Leon X-Perience je poloterénní kombi od Seatu. Hlavní odlišností oproti běžnému Leonu ST je zvýšení světlé výšky o 15 mm. Vyzkoušeli jsme jediný zážehový motor v nabídce.
Hummer H1 .... a o spotřebě kolem 10ti litrů ani píp. Hezký test, jen co je pravda. Jestli tohle má 4* tak kolo sousedky musí mít minimálně 3,5 ... 4 nemá kvůli emisím.
no nevim, ale ochrana karoserie a podvozku, stálý náhon na všechna kola, nějakíé elektronické kraviny snad na průjezd lehkým terénem stačí, ne? Jestli hledáš auto na výpravu na Ural, tak to asi dobrá volba nebude, ale na lesní cestu k horské chatě bude plně dostačující.
Snad každý čitatel s kapkou soudnosti (mimo Gilgita, ten soudnost nemá) pochopí, že se nebavíme o offroadu...
To vis, kdyby se delala oplastovana i30, tak bychom zde od Gilgita slyseli oslavne ódy o tom, jak H-Faktor delá konkurenci Porsche Macan >:-[] >:-[] >:-[]
Nejlip oplastovani funguje na Audi a Volvu, v zavesu je skodovka. VW/Opel uz mam tak na hrane, ale seat je jasne za ni. Designove mi ty plasty na seat vubec nesedi. 8-s
Souhlasim za me porad vede kombík v FR verzi.Ale proti gustu. S Audi a Volvem souhlas a k nim bych doplnil starší Outbacky a O2 Scotty. Trojce to už dle mne ve Scoutu taky tak nesedi a ten Opel už vůbec ne. Ještě mi nepřijde špatný ten paket pro P508 ale tam se miji ucinkem, když nemá 4x4.
Na outbacky vecne zapominam a pritom zrovna ttam, diky image a technice subaru, se hodi nejvic.
O2 scout byl v nekterych uhlech hezci, ale ani nad O3 scoutem bych nelamal hul, mozna se s tema plastama lehce biji vsudepritomne hrany, ale zase to auto proporcne funguje o dost lip nez kdy mohla fungovat O2.
Jak řekl řekl velkoodběratel, je to o barvě a u toho Leona či O3 to platí dvojnásob. Mne se třeba zase u O3Scouta líbilo barevné provedení interiéru a sedačky, škoda jen, že i v těchto vozech skoro za mega jsou ty levné plastové dveře.
Naopak od Škodovky mi zase ty plasty nejvíce nesedí na Superbu II, jak je dlouhej a úzkej, vypadá to zvláštně.
Poslední dobou jsou tu ti Leoni nějak často v testech, tak sem si trochu posteskl, že tohle auto se nedělá jako sedan/lift, mohlo by vypadat opravdu skvěle :-)
No jo, jistěže ten kombík je lepší. Jenže teď je móda těhle oplášťovaných verzí, a aby se lépe prodávaly, nelze u spousty značek vůbec dostat 4x4 v normální verzi. To je i případ Seatu - pokud chci 4x4 s benzínem, musím si koupit tuto verzi a ještě připlatit za plasty, který jsou, co si budem povídat, k ničemu. Mimochodem, chtít za tohle bezmála 900k, to chce opravdu pořádný kus odvahy. Takový Freemont se 4x4, automatem a šestiválcovým Pentastarem se dá koupit za 800.
Absolutni souhlas, tohle zvyseni a oplastovani, naroubovane na Leon kombajs, kor jeste v cervene barve, je proste nesmyslna kombinace, pripomina mi to zvednutou Alfu 156: [odkaz] A to se ji v testu snazili fotit tak, aby to zvednuti nepusobilo tak odporne, jak pusobilo nazivo.
Ano, autor pise o svojich dojmoch, ale drviva vacsina textu je obycajnym vypoctom prvkov zakladnej a priplatkovej vybavy.
Priklad:
"Testovaná verze Leonu by měla také zvládnout lehký terén."
Upoozornujem na 'by měla'.
Je absolutne nepochopitelne, ze autor pri teste auta neotestuje ZAKLADNU ODLISOVACIU CHARAKTERISTIKU tejto poloterennej verzie od klasickej. Rozum zostava stat.
Takze ako citatel sa dozviem to, co sa dozviem z katalogu, par veci, ktore si vyskusam aj v showroome (infotainment, pasy atd.). Ale to najdolezitejsie - oplati sa mi priplatiti si nemalu sumu za tuto poloterennu verziu - je odbyte slovami 'by měla'.
Pan redaktor, aky je zmysel testu auta, ked neotestujem jeho zakladnu charakteristiku?
