Vydali jsme se do Vídně, abychom se zúčastnili světové premiéry létajícího vozu AeroMobil 3.0 ze Slovenska. Je tento stroj dvojí tváře budoucností individuální dopravy?
To ano, ale preco sa to potom tak natriasa za letu a kridla sa mu uz uz idu zlomit. Ten motor s kabinou vpredu mi pride nevyvazeny oproti zadnej casti a myslim, ze niesom daleko od pravdy, ked poviem, ze oproti lietadlu to ma tragicku aerodynamiku.
Já proti tomu nic nemám. Jen nechápu, proč by auto mělo umět lítat a letadlo jezdit 120. Přecpanost silnic je jen a jedině způsobena lenivostí a marnivostí lidí.
az nastane cas kdy se nevejdeme na silnice, tak letajici auta ktera jsou zaprve vetsi a zadruhe pojmou mene pasazeru nam urcite v nicem nepomuzou ;-) nebo ti snad pripada ze 6 metrove auto co uveze 2 lidi nejak spasi kolony a zacpy? jen tak pro predstavu, dokazes si vubec predstavit jak vypada takovej provoz na letisti a jake musi bejt rozestupy mezi letadlama? jen aby sis treba dokazal predstavit co by treba pro Evropu znamenalo, kdyby se tu behem treba 1 roku objevilo navic najednou treba 10000 letadel ktere potrebuji pro vzlet a pristani zpevnenou nebo alespon udrzovanou plochu a je potreba je monitorovat i pri letu? ... uvedom si ze v letadle si menuzes jen tak zastavit v kolone a pockat si az budes mit okno pro pristani >:D a taky nezpominej na pocasi, s timhle si zalitas jen ve dne a pri peknem pocasi
proste jen exklusivni hracka pro par vyvolenych, nepredpokladal bych vic nez 100kusu celkove a spise jen proi zberatele kterym to bude stat v garazi mezi ostatnima exponatama :-)
podobna letajici auta neni problem vyrobit jiz desitky let a financne z hlediska vyvoje a vyroby, by to nebylo drazsi nez nejake bezne auto nizsi/stredni tridy, ale automobilky vedi ze je to z hlediska prodeju nesmysl, to jen v poslednich par letech k tomu dostavaji prilezitost i bezni lide v domacich podminkach diky technice ktera je vpodstate dostupna na kazdem rohu
to se ridi polde druhu letu a povetrnostnich podminek, ale v prumeru od 300 (1000ft) do 800 metru
letani opravdu nevypada tak jak je prezentovane ve videu, ze si prijedes na letiste, roztahnes kidla a vzlitnes si jen tak, a pak zas nekde jen tak znicehosnic pristanes >:D
vzletovej a pristavaci rozestup, vpodstate dokud je nejake letadlo na draze, tak by nemelo zvlitat ani pristavat dalsi, to ze se pak ve vzduchu k sobe pritulej je jejich problem a u malich letadel to mam dojem nijak sledovane neni, ani nato nemaji upozornujici system jako velka dopravni letadla
ano ano pro potreby videa pustili obe "vedle sebe" ve vzdalenosti pocitam tak 100 metru, predpokladas ze na letistich a to i tech malich travnatych panuje takova volnost ze si tam pristavaj a vzlitaj lidi jak chtej a potencialne ohrozuji dalsi letadla?
Ty si adept na mudrlanta. :-)
O lietaní niečo viem a keď vidím tie tvoje "moudra", tak mi to nedá a postupne sa na ne pýtam a ty ich postupne odvolávaš.
nekodazu si predstavit masy jak letaji. Bezna zena nezvlada ani auto, ne to jeste letadlo, potom americky duchodce, ktery si plete plyn a brzdu poplete kniply a pujde k zemy jak torpedo a potom bezny american, co i k basketbalovemu mici potrebuje 10 strankovy navod, co muze a co nemuze. Letani neni pro kazdeho, casem mozna bude, ale ne ted. Kazdpodane par tech stroju prodaji nejakym nadsencum z rad milionaru.
prichádza iná doba. veľa vecí bude automatizovaných, hlavne riadenie letovej prevádzky, na to napojenie riadiace systémy lietadla. na tomto sa pracuje už minimálne 10 rokov, veľké firmy, nepamätám sa už presne ktoré, ale tie, ktoré majú takéto aplikácie aj v súčasnosti. samozrejme je to v usa, samozrejme to chcú štandardizovať a samozrejme je to verejná zakázka alebo nejaký grant.
ale inak súhlasím, v tejto forme to pre obyčajných ľudí nie je a ani nemá byť, obyčajní ľudia predsa nemajú luxusné športové autá.
až přijde čas kdy se na silnice všichni nevejdeme budou možná auta lítat ale budou určitě fungovat na úplně jiným principu než tenhle ultralight se 4 kolama .
