Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kompozity budou levnější

Tomáš Dusil
Diskuze (7)
Cena kompozitního materiálu na bázi uhlíkových vláken, lidově zvaného karbon, by se měla v nejbližší budoucnosti výrazně snížit.

Impuls vzešel přímo od německé vlády, která se rozhodla podpořit spolupráci mezi společností MAI, specialistou na kompozity a automobilkami. Zmíněná firma je hlavním partnerem firmy BVMW při výrobě modelů i3 a i8. Jejich karoserie, respektive skelet je jak určitě víte v hojné míře tvořen materiálem CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Tedy plast ztužený uhlíkovými (karbonovými) vlákny.

Dle dostupných informací by se cena kompozitů na bázi uhlíku měla snížit dokonce až o 90 procent. Tím by se samozřejmě otevřela cesta většímu využití. O projekt na výrobu kompozitů v hodnotě přibližně 102 milionů amerických dolarů má údajně zájem přes 70 velkých společností. Mezi nimi také přední němečtí výrobci automobilů včetně BMW a Audi.

Právě značná cena kompozitu byla donedávna důvodem, proč se tak málo využíval. Jen pro zajímavost. Jeden kilogram dosud vyšel na 20 amerických dolarů, tedy zhruba dvacetinásobek ceny, kterou se platí za stejné množství oceli.

Tomáš Dusil
Diskuze (7)
14. 10. 2014 21:40
Re: CFRP
Nejvetsi hraci na trhu jsou v uhlikovych kompozitech firmy Hexcel, Cytec, Toray a Teijin. Turecky vlakna ti stale neberu ;-)
Avatar - Dinar
14. 10. 2014 16:59
Re: CFRP
AKSA dělá právě CFRP, o vlákno se nepřu. ;-)
14. 10. 2014 13:14
Re: CFRP
Tak to dlouho nic je hodne zajimave. Turci delaj akorat vlakna a nic. Snad nejvetesi svetovy vyrobce kompozitnich materialu, textilii je japonska firma Toray, se kterou snad od pristiho roku ma podepsanou smlouvu BMW pro dodavani uhlikovych panelu do jejich aut v USA. Ono v USA pusobi hodne japonskch firem, takze asi proto to predni misto v produkci v uhlikovych kompozitech ;-)
Avatar - Dinar
14. 10. 2014 10:46
Re: CFRP
Článek o prdu, souhlas, ale to rozložení sil je trochu jiné, dominantně Amíci, pak dlouho nic a Japonci. A největším výrobcem CFRP vůbec je turecká AKSA.
14. 10. 2014 08:00
Jak
Blaf pro zaplnění stránky (?)
V článku postrádám tu nejdůležitější informaci a to JAK toho chtějí dosáhnout. Má se jednat o výstavbu nové výroby ? Má se jednat o investici do nové technologie výroby ?
Přijde mi to tady jak uzavřený blog, kde se kvalita článků pohybuje v rozmezí tragédie a výborné. Vedle skvostného testu na F-Type coupé působí toto jako špatný vtip.