Myslím, že jsem jeho základní charakteristiku testoval, nebo snad ne? Co by tam podle Vás mělo být? Jízda oranicí? To snad ne. Srovnání s klasickou tam je.
Ci ste to testovali alebo nie... urcite o tom v texte nepisete :-)
"Testovaná verze Leonu by měla také zvládnout lehký terén." je podla vas test klucovej vlastnosti auta?
V texte nikde nepisete o praktickych skusenostiach napr. na polnej/lesnej ceste, nikde mierne off-road vlastnosti neporovnavate s klasickou verziou.
Na oraninu vas nikto neposiela. Na to auto nie je urcene. Ale skvele, aspon viem, ze argumenty nemate, pretoze sa snazite debatu posunut z vecnej do absurdnej roviny.
Duvody rozebirat nemusite, ani to po vas nikdo nechce, ale pokud testujete lehce terenni variantu normalniho vozu, tak by se hodilo najit si i nejakou trochu terenni trat a tuto vlastnost vozu otestovat vice. Je to precejen hlavni rozdil, a taky asi duvod pro koupi oproti standartni verzi.
Berte to jako namet na zlepseni pri dalsich testech.
Nevím jestli je Leon X-Perience tak terénním autem, aby bylo nutné jej testovat v terénu. Můj názor je ten, že NE. Ale tak třeba jste jiného názoru. K tomu nejslabšímu článku. To je Váš názor. Nikdo Vám ho nebere. Ostatně koho budete číst, je čistě Vaše volba.
Podstatou kritiky je, že, vedle jiného vzhledu, jsou o něco lepší schopnosti v terénu tím hlavním, co tenhle model odlišuje od klasického Leonu ST. Člověk by tedy čekal, že to bude tvořit podstatnou část testu. Není to první test Leonu (ST). Nepamatuji si, do jaké hloubky jste šli v minulém testu X-Perience, pokud do větší (a ztotožňujete se s ním), dal se odkázat, a pořád je tu otázka, jak mimo zpevněné cesty funguje tenhle pohonný řetězec.
Pokud tomu dobře rozumím, tak musím výšku sedadla přizpůsobit funkčnosti pásů a ne pohodlnému a bezpečnému nastavení pro řízení ? To si dělají srandu ne ? :no:
No neni to krasa, za 700tis a ani si nesednes jak chces.
Ty diodove svetlomety jsou take dikutabilni plus, nekdo tvrdi ze nesviti nic extra, spise hure jak xenony.
Spotreba by mela byt take v minusech.
No 3,5 hvezdy by bylo asi OK
Nevím, kdo co tvrdí, ale LED Leonu svítí fantasticky. Bez jakýkoliv diskuze a jsou xenonu lepší. pás je zbytečná chyba, ale já ani lidi co mají Leony s tím problém nemáme.
Jo nekolikrat jsem to videl na dalnici (ono si toho nejde nevsimnout, hodne bile svetlo, rovnomerne pokryta obrovska plocha).
Leon s LEDkama sviti fakt paradne a za ty prachy bych to rozhodne koupil (snad nejsou/nebudou problemy s zivotnosti).
Pajo, jen takovy dotaz k tem LED: Jak je to se zarukou? Kdyz mi kixne H7, koupim ji klidne u pumpy za 35,-. Kdyz mi kixne xenon vybojka, je to drazsi a nekdy je nutne i napojit auto na diag a vynulovat chybu - a to si vsechno platim ze sveho, nebot i ta vybojka je brana jako spotrebak a zaruka se na ni tudiz nevztahuje.
Jak jsou na tom tedy ty LEDky? Kdyz mi prdne celej LED svetlomet, budu muset vyklopit dvacku za novej, nebo to davaj do zaruky, nebo co?
Jsi si jistej ze na Xenony se nevztahuje zaruka? Nevim, jen se ptam.
Na druhou stranu xenony obycejne tech 10 let vydrzi celkem v pohode, vetsinou vic, ale samozrejme muzes mit vzdycky smulu na blbej kus, takze pokud na to neni zaruka, tak to je teda potom neprijemny.
U LED svetel to jiste bude fungovat se zarukou stejne, jen nikdo zatim nezna zivotnost.
A nejvetsi sranda bude, az si nekdo za 10 let koupi ojetou A8 s Matrix svetly, nebude mit na pojisteni a nekde to tukne na parkovisti ... oficialne stoji myslim pres 150 tisic, takze to uz asi nikdy nerozsviti, to bude tretina ceny te ojetiny ... :-)
já i manželka (čti obr a skrček) si v Leonu sedačku nastavíme na pohodlné a bezpečné řízení a s nenastavitelným pásem opravdu problém nemáme - sedadla máme základní, výškově nastavitelná, látková
pokud tedy nějaký problém je, tak buď za to můžou jiná než základní sedadla (mám na mysli oproti klasickému Leonu) nebo je to celé nafouknuté :-)
Samozřejmě, že je to nafouknuté, někteří lidé si tu obzvlášť u některých aut daných značek léčí své komplexy tím, že na nich nenechají nit suchou, často aniž by v nich někdy seděli.