Byvam 900km od rodicov. Ak by to malo 3 miesta a cenu stravitelnu aj pre normalneho cloveka - povedzme 40-50tis E, tak robim vsetko preto, aby som si to mohol kupit.
Vlakom mi cesta trva domov 20 hodin, autom desat. Vzdusnou ciarou je to 600km, cize v hraniciach doletu Aeromobilu. Startujem z centra mesta, kde je aeroklub a pristavam 2 kilometre od rodicov. Ak zapocitam aj s cestou cez mesto, za menej ako 4 hodiny som doma. A co je zabavne, ak to zerie 15l na hodinu, tak dokonca lacnejsie ako mojim benzinovym autom, ktore pri normalnom tempe zoberie 6.5l benzinu na sto.
Dovolenka? Chorvatsko, Taliansko, Grecko ci Skandinavia max s jednym medzipristatim.
Bezstresovo.
Taka je moja odpoved na tvoju otazku: proc.
PS: este aj ku svokrovcom, ktori byvaju 130km odo mna by sa mi oplatilo lietat. Toto mat v garazi + nejaky kompakt a som fakt spokojny.
Problém je, že takový stroj musíš brát jako pro zábavu. Pokud se někam potřebuješ dostat spolehlivě, bezpečně a v relativním pohodlí, potřebuješ jiný kalibr. A pokud obětuješ tu "auto" část, na trhu je celá řada lehkých sportovních letadel. Na cenu pod 50 tisíc € však můžeš prakticky zapomenout. Motor, ani avionika nejsou levné záležitosti. A údržba je také trochu někde jinde než u aut.
Na poměry leteckých motorů je levný. Nikdy jsem vážně neuvažoval o vlastnictví LSA, takže nemohu mluvit ze zkušenosti, ani to nemám nastudované, ale stojí kolik? 20 tisíc €? Verze s přímým vstřikováním je ještě dražší. Sám si můžeš najít plán údržby, jak často musíš dělat generálku atd. A zkus si přestat plést ultralight a lehké sportovní letadlo. Předpokládám, že tohle budou chtít prodávat jako certifikované. Nevím, jaké jsou nároky na certifikaci LSA, ale u větších letadel je právě certifikace ohromný výdaj. Nemluvě o tom, že to budou muset nějak dostat na značky (a to v každém státě, kde by to chtěli prodat). Další výdaje.
Například PS-28 Cruiser (úspěšný stroj z Moravy) s klasickou avionikou (tedy žádný pěkný Garmin, jako máš tady) stojí kolem 2,5 milionu. V základu. Používá myslím Rotax 912ULS2. A to se neumí přeměnit v auto. Můžeš se podívat i na ceny dalších LSA (tohle rozhodně není ten nejlevnější stroj).
V 97´ - ked som si zacal, ale nedokoncil robit pilotny preukaz na ultralight, vychadzal Fox s motorom Rotax 912 cca 300 000 Sk ako skladacka. Teda bolo ho treba zmontovat, dat ho certifikovat...blaa, blaa...
Nehovoriac o tom, ako vyzeral zvnutra - na nejake TFT displeje a modernejsiu avioniku ste v tej dobe mohli v takom niecom zabudnut.
Doba ide dopredu, uz dlho sa o to nezaujimam, takze neviem posudit aktualnu situaciu na trhu.
Celkovo mi to ale prijde ako zaujimava alternativa pre nadsencov:
Je pekne, mam ist 300-500 km...hlasia zacpy, opravu dialnice, vela mobilnych a stacionarnych radarov >:-[] ...
