moze mi niekto vysvetlit rozdiel medzi elektrickym turbom a kompresorom?
doteraz som bol v tom, ze turbo je pohanane vylucne vyfukovymi plynmi a kompresor bud elektricky alebo priamo motorom.
To už se tady přetřásalo miliónkrát. Jde o správné názvosloví versus vžitá terminologie.
Věc, co vyrábí zvýšený tlak je buď ventilátor, dmychadlo nebo kompresor - rozhoduje výše tlaku, který je ta věc schopná vyrobit.
Tahle ta každá věc může mít různá konstrukční řešení. Mohou být pístové, křídlové, šroubové, lopatkové, spirálové a možná i nějaké jiné.
Druhá samostatná věc je pohon. Buď turbínou (v těchto případech na výfukové plyny), elektromotorem, nebo jiným zdrojem točivého momentu pro jeho pohon (třeba z řemenice nebo klikovky vlastního spalovacího motoru auta.
Nejvíce vžitý výraz "turbo" se používá pro soustrojí poháněcí turbíny na výfukové plyny spojené jednou hřídelí s lopatkovým kompresorem či dmychadlem někdy nazývaným také turbokompresorem či turbodmychadlem.
Elektrické turbo tak někdo nazývá tedy soustrojí lopatkový kompresor nebo dmychadlo poháněné elektromotorem.
Možné je obojí. Elektrický kompresor i elektrický turbokompresor. V popisech se vyskytuje pojem two electric turbochargers. Takže pokud jsou to správné a nezkreslené informace, tak se současné dva turbokompresory ve Veyronu nahradí dvěma elektricky poháněnými turbokompresory.
Elektrický turbokompresor má na společné hřídeli tři stroje, elektromotor, turbínu roztáčenou výfukovými plyny a klasický kompresor (dmychadlo). Elektrický motor roztáčí toto soustrojí v nízkých otáčkách, kdy tlak výfukových plynů je nedostatečný a ve vyšších otáčkách přebírá jeho funkci turbína.
Elektrický kompresor (tedy soustava dvou strojů, elektromotoru a kompresoru) s používá třeba u nového 3.0 TDI, kde je tento elektrický kompresor plus sestava dvou klasických výfukovými plyny poháněnými turbokompresorů.
A to s těmi třemi stroji na jedné hřídeli jsem neuvedl. Tohle řešení by mělo, podle mě, velkou nevýhodu ve zbytečně velkých setrvačných silách. Ale možné to je. Nevím, používá se to fakt ?
Většinou se to řeší dvěma turby, třeba by mohlo být to malé i elektrické a větší na výfukové plyny. Nebo třemi (BMW).
@Ham., gil54
No v automotive se zatím sériově nepoužívá ani jedno, vše je ve vývoji a testech. Tady se bude používat elektrický kompresor, tedy kombinace elektromotoru a kompresoru a klasické dvojstupňové turbodmychadlo co je dnes v BiTDI.
[odkaz]
A tady se bude používat jednodušší řešení s elektrickým turbokompresorem
[odkaz]
Co je nebo bude v Bugatti, tak na to bych si z těchto útržkovitých informací nevsadil ani cent. Pravdou je, že motoristické weby a nejen u nás ty pojmy motají docela fest a vyznat se v tom bez obrázku je složité.
V závodních autech se to používá (cílem je ale rekuperace energie, kdy použijí generátor místo obtokového ventilu). U Audi si s tím hráli pro silniční auta, ale opustili to právě pro setrvačnost (cílem bylo zlepšit odezvu, ale prý ji to naopak zhoršilo). Těžko říct, co by použili tady. A vývoj jde dopředu.