Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design

Zpět na článek

Design vozidel Dacia: Souhrn dosavadního vývoje

81 komentářů

Avatar - petrumr
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Guttalax
Guttalax
Nevychází z R 12? Myslím si ,že na tu dobu to bylo celkem oživení na našem trhu.A pokud si pamatuju nejezdily špatně.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Přesně tak, byla to licenční 12... a ať se to někomu líbí nebo ne, bylo to v té době asi jediné prostorné a pohodlné auto, které se u nás v té době dalo koupit.
😒
Druhé podobné bylo Wartburg... s dvoutaktním 0,9 tříválcem ale technicky nestíhal.

Jinak 16 byla skutečně super - ale ta se tady koupit nedala, ani jako licenční...

[odkaz]
Avatar - Guttalax
Guttalax
0.9 měl starý Warťas .byl takový přiťáply ,ale 353 měla litrový 3 válec.Soused ho kdysi měnil sám. Byl to takový prcek polomotor.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Hmm.. tak jo.
A to jsem s ním jezdil!
Ale z pohledu za volantem 0,9 nebo 0,992 ccm už je malý rozdíl... pořád platilo, že ta zpátečka šla pod volantem řadit fakt špatně.

:-!
Avatar - petrumr
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Zetti
Zetti
Ty jsi ale mudrlant, ty nikdy nezklameš. Ta volnoběžka nebyla uzamykatelná >😁 >😁
, ale vypínatelná páčkou pod volantem. Znamenalo to vlastně jízdu na volnoběh i se zařazeným rychlostním stupněm. Kdo neměl volšový ruce, mohl díky volnoběžce řadit i bez spojky.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Šestnáctka a nebo ještě saab 99, tyto dvě auta /to nejlepší v čssr/ se dala koupit za bony v tuzexu.
Avatar - Guttalax
Guttalax
Za bony byl i Fiat Uno a Simca,
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Simca byla na svou dobu těžká a fiat byl mladší.
Avatar - petrumr
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - SCHROJF
SCHROJF
Tak to si na nej asi vobec nikdy nejazdil!Mali sme v podniku kombi-1310 break,uplne nove,a jazda😜ri styroch sme boli asi v 40 stupnovom uhle,zadne zasterky sa suchali po zemi,a najvacsou slabinou bola elektroinstalacia...svetla a smerovky v utorok isli,v stredu nie,a v piatok zasa ano...horsie auto v tej dobe bol iba kolega Oltcit,alebo Aro!
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Arese
Přesně tak, jakmile z auta zmizely francozské díly a z fabriky francouzští kontroloři, kvalita šla do kytek ;-\ :no:
reznaluki
Do roku 1976 se ty auta montovaly s francouzských dílů. Měli jsme ji. Byla spolehlivá. Jediné co se občas vysypalo byla spojka. Jinak celou dobu fungovala až do konce bez problémů. Její největší nepřítel byla koroze. A s tou to byl nerovný boj. Jinak super kočár 😄
Arese
Lady vycházející z Fiatu 124 jezdily také pohodlně a nabízely i srovnatelnou nabídku prostoru. Navíc měly i silnější motory 1,5 a 1,6 l a byly mnohem méně poruchové... 😄 :yes:
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Méně poruchové?
Jak dlouho jseš na světě...?
😒
Arese
Dost dlouho na to, abych si pamatoval, že žigulíky jezdily o dost spolehlivěji než dačky 😉
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Aha.. nepochopil.
Já jsem to vztahoval jako srovnání žigulík versus originál Fiat.
Jo jo, Dačky trochu trpěly, hlavně na převodovky, to je fakt...
😉
cendakocour
R 16 se k nám dovážely, ale asi málokdo na ní měl peníze.
Avatar - petrumr
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
samael
Souhlasím,na tehdejší bídné poměry to bylo docela dobré,oproti jiným kraksnám z východu včetně tolik opěvovaných škodovek to celkem jelo,z dacie kamarádova tatíka jsem z kopce vytáhnul dokonce tachometrových 170,což v té době byla šílená rychlost. 😄
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Nech být... když to nebyla zrovna 105, tak škodovky uměly jet taky... objemem je s Dacii srovnatelná 130 - a ta teda jela jako vítr - a když jsi to uměl, tak se dala i řídit!
Ale dalo to hroznýho ručkování...