OK, berem toto, dostanem sa tam rychlo a bez pokut, vybavim co treba a tak isto sa vratim v pohode nazad ;-)
Myšlenka samotná je rozhodně zajímavá. Když je počasí špatné, odjedeš to po kolech; když je pěkně, proletíš se. Ale zatím je to spíš sen, proti kterému stojí celá řada problémů.
Ja si nič nepletiem. To, či je to LSA alebo ultralight je úplne jedno.
Začnime od toho, že pokiaľ sa to má rozšíriť, je potreba úpravy legislatívy - nová špecifikácia, skrátený pilotný kurz na model výlučne s licenciu VFR atď, atď.
A tak ako som povedal, to že nejaké lietadlo stojí 2.5 mega neznamená, že má takú hodnotu - písal som to už skôr. Mimochodom na čo ti je sklenený kokpit? Na čo ti je karbónová vrtuľa a karbónové disky? A na čo ti sú kožené sedačky? Stačí dobré vario + tablet s GPS, drevená vrtuľa a hliníkové disky. A sedačky tiež môžu byť látkové.
Na konštrukcii nešetria. Takže aj ak by motor bol 1/3 ceny, tak to kúpiš do 1.5 mil CZK.
Ty si vážne tak blbý, alebo sa iba robíš? Porovnaj si vlastnosti tebou zmienených materiálov s použitým karbónom.
Mali si k vývoju pribrať teba, bolo by to z papiera a bambusových tyčiek a lietalo na šlapacie pedále... :-!
no zatim to podle tvich postu vypada ze jsi studovanej, vis vsechno nejlip a v letani budes hotovej Maverick krizenej s Icemanem
hele bez kandidovat na prezidenta, nech upravit tu legislativu aby si mohl pilotni zkousky udelat kde kdo, a my ostatni jen budem cekat na zpravy kde nam dennodenne budou chrlit jak nekde nekdo spadnul a autoletadlem >:D
Porovnaj vlastnosti tebou zmienených materiálov s použitým karbónom. Neobmedzuj to len na vrtuľu. Mimochodom, akurát spomenutá nevýhoda hmotnosti je pri takýchto ľahkých strojoch zásadná, čo povieš?
Čo si vyštudoval mi je absolútne ľahostajné, absolvovanie školy neznamená nič, pokiaľ sa to neprejavuje v praxi. Tu iba mudruješ bez akéhokoľvek podkladu. Keby to spravili z lacných materiálov jak "fundovane" píšeš, neodlepilo by sa to od zeme.
Citujem: "Cena Aeromobilu bude vysoká len kvôli tomu, že vývoj nebol lacný." - ťuťo, a náklady na vývoj nie sú náklady? Najvyššiu hodnotu zo všetkého má nápad, know-how. A je sakra rozdiel, či sa jeho hodnota premietne do desaťtisícov alebo stotisícov produktov, alebo do pár desiatok či stovák. Rozdielne sú aj technológie, kusová výroba vyjde drahšie ako veľkosériová, atď., atď... Ale potiaľ si asi ešte nedošiel...
Čítať viem.
Napísal si, že bez karbónových kolies sa to neodlepí od zeme. V odkaze je video kde sa staršia verzia aeromobilu na hliníkových diskoch odlepila od zeme. Teda NEMÁŠ pravdu.
Nevieš čítať. Nič také som nenapísal. Vyťahuješ s kontextu jednu vec čo sa ti hodí. Nedivím sa, že si s Altisom rozumieš. Ak nakoniec nejde o jednu osobu s dvomi nickami, ten štýl je dosť podobný.
Citujem:"Keby to spravili z lacných materiálov jak "fundovane" píšeš, neodlepilo by sa to od zeme."
Klaudius, odlepilo sa :-) . Šliapol si vedľa, skús si to priznať a ideme ďalej.
Mimochodom, nie sme jedna osoba.
>:D Změna předpisů, to bych netajil dech. Vypadá to, že se EASA snaží (CB-IR, E-IR), ale vem si například stav teorie ATPL. Práce je více než dost. Možná jednou budeme mít speciálně předpisy pro létající auta, v dohledné době bych to neviděl.
