V článku sa píšu 2 zaujímavé údaje: 1. cena kompozitných materiálov je 20x vyššia ako cena ocele. 3. rysuje sa pokles kompozitov na 10 % ich súčasnej ceny.
Matematicky a hmotnostne by kompozity boli stále 2x drahšie ako oceľ. Ale kompozit má podstatne menšiu hustotu. Neviem presne akú, ale určite to bude menej ako polovica z hustoty železa - 7,8 kg na decimeter kubický. Samotné uhlíkové vlákna majú hustotu štvrtinovú.
Takže vo výsledku by oveľa ľahšia karoséria z kompozitu mohla byť lacnejšia ako oceľová. Otázne sú však opravy. Ale aj v tomto smere som však už videl zaujímavé riešenia.
Bolo by veľmi zaujímavé, ak by sa kompozitné materiály dokázali vyrábať zo "zlého" oxidu uhličitého...
Tak to dlouho nic je hodne zajimave. Turci delaj akorat vlakna a nic. Snad nejvetesi svetovy vyrobce kompozitnich materialu, textilii je japonska firma Toray, se kterou snad od pristiho roku ma podepsanou smlouvu BMW pro dodavani uhlikovych panelu do jejich aut v USA. Ono v USA pusobi hodne japonskch firem, takze asi proto to predni misto v produkci v uhlikovych kompozitech ;-)
Článek o prdu, souhlas, ale to rozložení sil je trochu jiné, dominantně Amíci, pak dlouho nic a Japonci. A největším výrobcem CFRP vůbec je turecká AKSA.
Blaf pro zaplnění stránky (?)
V článku postrádám tu nejdůležitější informaci a to JAK toho chtějí dosáhnout. Má se jednat o výstavbu nové výroby ? Má se jednat o investici do nové technologie výroby ?
Přijde mi to tady jak uzavřený blog, kde se kvalita článků pohybuje v rozmezí tragédie a výborné. Vedle skvostného testu na F-Type coupé působí toto jako špatný vtip.
Mezi nejvetsi vyrobce CFRP patri Japonci a Amici. Toci miliardy dolaru, takze cca 100 micu E pro 70 firem je hezke, ale nic to asi nezmeni na rozlozeni sil. U Nemcu zatim nastal cas dohaneni naskoku ostatnich, takze zatim nejsou ti pravy hraci co muzou neco menit za par svestek, urcite ne zlevnovat CFRP pod ocel ;-)