Novinky
- Vodík je zatím dosud nelepší objevený způsob, jak uchovávat velké množství elektrické energie
- Díky elektrolýze vody můžeme získat vodík jen s minimálními ztrátami
- Při spotřebování vodíku vzniká pouze elektřina, teplo a voda
- Vodík je možné vyrábět ve velkém množství z nevyužitých kapacit elektráren (např. během noci) - elektrárna ho může použít k vyrovnání poptávky během dne nebo ho distribuovat čerpacím stanicím
- Náklady na potřebnou celoevropskou infrastrukturu pro tankování vodíku by byla pětkrát menší než náklady na nabíjecí síť potřebnou pro baterie a hybridní vozidla (citace [odkaz] )
- Vodík jako palivo je považovaný za aspoň tak bezpečný jako je benzín (vzhledem k výbušnosti obou paliv)
- Není možné vyrobit nádrž, ze které by vodík v malé míře neunikal (kvůli velikosti atomu), je tedy nutné zajistit, aby se nenahromadila 4% směs vodíku a vzduchu
Mě osobně se to jeví jako daleko lepší náhrada za těžkopádné baterie, hlavně díky tomu, že vodík funguje jako palivo, které se dá natankovat při jednom rychlém kafi na pumpě.
- Díky elektrolýze vody můžeme získat vodík jen s minimálními ztrátami
- Při spotřebování vodíku vzniká pouze elektřina, teplo a voda
- Vodík je možné vyrábět ve velkém množství z nevyužitých kapacit elektráren (např. během noci) - elektrárna ho může použít k vyrovnání poptávky během dne nebo ho distribuovat čerpacím stanicím
- Náklady na potřebnou celoevropskou infrastrukturu pro tankování vodíku by byla pětkrát menší než náklady na nabíjecí síť potřebnou pro baterie a hybridní vozidla (citace [odkaz] )
- Vodík jako palivo je považovaný za aspoň tak bezpečný jako je benzín (vzhledem k výbušnosti obou paliv)
- Není možné vyrobit nádrž, ze které by vodík v malé míře neunikal (kvůli velikosti atomu), je tedy nutné zajistit, aby se nenahromadila 4% směs vodíku a vzduchu
Mě osobně se to jeví jako daleko lepší náhrada za těžkopádné baterie, hlavně díky tomu, že vodík funguje jako palivo, které se dá natankovat při jednom rychlém kafi na pumpě.
zapominas na par dalsich faktu
jak ten vodik chces vyrabet? z fosilnich paliv? cos je mnohanasobne horsi nez kdys se na ty paliva rovnou jezdi, nebo snad elektrolizou? tak jen pro predstavu, na 1kg vodiku je potreba si 10 litru vody a asi 60-70kWh elektriny, tedy znacne plejtvani jak vodou tak elektrinou, a navic tam vznika i kislik, takze bysme se pri dnesni doprave "zadusili" prebitkem kisliku >😁 no schvalne se podivej kolik km ujede na 1kg vodiku vodikove auto a kolik na tech 60kW ujede elektromobil >😁
technologii na vyrobu vodiku je spousta, ale vsechny narazi na to ze je to zaprve neefektivni (ve srovnani s konkurencni) a zadruhe drahe, skladovat beznin/naftu,plyn je snadny, ale dokaze si nekdo predstavit ze se bude muset skladovat vodik nejen na benzinkach v podobe nekolika desitek tisic kg, ale hlavne skladovat ho v miliardach kg centralne? a ano bohuzel to skladovani bude nutne, protoze vyrabet palivo na miste je prozatim utopie ktera nema z hlediska financi sanci, jen pro predstavu, rocne se dnes vyrobi asi 70-80 milionu tun
jak ten vodik chces vyrabet? z fosilnich paliv? cos je mnohanasobne horsi nez kdys se na ty paliva rovnou jezdi, nebo snad elektrolizou? tak jen pro predstavu, na 1kg vodiku je potreba si 10 litru vody a asi 60-70kWh elektriny, tedy znacne plejtvani jak vodou tak elektrinou, a navic tam vznika i kislik, takze bysme se pri dnesni doprave "zadusili" prebitkem kisliku >😁 no schvalne se podivej kolik km ujede na 1kg vodiku vodikove auto a kolik na tech 60kW ujede elektromobil >😁
technologii na vyrobu vodiku je spousta, ale vsechny narazi na to ze je to zaprve neefektivni (ve srovnani s konkurencni) a zadruhe drahe, skladovat beznin/naftu,plyn je snadny, ale dokaze si nekdo predstavit ze se bude muset skladovat vodik nejen na benzinkach v podobe nekolika desitek tisic kg, ale hlavne skladovat ho v miliardach kg centralne? a ano bohuzel to skladovani bude nutne, protoze vyrabet palivo na miste je prozatim utopie ktera nema z hlediska financi sanci, jen pro predstavu, rocne se dnes vyrobi asi 70-80 milionu tun
Jsem rád, že se někdo snaží argumentovat s reálnými čísly a ne jen hromadou kapitálek. :yes:
Mě tedy při teoretické 90% účinnosti PEM elektrolyzéru vyšlo 37.7 kWh/kg vodíku, který stačí na ~75 mil. Na dojezd 60kWh Tesly by bylo třeba asi 2.7kg vodíku, což je více než 100kWh.
