Česká republika se loni výrazně vymkla evropskému trendu poklesu v prodejích obytných automobilů a karavanů. Proti roku 2012 se jich prodalo 1657, což je nárůst o 57 procent.
Běžný člověk, má 4 týdny dovolené za rok. Vyplatí se proto kupovat svůj vlastní hotel?
Aby mi po zbytek roku stál před barákem a reznul? Není lepší si takovou věc půjčit?
predpokladam ze karavany nekupuje "bezny clovek" ktory pride domov po sichte a otvori pivko a spyta sa deti ako sa mali v skole........ ale ten ktory ma pracu taku ze mu umoznuje cestovat po svete a to este pri tom vsetkom musi mat dost penazi na to aby ten karavan mal za co kupit. Ide zrejme o dost uzku skupinu "outdoorovych" maniakov a cestovatelov pre ktorych je sport zaroven aj zivotny styl a zivotna filozofia.....
ja osobne som stretol karavany prave z ciech nedavno na vylete u nas v pieninach ako je obec cerveny klastor.... karavany pouzivaju dost aj poliaci ...... a aj prave cesi..... su to rozne partie skupinky a bohvie ake zoskupenia .... aj na spisskom hrade som uz videl karavan asi pred mesiacom.... a ano , s ceskou znackou ako inak ... jazdi vas tu hodne ;-)
ono karavan ma tu vyhodu ze v nom mozes prespat a nemusis sa chodit ubytovavat do drahych hotelov v meste... ale mozes mat "spanok priamo v divocine" ..... iste to musi byt uzasne, neskusal som to este
Když půjdeme opravdu do důsledků, mohou se cítit jak chtějí, ale v první řadě na to musí "mít", čímž zdaleka nemyslím jen peníze na případnou dovolenou.
není každý zaměstnanec, ale úspěšný podnikatel, který bude brát svojim klientům telefon každých 14 dnů s tím, že "promiňte, jsem na dovolené", brzy přestane být úspěšný...
Nevyplatí, ale si kategórii hoby a tam sa skôr počíta spôsobom mám na to, nemám na to. Požičovní je pár a zrovna keď chceš vyraziť na víkend preč, tak nič voľné nenájdeš :-)
To já taky ne. Člověk se plahočí v pravým pruhu s šílenou spotřebou, trápí se s parkováním a pak to zapíchne do nějakýho kempu plného důchodců na okraji města, kde se koukne na telku a jde spát. Spíše než obytný vůz za 1,5 milionu bych si koupil nějaké kabrio s benzínem a rozdíl v ceně projedl a prosouložil v nějakém pěkném ubytovacím zařízení.
P.S.: Ty prodeje chápu, kupují si to vlastně asi hlavně ti důchodci a ti movitější prostě přibývají.
Choď niekedy v lete cez prázdniny do kempu a zistíš realitu, keď okrem dôchodcov nájdeš v kempe kopu rodín s deťmi, prípadne sa pozri koľko obytných prívesov a aut jazdí počas letá na západe. V zime nájdeš celkom slušné množstvo obytných aut pod zjazdovkami (na miestach, kde to nie je zakázané).Niekomu pripadá nelogické to ,že iný vlastní chalupu na ktorú chodí raz za mesiac. Nedá sa na všetko pozerať len svojou optikou.
Právě že se na to musíš dívat touhle optikou. Kdo má chalupu, jezdí na ní zpravidla každý víkend. Málokdo ji využívá jednou za měsíc. Pokud ano, dřív nebo později se jí
snaží zbavit.
Ale obytné auto v podobné cenové relaci prostě každý víkend nevyužiješ, reálně skutečně 14 dnů v roce.
Samozřejmě, v zimě se jezdí na chalupu málo, ale přes léto ji většina lidí plně využívá. Jak bys chtěl využívat přívěs každý víkend jako chalupu? To mi moc nedává smysl. Jakože zastavíš u Tesca a budeš tam bivakovat?
Tebe to zmysel nedava, vystrc paty na zapad a pozri sa kolko je tam obytnych aut a privesov. Preco kazdy vikend? Mozes a nemusis to pouzivat ako tu chalupu. Tych dovodov a pozitiv / negativ akejkolvek formy ubytovania/ travenia volneho casu je vela a kazdy si moze vybrat.
PS: moj, ale ani tvoj pohlad nie je moc objektivny, ja obytny prives vlastnim (v rodine je aj ta chalupa) , ty evidentne nie a anisi to neskusal :-)
Když to jde úplně mimo Tebe, tak nad tím nepřemýšlej. Já jsem přívěs ani obytňák nikdy neměl, ale podobným způsobem jsem používal Wranglera. Ročně jedna dlouhá dovolená (minimálně 8× nocování v autě), asi dva prodloužené víkendy (3 noci) a několik výletů, kdy se v pátek navečer vyjelo, aby se ráno vstávalo na místě a vyrazilo se rovnou za zážitky, přičemž nemusíš přemýšlet o tom, zda večer ještě přespíš na místě, nebo vyrazíš na noc domů. Teď mám "normální" auto a zkouším platit hotely. Nějakých 80€/noc je jedna věc, vynásobeno minimálně dvaceti za rok už to vypadá hrozivěji, ale časové nepohodlí s rezervací hotelů a plánováním cest je věc druhá. Mít trochu volnější rozpočet, kupuji obytňák hned, ale vzhledem k okolnostem to vypadá na Transporter, který si na sebe občas i nějakou tou prací přivydělá a "přestavbovou sadu na obytňák" už si dořeším sám.
skoro jo. 900, ale o to nejde, jde o využití, které jsem popsal, zažil a dovedu představit, takže mít ty peníze na stole, objednávám VW Californii, nebo MB Marco Polo. Ideálně v 4×4...