Člověk si musí udělat vždy obrázek sám, jít se posadit do toho auta, projet se v něm a hlavně brát s velkou rezervou vše, co kde nějakej pan jouda píše...
Ano, v autě jsem neseděl, jen jsem reagoval na "zasvěcený komentář" testéra. Že by Španělé pustily do světa auto s takovým problémem se mi taky zdá divné, ale ne nemožné.
Jak jsem tu už kdysi psal, problémem je to jak pro koho. Je to jednoduché, když s tím někdo má problém ať si to auto nekupuje... Když takové auto mohli pustit do světa Němci z BMW, proč by nemohl SEAT?
Aha, takze jeden urobi kravinu, vsetky ostatne rovnake kraviny su legitimizovane a stavaju sa normou?
Nerad to robim, ale pouzijem Godwinovo pravidlo internetovych debat: Ked mohol Hitler zalozit koncentracne tabory, preco by to nemohli robit aj Spanieli....
Nevim o co ti jde... Většina lidí nastavení pásů a to nejen nejen v Leonu vůbec neřeší... Proč taky, když si sedneš do auta, zapneš si pás a nemáš nikde sebemenší problém s jeho vedením, jako jsem to vnímal já na předváděčce Leona. Ty "kraviny" tu řešíš akorát ty. Jak jsem psal, komu to vážně vadí si to auto nekoupí. Věškeré další debaty na toto téma jsou zcestné. ;-)
Běž si do toho auta sednou a svez se....okolo těch pásu se tu hystericky mele v každém testu a diskusi, přitom praxe je jiná...zatím koho jsem svezl pásy neřešil .. byli to lidi s větší mi i malými postavami.
Ano, někdo s tím problém má, jiný ne. Jde o zvyk. Zdůraznil jsem to proto, že to auto je jinak dobře udělané. A výškově stavitelné bezpečnostní pásy mělo už Scorpio z roku 1985. Dnes to moc nedělají, možná proto, že je to drahé nebo si myslí, že už to není potřeba.
Jasně v jedničkové oktávce je taky mám a najdou se určitě výjimky, kterým ten pás nesedne, to nepopírám... jen mi šlo o to, že se to moc řeší a dělá se z toho obecně větší problém než je.... ;-)
By mě zajímalo kde pan redaktor přišel na ten nesmysl, že Haldex představuje STÁLÝ pohon všech kol. Haldex je řízená spojka která se cíleně rozpojuje, takže o nějaké stálosti nemůže být ani řeč.
Myslím, že toto platilo u Octavie I generace kde šlo všechno trvale na předek a zadek se připojoval při zjevném prokluzu. Další generace (spojek i aut) již nějaké procenta posílala dozadu trvale.
Ne, je to složitější, přenos síly dozadu ovlivňují například i valivé polměry kol, jejich dráha apod. a systém proto není schopen stále a za všech okolností zadek pohánět i kdyby chtěl. Kromě toho se zadek úplně odpojuje i při brzdění, což je v naprostém rozporu s chováním skutečně stálých pohonů.
No, kedze Chvalu naozaj nemusim, nasiel som si info inde.
V zasade, za predpokladu, ze implementacia je naozaj taka, ako pises, odchadza na zadnu napravu 5% vykonu (2.5% na koleso). Z konstrukcneho hladiska (rozdiel medzi V a predchadzajucimi generaciami) je to vlastne nevyhnutnost.
Technicky by teda islo o full-time AWD, ale nakolko je to realny prinos a nakolko vtip pri rychlosti 50 km/h si odpovedz sam :-)
ja len pisem ze na videu je pekne vidiet ako to funguje.... ;-) .. tak nejak v praxi ..... ostatok uz neriesim.... kto aky je a ine zalezitosti ja tu uz neriesim.... nie je to v mojej kompetencii ani tym nikomu nepomozem
kalousek
Já proti Rasťovu vysvětlení nic nemám, ale pokud ti to nevyhovuje, je ve videu tuším i grafické znázornění.....mě se naopak libí zpomalené záběry, kde si dali práci a je krásně vidět, jak Haldex 5 funguje a jaký udělal krok kupředu. ;-)
Nesmysl to není. Nebo Vy dokážete u spojky Haldex sám ovlivnit jaká náprava bude poháněna? Možná tak tím, že vytáhnete konektor z elektrického čerpadla generující tlak kapaliny ve spojce. Pak to skutečně nebude stálý pohon všech kol. Pokud toto neuděláte, jde přece o stálý pohon všech kol. Některá auta mají tlačítko 2WD/4WD, jímž lze vyřadit pohon jedné z náprav. To pak stálý pohon všech kol být nemusí, ale může. Záleží na poloze tlačítka.
