dovolím si pár poznámek za které musím Sergia obdivovat , i když nejsem typický italomilec:
- koncern se odstěhoval z Itálie kvůli nesmyslně velkým daním
- koupí amíků do firmy napumpoval hotovost
- ořezat co nemá smysl nebo je moc zdlouhavé k restartu ( Lancie, nepřehledná paleta Fiatu i Chrysleru potažmo Dodge )
- slepit vývoj a brandovat - at se nám to líbí nebo ne, šetří to prachy a viditelně funguje
- úspěšný restart maserati
- postupná obroda jeepu i když se to tobě nelíbí, jakým směrem se vydali - zákazníci jsou jiného názoru podle prodejů
- konzistentní názor na Alfu jakožto neprodejné rodinné stříbro
Zbývá jim IMHO dořešit jak elegantně odejít z Itálie s masovou produkcí, nechat si pro fiata mexiko a Polsko. Odbory a Renzo jim v Itálii denně podřezávají krk. To že jsou v podstatě obě části koncernu pár let po klinické smrti jim komplikuje život, ale pokud se jim to povede a paletu modelů obrodí, tak nelze než zatleskat.
Jinak třeba v Itálii se Fiatu moc nedaří, je to dané ale pojistným trhem a způsobem výpočtu pojistek, nikoliv tím že by italové nekupovali rádi malé auta.......
Chápu že se strhne zlá krev, jakožto jeepař a fordař do morku kosti si ale svůj názor dovolit můžu :-)
Já nedoufám, já předkládám možný scénář vývoje, jen místní špagetka klub vidí vše zalitý sluncem a samé úspěchy. Však ono se ukáže, jako s tím ukončemím Lancie v evropě , vid >:D >:D
... jasně, doufání je nutné, nikdo neví, co bude.... ale náznaky jsou velmi slibné.... Zaprvé se poevropštil Jeep, takže třeba Renegade je dost Jeep a zároveň dost evropský na to, aby byl úspěšný....
Fiat bude teď mít 500X, přijde to nové 500-Punto a časem i auto nižší střední.... (dokonce kombi, jsem naměkko.... ;-) )
O alfě se nemá cenu bavit, blížící se nový sedan je hotová věc, pak samozřejmě velké plány (jako vždy) - 2x SUV a roadster (+ možná ještě vyšší střední? teď nevím....)
Maserati a Ferrari není co řešit, tam je z čeho vybírat i pro Evropana, pokud na to máš ;-)
takže jako našlápnuto je teď myslím opravdu dobře, jen se modlit, aby to nepodělali.... :yes:
Maserati bych do toho netahal, je to zcela okrajova automobilka a zustala okrajovou automobilkou. Nevim jestli na ni v techle poctech Fiat vydelava, ale rozhodne neni resenim pro Alfu Romeo jakozto mainstreamovou znacku prodavat par desitek tisic aut rocne jako Maserati.
Proc by mela byt Amerika zajimavy trh pro Alfu? Alfa nema jediny model, ktery by byl v USA prodejny s tim, ze v lete mozna bude mit jeden. Pokud chce clovek v Americe sportovni sedan ma moznost vybrat si Audi nebo BMW pokud chce byt za kinga, pokud chce kvalitu ma Lexus, pokud chce sportovno a nechce mainstream tak Infiniti, pokud mu nesedi Infiniti ma tu jeste Acuru a pokud je patriot muze koupit Cadillac. Tohle vsechno jsou znacky, ktere jsou v USA cela desetileti maji svoji prodejni sit, svoje fanousky, svoji historii, kompletni portfolio modelu pro americky trh. Alfa Romeo nema nic. I to malo co jeste zbyva z image Alfy Romeo v Evrope tedy vzpominky na davno zaslou sportovni slavu v USA neexistuji, protoze Alfa Romeo pro Americany nikdy nic neznamenala. Ten kdo zna Alfu Romeo si ji pamatuje jako italskeho dodavatele prisernych m*dek s nazvem Alfa 164 z doby pred vice nez dvaceti lety. A najednou na kompletne obsazeny vysoce konkurencni trh prijde Alfa bez jedineho dealerstvi, bez jakehokoliv zazemi a zacne prodavat ve velkem na tom "zajimavem trhu"? To je uplne mimo misu, dnes neni sance pro novou znacku proniknout a uspet na americkem trhu, karty jsou rozdany.
