Strategie "One Ford", tedy pokud možno co "nejstejnější" vozy pro celý svět je evropskými zákazníky evidentně přijímaná s rozpaky. Evropané jsou totiž nejnáročnější automobiloví spotřebitelé na světě a jen tak něco je neuspokojí. Po desetiletí byli evropané zvyklí, že jim Ford stavěl auta přímo "na míru" a přesně podle jejich vkusu. Největší devizou od Focusu I. generace byla vynikající ovladatelnost. Teď ale Ford Evropu krmí "světovými" modely, což v očích Evropana znamená spoustu kompromisů - viz podivný předfaceliftovaný design poslední generace Focusu a jeho velmi neefektivně využitý obestavěný prostor. Nové Mondeo má vysloveně americké DNA a je to na něm už od pohledu znát (podle prvních testů prý i trochu ubralo na dřívější vyhlášené řidičské preciznosti ve prospěch "korábovitého" komfortu), využití prostoru se u něj také mírně zhoršilo a navíc má dvouleté zpoždění. Fiesta a Kuga zachraňují, co se dá, ale na ziskovost evropské odnože to asi nestačí. Pokud bude Ford své modely více přizpůsobovat evropským požadavkům, prodeje půjdou nahoru, ale vývojové náklady také. Takový GM ale Opelu takovouto volnost poskytuje (byť je to drahé), a pokud s ním (a s Volkswagenem) Ford chce držet krok, bude se asi muset vydat podobné cestou....
To je otázka. Mně už delší dobu případá, že v Americe jsou ta auta taková nějaká poctivější. Nejvíc to vyniká u Japonců, americké Toyoty a Hondy jsou podle mě mnohem lepší, než v Evropě. A neblbnou tolik s downsizingem. Nicméně třeba Mazda dělá globalizované modely také a přitom úšpěšně.
Ale je fakt, že Focus jde od famozní I. generace už jen a jen dolů a Mondeo sice u MkIV udělalo od MkIII určitý pokrok, ale tou novou opožděnou generací to zazdili opravdu dokonale. Navíc ty změny, které tam udělali oproti americké verzi (zejména v interiéru), jsou jednoznačně k horšímu. Dále pár nesmyslných rozhodnutí typu 4x4 bude jen v naftě (byť v Americe mají 4x4 i s benzínovými Ecoboosty, atd.).
Sumasumárum, ani ne tak dávno byly doby, kde Ford VW těžce dýchal na záda, ale v poslední době mám pocit, že už se jen tak dýchavičně plouží o kolo zpátky.
Pokud bude Ford posuzovat "figures" neboli čísla globálně, potom se může zdát že strategie One Ford funguje.
Pokud se podíváme detailně na jednotlivé trhy, potom je to v Evrop velký prů-er.
Je to úplně stejně jako když se podíváme na evropský VAG - celková čísla jsou velmi dobrá. Ale SEAT je prů-er pro VAG v Evrop stejně jako Evropa pro Ford globálně.
Dalo to velkou práci najít pro SEAT růstovou strategii jakkoli se používají stejné komponenty accross the Europe. To samé musí teď dát Ford - jeho strategie ale buší do zavřených vrat, v Evrop je přeautováno. Všechno čím se kdy Ford lišil a uspěl, je pryč.
Dnes je za to, čím kdysi uchvátil, Ford po právu kritizován, a to mi věřte že si němečtí novináři na Fordu smlsnou. A nejen němečtí. Angličtí novináři takové poklesky neodpouštějí.