Ano, Haldex připojuje zadní nápravu, ale zcela dle svého uvážení. Prostě jestli tam něco jde řeší auto samo a nečeká na pokyn od vás jakožto řidiče. Proto je to dle mého názoru stálý pohon všech kol. Přiřaditelný by to byl v případě, že byste jako řidič mohl svoji vůlí ovlivnit, zda bude poháněna jen jedna náprava nebo obě.
Myslím, že význam slova "stálý" je jasně daný, pokud něco někdy je a někdy není (případně může být, ale nemusí), není to "stálé", byť mi to stálé slovíčkaření připadá být jen snahou VW haters zdůraznit, že Haldex je s.h.i.t.
Zkrátka stálý pohon všech kol by měl být jen ten, u kterého nemůže nastat situace, kdy by nějaké kolo bylo od pohonu odpojeno (Subaru?).
Haldex STALE posila nejake procento vykonu na zadek (mozna jen u nekterych aut, to nevim presne, ale ty bys vedet mohl?). Takze je to stale nebo neni?
Pro tebe je asi staly pohon vsech kol jedine synchronni reseni, ktere jiz velmi brzy nebude v zadnem aute teto tridy/cenove relace, i Subaru prechazi na Haldex, pokud se nepletu.
Dale se muzeme bavit o tom jak obrovsky je to problem. Pokud musis domu na chatu pres kilometr rozoraneho pole, asi si koupis neco skutecne do terenu a ne toto auto.
Ale pokud jsi normalni clovek, ktery potrebuje napr. obcas vyjet po zablacene skarede polni ceste ke sve chate, neboj se, tohle te tam doveze, i kdybys Haldex oznacil za s*acku milionkrat. Ona to totiz az takova s*acka neni.
Rekni mi kdy naposledy te Haldex 5. generace nechal v uzkych, ze je to podle tebe tak spatne reseni (rikam schvalne 5. generace protoze ten uz zvaldne v pohode i dve kola do krize ve vzduchu).
A jeste tady Rasto Chvala ti to ukaze primo na tomhle seatu:
[odkaz]
Ja prece netvrdim, ze Haldex je s.r.a.c.k.a., prave naopak, podle me je to asi nejpromakanejsi system dneska. Plne automaticky, spolupracuje se vsemi systemy, nenarocny na zdroje - tohle je system budoucnosti a v pate (tedy soucasne) generaci je v podstate neprustrelny.
Ja jsem psal o tom slovickareni "staly" vs "pripojitelny", at uz automaticky, nebo rucne. Podle me se to tu zbytecne moc resi...
Haldex 5 nezvládne dvě kola do kříže ve vzduchu. Takovou situaci dovedou vyřešit buď nápravové uzávěrky, nebo nouzově alespoň přibrždovací náhražky typu EDS ale Haldex nemá s tímhle nic společného.
A za druhé hlavním úkolem Haldexu je co nejvíc se odpojovat kvůli spotřeby při běžné jízdě, odpojovat se při ubrání plynu, odpojovat se při brzdění atd. Haldex je proto připojovací systém a já netuším proč se za to výrobci stydí když je to taky funkční.. Proti stálým pohonům to má sice své nevýhody, ale i výhody. Za mě sice nevýhody převažují, ale jiným to vyhovovat může.
Kdyz to tak pises, tak me napada...Chtelo by to vyjet si nejakou statistiku z ridicich jednotek, kolik casu mi v aute ten pohon vlastne opravdu tlacil na vsechna kola (a je fuk, v jakem pomeru) a kolik casu jsem jel bez nej. I kdyz to by pak asi rada lidi procitla a ctyrkolkam by mohly spadnout prodeje :-)
Jo, haldexovým čtyřkolkám by prodeje ubyly a snad by přibylo těch s fulltime. Bohužel ale nabídka fulltime je poměrně mizerná, za což můžou především převádající konstrukce aut s motorem umístěným napříč.
Proč za pár měsíců? Už nějaký ten pátek nabízí Subaru dle modelů a typu převodovek různé druhy pohonů ;-) A že by se Subaru vzdalo stálého pohonu 4x4, o tom si můžeš marně nechat zdát :-)
Zdat si o tom nenecham, ja Subaru tu jejich jinakost preju, ostatne to je to, co je drzi nad vodou. Jakmile ale prejdou na Haldex komplet (mozna s vyjimkami ala WRX), uvidis sam to prevlekani kabatu.