Musím uznat, že rozdíl 40kWh (v tom lepším případě) je docela markantní. ;-\
Rozhodně bych se vykašlal na všechny fosilní paliva i když těžba vodíku z přírodního plynu je daleko efektivnější. Ke spotřebě vody nedochází, protože voda je jedním z produktů palivových článků, čili jde o jakousi formu "zapůjčení" vody. (Jak příhodné v době tání ledovců >😁 ) Mě na současném řešení elektromobilů vadí hlavně ta spotřeba poměrně vzácných materiálů na výrobu baterií a jejich nutná recyklace. Navíc baterie jsou příšerně těžké (viz. váha Tesly S) a ne zrovna skladné. Je hezké, že jsou v Tesle S ukryté v podlaze, to bohužel znamená, že lidi mají obrazně hlavu mezi koleny kvůli zvednuté úrovni podlahy.
Mě tedy při teoretické 90% účinnosti PEM elektrolyzéru vyšlo 37.7 kWh/kg vodíku, který stačí na ~75 mil. Na dojezd 60kWh Tesly by bylo třeba asi 2.7kg vodíku, což je více než 100kWh.
Musím uznat, že rozdíl 40kWh (v tom lepším případě) je docela markantní. ;-\
Rozhodně bych se vykašlal na všechny fosilní paliva i když těžba vodíku z přírodního plynu je daleko efektivnější. Ke spotřebě vody nedochází, protože voda je jedním z produktů palivových článků, čili jde o jakousi formu "zapůjčení" vody. (Jak příhodné v době tání ledovců >😁 ) Mě na současném řešení elektromobilů vadí hlavně ta spotřeba poměrně vzácných materiálů na výrobu baterií a jejich nutná recyklace. Navíc baterie jsou příšerně těžké (viz. váha Tesly S) a ne zrovna skladné. Je hezké, že jsou v Tesle S ukryté v podlaze, to bohužel znamená, že lidi mají obrazně hlavu mezi koleny kvůli zvednuté úrovni podlahy.
KDe myslíš, že budou asi vodíkové nádrže a palivové články u těch tebou tak vyzdvihovaných vodomobilů? Taky pod podlahou. A nádrže na vodík nejsou zrovna lehoučké, musí být vícevrstvé a dost odolné proti nárazům atd. Všechno kolem musí být absolutně nejiskřivé.
A jinak nevím, kde jsi vzal 90% účinnost elektrolýzy, reálná je někde kolem 60-70% (a to nepočítám s účinností zdroje, který dodává tu elektřinu). Pak počítej ještě s energetickými ztrátami na výrobu elektřiny v článku (taky kolem 70% účinnosti) a jsi v těžkém deficitu oproti čistému napájení elektřinou...
Teorie ti jde, zkus praxi.
A jinak nevím, kde jsi vzal 90% účinnost elektrolýzy, reálná je někde kolem 60-70% (a to nepočítám s účinností zdroje, který dodává tu elektřinu). Pak počítej ještě s energetickými ztrátami na výrobu elektřiny v článku (taky kolem 70% účinnosti) a jsi v těžkém deficitu oproti čistému napájení elektřinou...