Vycházím z toho, co vidím, a z cen LSA dostupných na trhu. Nespekuluji, za kolik by to možná někdy někdo mohl udělat dle hypotetických předpisů. ;-)
"Sklo" samozřejmě není nutnost a nikde není řečeno, že bude v základu, ale neplánují asi nejnižší cenu a je to žádané, takže musí být minimálně možnost si za to připlatit.
peknej sen, ale zapominas na docela dost faktoru ktere letani dost ovlivnujou a nejen prodrazujou, ale i obcas letani plne zhati, pocasi je previt
jinak pokud ti prijde letani v malem letadle za treba spatneho pocasi jako "bezstresove" , tak to raci ani nechci vedet jake stresy zazivas na silnicich, to musis jezdit doslova jak kloboucnik a vsichni okolo tebe musi jezdit jjak nejvetsi pirati a porad te ohrozovat ze se tak stresujes >:D
Začal som lietať, keď som mal 14, to ti musí stačiť. Áno, myslím si, že za dobrého počasia je lietanie totálne bezstresová vec. Zhoršuje sa počasie? Sadáš a ďalej ideš na kolesách. Problém?
Áno, je to sen, nikde som nenapísal, že predpokladám, že si to zajtra pôjdem kúpiť.
jo aha vidim ze jsi velkej optimista, zhorsi se pocasi a ty sednes, ja zapomel ze letiste pro pristani takovehoto stroje jsou co par km, a jasne s 6 metru dlouhym "letadlem" pro dva lidi se jiste musi jezdit paradne
tak to ti preju hodne stesti v tom jezdeni i letani, a myslim ze ho budes potrebovat v obojim s takovouto obludou :-)
a nezapomen se cestou na letiste stavit na nakup, vis co, obcas pri tech kratkych letech docela vyhladne
a s tema 14 lety jsi chtel napsat co? ma to asi stejnou vypovidaci hodnotu, jako ze jsme zacaly chodit v 1 roce :-!
Budeš sa diviť, ale medzi letiskami s trávnatou dráhou je strašne veľa a da sa povedať, že napríklad na Slovensku nie sie od žiadneho nikdy ďalej ako 15km...
myslim ze vsem je tu jasne ze z toho jak to Atlis pise to vypada jako by pristaval na dalnici skoro obden
kdybych mel s letadlem problem tak na dalnici pristanu klidne ikdys to bude nelegalni i v nouzi a bude zato hrozit vezeni, jenze malokdy se stane ze je dalnice v takovem stavu provozu, ze by to bylo bezpecnejsi, nes to nekde zapichnout na pole :-)
Tady je důležitý fakt, že to nestavěl fanda do aut, ale prvoplánově fanda do letadel. Hlavně to lítá až pak jezdí. Takže tento jistě dobrý počin ocení hlavně piloti a fandové do lítání, až pak petrolheadi. Každopádně ten vývoj musel stát peněz a dalo to obrovskou fušku. :yes:
Ten pán, ktorého nápad to je, učí v Bratislave dizajn, má už celé roky priame napojenie na dizajnové štúdia Audi, Volkswagen a tuším aj BMW, pravdepodobne aj na ďalšie. Osobne poznám jeho kontakt v dizajnovom štúdiu Audi v Mníchove (áno, Audi má štúdio aj v Mníchove, už asi 20 rokov), a tento jeho kontakt o ňom rozpráva samé pozitívne veci, ako aj o jeho študentoch. Takže si dovolím povedať, že je fanúšikom dopravných prostriedkov ako takých, samozrejme aj lietania, nemá zmysel hovoriť, čo je väčšia vášeň.
Presne jak píšeš. Okrem toho je to najmä umelec. Bol, lebo ešte stále je vedúcim katedry dizajnu VŠVU.
Čo sa týka znalosti techniky, tak neviem, pred rokmi robil dizajnové návrhy na modernizáciu Š1203 (TAZ-1500) a veľká sláva to nebola. Teda dizajnovo pekné, ale nerealizovateľné, tá práca vtedy príliš nerešpektovala zavedené technológie a stálo by to neskutočné peniaze.
Aj v tomto prípade si myslím, že sa viac venoval dizajnu a jeho partner technike, ale to je len moja domnienka. Ale tak je to správne, keď každý robí to, čo vie, v čom je dobrý a k čomu mu nechýba nadšenie.