Přítomnost tlačítka přece neurčuje typ pohonu. Jak by se pak nazývala klasika s dif? Ten rozdíl mezi mechanikou a připojováním pouze zadku je značný a technicky novinář by tohle mohl napsat lépe. Haldex není stále sepnut. Rozpojen je pri zpomalovani a i za jízdy jsou udávána procenta jen oblast regulace.
Re: lze jezdit za 9, pri sviznejsim tempu o litr vic??
Za 6 litrů tady jezdit asi nejde. Možná někde mezi vesnicema předpisovou devadesátkou. Jinak ne. S autem jsem jezdil normálně a spotřeba byla těch 9 litrů. Ano převažovaly jízdy městem. To je fakt.
sa mi paci leon najviac.... ( viac ako cupry ) a nielen co sa tyka motora ale aj karoserie ....... a prave aj s tymto outdoorovym paketom je moc podareny .... dokonca aj farba autu moc sekne... trefa do cierneho ( alebo lepsie povedane do ceveneho ) uz som sa bal ze cervene seaty vymreli.. ked v testoch je to sama sed... alebo biela farba...... takze trefna kombinacia z mojho pohladu... ;-) ... asi je zbytocne pisat o tom co som pisal nedavno pri cupre ( inak je zaujimave vidiet dva testy leonu kombi v priebehu par dni, ked na trhu je tolko roznych aut.... ).... ze kombik od leona je v tejto triede skratka nadherny ... ano paci sa mi.... len som zvedavy ako dlho mu to pekne 1,8TSi pod kapotou vydrzi ..... v dnesnej dobe downsizingu za kazdu cenu.... presne tento leonik uz bol testovany na autoroade vo februari... ale test tohto auta som si opat rad precital, priznavam :yes:
zrovna v této kombinaci bych si Leona nekoupil, ale než suvéčko s předním pohonem, menším kufrem a vyšší spotřebou jenom pro ten pocit, že mám suv... tak to raději všestranný X-perience nebo Scout
mne sa tento styl aut paci... velakrat teren nezdovalas... ale postaci len kusok vyssia svetla vyska plus nejake oplastovanie a k tomu 4x4....ono dnes uz aj s SUV do terenu malokto jazdi ... take xperience by mi stacil.... a co som videl video test Pepu ( video je na autotv sk ).... kde to zrovnaval s defenderom kdesi po kopeckoch s hlinou tak leon prekvapil aj v terene.... docela narez co to auto dokaze... aj ked plastiky utrpeli iste sramy ;-)
nejde jenom o terén někde na poli, stačí jet v zimě na hory a co tam vyjede oplastovaný kombík s pohonem všech kol, na tom si nesmyslná suvéčka s pohonem předních kol vylámou zuby
tím chci říct, že tato auta typu Scout mi dávají smysl, i když já jsem jim na chuť nikdy nepřišel
suhlas...... 4x4 je dobra vec... len skoda ze tie priplatky za 4x4 su dost drahe a zvacsa uz spojene u roznych znaciek s roznymi drahymi paketmi a silnymi motormi..... skoda ze 4x4 nie je nejako masovejsie dostupny standard ....raz by mohla mat uz vacsina aut 4x4 ako standardny pohon... ( ako sucast aktivnej bezpecnosti ).... ale to je asi daleka buducnost....
Tak stačí si koupit něco od Suzuki, tam za 4x4 nechtějí přemrštěné peníze, a třeba S-Cross je podle mě celkem schopné auto, kterému by nicméně slušel nějaký silnější benzinový motor, než atmosférická 1.6.
S-coss je vcelku uz kus pridrahy ( teda z pohladu sirsej vrstvy obyvatelstva ) ... zvlast este so 4x4.... ceny su od 17 700 eur a to este v akcii.... skoda ze na trhu nie su nejake stvorlkolky v rozmedzi za 10-15 tisic..... ak neratam staru vybehovu SX4ku.... skoda ze toto vyrobcovia ignoruju .... ja verim ze za 12 tisic eur by sa dnes uz dalo spravit slusne male sikovne auto aj so 4x4.... ved kedysi sme tu mali aj mensi ignis..... a bol aj v 4x4 a kolko och stale este jazdi..... skoda ze taketo auta miznu ...
realizovaný známou
elektrohydraulickou spojkou Haldex páté generace. Její součástí je čidlo
příčného zrychlení. To znamená, že až
50 procent celkového točivého
momentu při jízdě v zatáčce za
předpokladu normálních adhezních
podmínek přenáší zadní náprava.
