TOPka v rámci kampaně před komunálníma volbama v říjnu 2014 řekla, že Blanka bude na svátek Blanky v prosinci. Tento termín ale nikdy nestál na reálné bázi. Šlo jen o to si v kampani alespoň trochu přilepšit, přestože i oni věděli, že je to nesmysl. Tot' říkají mé zdroje :-)
Termín byl tedy duben 2015 - jak vidíme, tak ani ten nebude...
Jak ne? Od záplav věděl jak investor (Praha), tak dodavatel (ČKD), že kabely byly ve vodě a že je to velký problém, protože podle projektové dokumentace byl tunel osazen kabeláží pro běžné prostředí. Jestliže se přes půl roku nic nedělo, tak to jde na jejich hlavu. Zda je to pojištěné a v jakém rozsahu je celkem vedlejší otázka.
Do nedávné doby se všichni tvářili, že zbývá měsíc, dva a bude se otevírat. Přitom všichni věděli, že to není pravda. Teď už tu pravdu museli zveřejnit. Prostě Hudeček plácnou nesmyslný termín otevření a všichni se báli (úředníci magistrátu i ČKD) otevřeně říci, že jeho slib je jen líbivá politika jako u všech jeho předchůdců a nechali to "vyhnít".
Už jsem to tu jednou psal. Tahle Blanka je pro nás mimopražské k ničemu. I samotným Pražanům život nijak neulehčí. Daleko účelněji by byly prostředky využity pro dostavbu vnějšího okruhu. Místo nasměrování provozu do Prahy, by se provoz odklonil kolem Prahy. O to tu přece jde. :-!
Praha by měla mít tak jako každý normální velkoměsto vnitřní a vnější okruh. Soudruzi to někdy začátkem 60. let schválilil jako prioritní úkol. No tak třeba za dvacet třicet čtyřicet let budou hotový :yes: >:D
negativemind, kolik chceš vsadit na zácpy v Holešovicích a u Anděla? Ale o to tu nejde. Jde o užitek z velkých staveb pro všechny občany ČR, ne jen pro pár Pražáků. Vnější okruh je pro všechny. O tom jsem psal. :-!
Velkoměsto jako Praha musí mít vnější okruh ale to je problém minulejch generací že ho doteď nemáme. A těm idiotum co za komančů naplánovali a realizovali magistrálu skrz centrum města bych dal doživotí
Neboj, nejsu z Prahy, ale tyto kecy mě fakt berou ...pro pár Pražáků... ...okruh je pro všechny (čím asi myslíš, že by se hodil tobě; třeba já ho vůbec nepotřebuju, takže tvou optikou ani ten není infrastrukturní stavbou pro všechny)...
Pražáci si vymysleli, že všechny dálnice povedou do Prahy. Když už si to prosadili, tak měli v první řadě zajistit, aby ti, co do Prahy nejedou, ale protože to jinak nejde a do Prahy musí, mohli tu Prahu nějak rozumně objet. Od toho je vnější okruh. Ten měl mít prioritu. :-!
No a kam mají ty dálnice vést, do Boskovic? Osobně mi toto téměř radiální uspořádání kolem Prahy vůbec nepřekáží, právě naopak. Prioritu SOKP bych nestavěl nad Blanku.
Přesně tak, dálnice vedoucí do hlavního města představují jedinné logické uspořádání, jehož smysl je navíc umocněn centrální pozicí Prahy v Čechách. Pouze bych dodal, že SOKP je nepochybně pro všechny podstatně důležitější stavbou než Blanka, kterou považuju za naprosto předražený projekt, jenž Praze odčerpal a dál odčerpává neuvěřitelné prostředky, které by mohly být užitečněji použity jinde.