:-!
reznaluki
To se mi povedlo taky. Ta ručička na tachometru se zastavila někde pod 160km. Víc to neukazovalo. Mírně z kopce na dálnici u Lipníka.
Dixik2
Máš někde odkaz,že Lodgy končí ?
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - petrumr
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Dixik2
Jezdil jsem s dieslem 1.5 Dci 79 KW a 1.2 Tce 85 KW a toho auta by byla škoda.Mě se víc líbil ten benzín.
Avatar - petrumr
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
J. Sochor
Text mapuje dosavadní vývoj, poukazuje tedy na takové automobily, které jej ovlivnily a jež mají podíl na průběžné progresi. Dacia 500 Lastun nemá pro obecné dějiny (natož směřování designu) značky prakticky žádný význam, stejně tak varianty kombi nemají na utváření postupné vývojové linie příliš velký vliv - na rozdíl od základních provedení modelových řad, tedy klasických sedanů.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
J. Sochor
"Aktuální produkce značky, kterou v posledních dvou letech rozšířily velkoprostorové a užitkové modely, vybízí k zmapování dosavadního vývoje (tedy základních článků vývojového řetězce, nikoli obecné produkce) designu vozidel rumunské značky, s přihlédnutím k charakteristických znakům (!) té které modelové řady a jejich osvětlení."

Vámi uvedené karosářské verze být v textu mohly, ale vzhledem k tematickému zaměření článku v něm být uvedeny nemusely. Pro splnění vytyčeného cíle bohatě postačují klasické tříprostorové varianty, které tvořily páteř té které modelové řady (něco jiného je model Logan MCV, který je realizací důležité studie - jeho zmínka je tedy logická a oprávněná).

Nabízí se tedy jiné téma - modelová řada 1300, její postupná evoluce a štěpení karosářského základu na rozličné modelové řady.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Arese
Naprosto souhlasím, absenci Lastunu snad ještě lze omluvit, ale kombíky a pick-uply tam vzhledem k jejich velkému významu v historii Dacie určitě být měly! 8-s A snížené dvoudveřové kupé na bázi řady 1310 bylo stylisticky mimořádně zajímavé! :-!
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
XTad
Kdyz se mapuje vyvoj designu, tak prilepenim kufru na sedan novy milnik redefinujici designovy jazyk automobilky rozhodne nevznikne. Ne v pripade dacie. A vubec, nadavat kvuli tomu, ze se vam nekdo v clanku nezminil o kombiku... Klikacku sice nahradil souvisly clanek, ale do neceho si rypnout stejne musime, ze?
J. Sochor
Děkuji za Váš komentář!
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Tak tak - nespomenut kombiky rady 1300 a plus model Pick-up/ double-cab ( ktory som mal chvilu aj vo firme - kym po 35 000 km nerozorvalo remenicu na motore ! a nasledne isiel prec...) je podla mna vyslovene chyba. Hlavne ked boli predavane aj v CR a SR !
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Klasicky >😁 :yes:
J. Sochor
Když už se dopouštíte takto neslušného a troufalého vyjadřování, což takhle opustit anonymitu a prozradit nám, s kým máme tu čest?