Co se tyce Fiatu 500, tak neuspech neni zadny troufaly nazor, ale mainstreamovy ekonomicky pohled na vec, ktery doklada i sam Fiat. Koneckoncu Marchionne primo rekl cituji: ""I take full blame. I'm not blaming anybody else. The car got launched a year too early." Stejne tak propusteni osoby zodpovedne za prodeje v USA neukazuje na velkou spokojenost s vyvojem, uspesni manazeri se obvykle nepropousti. Mimochodem k tem cislum, 500vka nikdy neprodavala 60 tisic rocne, maximum se prodalo 43.000 v roce 2012, pak uz sla cisla zase dolu posledni dva roky se prodalo jen neco pres tricet tisic kusu a cisla jdou setrvale dolu. Pritom puvodni plan byl prodat padesat tisic a z toho rust. A co se tyce nazoru Americanu na Fiat 500, tak JD Power 2014 umistil Fiat 500 na same dno modelu prodavanych v USA, to take nesvedci o velkem nadseni pro 500vku za velkou louzi.
V ekonomice neni prostor pro nejake sentimentalni vztahy ke znacce. Firma potrebuje investovat tak aby maximalizovala svuj ROI a jsem si velice jisty, ze ROI z penez investovanych do Chrysleru bude za dnesni situace vyrazne lepsi nez investice do Alfy nebo potazmo Fiatu. Fiat bude nakonec donucen k jedinemu racionalnimu opatreni, ukonceni vsech evropskych aktivit v oblasti osobnich aut krome miniaut a soustredeni se na dodavky v Evrope a na Chrysler v USA. Sny o obnove Alfy jsou ekonomicky mimo misu.
P.S.: Vyhnul bych se pouzivani terminu "cechacek", pokud ho pouziva Cech je to ekvivalent obratu "jsem blbec".
.... v tom výčtu toho jak to Marchione od roku 2003 vedl od deseti k pěti ti chybí drobounký detail, taková ta velká krize, jestli si na ni vzpomínáš.... rok 2007-2008....
Jestli si pamatuješ, tehdy se celý trh dokonale sesypal a italská ekonomika (kde se prodávalo cca 90% všech Lancií) se z toho nevzpamatovala dodnes....
Jasně, Marchione měl někde sehnat prachy a navzdory krizi investovat, porazit Němce, prodávat Lancie po celém světě atd, že? >:D >:D >:D
A s Chryslerem měl jenom štěstí.... jasný.... ti co nikdy nic nedokázali vždycky budou tvrdit, že úspěšní jsou úspěšní vlastně jen náhodou.... ;-)
jo jo, ono se přecejen podniká jinak, když máš třeba info-systém U-connect, který prostě roubuješ do statisíců aut od F500 po dodávky, než když to bastlíš na koleně pro pár tisíc kusů.... To samé nákladně vyvíjené 9st. automaty, platformy 4x4 a vlastně všechno....
Marchioneho jsem od začátku vnímal jako nekompromisního účetního, který aspoň tvrdě vyházel ty zástupy flákačů v managementu, díky kterým italské automobilky dospěly do stavu blízkému klinické smrti.... Ale postupně se Marchione vypracoval do úrovně skvělého stratéga, který nejen umí pohlídat náklady, ale taky efektivně vyrábět zajímavé auta - viz. např. dvojička F500X a Renegade, která je sice z jednoho těsta, ale marketingově každé auto naprosto někde jinde a tím pádem to parádně pokrývá větší oblast trhu....
Když člověk vidí jak FCA resuscitovalo Maserati, tak může jen smeknout. A milion prodaných Jeepů je taky slušný počin....
Nevěřil bych, že v globalizovaném světě plném všemocných koncernů a bank s neomezenými zdroji dokáže jeden člověk takové věci.... :yes:
... a co teprv kdyby benzín došel úplně, co? to by teprv Marchione koukal, jak mu to jde do kopru.... A nebo do naší planety narazí obrovský meteorit - Tvoje poslední slova by byla - "tak, a Fiat je v prde*i, já to říkal".... :-)
dik... toto si sem uz nedavno daval .... ale neviem odkial to mas..... zdroj som chcel vediet.... ;-) chcel som si pozriet stranku kde najdem cinsky trh ...