Teorie ti jde, zkus praxi.
podlaha v Tesle me nijak zvedla neprisla, v konkurencnich vozech jako BMW 5 nebo Mercedes E jsem sedel vpodstate stejne pohodlne a podobne poloze, ono u tech konvencnich aut tam jsou zase nosne casti karoserie ktere jsou i u Tesly tvorene ramem na baterie, vyfuk, v pripade 4 kolek hnaci ustroji a podobne, jestli je tam rozdil 2-3 cm tak to bude hodne 😄 [odkaz]
navic palivove clanky zrovna male take nejsou, tedy pravdepodobne budou take v podlaze, v horsim pripade pak v kufru, respektive pod kufrem, a zrovna u Hondy FCV jsou umisteny na zadni naprave a pod zadni sedackou, baterie pak stredem auta odpredu as k vodikove nadrzi (respektive tak byli u konceptu 13/14) 😄
porad se tu ale bavime o autech uplne jine kategorie, tesla S je luxusni sedan vyssi stredni tridy co nedostatkem mista v kufrech opravdu netrpi, a navic jeho vykony tezce atakuji sportovni modely jeho konkurentu v podobe M5 a E-AMG, verze D to posouva jeste o kus dal, v tomto jsou prozatimni auta na vodik a FCV nevyjimaje dosti chudi pribuzni a budou se spise srovnavat s modelem Tesla 3
navic palivove clanky zrovna male take nejsou, tedy pravdepodobne budou take v podlaze, v horsim pripade pak v kufru, respektive pod kufrem, a zrovna u Hondy FCV jsou umisteny na zadni naprave a pod zadni sedackou, baterie pak stredem auta odpredu as k vodikove nadrzi (respektive tak byli u konceptu 13/14) 😄
porad se tu ale bavime o autech uplne jine kategorie, tesla S je luxusni sedan vyssi stredni tridy co nedostatkem mista v kufrech opravdu netrpi, a navic jeho vykony tezce atakuji sportovni modely jeho konkurentu v podobe M5 a E-AMG, verze D to posouva jeste o kus dal, v tomto jsou prozatimni auta na vodik a FCV nevyjimaje dosti chudi pribuzni a budou se spise srovnavat s modelem Tesla 3
Koukám, tady někdo při chemii a fyzice nedával moc pozor. Že, pane Rayzore?
Započetl jste do nákladů na onu infrastrukturu i výrobu vodíku v míře nutné pro provoz několika desítek milionů aut? Mne by zajímal totiž ten postup, kterým ve vašem článku k oněm údajům došli. Já s nimi, na základě svých zkušeností a své práce, hluboce nesouhlasím.
Noční kapacity elektráren budou brzy sloužit k nabíjení domovních baterií, kterými budeme vykrývat výpadky solárek a větrníků, jež se nám stále více cpou do životů.
No a co se bezpečnosti týká, vodík je zatím stále horší, stačí mu méně k výbušné koncentraci. A navíc - co s odpadním produktem syntézy, vodou?
Započetl jste do nákladů na onu infrastrukturu i výrobu vodíku v míře nutné pro provoz několika desítek milionů aut? Mne by zajímal totiž ten postup, kterým ve vašem článku k oněm údajům došli. Já s nimi, na základě svých zkušeností a své práce, hluboce nesouhlasím.
Noční kapacity elektráren budou brzy sloužit k nabíjení domovních baterií, kterými budeme vykrývat výpadky solárek a větrníků, jež se nám stále více cpou do životů.
No a co se bezpečnosti týká, vodík je zatím stále horší, stačí mu méně k výbušné koncentraci. A navíc - co s odpadním produktem syntézy, vodou?
Hmm, ehm ... ;-\
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Citace😒br />
"Přes všechny uvedené současné technologické i investiční bariery se zdá, že při započtení všech relevantních okolností (cena paliva, dostupnost zdrojů, doba tankování, možnosti uskladnění paliva, ekologické benefity, spolehlivost, snížení závislosti na dovozu ropných paliv) vychází vodík dle mnoha odborných studií jako optimální řešení pro potřeby dopravy 21. století."
Takže Honda a Toyota vědí, co dělají.
Takže Honda a Toyota vědí, co dělají.