Čo sa týka karbónu, je to materiál budúcnosti. Je ešte nekresťansky drahý, a technológia nie je veľmi vhodná pre výrobu väčších sérií, ale pomer pevnosti a hmotnosti je voči iným materiálom neskutočný. Má ale aj nezanedbateľnú nevýhodu, a tou je krehkosť. Po prekročení únosnosti sa karbón zlomí, vytvoria sa veľmi ostré zubaté hrany, ktoré sú schopné pri nehode dokaličiť alebo pri väčšej rýchlosti aj preseknúť človeka napoly. Trochu v úzadí ostal kevlar - je síce o niečo menej pevný, ale zároveň má dobrú húževnatosť a je pružnejší. Dopláca na svoj vzhľad, je akoby mliečne zakalený, až do žlta. Pri striekaní povrchu je to ale jedno. A je aj o niečo lacnejší.
karbon ma ist v dohladnej dobe cenovo skokovo dole, tam by som z hladiska do buducnosti problem nevidel.
Co sa jeho spracovania tyka - Audi / Lamborghini, uz pri koncepte Sesto Elemento ukazalo, ze s karbonom sa da urobit takmer vsetko a aj pomerne rychlo a tym aj lacno.
Myslim tu ten tzv. "kovany karbon", z ktoreho maju byt v buducnosti ( uz velmi blizkej ) vyrobene kadejake komonenty, ktore by klasickym postupom zaberali kopu casu na vyrobu a teda aj financne maju byt uz pri exist. cenach za surovinu ovela lacnejsie.
Hovori sa o cenovych usporach az 90 % pri takmer nezmenenych vlastnostiach oproti konvencnej vyrobe.
hlavne mali na mysli diely jednoduchych tvarov - jednoduche vylisky, ramena zavesenia... a pod.
Ved MLB-evo platforma coskoro napovie viac ;-)
Definuj ten "kovaný" karbón, tento termín mi ešte nie je známy. Poznám niekoľko technológií výroby dielov z karbónu, ale tento nie.
Čo sa týka tých "kadejakých komponentov" , nevyrábajú si ich automobilky samy, majú na to špecializovaných dodávateľov, ktorí na to najčastejšie robia aj vývoj. A predstav si, že také karbónové späťáky pre Audi sa robia aj na Slovensku. Tiež pre Alfu, a napríklad pre Porsche sa na Slovensku vyrábajú niektoré nosné diely skeletu.
Karbón šiel hore okrem iného aj vďaka "luxusnému" vzhľadu (aj keď popravde neviem, čo na tom kto vidí, ja by som si to na auto asi nedal, ani fóliu, nepáči sa mi to), najmä voči zmienenému kevlaru.
Predpokladam, ze mas asi rychlejsie pripojenie na net, tak trosku pohladaj ;-)
Mal by si uspiet pri clankoch o Audi a Lamborghini, ked sa pripravovalo / predstavovalo Sesto Elemento.
Co sa subdodavok pre automobilky tyka, nepovedal si mi ziadnu novinku.
No a k vzhladu - teda exkluzivite karbonu tyka - to je vec subjektivna. Niekto povazuje za luxus kvalitne drevene oblozenie, niekto karbon, niekomu staci aj kvalitne opracovany hlinikovy dekor...atd...
Skor ide o to, ako vyzera celok - napr. zladenie interieru, alebo exterieru.
Kedysi bol znakom modelov RS od Audi - spatne zrkadla v matnom hliniku. Dnes to nahradzaju ci dalej, tym viac karbonom - bez zaujmu zakaznikov by to asi nerobili ;-)
Klaudius, uznávam a rešpektujem, že vieš (vrámci tohto fóra) najviac o TAZ 1500.
Môj osobný názor je, že toto vozidlo bolo beznádejne zastaralé už v dobe, keď sa sem vrámci "bratskej pomoci" jeho výroba presunula. Naozaj si myslíš, že sa dalo modernizovať za rozumné peniaze?
