Fiat coby jeden z nejaktivnějších propagátorů retro stylu se má za čím ohlédnout. Historii jeho koncepční tvorby totiž lemují moderní městské elektromobily, malé otevřené kreace či ekologické buginy.
Zabudnuté podľa mňa celkom oprávnene. 8-s Je to samozrejme autorov subjektívny výber, ale nájdu sa aj krajšie, no asi nie tak extravagantné kreácie. Napríklad pre zaujímavosť Fiat Cinquecento od ItalDesignu z roku 1992 nakoniec poslúžilo ako dizajnová predloha Daewa Matiz. [odkaz] Fiat Ritmo Coupe 1983 od Pininfariny mi zas pripomína Renault 19, čo je asi len náhoda, lebo ten navrhol ItalDesign.[odkaz]
:yes: Len by som dodal, že oprávnene najmä z pohľadu na dizajn. Ak vezmeme v úvahu niektoré technické riešenia, už by som si tou oprávnenosťou zabudnutia vo všetkých prípadoch nebol celkom istý.
V oblasti koncepčních kreací patří Fiat mezi velmi produktivní podniky. Nemám tím ale na mysli jen jeho vlastní počiny, ale i studie navržené slovutnými karosárnami - právě mezi nimi bychom našli desítky méně známých konceptů, které by vydaly na několik delších textů.
Navíc, otázka krásy je velmi subjektivní. Méně subjektivní je však hodnocení kvality a progresivity některých technických řešení, kupříkladu mechanismu skládací střechy u Fioravantiho otevřeného Punta, který je opomíjen nezaslouženě.
Pane Sochore, díky za připomenutí! Přiznávám se, že kromě Barchetty žádná jiná studie nezůstala zapsána v mé paměti; při dnešním pohledu ale nechápu, proč? Jedná se vskutku o velmi podařené kousky, všechny, bez rozdílu. Skoro se bojím přiznat, že tyto návrhy jsem si nepamatoval proto, že jsem v době jejich vzniku nepochopil jejich velmi vizionářské pojetí... a to je pro mě samotného velká rána!
Opakuji své přesvědčení, že prezentované designové studie dnes pokládám (v souvislosti s dobou vzniku) za naprosto skvělé, vynikající a hodné samostatné publikace! Velmi se mi líbí, jsem jimi nadšen a jen lituji, že se více na nich použitých přístupů a prvků nepodařilo dostat do série. Zde prostě není důvod rozdělovat studie na povedené a nepovedené, povedly se všechny! Sláva italskému designu!
Naopak za mechanismus skládací střechy Ritmo Cabrio by Bertone zasloužil kopačku do koulí, protože střecha na zip je fakt neuvěřitelně pitomá, nemluvě o těžkém skleněném okně, které jí prověšuje. :no:
Ve skutečnosti to byl ale až Fiat Lucciola z roku 1993, který Fiat ke své škodě odmítl, a tak po něm sáhli Korejci a byl z toho v roce 1997 asi nejúspěšnější model téhle korejské značky. :-)
Vďaka za odkaz. Chápem to skôr tak, že najprv to prezentovali ako Fiat Cinquecento a keď to Fiat odmietol, tak trochu upravili pár detailov a už to núkali pod svojím označením ItalDesign Lucciola. V každom prípade podarený dizajn a to sa dá povedať o väčšine modelov Daewoo dizajnovaných v Taliansku. :-)
Ale porad je pro me podstatnejsi samonosna karoserie, primovstrikovy diesel, turbo s variabilni geometrii... common-rail... atd. ;-)
Proste Italove auta umi - i kdyz se to zrovna tady spouste lidi nelibi.
Hlavně by se měl Fiat inspirovat designovou dobou kdy dělal krásný auta, jako Cupé, Barchetta a první Bravo/Brava. Pamatuju si když jem v 94tém viděl poprvé Cupé naživo, to byla "kosmická raketa", nádhera. Dnes ty variace na bublinové 500ky.. 8-s