Mimochodem neexistuje žádné dilema, zda stavět SOKP nebo MO, každá stavba je placená z jiné kapsy (viz můj příspěvek z 12:30). V praxi má SOKP z dobrých důvodů absolutní prioritu ze všech infrastrukturních projektů v ČR, Blanka ne-Blanka, ale jeho realizace se nedaří s ohledem na projekční a právní šlendrián zhotovitele a správních orgánů. Zaplaťpánbůh, že se zprovoznila aspoň ta jižní část mezi D1 a D5, to bylo klíčové. Až se za 10 let (můj tip) postaví i spojka mezi D1 a Běchovicemi, bude to hlavní hotovo. A na zbytek už nejspíš nedojde nikdy, tak jako třeba v Mnichově.
Ať si má SOKP prioritu jakou chce, ale když se podařilo prodrat se Blance celým stavebním řízením, tak pak měl někdo říct: "soudruzi, stop, počkáme na SKOP (které snad po celé své délce nemá ani územko)"?
Pokud by se to udělalo tak, jak píšeš, SOKP by to neurychlilo ani o minutu, zato by nebyla Blanka. A to by vlastně bylo vzhledem k její neefektivitě (vzhledem k vynaloženým prostředkům) dobře, takže pokud jsi to myslel takhle (použít SOKP jako argument pro zablokování Blanky), tak ti vlastně dávám za pravdu. :-)
Severní část SOKP je úplně zablokovaná a já nepředpokládám, že se kdy postaví. Považuji za pravděpodobné, že se celý proces povleče tak dlouho, že dřív než na stavbu skutečně dojde, poklesne význam IAD natolik, že už nebude severní část okruhu potřeba. Co se týče toho urgentně nutného úseku mezi D1 a Běchovicemi, jsme momentálně tady - [odkaz]
Dálnice měla být páteřní. Nebo třeba i dvě. Jižní a severní. Do Prahy a do dalších větších měst by z nich byly jen odbočky ve stylu rychlostních silnic. Tím by se pomohlo v rozvoji všem krajům v republice. :-!
No narovinu že se toho do hlavních měst států soustředí víc než do krajskejch a do těch zas víc než do okresních atd. je celkem normální a vlastně i přirozený. Alespoň na týhle planetě ;-)
No když ne přirozený tak je to běžný no
A když centralizaci do hlavních měst států a pak těch krajů a potom okresů vidíš jako nepřirozenou tak jak bys to navrhoval?
Ano, na neštěstí je docela běžné, že vrchnost s poddanými oře. Pozor! Já zde mluvím o pragocentrismu. To je skutečnost, že Praha využívá svého postavení hlavního města a zneužívá práva přerozdělování finančních prostředků ve svůj prospěch a k ožebračování zbytku republiky. To je ta špatná centralizace. Daleko výhodnější forma státního uspořádání pro lidi by byla spolkové zemské zřízení jako třeba u našich sousedů v Německu a Rakousku. Stát by byl rozdělen na spolkové země s vlastní vládou i s vlastními financemi. Praha, statutární město, by byla jednou ze "zemí", jako je na př. Vídeň. Tedy Čechy, Morava, Slezsko a Praha nebo Čechy, Morava a Slezsko a Praha. Tím by dostal každý region možnost si hospodařit po svém bez pražského drába. Samozřejmě by bylo rozumné pak změnit i název státu. Německo je dobrý příklad jak zvolit název státu bez toho, aby se zvýhodňovala určitá země. Naše ústava jasně hovoří o 3 zemích z nichž Čechy jsou jen jednou z nich. :-!
No to je ovšem revoluční myšlenka, dálnice, které nespojují hlavní sídla, ale prochází volnou krajinou, ty na světě nikde nemají, to bychom zase byli u kus před nimi! V rovině úvah to ale vlastně zase taková revoluce není, s podobnou fantasmagorií přišel za první republiky Baťa, který měl jinak ryze praktické a funkční nápady. Žel v případě stejnojmenné dálnice představil projekt, který byl možná vizionářský v tom, že vůbec považoval dálnici za klíčovou dopravní tepnu republiky, ale pokud jde o její trasování, jednalo se o naprsto nesmysl. Abychom si rozuměli - Baťova dálnice měla spojovat Cheb, Zlín, Žilinu a Užhorod, a přitom se úspěšně vyhybala Praze i Bratislavě, nehledě na to, že nesmyslný odstup si držela i od Plzně a od Brna. Krásně je to vidět třeba zde - [odkaz] .