Totéž platí pro Gilgita. Odtajníte se, pánové?
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Alečo ? Za to, že vy za svoju robotu beriete plat, my sa k Vašej práci vyjadríme ( rozhodne nie vulgárne ! ) tak Vy nás chcete zbavovať anonymity ? Hmmm... :-!
Zaujímavé mylsenie...Iní redaktori dokážu s nadhľadom občasnú kritiku prijať, prípadne za zistené nedostatky ( obvykle v tabuľkách ) poďakovať a chybu opraviť. Vy ste ale iný Pán - vy nám chcete zobrať anonymitu 😲 Tak to čumím... 8-s
Pán Sochor, ja proti Vám nič osobné nemám, len bohužiaľ, Vaša komunikácia s nami - diskutérmi nieje na takej úrovni ako iných redaktorov. Skúste byť voči tej kritike trošíčku vstriecnejší, uznať aj druhému pravdu, a všetko bude v porádečku. 😉
Čert nech zoberé tie pick-upy ( ako som písal, spôsobil mi len nervy), ale kombíky si Vašu pozornosť zaslúžili - veď bola to podľa mňa vyhľadávaná varianta, o kteroj by 1 veta dojem z článku zlepšila a Vám deň nepokazila.
Tak sa aj ja posnažím nekaziť Vám večer a veľa zdaru v ďaľšej ( zase o kúsok vstriecnejšej ) práci. 😉
J. Sochor
Nikomu neberu a ani nechci brát anonymitu, jen mi přijde pro mezilidskou komunikace krapet nedůstojná. Bylo by to jinačejší, kdybych věděl, komu vlastně odepisuji 😄

Opakuji - článek mapuje milníky pro kontinuální tvarový vývoj vozidel rumunské značky. Pokud by byl text pojatý jako mapování kompletní tvorby, bez zohlednění klíčových rysů té které modelové řady, nastala by jiná situace a absence kombíků i pick-upů řady 1300 by byla velkou, velkou chybou.
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Hmmm, vidím, že je nám problém nájsť jednoduchý kompromis... :-!
OK, týmto sa ja vzdávam akýchkoľvek "Vami považovaných kritických vyjadrení" na Vašu prácu.
Hold, keď sa nedá ináč... :-!
Len už prosím Vás nepíšte nikdy nič o Audi, tam by som tento sľub mohol porušiť...
Klaudius
Nepoužívaj slová, ktoré nepoznáš. Vyznie to smiešne.
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
??? 8-s
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
J. Sochor
Chyba to není, protože Vámi zmiňované modely netvoří důležité milníky vývoje designu Dacia.
Klaudius
Tak sorry, že si rýpnem, ale podľa čoho tie takzvané míľniky určuješ?
J. Sochor
Kolega XTad shrnul problém této diskuse zcela pregnantně.
Klaudius
Nič nezhrnul, len ťa podporil. Odpoveď na moju otázku to nie je. Možno aj Lastun mohol byť zlomovým bodom, keď si uvedomili, že vlastný vývoj a malé auto nie je tá správna cesta pre Daciu. Prepáč, nemám rád vyhýbavé odpovede.
J. Sochor
Já zase nemám rád permanentní opakování téhož, ale budiž - zlomové body, jež protkávají vývoj tvaroslovné a karosářské tvořivosti, představují takové karosářské formy, které stály u zrodu nové etapy, jsou tedy dalším článkem v řetězci pozvolné evoluce. Anebo takové, které byly odrazovým můstkem pro nové, důležité modely.

V případě řady 1300 jde pouze o sedan, neboť, budu-li parafrázovat skvělý poznatek diskusního kolegy XTad, přilepením kufru na sedan milník zpravidla nevzniká (rozhodně ne v případě vývoje designu Dacií).
Klaudius
Dík, toto je odpoveď, ktorú som čakal na prvý raz.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Klaudius
Ty nevydržíš ani deň, že by si do niekoho nerýpal a nemal sarkastické poznámky, ty najmúdrejší z múdrych a najšikovnejší zo šikovných. Rád by som videl, akoby si si na jeho mieste počínal ty, a či by tvoje články stáli aspoň za toľko ako Jakubove, mimochodom, nie zlé. Svoj prístup k článku vysvetlil, tak čo stále skáčeš? Prečítaj si nadpis, ide o súhrn vývoja, nie o popis činnosti značky. Viac arogancie cítiť od teba ako od neho.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Klaudius
Nepíšeš o autách, teraz sú pre teba len zámienkou napádania redaktora. V tomto prípade je dôležité, s akým zámerom článok vznikol a ako to vidí autor. Že ty nie si spokojný s článkom neznamená, že nie je dobrý pre nikoho. Mimo iné si drzý jak opica, oslovovanie redaktorov iba priezviskom a spôsobom, ktorý používaš, je primitívnym prejavom tvojej arogancie. Slušnosti ťa v škole asi neučili.
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - pumpkin
pumpkin
papalášska Dacia 2000 ti nechýba?
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Nimra
Také existovala Dacia 2000 (licenční Renault 20, jen pro vyvolené rumunské soudruhy) a dodávka Dacia D6.