Zastaralé bolo, ale možnosti celkom ho nahradiť neboli. Robilo sa, čo sa dalo. Teraz sa nad tým ľahko mudruje, vtedy sa na to ľudia pozerali inak, snažili sa udržať závod a výrobu jak to len šlo.
inak vsetka cest uznanie a poklona.... v nasich podmienkach ake mame ..... zostrojit nieco taketo realne funkcne a fungujuce je viac ako zazrak :yes: aj japonci iste len krutia hlavami :yes:
se něco podobného vždy objeví... Praktičnost je však zcela mimo. Tedy základ.. Musí to mít vzletovou a přistávací plochu. Ok. To se dá oséfovat, ale už tak je to komplikace. Jasně. Nějaký frajer to klidně zvedne ze silnice a stejně tak přistane. Všimli jste si ale jedné věci, kterou neoblafli? Konfigurace podvozku. Pristavat na tyhle kola, se svetlou výškou, jakou má tohle.... Hmmm. To bude roztřískaných spodků... Nedejbože na silnici jen mírně zvlnenou..... ;-)
Pravda, taky jsem čekal na videu jak to dosedne a zrovna tam byl střih. Ale je fakt, že o tohle se pokouší různí experti 40 let, a tohle vypadá funkčně. :yes:
No funkční to svým zpusobem asi je. Já to beru jako určité cvičení ve stylu, dokážeme, že to dokážeme.... To pristání je jen jedna z mnoha věcí. Jen jak dlouho to tahal nad dráhou. A teď sivezmi, ze bys tim musel sednot na louku. Nebo jen uvláčené pole. Vím, extrém... Ale... Pak, jak to odolává násobkům, jak se to chová... Mělo by to být blbuvzdorné. Má to padák? A nemyslím batoh na záda ;-)
Pokud bych to primárně bral jako éro s občasným vyjetim z letiště po okolí, proč ne. Melo by se to řídit leteckymi predpisy. Ale ta predstava, že se každý jouda ohlašuje, tak už teď lituju dispečera:-).
Tak ještě nedávno to bylo mnohem horší, platila norma ještě z dob komunismu a ti pilotům pěkně přistřihli křídla, aby jim neuletěli. :-) Když máš souhlas majitele, neděláš to na daném pozemku příliš často a splníš ještě pár dalších podmínek, můžeš vzlétnout a přistát i mimo letiště.
Tak když to přeženu, sednout s tim můžeš, kde chceš ;-) . Plachtari by mohi vyprávět... Ale máš na mysli asi regulerni vpd. No ale i u nas, byť je to pry dost volné, existují určitá pravidla, jako když vstupujes do oblasti, kde to ridi nějaká věž. To si predstav toho chlapa tam ;-)
Aby s tím mohl člověk létat, potřebuje pilotní průkaz. Měl by tedy znát a dodržovat předpisy. Přebral jsem si to tak, že J@W psal o vzletu a přistání (viz "silnice a free louky"). Jinak v ČR je řízené vše nad 300 metrů nad zemí plus něco od země. Nicméně v třídě E nepotřebuješ ani povolení, ani udržovat kontakt. A když chceš vletět někam, kde potřebuješ povolení, tak si o něj požádáš. Od toho tam jsou.
Já se jen občas necham vyvézt, abych pochopil, že rozdíl mezi leteckým simulatorem a realitou je v blicím pytlíku ;-) . Pamatuji si například vstup do prostoru Karlových Varů, když jsme se chtěli cournout nad městem, tak to na navigaci ukazovalo oblast, kde se musí spojit s věží, kvůli letišti. Byť jsme se producirovali pod těch 300 metrů , které také kamarád vzpomínal. Na to jsem si právě vzpomněl, když jsem si pak představil tu flotilu aeroaut :-) . Jo a taky na to, že nehody v okruhu bydliště pilota, ci pasažéra, jsou uzavirany zpravidla jako letecká nekázeň >:D .
Jak jsem napsal, něco je řízené už od země. V tomhle případě šlo nejspíš o CTR, ty sahají až na zem a jde o vzdušný prostor třídy D. Stejně tak můžeš mít oblast, kde provádí výcvik armáda, nebo tam vůbec nemáš co dělat jako nad Temelínem. Od toho v řízení letového provozu jsou. Maximálně by se vytvořila další pracovní místa. :-)
echo zulu > a s jak velkym narustem? pac soucasnej letovej provoz je dost ridkej
tady jsou soce jen vetsi letadla, respektive ty co smej nad 6km, ale ikdyby tam bylo vse vcetne malich letadel, tak to bude porad jeste vpohode, jenze kdyby rekneme pribilo 10k letadel rocne, tak us to bude problem
Řízení letového provozu poskytuje VFR letům v nižších výškách jen informační, přehledové a pohotovostní služby. Ne že by záplava malých letadel nepředstavovala problém.