Baťovy ale jeho úlet lze vzhledem k jeho jiným přednostem a době vzniku plánů na jeho dálnice snadno odpustit, že ale s koncepčně stejným řešením "páteřní dálnice in the middle of nowhere" někdo přichází v roce 2015, nad tím zůstává rozum stát.
1) I úspěšní podnikatelé se mohou v dílčích otázkách, které navíc nijak nesouvisí s jejich businessem, mýlit. A ano, mohou je napadat i vyslovené nesmysly. 2) Člověk nemusí sám vybudovat obuvnické impérium, aby mohl vědět, že Baťova dálnice je absurdní projekt, který postrádá základní parametry pro svou životaschopnost - právě proto, že její trasování nedává žádný smysl. 3) Argumentovat ad hominem, tedy směřovat diskuzi k osobám diskutujících a jejich shazování typu "co jsi dokázal ty", namísto diskutování o věci (ad rem) je typický znak toho, že diskutér je v koncích, nemá, co by na oporu svých tvrzení řekl a navíc se uchyluje k nefér argumentaci. Každopádně je to jasný znak toho, že rozhovor je dobré ukončit. ;-)
Je třeba ještě dodat, že účelem Baťovi páteřní dálnice nebylo spojit velká centra, ale podpořit rozvoj menších center, které z důvodů nedostatku investic a tím i pracovních příležitostí se vylidňují a chudnou. Logistika zde hraje klíčovou roli. Baťova vize byla správná, protože ten proces je i dnes stále aktuální.
Blanka je součást městského (vnitřního) okruhu, který má zlepšit dopravní obslužnost Prahy a Praha si jej platí komplet ze svého. Otázka, nakolik Blanka zlepší dopravu "všem občanům ČR", je úplně irelevantní. Naproti tomu Pražský (vnější) okruh je obchvatem Prahy, který má propojit dálnice sbíhající se do hlavního města tak, aby měli řidiči cestující po republice možnost se Praze vyhnout. A proto jej platí stát. Samozřejmě, že i PO využívají Pražáci, aby se dostali z jednoho konce města na druhý, nebo aby se přiblížili k nějaké radiále, které je doveda do centra města tam, kam potřebují. A stejně tak i mimopražští budou jezdit po MO, jehož je Blanka spolu s dalšími tunely, anebo třeba Jižní spojkou, součástí. V zásadě ale platí to, co jsem psal výše - tzn. obchvaty platí stát, vnitřní infrastrukturu město, a je tomu tak správně. Pokud nějakému městu platí stát i vnitřní infrastrukturu, a ještě když se jedná o nejdražší tunel v ČR, pak je tomu naopak špatně. Anebo zdravíme Krno. >:-[]
Kromě toho je třeba v souvislosti s Blankou pokaždé dodat, že se jedná o projekt, jehož přínos ani přibližně neodpovídá jeho nákladům, takže vůbec neměl být v této podobě realizován a místo něj se mělo zejména postavit metro D. Ale ona je Praha na podobné vyhazování peněz na úkor rozumnějších a logičtějších projektů expert - viz třeba prodloužení Cčka do Letňan nebo ta obludná "Chalupoida", kterou budou brzo spouštět v Motole.