Je pravda, že ve vedení Fiat je od r. 2003, takže víceméně převzal potápějící se loď. Ale místo toho, aby jí odtáhl do doků k opravě, tak do ní nadělal ještě více děr, které se mu daří momentálně zalátat jen díky Chrysleru. V r. 2003 Lancia ještě nebyla na zavření a rozhodně se dala přivést zpátky k zisku, prodejům i ke slávě. Stejně tak celý Fiat, který by dnes bez Pandy a 500 nebyl ničím. Nikdy např. nepochopím, proč při návratu do střední třídy udělali Cromu jako obrovský hatchback, když už před nimi s podobnou koncepcí narazil Opel se Signum a Renault s Vel Satisem. Taky nepochopím, proč nedokázal zapracovat na kvalitě v oblasti elektriky, kterou měl Fiat v první dekádě nového tisíciletí opravdu tristní. Poslední roky vlády Agnelliho byly plné chyb, Marchionne přišel, aby firmu zachránil, ale místo toho jí dostal do ještě větších problémů a jen shodou náhod ho zachránila paradoxně finanční krize a krach Chrysleru, který koupil za hubičku a dostal se tak k americkému trhu i k platformě pro větší auta. K němu dokonale sedí rčení "víc štěstí než rozumu".
Díky, já s tebou taky někdy obsahově souhlasím, jenom ten tvůj často nadřazený až arogantní tón mi pořád jde proti srsti...
Co se týká Fiatu, tak jeho asi největší současný problém jsou neefektivní a málo využívané italské závody, ovládané všemocnými odbory. Takže pak Sergiovi nezbývá nic jiného, než produkci postupně přesunovat do Polska, Turecka a Srbska. Italští odboroví předáci si prostě nevidí ani na špičku svého nosu!
Ač to zde někteří fanatičtí odpůrci všeho italského nikdy nepřiznají, tak nebýt Sergia, tak už žádný Fiat neexistuje a nebo jen pod nějakou čínskou nadvládou. A to by byla obrovská škoda! Velmi odvážný a svým způsobem geniální krok s nákupem Chrysleru se povedl na 100 % a díky tomu lze nyní nákladný vývoj nové techniky rozpustit do dostatečného počtu modelů. Také v Evropě se Fiatu začíná blýskat na lepší časy: 500X už se prodává a brzdy bude následovat nástupce Punta (bohužel taky s designem 500, z čehož nemám příliš radost) a poté také nástupce Brava, nyní již konečně i jako tolik postrádaný kombík. Výborně, Fiate, jen tak dál, držíme ti palce! :-):yes::yes::yes:
No ale kdy Marchionne Fiat převzal? V době, kdy Lancia i Alfa byly minoritní značky se směšnými prodeji. Navíc Alfa měla výrazně pošramocenou pověst modelem 156. Vsadil všechno na akvizici Chrysleru a zatím mu to vychází. Jistě, dají se i u něj kritizovat některé věci. Třeba klonování úspěšného F500. Ale celkově je jeho přínos Fiatu pozitivní.
JInak jistě. VW dnes může sloužit jako zářný příklad rozvoje značek v rámci koncerbu. Ale zmínil bych třeba i Renault a jeho Dacii.
Pokud někdo ze dvou slavných a (nedávno) prémiových značek udělá jednu pokulhávající a tu se rozhodne restartovat na za cenu zániku té druhé, neříkám tomu, že ten člověk ví co dělá. :-! Jak VW nesnáším, tak musím uznat, že je to jeden z mála koncernů, kterému se daří vést všechny své značky. Vždyť kdy naposledy u VW nějakou značku zrušili? Mám pocit, že to bylo naposledy NSU... Sečteme si úspěchy a "úspěchy" největších koncernů za posledních cca. 30 let, ano? Takže...
Fiat: Zrušení značky Autobianchi, stáhnutí Fiatu z vyšší střední a následně i střední třídy, stažení továrních týmu z motorsportu (platí pro Fiat, Lancii i AR), koupení krachující Alfy, kterou přivedli k jednodušší fiaťácký technice, ale ne k zisku a s tím související ztráta prestiže značky, celkově padající prodeje i prestiž na všech frontách s výjimkou Ferrari a nejnověji rozhodnutí definitivně zrušit slavnou značku Lancia, na kterou posledních 20 sr*li.
GM: Stažení Opelu z luxusní a poté i vyšší střední třídy a ztráta dobrého jména značky, velký propad prodejů v Evropě i USA, postupné zrušení značek Oldsmobil, Pontiac, Saturn, Hummer nebo likvidace SAABu v podobném duchu, jako to udělal Fiat s Lancíí (roky zanedbávání a následné zavření pro neefektivnost).
