Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Bugatti Chiron dostane elektrická turba a rychloměr do 500 km/h

Nástupce Veyronu posílí na 1500 koní, ale ještě před jeho příchodem v roce 2016 nás nejspíš čeká jeden derivát současného modelu.
Zpět na článek
12. 12. 2014 18:29
12. 12. 2014 15:41
elektricke turbo
moze mi niekto vysvetlit rozdiel medzi elektrickym turbom a kompresorom?
doteraz som bol v tom, ze turbo je pohanane vylucne vyfukovymi plynmi a kompresor bud elektricky alebo priamo motorom.
Rozbalit vlákno
7
12. 12. 2014 16:42
Re: elektricke turbo
To už se tady přetřásalo miliónkrát. Jde o správné názvosloví versus vžitá terminologie.

Věc, co vyrábí zvýšený tlak je buď ventilátor, dmychadlo nebo kompresor - rozhoduje výše tlaku, který je ta věc schopná vyrobit.

Tahle ta každá věc může mít různá konstrukční řešení. Mohou být pístové, křídlové, šroubové, lopatkové, spirálové a možná i nějaké jiné.

Druhá samostatná věc je pohon. Buď turbínou (v těchto případech na výfukové plyny), elektromotorem, nebo jiným zdrojem točivého momentu pro jeho pohon (třeba z řemenice nebo klikovky vlastního spalovacího motoru auta.

Nejvíce vžitý výraz "turbo" se používá pro soustrojí poháněcí turbíny na výfukové plyny spojené jednou hřídelí s lopatkovým kompresorem či dmychadlem někdy nazývaným také turbokompresorem či turbodmychadlem.

Elektrické turbo tak někdo nazývá tedy soustrojí lopatkový kompresor nebo dmychadlo poháněné elektromotorem.
Avatar - Ham.
12. 12. 2014 16:48
Re: elektricke turbo
Možné je obojí. Elektrický kompresor i elektrický turbokompresor. V popisech se vyskytuje pojem two electric turbochargers. Takže pokud jsou to správné a nezkreslené informace, tak se současné dva turbokompresory ve Veyronu nahradí dvěma elektricky poháněnými turbokompresory.
Elektrický turbokompresor má na společné hřídeli tři stroje, elektromotor, turbínu roztáčenou výfukovými plyny a klasický kompresor (dmychadlo). Elektrický motor roztáčí toto soustrojí v nízkých otáčkách, kdy tlak výfukových plynů je nedostatečný a ve vyšších otáčkách přebírá jeho funkci turbína.
Elektrický kompresor (tedy soustava dvou strojů, elektromotoru a kompresoru) s používá třeba u nového 3.0 TDI, kde je tento elektrický kompresor plus sestava dvou klasických výfukovými plyny poháněnými turbokompresorů.
12. 12. 2014 16:55
Re: elektricke turbo
A to s těmi třemi stroji na jedné hřídeli jsem neuvedl. Tohle řešení by mělo, podle mě, velkou nevýhodu ve zbytečně velkých setrvačných silách. Ale možné to je. Nevím, používá se to fakt ?

Většinou se to řeší dvěma turby, třeba by mohlo být to malé i elektrické a větší na výfukové plyny. Nebo třemi (BMW).
12. 12. 2014 17:14
Re: elektricke turbo
@Ham., gil54
No v automotive se zatím sériově nepoužívá ani jedno, vše je ve vývoji a testech. Tady se bude používat elektrický kompresor, tedy kombinace elektromotoru a kompresoru a klasické dvojstupňové turbodmychadlo co je dnes v BiTDI.
[odkaz]

A tady se bude používat jednodušší řešení s elektrickým turbokompresorem
[odkaz]

Co je nebo bude v Bugatti, tak na to bych si z těchto útržkovitých informací nevsadil ani cent. Pravdou je, že motoristické weby a nejen u nás ty pojmy motají docela fest a vyznat se v tom bez obrázku je složité.
14. 12. 2014 01:39
Re: elektricke turbo
V závodních autech se to používá (cílem je ale rekuperace energie, kdy použijí generátor místo obtokového ventilu). U Audi si s tím hráli pro silniční auta, ale opustili to právě pro setrvačnost (cílem bylo zlepšit odezvu, ale prý ji to naopak zhoršilo). Těžko říct, co by použili tady. A vývoj jde dopředu.
12. 12. 2014 18:29
Zlepšenie
Určite to bude technicka dokonalost ale len sa modlim aby nevyzeral ako predchodca ako keby ho navrhli činania :-)
Rozbalit vlákno
0