A vůbec, teď při pátrání jsem našel toto😒br />
[odkaz]
Gilgit
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - netcar.xx
netcar.xx
Kdyby ta auta byly deti, tak by se nelibily ani vlastni matce. Teda s vyjimkou R8 a R12. To byla v puvodni podobe auta, ktera se zapsala do historie.
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Tak R8 sa zapisala do historie ! Uz po Ringu beha aj jej nastupca >😁 :yes: :yes: :yes:
( dufam, ze chapes, aku R8 myslim 😉 )
Avatar - netcar.xx
netcar.xx
Tak zrovna ta R8 co myslis ty se do historie nezapsala vubec :-!
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
jaaaj, jaaaj - niekto asi nepozna LeMans a podobne veci, a na pocest 3 nasobnemu vitaznemu monopostu postavenu cestnu verziu, ktora sa do historie zapisala jedinecnou vecou😒br /> Ked bola predstavena na autosalone a mala tam premieru aj Porsche 911 (997) tak R8 bola to obdivovanejsie auto a najvacsia hviezda salonu !
- vec, aka sa nikdy predtym nestala ( ze by novu generaciu Por.911 dokazalo nieco pocas premiery zatienit!) a uz sa asi ani nestane 😉
Trosku dostuduj... 😉
Klaudius
Nehraj sa na frajera, každý, kto si všimne tvoj nick, by asi povedal (logicky), že myslíš na Audinu. 😉
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Klaudius, vo vedlajsej diskusii som ta obhajoval pred Gilgitom, mozno si si nevsimol, ale uz nieje absolutne ziaden dovod mu nieco vycitat - reaguje absolutne korektne, a ty ma tu teraz "obvinis" z frajerenia >😁 - jasne, ze to bola ironia, chalan to mozno nepochopil, napisal som potom aj fakty s "nasou" R8 suvisiace...a tym to konci 😉
Proste ber viac veci s tym humorom, o ktory tu aktualne ide 😉
Klaudius
Však ja som ti napísal s humorom, nečítaš smajlíky? 😄
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Joooo, ved v pohodee 😉
Klaudius
,,,a dlhýýýýý, čítal som ho na 2x. Ďalší diel by mohol byť o Seate, ale o ňom radšej hneď dva články na pokračovanie...
Lastun mi v článku tiež trochu chýba, a súhlasím aj s tým, že kombíky mohli byť aspoň spomenuté. V socialistickom svete bolo kombíkov ako šafránu - hoci modelovo ich bolo niekoľko, v predajniach ich bol nedostatok, a Dacia priniesla mnohým záujemcom o kombi iskričku nádeje.
ericn
Tak musím říct, že studie pick-upu Oroch vypadá skvěle a nebál bych se říct, že i v Evropě by mohla mít úspěch :yes:
Avatar - wladyk
wladyk
V článku chybí sebemenší zmínka o tom, že se vyráběla Dacia vycházející z Renaultu 10.
Avatar - pumpkin
pumpkin
Dacia 1100 vychádzala z Renaultu 8, desiatka sa v Rumunsku predávala ako Renault 10 Major.
Avatar - pumpkin
pumpkin
Fajn čítanie, jediné čo mi tak trochu chýbalo bol kombík 1310, štvoroko s čiernou plastovou maskou. Spolu s rôznymi verziami pick-up predsa mali vplyv na smerovanie Dacie. Je pravda, že tam už išiel dizajn bokom, hoci Renault 12 Break nie je dizajnovo z núdze cnosť.