Ford: Opět stažení vlastní značky z vyšší střední třídy a ztráta dobrého jména, zrušení značky Mercury, rozprodání prémiových značek Volvo, Aston Martin, Land Rover a Jaguar, přičemž ta poslední jmenovaná "vděčí" Fordu za výrazně pošramocenou pověst v oblasti kvality.
A teď VW: Vzkříšení téměř bezvýznamné značky Audi a její postupný návrat mezi prémii, kde byla naposledy před válkou, úspěšná koupě SEATu a Škody, nepřetržitě vzrůstající prodeje i prestiž celého koncernu i všech jednotlivých značek (snad částečně s výjimkou SEATu).
Kdyby Marchionne byl opravdu schopný manažer, tak ten poslední odstavec patří jemu a Lancia je tam, kde je dnes Audi. :-!
nemas nahodou info na cinsky trh? komplet predaje osobnych aut za rok 2014? pomohlo by mi to ..... mattov blog uz totiz nema spristupnene vsetky info .... niekto tu uz daval sice nejaky skopirovany vycuc z ciny asi pred tyzdnom dvoma ..... ale chybal mi zdroj odkial to ma ... alebo aspon nazov stranky... odkial mal tie cisla.... ja len keby nahodou ..... lebo neviem na koho sa mam obratit...
Ted jim nahrál levný benzín. Co by dělali až bude ropa za 130 usd za barel uvidíš. Pikapz klesnou o 20%, suv o 35% a v osobákách maj dost slabý karty v rukou. Dart se prodává jen díky ukončení Avengeru a tím pádem to nic navíc nepřineslo.
Fajn nazor, ale:
- fiat ma 5 fabrik v Taliansku a tieto fabriky fiaty neuzivia, a zatvorit ich tiez len tak nemoze, v Taliansku sa im oplati robit iba premiove sportove auta - ktore budu mat minimalne mimo EU cveng a vysoku marzu, a presne do toho fiat investuje:
- ferrari je rodinne striebro
- maserati sa stava ciernym konom
- alfa ma byt masovka ako bmw
V USA chrysler, ram, dodge a jeep. Do jeepu investuju, u chrysleru nova 200-vka a prerobena tristovka, prevodovky ZF pre americke modely, nove interiery, ale vsetko naraz nezvladnu.
Oni vedia, co maju robit, len nedokazu vsetko naraz, musia mat priority. A najviac prerabaju v Taliansku. Paradoxne lacne ceny paliv im nahrali do karat a v USA im pridali minimalne rok-dva k dobru...
na to že Brazílie těžce tápe tak celkově je to dobrý výsledek.... Evropa se prý už dostává do situace že přestává prodělávat a samozřejmě, zlatý důl je severní amerika....
tak uvidíme, FCA je na dobré cestě, jen nepolevit.... :yes:
že se celý FCA sesype jak domeček z karet tady píšeš tak šestý rok.... stále ve stylu "stačí aby... stačí aby.... a půjde to do kopru....".... Tak vytrvej, jednou se třeba dočkáš a přestane se dařit....
Podivej se co produkuje evrposky fiat krom pre!epenyhi freemonta a xy variant na model 500. Nic nebo historicky vykopavky, co nemaj mimo italsky trh sanci.
Samotna znacka chrysler na porad jen tri modely a to nova 200 uz ani neni jako kabriolet, to je nejchudsi modelove portfolio teto znacky za poslednich adi 60 let. Prijde novy voayger, soucasny je na trhu moc dkouho a chtelo by to dalsi 3 nove modely.
Dodge bude potrebovat novou generaci journey a nahradit neuslesny dart. A u jeepu budpu koncit compass a patriot, maj prijit dva novy modely. Ram bude potreba obmenit celku radu pikapu, na aktulni ford rady f uz nestaci.
A budou potrebovat inovovat pentastary a hemi. Minimalne primy vstrik a turbo verzi v6, jinak jim ujede vlak. A zaplati tezky prachy za neplneni pozadovane spotreby a emisi na jeden vuz. A tohle musi uvest na trh v horizontu 3 let. To bude masivni investice. A ted kolik by potrebovala alfa....
No jestli ma fiat volnych 50 mld usd, ceka je mozna zarna budozcnost. Jestli ne a nikdo jim je nelujci, ceka je ale zasadni problem a pikles prodeju. Jo a cely to visi na levny rope, jenze ta brzo skonci a pokud se v usa zvysi skokove ceny paliv, tak to odnese jako prvni chrysler zavisly na suv a pikapech a navic majici motory s nejvetsi spotrebou.