Nie je to kvalitny test a vyznieva to ako predpredajna reklama (mozno preto nemohol tester okusit auto v mensom neterene - aby mohlo ist do showroomu bez lizanca), ALE
jednu vec kvitujem a konecne to niekto spomenul.
"V praxi to znamená, že motor běžně točí kolem 1500 otáček za minutu. A tady se subjektivně nezbytných newtonmetrů příliš nedostává, jakkoliv technické údaje mluví o opaku."
Tento pocit mam aj ja - generalne. Na papiery mam v turbach moment hadam aj z V8, ale ked idete jazdit, tak pozerate, ci netahate nejaku kotvu za sebou. Nemyslim len konkretne tento motor. U niektorych je asi zabeh, ale to vraj uz neexistuje (aj ked u mna na novej kare bol urcite).
Divny je rozdiel medzi spomenutymi autami z koncernu s tymto motorom a tu.
Udavany tocivy moment se tyka motoru (nokilov kol), tudiz bez ohledu na aktualni prevod.
To co popisujes je dlouhe zprevodovani, ktere vsechny ty newtonmetry spolkne. Jinymi slovy na papire tam ty newtonmetry jsou, ale v realite se moc neprojevi.
Proto benzin turbo 1.4-1.6l se 100kW 250Nm zrychluje v realu rychleji nez 2.0 turbo diesel se stejnym vykonem ale tocivym momentem 350Nm (o 100Nm vyssim, ale benzin ma o dost vyssi otacky -> vyssi ztraty jako teplo, treni atd -> vetsi zvyseni spotreby pri zatezi).
Takze to, co jsi popsal, je dopadem dlouheho zprevodovani (staly prevod). Dnes bezne 6st. benziny jedou na trojku 140-160km/h, u drtive vetsiny turbo benzinu se dosahuje maximalka na nizsi nez posledni prevodovy stupen, na sestku lze jezdit treba od 70km/h az po maximalku klidne pres 200km/h, coz diesel nedokaze, ten ma proto mnohem delsi staly prevod, sestka se u nekterych 6st radi treba az v 90km/h anebo naopak maji nizsi maximalku (coz plati pro diesely obecne) - to proto ze ve 180 potom maji pres 4000 ot/min a tam uz dieselu dojde dech.
V pripade tohoto vozu k tomu jsou jeste ztraty kvuli pohonu 4x4 + asi o 80kg vyssi hmotnost oproti verzi bez pohonu vsech kol. Takze takhle se ten kroutak ztratil a presto tabulka nelze.
Nejsem technik, tak me kdyztak opravte.
Ne a ano. Prevody su mi jasne, ty si nepochopil o com pisem.
Pozri sa na krivku. Ak mam max moment na kluke v 1500 a dajme tomu v 3000 je ten isty, tak do kopca to auto musi tahat na rovnakom prevode rovnako v oboch pripadoch. A ono ... eeeeeääääeee. Daj 3ku , aby sa neboli vysoke "ine" odpory.
Ono je za tym totizto nieco insie ... a to v momentovom grafe nenajdes.
Pravda pravda.
Tam bych rekl, ze to bude roztacenim turba, ale nejsem si jistej. Tj turbo je pohaneno "vyfukovym vzduchem", v nizkych otackach je ho malo, a tak to trva, nez se turbo naplni (to uz muzses mit klidne o 100-200 otacek vic, tj. trva to nekolik vterin).
Napada me (ale nevim jiste), ze na brzde zacinaji na extremne nizkych otackach (nekde od volnobeznych otacek) a tudiz uz je turbo v 1500 otackach uz roztocene a ma svuj potrebny tlak. Pritom za normalnich okolnosti se ta situace nestane, mas svych 1500 otacek (minimum) a turbo v podstate stoji, slapnes na plyn a ted teprve se turbo roztaci.
To by taky vysvetlovalo proc to je u nekterych aut znat vic a u nekterych mene - podle toho jak rychle se jim podari naplnit skoro stojici turbo pri nizkych otackach - tam bude mit vliv predevsim velikost turba, jeho plnici tlak, ale i dalsi specifikace motoru (napr. jak rychle se "smi" to ktere turbo roztacet - max povolena akcelerace otacek turba). To vse spojeno s elektronikou, ktera hlida splodiny opet u kazdeho auta trochu jinak.
To je mysleno na turbo benziny, u dieselu si snizte otacky.
Budu rad kdyz nekdo prida nejake znalosti, ja na to jdu jen selskym rozumem :-)
tak by si ale nikdy nezmeral maximalny vykon :-)
predsa ak chces merat max. vykon, musis ist z max. otacok a brzdit motor ( preto je to motorova brzda ) az do jeho defakto volnobehu, teda skoro zadusenia.
