Skuste cuvat s V3S-kou a dvojnapravovym privesom z cesty kamsi do dvora do praveho uhla, za plnej premavky. Ked sa vam prives bude "zalamovat" a okolo trubit nervaci v drahych "pechovkach", potom budete vediet, co je to "pohroma". Cuvat osobakom s jednonapravovym vozikom je oproti tomu "brnkacka"...
Naozaj? Viem,že krátky sa rýchlejšie láme to si písal zbytočne, skúšať nemusím lebo jazdím ako s dlhým tak aj krátkym, ale keď vieš s dlhým nacúvaš bezproblémov aj s kratším, ak vieš cúvať poradiš si bez ohľadu na dĺžku.
naozaj, tim ze se dlouhy mene lame, neni tak citlivy na nastaveni volantu. Je tam vic aspektu, zalezi i na vzdalenosti koule od zadni napravy a samozrejme na delce oje. Karavany jsem prodaval vim o cem mluvim.
problém vidím v tom, že kratší je dost často i užší a většinou ho za autem ani není vidět. U delšího v zrcátku vidíte jeho konec dříve a víte kam máte korigovat.
Kratší je tedy v okamžiku kdy ho vidíte už víc zlomenej než delší. A tím pádem je to sním obtížnější.
...a to jsem si myslel, že s tebou nebude nikdy možné souhlasit.
Je to tak, z teoretického pohledu snadnost couvání ovlivňuje kromě zmíněného převisu - lépe - vzdálenost od osy zadních kol tažného auta ke kouli, potom i délka od koule k ose kol přívěsu, dále - ale už ne tolik - rozvor tažného automobilu a i velikost rejdu tažného auta. Mluvím o přívěsu jedno nebo i vícenápravovém, ale bez jedné nápravy řiditelné. U řiditelných vleků vstupuje do hry ještě rozvor vleku.
Vlastní délka přívěsu není vůbec důležitá, ale tak nějak přímo souvisí s těmi prvky, které to ovlivňují.
K bodu 1 a 2. Myšleno tak, že vlastní délka není rozhodující, ale jak říkáš, tím, že náprava bývá uprostřed, tak lze zjednodušeně říct, že délka důležitá je. To jsi jenom nepochopil druhou část té věty - cituji ale tak nějak přímo souvisí s těmi prvky, které to ovlivňují. Rozhodující je jen vzdálenost od koule k ose kol přívěsu. Existují zvláštní případy speciálních vleků, které nápravu uprostřed mít nemusí.
Větší rejd je výhodnější zejména pokud se s vlekem snažíš zahnout za roh. Při pouhé snaze o udržení přímého směru to, pravda, až tak důležité není.
Ano, couval jsem s vlekem ne jen jednou. Jak s jednoosým, tak i s dvouosým s řiditelnou nápravou.
Asi som iný, ale so širokým 7 m dlhým sa mi cúva lepšie ako s nejakým prckom . Dôvod je ten,že veľký vidím pekne v spätných zrkadlách (prídavných) ;-);-)
No, tak nam tu autor popsal svoje zazitky... pekne... taky jezdim se soupravou, mam B+E... v clanku mi ale uplne chybi to nejzakladnejsi... tabulka, kde bude jasne napsano, ktere opravneni staci na kterej vozejk... B, rozsirene B96 a B+E a dale take omezeni maximalnich rychlosti tech souprav dle vyhlasky.... oboje je ve znalosti beznych ridicu docela tragedie.
takze:
obycejne B == auto do 3,5t
obycejne B == souprava auto do 3,5t + vozejk do 750 kg za podminky, ze celkova hm. soupravy
Blbě se couvá jen s karavanem v noci. Couvačky na autě nelze vypnout a velká bílá plocha karavanu je odráží a oslňuje, takže za karavanem není vidět lautr nic. :no:
No vyjímečně s Tebou nesouhlasím. Právě kvůli tomu mám na tažném ne klasickou 7 pinovku ale "německý" 13 pin. A proč ? Na obyč vozík dám redukci ... a není problém ... a karavan má za jízdy napájení 12V pro ledničku ( spojené se zapalováním, vypnu motor, vypne se ), dále stálých 12V pro vnitřní osvětlení ( když za jízdy někde přespáváš v karavanu ). jako bonus je tam kontakt, který rozpojuje mlhovku na autě takže při jízdě v mlze za sebou nemáš stálou rudou záři přesvíceného karavanu mlhovkou ... a samozřejmě jsou tam i couvací světla pro karavan. A dokonce origo tažné v MB Viano rozpozná i přívěs s couvacími světly a vypne ta na autě ... ( ale to ta běžná 13pin zásuvka neumí, ta umí vypnout mechanicky jen mlhovku, toto asi řeší řídící jednotka auta )
Kámoš jezdí s přívěsem pořád a tohle si dělal u [odkaz] a dodnes má můj velký obdiv. Já s přívěsem nikdy nejezdil. Jen jednou mě to nechal vyzkoušet a upřímně - jednou stačilo! >:D
Je to fakt těžké a je dobře, že se na to dělá autoškola.
"Rychlostní stupeň se řadí před křižovatkou, nikdy ne v ní."
To je prosím co za krávovinu? Nějaká pražská lokální zvyklost? V životě jsem takovou volovinu neslyšel, a to kromě držení oprávnění A2, B, BE, T jen tak mimochodem školím mj. řidiče referenty a řidiče motorových vozíků. A dovolím si říct, že v legislativě se celkem vyznám.
Jinak smysl B96 asi nějaký existuje, ale přijde mi to jako taková ťunťovina a úspora na nepravém místě. Když už člověk tomu věnuje čas a peníze, tak plnohodnotné E není o moc dražší, naučit se otázky technické zvládne i cvičená opice a kdo nezvládne testy (kde formální otázky jsou hodnoceny méně body než např. křižovatky), které jsou shodné s B, měl by zvážit, zda neodevzdat řidičák na úřad, na místo rozšiřování. Samotná zkušební jízda už vyjde na stejno a než propočítávat, zda se souprava dle max hmotností vejde do 4250 kg (což u dodávek a terénních aut i větších SUV je v kombinaci s tunovým vlekem hned), tak je lepší mít oprávnění na 3,5t auto, 3,5t vlek a mít sichr, že se vejdu vždy.