Nasazení umělé inteligence v řízení letového provozu se zkoumá desítky let. A automatizace samozřejmě roste. Není daleko doba, kdy budou počítače řízení letového provozu posílat příkazy rovnou autopilotovi a pilot je bude jen schvalovat. Tady se však bavíme o rádiové komunikaci a tam je limitujícím faktorem vytížení frekvencí.
Páni prečo mi z prečítania všetkých komentov vychádza otázka CZ verzus SK? Som z polovice Čech, s Bratmi nemám problém no z daných komentov mi vychádza hľadanie chyby, ktorá možno ani neexistuje /prestrih videa z pristánia a podobné vykonštruované nezmysly.../samozrejme nieje to BOEING ale ultralight, kto vie o čom, vie že žiaden ultralight nieje extra stabilný. Tento počin je bez okolkov GENIÁLNY! Bez toho či je to slovenský, český či iný výrobok. Očakávať že sa to bude správať ako Golf GTI na ceste a ako Cesna 172 vo vzduchu je s prepáčením naivná až detinská. Ani švajčiarsky nožík nieje úplne najvhodnejší na šrubovanie a zároveň na rezanie....Vždy je tu kompromis. No v prípade tohoto slovenského počinu je to na SVETOVEJ úrovni a bez akýchkoľvek výčitiek tlieskam a skladám klobúk dole. Bratia, mali by tlieskať rovnako.. :yes:
Podle mne vůbec nejde o to, že to vymyslel Slovák. Můžeš si přečíst i předchozí diskuzi, v článku je odkaz na článek o předchozí verzi. Hračka je to pěkná, ale tam to pro mne končí. Jako hračky vnímám všechna lehká sportovní letadla (mají komerční využití, ale ne jako dopravní prostředek). Pokud se chceš někam celkem spolehlivě dostat, potřebuješ stroj, který si dokáže poradit se zhoršenými povětrnostními podmínkami.
Je to o ničem. Bude to pouze další pokus v řadě o vymýšlení létajícího automobilu. Nic víc nic míň . Takže si nějaké kecy strč za klobouk ( natož na nacionální notu). ;-\
... když máš letadlo, přesuneš se z letiště na letiště. Jenže si musíš zajistit taky dopravu na letiště v bodu A a dopravu z letiště v bodu B. Jenže s tímhle to dáš "od domu k domu", aniž bys z toho vylez. Což je podle mě ten hlavní důvod, proč takováhle věc vůbec vzniká. A taky v neposlední řadě musíš mít pronajatý parkování na nějakym letišti, a to taky není jen tak.
:yes::yes::yes:
To je najväčší priamy profit takéhoto stroja!
Dá sa parkovať a servisovať prakticky "kdekoľvek", čo výrazne zníži prevádzkové výdavky.
A čo sa týka ceny, skúste si spomenúť koľko stáli prvé mobily, ploché televízory, ...
Budeš to muset "servisovat" jako jiná lehká sportovní letadla. Není mi tedy jasné, kde vidíš úsporu kromě toho, že to nebude muset stát na letišti. Ale zase budeš točit motor a namáhat drak letadla cestováním po silnicích. Vzhledem k tomu, že to (zatím) nemá pořádný podvozek, jsem celkem zvědavý, co by s tím udělaly české a slovenské silnice.