Vdaka tomu co ti z grafu vylezie, tak vidis, ze ake max. odpory pri danych otackach motor BRZDILI - teda vykon, aky uz motor nebol schopny prekonat...
v tomto pripade je teda turbo vzdy roztocene a motor v plnej zatazi a vdaka tomu ma ten toc. moment aj v tych najnizsich otackach ake sa uvadzaju.
Je jasne, ze v praxi taky toc. moment pouzijes len v pripade, ze mas zaradeny nejaky "tazky " prevodovy stupen a ides do takeho kopca, ze ti tie otacky klesaju az na tu hranicu...
Samozrejme ze je to nevhodny sposob pouzivania motora. Pokial ale stupanie polavi, tak si tie Nm mozes zase uzivat. ;-)
EDIT: vidim, ze si editoval - rychlost roztocenia turba nieje nijako limitovana. Kazdy vyrobca sa snazi konstruovat / vybrat turbo take, ktore sa roztoci co najrychlejsie a jeho mnozstvo a pretlak vzduchu, ktory dokaze danemu motoru dodat, im najlepsie vyhovuje...
Dik za info, dozvedel jsemse zase neco noveho :-)
Chapu to tedy spravne, ze to teda potvrzuje tu myslenku, ze duvodem je nejspis to, ze to trva, nez se turbo za normalnich okolnosti v 1500 ot. roztoci?
Myslis, ze napr. kvuli splodinam muze mit stejny motor v ruznych autech odlisnou charakteristiku? (tj. ze napr. tato 1.8 TSI 4x4 muze treba kvuli splodinam byt schopna roztacet turbo pomaleji nez stejne auto se stejnym motorem bez 4x4 ciste kvuli jinak nastavene ridici jednotce?)
Ano, motor 1.8 TFSi bol vyvinuty Audi, ako odvodenina od 2.0 TFSi. Bol primarne ladeny viac do "pohody", teda na prijemnu odozvu a slusny toc. moment v sirokom spektre otacok, s ohladom na lepsiu spotrebu oproti 2-litru.
Od tej doby sa ale objavil hadam vsade, a kazda automobilka ktora ho pouziva si ho este zvykne ladit podla svojich specifickych potrieb, aj ked z parametrov v katalogu tie motory mozu vypadat totozne. Nie je to ale pravidlo. Seat praveze vdaka svojej "sportovej imidzi" sa aspon v minulosti snazil svoje motory ladit na "ostrejsiu" odozvu na pokyn plynoveho pedalu. Vypada tak, ze ale nove emisne limity tieto ladenia do "ostra" sposobili novym ladeniam existujucich motorov trochu problem... :-!
Takze ano, s velkou pravdepodobnostou je to mozne, ale na 100% by som musel mat k dispozicii vstrekovacie mapy oboch motorov vedla seba, aby som ti vedel potvrdit rozdiel. ;-)
Pane baaaaco, rekni daaaco.
Popisovane spravanie nema ziadny suvis s turbom, podobne to funguje pri atmosfere.
Vezmi si motor ako aktivny clen (black box), ktory popisuje momentova krivka.
Tak co teraz, ako to, ze v spodnom pasme to taha horsie ako o nejake +delta vyssie, kde je rovnaky moment ? :-!
Riesis turbo lag ako moznu odpoved preco to taha dole horsie, ale preco, ked berieme situaciu podla krivky - teda s plnym momentom ?
Neries reakciu motora na plyn, ale ked ides v plnej zatazi v roznych otackach.
Ne, my jsme resili proc je toto auto liny pri seslapnuti plynu pri 1500ot a dospeli jsme k zaveru, ze za to muze (nejspis hlavne) turbo lag. Tedy ze jedna vec jsou tabulkove hodnoty / krivka vyjadrujici mozne maximum pri urcitych otackach a druha vec je realna situace pri tech nizkych otackach, kdy to trva, nez pomseslapnuti plynu dostanes ten tabulkovy max. tocivy moment, potazmo vykon.
U atmosfery mas max hodnotu okamzite (samozrejme se zpozdenim podle toho co povoli/vyhodnoti ridici jednotka, ale v porovnani s turbem je to u amosfery v podstate okamzite).
Tudíž jak píšu, rozhodující je výkon. Průběh točivého momentu jen zobrazuje, jak auto "relativně" zrychluje na daný rychlostní stupeň. Nejlepší absolutní zrychlení při dané rychlosti je při maximálním možném podřazení do oblasti okolo maximálního výkonu.