vhodnej pro dopravu je, ale nejdriv se musi vybudovat takova cerpaci sit, aby vubec bylo kde natankovat, pac 1 cerpacka v zemi opravdu nedokaze obslouzit vic nez 10 aut za hodinu, a to jeste takova co bude stat majlant kterej si ani nedovedes predstavit 😉
jen pro preedstavu v CR je asi 6 a pul tisice cerpacich stanic, a i preesto se na nekterych z nich tvori fronty a na nejake 5 minutove tankovani na nich muzes rovnou zapomenout (v patek jsem tankoval na Shellce ve Vysokem Myte kde jsou na asi 100 metrech 3 benzinky, a presto jsem stal as treti v rade a na zbylich stojanech to nebylo onic lepsi, a na benzince jsme stravili krasnych 36 minut) takze bych nechtel videt tu frontu na stojany s vodikem kdyby se to zacalo nejak rozjizdet, dokazes si predstavit jake naklady by stalo vytvorit alespon polovinu tohoto poctu? tak jen abys tusil co to obnasi, tak prvni ceska vodikova cerpacka s jednim jedinym stojanem prisla na 83 milionu korun, navic ma jen polovicni plnici tlak nez jake bude vyzadovat tohle auto a rocne je schopna dodat z nadrzi do nadrzi asi 6 tun vodiku, tedy jen 6000kilo vodiku, to jest asi tak 1000 polovicnich natankovani do tohoto auta, asi 3 auta denne 😉 (1 dobijeci misto se 40A prijde i s tim stanim asfalt/zamkovka asi na 250tisic korun a slouzi zaroven i jako parkovaci misto) to jest do ceny jednoho stojanu na vodik by se veslo asi 330 takovich stani, pritom spousta firem uvazuje i levneji a snazi se dobijecky komponovat do veci ktere stejne na ulicich jsou, takze ucelova dobijeci mista nejsou as tak dulezita a vyuzije se vpodstate beznych parkovacich mist ktere tam jsou jiz dnes
takze jen vybudovani treba 5000 stojanu na cerpani vodiku pri soucasnych cenach, by stalo asi 400miliard korun >😁 a to se bavime jen o cca tretinove cerpaci siti jen v CR, a nejni v tom zadna jina infrastruktura jako preprava, vyroba, uskladneni
takze silne pochybuju ze i treba behem 10 let se v CR nejak vodikova auta ujmou aby alespon zacali konkurovat i treba jen soucasnym cislum elektromobilu, ty naklady na jejich infratsrukturu by totiz prekracpovali mozna i 1 bilion, coz je temer tolik co ma jako prijem cela CR >😁
Honda, toyota a dalsi automobilky co se vodikem zabivaji, se jim zabivaji hlavne z toho duvodu, aby meli otevrena vratka kdyby nahodou uspel, navic jim to dela medialni prestiz, ktera je proste v dnesni konkurenci potreba, je to podobne jako treba zavodeni, take medialni prestiz pro urcitou sortu zakazniku/fanousku
jen pro preedstavu v CR je asi 6 a pul tisice cerpacich stanic, a i preesto se na nekterych z nich tvori fronty a na nejake 5 minutove tankovani na nich muzes rovnou zapomenout (v patek jsem tankoval na Shellce ve Vysokem Myte kde jsou na asi 100 metrech 3 benzinky, a presto jsem stal as treti v rade a na zbylich stojanech to nebylo onic lepsi, a na benzince jsme stravili krasnych 36 minut) takze bych nechtel videt tu frontu na stojany s vodikem kdyby se to zacalo nejak rozjizdet, dokazes si predstavit jake naklady by stalo vytvorit alespon polovinu tohoto poctu? tak jen abys tusil co to obnasi, tak prvni ceska vodikova cerpacka s jednim jedinym stojanem prisla na 83 milionu korun, navic ma jen polovicni plnici tlak nez jake bude vyzadovat tohle auto a rocne je schopna dodat z nadrzi do nadrzi asi 6 tun vodiku, tedy jen 6000kilo vodiku, to jest asi tak 1000 polovicnich natankovani do tohoto auta, asi 3 auta denne 😉 (1 dobijeci misto se 40A prijde i s tim stanim asfalt/zamkovka asi na 250tisic korun a slouzi zaroven i jako parkovaci misto) to jest do ceny jednoho stojanu na vodik by se veslo asi 330 takovich stani, pritom spousta firem uvazuje i levneji a snazi se dobijecky komponovat do veci ktere stejne na ulicich jsou, takze ucelova dobijeci mista nejsou as tak dulezita a vyuzije se vpodstate beznych parkovacich mist ktere tam jsou jiz dnes
takze jen vybudovani treba 5000 stojanu na cerpani vodiku pri soucasnych cenach, by stalo asi 400miliard korun >😁 a to se bavime jen o cca tretinove cerpaci siti jen v CR, a nejni v tom zadna jina infrastruktura jako preprava, vyroba, uskladneni
takze silne pochybuju ze i treba behem 10 let se v CR nejak vodikova auta ujmou aby alespon zacali konkurovat i treba jen soucasnym cislum elektromobilu, ty naklady na jejich infratsrukturu by totiz prekracpovali mozna i 1 bilion, coz je temer tolik co ma jako prijem cela CR >😁
Honda, toyota a dalsi automobilky co se vodikem zabivaji, se jim zabivaji hlavne z toho duvodu, aby meli otevrena vratka kdyby nahodou uspel, navic jim to dela medialni prestiz, ktera je proste v dnesni konkurenci potreba, je to podobne jako treba zavodeni, take medialni prestiz pro urcitou sortu zakazniku/fanousku
VÝSTAVBA VODÍKOVÉ ČERPAČÍ STANICE JE 100x DRAŽŠÍ NEŽ VÝSTAVBA ELEKTRICKÉ [odkaz] [odkaz]
PS: KDO CHCE JEZDIT S VODÍKOVKOU POD ***KOU ??
>😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >:D >:D >:D
Dnes jsem četl zajímavý článek o zakázaných vynálezech v oblasti energetiky, které by mohly ohrozit ekonomiky států. Asi se tu dohadujeme všichni zbytečně 😉
vodik je v tomto pripade jen nahrada za velkou cast baterii
Já ti dávám pořád palečky nahoru, že prosazuješ Teslu a ty... No, to "mladej" trochu potěšilo! 😉
To je bullshit v 2005 +/- podporovaný administrativou republikána bushe [odkaz] ... do evropy dorazil jako obvykle se zpožděním [odkaz] 😉
tlak vodíku v nádrži 70Mpa = 700bar = 700 atmosfér !! >😁 >😁 >😁
V Neratovicích si prcneš Maximální plnicí tlak - 450 bar [odkaz]
za cenu 120Kč na 1kg vodíku
FCX Clarity nádrž 4,6kg realny dojezd 370km = 150Kč/100km [odkaz]
Takže s VODÍKOVOU BOMBU POD***Í s 700 Atmosférama natankuješ leda polovinu REALNY dojezd 700/2 = 350km za cenu 150Kč/100km = jako obyč LPG/CNG a to se bavíme jen o 100kW motoru
ASIS TROCHU ULÍT NÉÉÉ MLADEJ, SEM Z TOHO ÚÚÚÚÚÚPLNĚ VODVAŘENEJ
>😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁
A TO SI POČKÁME NA PRVNÍ NEHODU, TO BUDE ŠLUPKA PANEČKU >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >:D
A pak bude šlupka v Novinách vo tom a pak bude mladej, pak bude šmitec 😉 [odkaz] [odkaz] >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
TESLA MODEL S/D [odkaz] dávno v prodeji Spotřeba 0až100Kč na 100km real dojezd 400Km při 285kW puc 😉
takze predpokladas ze to bude lepsi nez auta vyssi stredni tridy a podvozkove dokonce na urovni treba Mercedesu E se vzduchovim podvozkem?
a take predpokladas ze to bude levnejsi? predpokladas snad ze hybridni vodikovej system a jeho nadrze bude levnejsi nez pul mega? predpokladam ze tankovat budes jezdit do japonska.... asi letecky predpokladam
hmm mas zajimave predstavy a sny o Honde a jejich cileni tohoto modelu >😁
a mimochodem dojezd je spekulativni, nebo ty jsi nekde potkal nejakou Hondu FCV s timto dojezdem? to co vidis na obrazkach jsou rendry
tady us me prijde jako mnohem lepsi obycejnej hybrid nebo plugin hybrid
Uz dnes LPG, CNG hazou lidi do jednoho pytle. Takze mit v aute palivovy clanek me osobne prijde jako neco extra, kor kdyz tim autem muzes uzivit diky elektrine i neco dalsiho nez jen auto.
2) zatlučení do země čistých levně jezdících elektromobilů
3) hraní komedie že vodíková autodoprava může existovat
=
Nemůže, při celosvětový výrobě vodíku bysme se minimálně udusili kyslíkem 😃, energeticky to nezvladi a to nemluvě o těch vodíkových bombách po***kou [odkaz] 😉
Ze je to dnes drahe a ze sezenes pripadne generator jinde je jasne, ikdyz zase musis vozit neco navic a jeste shanet palivo. Az to bude mit za sebou 100 let vyvoje jako spalovaci motor a 100 let vyroby tak muzem hodnotit techniku i naklady 😉
vodikove EV - vyrobi se elektrina diky ktere se vyrobi vodik, vodik se precerpa jinam a z nej se opet vyrobi elektrina ktera zkrze baterky puruje do elektromotoru, ano ty baterky tam jsou nutne a kazde vodikove VE ma i baterky srovnatelne s hybridy
baterkove EV - vyrobi se eletrina ktera se presune do baterek, z baterek jiz do elektromotoru
díky😊
Náklady na potřebnou celoevropskou infrastrukturu pro tankování vodíku by byla pětkrát menší než náklady na nabíjecí síť potřebnou pro baterie a hybridní vozidla. citace: [odkaz]