no jasne, tvuj oblibeny automechanik/autoservis nema atestace na letadla? hele s tim by meli neco delat >:D
pro dochtora, a vis otom ze letadla musi na prohlidku nekolikrat do roka? to podle toho kolik nalitas hodin, tak jen tak do pranice, u malich letadel to bejva po 50, 100, 200 hodinach a seznam toho co je potreba provest na udrzbe neni zrovna malej, a pak jednou rocne velka prohlidka ktera zabere cca tyden, nojo takove letadlo na "technicke" stravi roicne minimalne cca 1 tyden ;-) jj ta udrzba a opravy letadla jsou vlastne taaaak levne
nevim jak to maj pani na Slovensku, ale pocitam ze stejne jako v cele EU, takze v CR/EU abys mohl legalne servisovat letadla, tak musis mit opravneni pro servis a periodickou udrzbu letadel, a vydava ho Urad pro Letectvi dane zeme ;-)
jak jsem psal i v jinem postu, letadlo nechodi na "technickou" jen kazde 2 roky jako auto, ale po vyrobcem stanovenych odletanych hodinach a pak jednou rocne na velkou prohlidku, ktera zabere servisnim firmam cca 1 tyden, u malich letadel jsou predepsane prohlidky vetsinou po 50,100 a 200 hodinach a je to docela fest hlidane ;-)
pan Klein tohle zajiste moc dobre vi a je take docela mozne, ze sam takove opravneni ma, pokud chce svuj AeroMobil nekdy v budoucnu prodavat, tak jiste take stanovi takove kontrolni rozpisy, aby mu tim nevznikli dobudoucna problemy, jako vyrobce zato totiz ruci a zadna sranda to fááákt neni, ostatne i proto udavaji vyrobci letadel tak kratke casove useky kdy je letadlo potreba nechat servisne kontrolovat :-!
Ale nedá.. furt je to prostě letadlo, žejo. To, že s nim můžeš jet i po silnici je jenom taková třešinka - servisovat se to bude zase jako běžnej ultralight, splňovat to musí ty samý normy..
Uznávám, že je to pěkná hračka, ale nic víc. Nevěřim, že by to došlo praktickýho využití - kdo má na tohle, bude mít i na normální auto plus ultralight. Anebo si může rovnou udělat PPLko a je to. Úspora času? Žádná, stejně musíš na letiště. Letový vlastnosti horší než běžnej ultralight, o jízdních vlastnostech polemizovat netřeba. Tydle kombinovaný věci podle mě v reálu prostě nefungujou.
Jó umět to tak kolmej vzlet, přistání, bejt na to legislativa.. to by bylo možná jiný kafčo:)
Skvelá vec. Od reálneho úspechu to má ešte ďaleko, ale považujem to za lepší počin ako elká, asi preto, že to nestihli zatiaľ sprzniť úradníci. Normálne by som to chcel.
jako kazdodenni auto je to temer nepouzitelny, posaz jak v terennim sportaku a polohovatelnost asi bude dost omezena, sedi se vpodstate na predni naprave a moc pohodlnej podvozek bych odtoho asi necekal (i kdejake mestske autocko natom asi bude lip) kola z motorky asi nebudou volena bezduvodne, zavazadelnik vpodstate nula a trosku bych se obaval ze i par kilo navic u samotnych pasazeru nebude mit zrovna priznivej vliv v obou typech provozu, nastupovani je uzasne a rekl bych ze si bere to nejhorsi z obou svetu, takze suma sumarum 6 metrove "auto" co sveze 2 lidi ne prilis velkeho vzrustu kde zavazadlem bude penezenka s creditkou (kovove mince se diky vaze nedoporucuji) manevrovatelnost asi bude uzasna a couvani s tim bude jiste zazitkem na celej zivot, takze jak ohodnotit auto ktere neni pohodlne, je pomale a ovladatelnosti asi nebude daleko od krizence formule s dodavkou? zame hoodne hoodne podprumerne
jako letadlo se to da tezko posoudit, ale asi to bude dost zazitek, kdys trosku foukne, tak to na videu vypada dosti "stabilne" a jak pravil jeden zdejsi diskuter "A keď už bude prúser, posadíš to aj na diaľnici." a ja k tomu dodam, no a na jakou dalnici? na tu kde jede spousta aut ? jako jasny ve filmech se na dalnici pristava v pohode, jenze ve filmech je i Superman, Batman a dalsi spousta lidi co se pred strelbou uspesne schovavaji za jidelni stoly >:D
takze tu mame velice podprumerne a velmi omezene pouzitelne auto, zaroven cosi co by se dalo oznacit za vcelku nepovedene letadlo, no ale jako pokud to bude za 200-300 tisic (ne euro ani dolaru fákt ne >:D ) tak by to mohlo mit uspech, ale ja asi zustanu u osvedcene kombinace 1-2 aut + popripade taxik, a na delsi cesty proste normalni komercni let + taxik, myslim ze to budu mit pohodlnejsi, rychlejsi, rozhodne bezpecnejsi, a hlavne vyrazne levnejsi a to i v pripade ze tim taxikem bude treba RollsRoyce :-)