Takže pak je zřejmé, proč auto okolo 1.500 ot. "netáhne". Protože to zrychlení jsem schopen porovnat třeba s běžně využívaným podřazením až na dvojku, takže tam je pak rozdíl zrychlení II.ka vs. VI.-ka i pocitově naprosto zásadní. Ale pokud na VI.-ku točím už třeba těch 3.000 ot., tak tam, i když je zrychlení obdobné jako při poloviční rychlosti a při 1.500 ot., tak jsem schopen jej porovnat třeba už jen se zrychlením na IV.-ku, protože níž se už třeba nepodřadím. A to už takový rozdíl není a řidiči připadá, že auto táhne i na vyšší kvalt ....
Protoze je vykon odvozen od tociveho momentu, zmenou prevodu menis tocivy moment na kole (na klice muze byt stale stejny). Pokud mas dlouhy prevod, mas i nizky tocivy moment na kole a z toho plyne, ze mas mensi zrychleni.
Ale aby ti bylo jasno mame pravdu oba dva, to totiz vubec nepopiramto co rikas, naopak se to doplnuje.
Tento dvoutakt neni asi zadny zazrak. Spotrebu ma tady vysokou a to jak benzinu tak oleje. Kolega ho v Octavii napaji 2 litry oleje na 10tis/km. To je opravdu velka bida, ale na pomery koncernu asi bezny stav.
Nechapu to sice s tim dvoutaktem, ale jedno je jasny - pokud ctyrtaktni motor sezere deci oleje na 500km (2 lirty na 10tis km), mel by to nechat opravit :-!
Co nechapes u teto 1,8TSI? Vzdy jsem si rikal, ze jen stare Skodivky zraly olej, pamatuji na vlastni zkusenost se S100. Od te doby jsem myslel, ze doba pokrocila a motory olej nezerou. U stavajicich aut mam zkusenost ze nezerou ani deci na 20tis km. Ale tady tento dvoutakt je jina liga, ale ono se neni cemi divit, vzdyt se to na forech resi, konstatuje u TSI casto.
Ono se rekne opravit, ale zakolik a co? Kvalita servisu je znama. Chci si koupit auto a ne bych pak mel doma dilu, ze muzu postavit druhe. Takze spise je lepsi takoveto nekvalitni motory nekupovat. Uz konecne chapu, proc to ma intervaly vymeny oleje LL 30tis, za tu dobu to ma komplet vymenenou napl >:-[]
Samozřejmě, že i dnes motory pálí nějaký olej (nechceš snad říct, že tvůj motor má naprosto suché stěny válců). Stačí se podívat do USA na žaloby za nadměrnou spotřebu oleje. :-) Byť náplň jako taková může klidně i přibývat, což však neznamená, že motor olej vyrábí, jen ho kontaminuje rychleji, než ho stíhá pálit. Spotřeba se bude odvíjet od režimu, ve kterém je motor provozovaný.
2 litry na 10 tisíc pravděpodobně dnes nikdo na záruku nevezme. Nevím, co považuje Škoda za normální, ale není neobvyklé, aby jako přijatelná spotřeba byl litr na 1000/ 1500/ 1600/ 2000/ 2500 km (tedy od 4 do 10 litrů na 10 Mm).
Litr oleje na tisíc- můžeme se bavit, že to není neobvyklá vyčůranost výrobce označit to za běžnou spotřebu oleje. Ale u běžných aut to považuju za prasárnu.
U 1,8tsi pokud vím problémy se spotřebou oleje bývaly řešeny i kulancí, ale určitě ne plošně.
Také by mi litr na Mm nedělal radost a záleželo by, jak se ta spotřeba objevila, nicméně tyhle klauzule v manuálech najdeš a není to výsada Němců. Například Honda má myslím v USA litr na 1,6 Mm (u toho jejich šestiválce). Ne že by je to ochránilo před žalobami.
Pokud vím, při výběru olejů zohledňují emise produkované při jejich spalování. I z principu, zdravý motor musí něco spálit. Což neznamená, že to musí být litr na Mm. Jen mě dostávají ty řeči ve stylu, "můj si nevezme ani deci."
Tož aby snad úplně všichni pochopili nač jsou "terenní" schopnosti Seatu Leon X-Perience a jakým způsobem funguje Haldex páté generace si dovolím připojiti následují video s odborným komentářem té nejvyšší kvality, jaké lze na internetu nalézti [odkaz] . Debatu lze vésti toliko o volbě motoru a úrovni výbavy, dle mého soudu lze říci že v tomto případě nafta patří nejen do kamen a s výbavou to není nezbytně nutné zas až tak moc přehánět, barevné provedení ve videu je o několikero řádů lepší nežli tato červená. Tož tak.