K tomu Krnu, myslíš ten tunel, který leží na VMO (Velký městský okruh) a spojuje Svitavskou a Pražskou radiálu? Tudíž je využíván hlavně transitem? Tak ten spolufinancovalo ŘSD úplně stejně, jak bude financovat SOKP, a v tom problém nevidíš >:D
VMO, i když se za touto zkratkou skrývá vznosný název Velký městský okruh, je ve skutečnosti pro Brno tím, čím je MO pro Prahu - tedy okruh uzavírající širší centrum, nikoliv klasický obchvat ve smyslu SOKP. Analogicky je Královopolský tunel obdobou té pražské Blanky, takže by měl být i stejným způsobem financován - tedy z prostředků města, nikoliv státu. Brno obchvat v tom jediném směru, ve kterém se kolem něj doprava v nějaké zaznamenáníhodné intenzitě pohybuje, tedy ve směru západo-východním, už má - jmenuje se D1. Ne že by z Brna na Svitavy nikdo nejezdil, ale ruku na srdce - stavět kvůli tomu dálniční obchvat, který navíc žádným dálničním obchvatem není? Pokud chtěl stát nasypat peníze do infrastruktury v "prostoru Brna", neměl je dávat na Královopolský tunel (ten si měli zaplatit sami Brňáci, pokud ho chtějí), ale do rozšíření D1 na 3 + 3 pruhy v úseku mezi Kývalkou a Holubicemi, což se zase odložilo na neurčito.
Mimochodem nechci tady vyvolávat nějaké pražsko-brněnské žabomyší války, nic osobního proti Brňákům nemám a ani ten Dobrovského tunel mě ze spánku nebudí. ;-):-)
Koukám, že problematiku neznáš a jiné řešení, než obchvat kolem města taky ne. Brno nebude mít dálniční obchvat pro transit, bude mít 2 tangenciály, jednu tvoří D1 na jihu, druhou bude (snad, jednou, někdy) tvořit R43 na západě. Tunel Dobrovského je součástí VMO a na nejbližších 20-30? let bude tato část VMO západní tangenciálu (převádějící dopravu ze směrů Praha, Vyškov, Blava, Vídeň) suplovat. Kapiš? A věř, že provoz směrem na Svitavy je hustější než z Prahy na Hradec nebo Liberec. Koukni sem, ať vidíš, že nekecám [odkaz]
Máš starou mapu, která především nerozlišuje vnitroměstskou a krajskou (tranzitní) dopravu. Na výpadovce z Brna na Svitavy opouští město cca 32 tisíc aut ( [odkaz] ), z Prahy na Hradec 40 tisíc ( [odkaz] ). Ale vem to čert, podstatné je, že brněnský VMO je prostě mnohem spíše ekvivalentem pražského MO než SOKP. Pokud by se někdy měla stavět západní brněnská tangenciála v podobě R43, investorem stavby by nepochybně bylo (opět) ŘSD a já bych proti tomu nic nenamítal. To by byl totiž skutečný obchvat města a ne vnitroměstský okruh.
Dík za odkazy :yes: Bohužel, můj odhad na hotovou R43 za 20-30 let byl spíš optimistický ;-\ a jak píšeš někde nahoře o SOKP, než se tato stavba dostane na přetřes, přestane být dávno zajímavá. Jinak debaty o ekvivalenci SOKP a VMO jsou bezpředmětné. Záleží na zvolené optice. Praha je min. 3-4krát větší aglomerace, SOKP je tudíž delší a bude jej využívat mnohem větší počet řidičů, na druhou stranu oboje jsou nejvýznamější dopravní prstence daných měst. A Dopravní uspořádaní Brna a Prahy jsou jiné, takže to vlastně nelze moc srovnávat :-)
Jak je možné, že kabeláž s dvojí izolací podlehne po zatopení vodou skáze?!? Tohle mi hlava nebere. V tunelech obecně se přeci instaluje vše voděodolně, protože je tam vysoká vlhkost a tak nějak se počítá, že semo tamo dojde ke krátkodobému zaplavení.
Takže keci o tom, že kabely poškodila voda neberu jako argument, ale jako výmluvu někoho, kdo elektrice nerozumí.
Spíš odešla ostatní elektroinstalace než samotná kabeláž. Dvacet třicet metrů vodního sloupce zas nebude mít takovou sílu. Záleží na tom, jakej stupeň krytí se tam instaloval.