Dle mého zmatek v číslech v článku. Je v něm uvedeno: "V Evropě se podle oficiálních statistik uvádí pokles o pět procent. " a "Český trh se na evropském podílí stejně jako o rok dříve 1,1 procenta."
Výše uvedené se vylučuje, protože:
2012: prodej ČR vypočten dle článku 1055, podíl 1.1 %, tzn. celkový prodej Evropa 95 909
2013: prodej ČR v článku 1657, pokles trhu v Evropě o 5 %, tj. 91 114; podíl ČR by tedy měl být 1.8 %...
Sorry, ale horních 10 000 si obytku ani karavan nekupuje. Ti na to většinou nemají čas a radši si pronajmou vilu u moře. Obytku si kupuje hlavně vyšší střední třída, která má takový životní styl. Mnohdy to jsou lidé, co půlku roku tráví někde na cestách a tak. Jim se samozřejmě vyplatí si ji koupit, protože je to jejich druhý domov. Pro naprostou většinu lidí je výhodnější si ji půjčit. Vlastnit obytku na to, že si ročně na 2-3 týdny někam vyjedu je ekonomická vražda (možná u karavanu by to šlo ;-\ ) .
Pro mně je obytňák jiný druh karavanu a v tom prostě horních deset tisíc na dovolenou nejezdí...
Jak píšeš, půjčit si takovou věc je nejlepší možnost. Dtto jachta, kterou využiješ dva týdny v roce, dtto letadlo.
Není problém se nechat "vozit," ale když chceš být kapitánem, tak to nebude tak snadné. Řada lidí si koupila vlastní letadlo právě proto, že bylo problematické najít něco vhodného k pronájmu. Nebo se dali dohromady a složili se. A když je to tvůj koníček, ať už je to letadlo, nebo loď, budeš k tomu mít vztah. Otázka výhodnosti pak trochu upadá do pozadí. To je jako porovnávat jízdu po okruhu s profesionálním řidičem k vlastnictví vysněného auta.
Ano, co tak vidím, letadlo většinou patří třem/čtyřem podílníkům, protože servis, pokud to není ultralight, je dost šílený. A s letadlem se dá lítat docela hodně. Co znám majitele jachet, tak pokud si ji nevozí za sebou, ale platí marínu, tak na to taky docela nadávají
a je to spíš k vzteku, dávat tisíc EURo měsíčně...
No výhodnost: konkrétně obytný vůz je pro mně dost velký ústupek z komfortu oproti hotelu. A jako takový bych ho chápal pro člověka spořivého. Shodou okolností z velmi
blízkého okolí jeden takový blázen před časem obytňák pořídil. Ačkoliv velmi bohatý
člověk, taky patologický spořil, který cestuje hodně a prostě nechce platit za hotely.
Ale pro běžného spořila, je to prostě nevýhodné, i když nechce platit za hotely a ubytování, tohle ho prostě vyjde drasticky dráž...
Někdo to ale má rád. Stejně jako někdo rád stanuje. A když hodně cestuješ a máš ty peníze, může to být zajímavá záloha. Nemluvě o cestách do méně rozvinutých míst.
Stání pro auto, nebo letadlo také není zadarmo. Ano, jachtu těžko využiješ pro obchodní cesty. Ta je spíš rekreační, podobně jako horská chata. A pokud nekotví poblíž tvé rezidence, tak ji nemůžeš využívat tak často jako letadlo ani pro zábavu.
Ještě je tu možnost, že nárůst jde na triko firmám, které bydlíky pronajímají. Píše se tu, že jejich počet roste a poptávka je opravdu značná. Už jsem zkusil půjčit si bydlík dvakrát a pokaždé bez úspěchu.
Cena prenajmu je nejaka, pisal som to skor, nepozeraj sa na to optikou lacnejsie/drahsie ako ine ubytovanie. Je to ina forma, ktora niekoho oslovuje viac ako ine formy ubytovania/ cestovania
Koho oslovuje víc přespávat v autě, než v hotelu se sprchou a snídaní? Řekl bych, že kdybys dal za stejné peníze vybrat mezi hotelem a obytným vozem, nikdo by moc nepřemýšlel...
To je jen úhel pohledu. Mě to zase oslovuje. Nejsem vázaný na nic a nikoho, Když se mi někde líbí, zůstanu tam. Když ne, jedu dál. A navíc: "Někdy i cesta může být cíl!" :-)
Keby by bolo keby a stale sa tie obytne privesy a auta predavaju i cez fakt, ze prave v pripade toho obytneho auta su celkove naklady casto daleko vyssie ako na ubytovanie v hotely .Nehladaj v tom usporu penazi, je to skratka ina forma.
Ani já bych nepřemýšlel. Hotely platím jen proto, že nemám na (pořádný) obytňák :-) Alpský vodopád je pro mě lepší, než sprcha v jakémkoliv hotelu a snídaně ráno u něj taktéž.
A to jsme se ještě nepustili do diskuze co je lepší: přívěs nebo obytné auto. Každé je totiž o něčem jiném. Tvoje výtka mi pasuje spíš k tomu přívěsu. S tím většinou někam přijedu a nějaký čas tam pobudu. Bydlík je na takové to každodenní kočování.
Však karavan není potřeba brát na celý týden nebo měsíc.. my jsme si ho koupili na jaře, konkrétně v tomto obchodě - [odkaz] , a od té doby jsme ho vytáhli minimálně 10 x a toho většinou třeba jen na víkend :-) Je to takhle mnohem svobodnější a taky zábavnější :-)