacity Li-Ion akumulátorů je v současnosti rychlejší než u kondenzátorů a kupředu jde i vývoj u AGM akumulátorů. Výrobci kondenzátorů také nejsou schopni snižovat cenu díky rostoucímu objemu produkce tak výrazně, jako producenti akumulátorů.

Klasické "baterie" tedy určitě nejsou na ústupu, mohli bychom se však už v blízké budoucnosti dočkat více systémů na principu i-Eloop od Mazdy, využívajících (nejen) pro potřeby Start-Stop právě kapacitory. I nadále to ale bude "exotika".

Michal Fokt
Diskuze (26)
Avatar - Martin911Turbo
25. 9. 2014 12:20
Re: Přehlednost web stránek
Tak už Tě konečně odhalili
Psal jsi jak je Tesla bezporuchové auto, tak už máš puntík >:D
[odkaz]
25. 9. 2014 10:31
Re: superkapacitor a startovani
Pro napájení elektroniky, samozřejmě. Ať už jde o dlouhé stání, nebo třeba poslech hudby/ využívání palubního modemu/ napájení počítače, když na někoho čekám. To je pro mne důležitější než prakticky neomezená životnost. Baterie zase tolik nestojí a starám se o ni.

Máš pravdu, že v téhle kapacitě ( :-) ) je užitečný. Otázka je, kdo by za to zaplatil (tedy za možnost startu i s akumulátorem, který není zrovna v kondici).
25. 9. 2014 07:31
Re: Ak by bola realna potreba znizit
to je samozrejme blbost co pises. podivej se na realny spotreby na spritmonitoru.

legendarni oct 1.9tdi/66kW spotřeba 5.52
[odkaz]
oct 1.9tdi/81kW spotřeba 5.67
[odkaz]
oct 1.6tdi/77kW od roku 2012 spotřeba 5.36
[odkaz]

emise neporovnatelny. zatímco ty stary coudi jako tovarrni komin a zamoruji okoli rakovinou a jedy NOx, ty novy jsou na tom podstatne lip.
A naftak do města?? prave kvulim takovym pitomcum jako ses ty jsou města zamoreny tak, ze se tam neda dýchat.
Není problém udelat miniauto velikosti LUPA, ale podivej se kolem sebe. kolik takových aut jezdi??
25. 9. 2014 07:18
Re: superkapacitor a startovani
k cemu potrebujes velky akumulator??
nejkritictejsi okamzik pro akumulator je startovani, kdy musí dodat velky proud v kratkem case. a maly, stary, nebo zmrzly akumulator tohle nedokaze. resenim je superkapacitor, který se, třeba i ze spatneho akumulatoru, nabije, a pak cely nebo většina startovacihou proudu pujde ze superkapacitoru.
k cemu jinému akumulator potrebujes? sviceni při vypnutem motoru? dnesni led naji oproti zarovkam několikrát mensi spotřebu.
25. 9. 2014 01:40
Re: Ak by bola realna potreba znizit
Přesně tak. Reálně stejně velká auta žerou dnes víc nebo stejně než před 10 lety - třeba taková notoricky známá Oktávka 1.9 TDI - pokud měla v pořádku motor, žrala podstatně míň než ta dnešní se srovnatelnou motorizací. Dneska se špuntem ve výfuku a S-S systémem žerou auta sice papírově míň, ale ve skutečnosti podstatně víc.
A pokud by někdo chtěl vyrobit skutečně úsporné auto do města, šel by systémem starého Lupa 1.2 - lehké dieselové autíčko, nebo by stavěli něco jako mopedauta - s motorem kolem 500 ccm diesel žerou kolem 3 litrů i po městě v pohodě.