Sice mě mrzí, že tato typicky Americká automobilka a kdysi chlouba společně s Fordem a GM už není Americká, ale i tak si myslím, že je v dobrých rukou. Mohlo to skončit hůř a aspoň je fajn, že se im daří :yes: Hlavně Jeepu, kterej se v USA zas pořádně zvedá.
Možná u vás, u nás Nizozemské království, Nizozemsko a Nizozemí nejsou to samé. Na území Nizozemí se dnes nachází například Belgie. Ta součástí Nizozemského království není. A Nizozemsko je jednou ze čtyř zemí Nizozemského království. Zbylé tři jsou v Karibiku a typicky je nemáme na mysli, když mluvíme o Nizozemsku. Každá má svou vládu a nejsou ani součástí EU.
Pozoruhodně zúžený pohled a nepravdy k tomu. Vaše řeč Atilo mi připomíná vystoupení moderních manažerů, kteří umí tak pěkně shrnout situaci do několika "výstižných" vět a vyvodit z nich "správné" závěry.... Takže evropské automobilky nemají co nabídnout americkému trhu? Takže Fiat sám je na odpis? Už teď? Žádný pokus o udržení a zvýšení tržního podílu na evropském trhu? Aliance FCA nemá žádný jiný smysl než využít momentální pozitivní vlnu trhu USA? Více otázek, než odpovědí na Váš příspěvek. Jak jednoduché a "logické" je zavřít evropské fabriky fiatu a vyrábět po světě jen jeepy. Hm, to bezesporu zajistí rozvoj koncernu v dalších 10 letech :-) .
Restart Alfy treba proto, ze to same/podobne udelal s Maserati a i totalni odpurci teto znacky musi uznat ze posledni dva roky jsou vysledky skvele. Takze zde odpoved mas, staci trochu pouzivat mozek. Alfa ma potencial po celem svete a treba Amerika bude jiste zajimavy trh pro Alfu.
Jses trochu mimo, cim vice uspesny Chrysler a "US spol" tim lepe pro cele FCA - diky vyuziti technologii - podvozky, prevodovky, motory atd.... a rozvrstveni nakladu na vyvoj/vyrobu.
Fiat500 v US neuspech?, velmi troufaly nazor. Cca 60tis rocni prodej v Americe je slusne cislo, je to napr. podobne co tam prodava mini, tento soud muze pouze udelat interne FCA.
Potrefena husa se vzdycky ozve, neprejes nekomu uspech? Neni to trochu ubohe? "Pan" je tak trochu typickej "cechacek", vsechno musim zkritizovat, vsechno mi vadi, vsichni sou * a vsude jsou problemy.... Nechtel bych mit tak omezenej a smutnej zivot!
Proc by mel Fiat restartovat Alfu pro kterou neexistuje zadny prostor na trhu, kdyz vydelava penize na SUVckach a truckach? Oni nadsenci do Fiatu a jejich evropskych znacek si neuvedomuji, ze cim vice je uspesny Chrysler v Americe tim hure pro evropske znacky, protoze sice jsou penize, jenze v businessu dostava penize ten kdo je vydelava ne ten kdo je prodelava. Chrysler/Fiat se potrebuje zamerit na americky trh a tam nemaji evropske znacky co nabidnout. Prvni snaha umistit evropskou znacku koncernu na americky trh skoncila krachem, kdyz prodeje Fiatu 500 zustaly daleko za ocekavanim, prestoze do expanze koncern investoval velke penize, rozsiril modelove portfolio, vymenil americke vedeni a stejne jsou prodeje horsi nez kdy predtim.
Za teto situace dale masivne investovat do expanze na trhu, ktery italska auta nechce a kde Fiat skoncil ve statistice spokojenosti na peknem poslednim miste a to s velkym odstupem. Mnohem ekonomicky logictejsi je dalsi investice do Chrysleru, vyuzit levneho benzinu, nabidnou to co chce americky zakaznik od koncernu tedy silny truck a velke SUV.
Sergio vi co dela, na rozdil od nekterych mudrlantu a radcu, kteri maji plnou hubu kecu, ale realne nic nedosahli.
Chybi poznamka o uspechu Maserati - pres 35 tis aut prodanych za minuly rok oproti cca 6 tis v roce 2013 je obrovsky uspech!
Ted prosim o restart Alfy - penize uz na to jsou....