TEST Seat Leon X-Perience 1.8 TSI - One man show
Leon X-Perience je poloterénní kombi od Seatu. Hlavní odlišností oproti běžnému Leonu ST je zvýšení světlé výšky o 15 mm. Vyzkoušeli jsme jediný zážehový motor v nabídce.
První dvě generace Seatu Leon byly skvělými vozy. Měly však jeden nepřehlédnutelný nedostatek a to pouze jedinou karosářskou verzi - pětidveřový hatchback. Svým způsobem šlo o promyšlenou marketingovou politiku, neboť Španělé potřebovali prostor pro další odvozené modely. Vedle tradičního Toleda je řeč o sportovněji orientovaném MPV Altea, případně Altea XL. Všechna tato auta těžila z kvalitního technického základu Leonů. Nicméně zájemce o třídveřový hatchback, či praktické kombi neměl v kompaktní třídě výrobce z Martorellu čím uspokojit.
Cena za techniku navíc
To se mělo změnit s příchodem třetí generace. Ta byla zároveň prvním a vlastně dosud jediným Seatem, postaveným na moderní modulární platformě pro příčnou zástavbu hnacího řetězce (MQB) koncernu Volkswagen. K pětidveřovému hatchbacku z konce roku 2012 se na jaře roku následujícího přidala třídveřová varianta se zkráceným rozvorem pojmenovaná SC. A za další půlrok dorazilo kombi ST, jeho poloterénní verze X-Perience debutovala zhruba před rokem.
Leon X-Perience je na rozdíl od zbytku modelové řady nabízen pouze v jediné výbavě. Pohled do ceníku odhalí, že jejím základem je nejvyšší lehce sportovní verze FR. Z toho mimo jiné vyplývá, že standardní výbava Leonu X-Perience bude poměrně bohatá. Zahrnuje například Media systém Colour s pětipalcovým dotykovým barevným displejem, dvouzónovou klimatizaci Climatronic či sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin.
Nabízí se cenové srovnání. Zatímco Leon ST 1.8 TSI DSG FR pořídíte za 587.900 korun, vyjde X-Perience se stejným motorem a převodovkou o nezanedbatelných 89.000 korun dráže. Přitom v obou najdete standardně progresivní řízení, tedy s proměnným převodem v závislosti na úhlu natočení kol, volič jízdní režimů Seat Drive profile, či diodové svítilny.
Jsou však minimálně dva prvky výbavy, které verze FR v sérii nemá. Sem patří zejména adaptivní odpružení. V Leonu X-Perience je standardem ve spojení s testovaným turbomotorem 1.8 TSI a rovněž v kombinaci s nejvýkonnějším turbodieselem a dvouspojkovou převodovkou. Naproti tomu v Leonu ST FR si za něj musíte připlatit, přičemž je součástí paketu Dynamic za 18.500 korun. Druhou odlišností je pohon všech kol, jemuž Seat říká 4Drive. Pokud po něm zatouží kupující vozu ve výbavě FR, nezbude mu než zvolit dvoulitrový turbodiesel s manuální převodovkou, navíc v méně výkonné variantě se 110 kW. S jiným motorem se čtyřkolka v běžném Leonu ST FR nepojí. V obyčejnějších verzích Reference a Style je k dispozici zase jenom v tandemu s agregátem 1.6 TDI.
Testovaný vůz byl dále zušlechtěn řadou prvků, takže konečná cena se zastavila na částce 871.400 korun. To už není úplně málo za kompaktní vůz. Nejdražší položkou příplatkové výbavy byla vyspělejší navigace High včetně 6,5” displeje a celé řady podpůrných funkcí za 47.200 korun.
seat testy nizsistredni |
Při nočních jízdách jsme si nemohli vynachválit diodové světlomety. Jsou součástí paketu Technology X-Perience za 18.900 korun, přičemž současný Leon byl po Audi A3 druhým kompaktem světové produkce, který tuto technologii osvětlení nabídl.
Velkou předností Leonu obecně je uživatelská přívětivost. Prostě si sednete a jedete. Kožená sedadla jsou za příplatek 39.000 korun a klidně bychom je oželeli. Právě se sedadly, jakkoliv pohodlnými a rozměrově bez výhrad, se pojí jeden nedostatek, a tím jsou tuhé úchyty zámků bezpečnostních pásů. Jste-li útlejší postavy, nebude vás pás v břišní oblasti příliš dokonale obepínat.
To samé můžeme říct o jeho diagonální části v oblasti ramene za předpokladu, že jste buď menšího, nebo naopak nadprůměrného vzrůstu. Tady je na vině pro změnu chybějící výškové nastavování horního úchytu. Třeba Škoda Octavia postavená na stejném technickém základě toto nabízí. Vybojovat s popsaným rébusem alespoň remízu lze jenom vhodným nastavením výšky sedadla, nicméně čekali bychom elegantnější řešení.
seat testy nizsistredni |
One man show
Roli zážehové verze plní v Leonu X-Perience přeplňovaná osmnáctistovka TSI. S výkonem 132 kW a zejména maximem točivého momentu 280 N.m při 1350 až 4500 otáčkách za minutu nabízí očekávanou pružnost. Ač v běžném Leonu je kombinována s manuální šestistupňovou skříní MQ250, zájemce o benzinový X-Perience musí vzít za vděk šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ250.
Pokud jezdíte klidně, řadí rychle a dobře chápe záměry řidiče, při dynamičtější jízdě se ale občas projevuje trochu váhavě. Nepříjemné je to zejména při potřebě výrazněji zrychlit. Příčinou popsaného chování je skutečnost, že pokud jezdíte v samočinném režimu převodovky a na rozhraní Seat Drive profile nastavíte mód Normal, volí elektronika vždycky nejvyšší možný převod.
V praxi to znamená, že motor běžně točí kolem 1500 otáček za minutu. A tady se subjektivně nezbytných newtonmetrů příliš nedostává, jakkoliv technické údaje mluví o opaku. Smyslem je v tomto případě jízda s co nejmenším přídělem benzinu. To se daří, byť nanejvýš průměrně: lze jezdit za necelých 9 litrů na 100 km, avšak při svižnějším svezení není problém tuto hodnotu klidně o litr navýšit.
seat testy nizsistredni |
Výraznějším přidáním plynu donutíte převodovku podřadit a to klidně o několik stupňů. Skříni ale chvíli trvá, než si spočítá, o kolik kvaltů má vlastně podřadit. Má to o to těžší, neboť po dosažení horní hranice špičky točivého momentu, tedy 4500 otáček, začíná jeho křivka nekompromisně klesat. Všechno by vyřešily lehčí převody, zvláště když se zde střetávají ještě se stálým pohonem všech kol.
Pro dynamickou jízdu je tak nutné navolit režim Sport. Hlavní rozdíl oproti Normalu je ten, že jedete na nižší převod a tedy s vyššími otáčkami. V tomto případě je pružnost a reakce na přidání plynu násobně lepší.
Seat Leon X-Perience - srovnání s konkurencí | |||
Model | Seat Leon X-Perience | Škoda Octavia Scout | Volkswagen Golf Alltrack |
Motor | 1.8 TSI | 1.8 TSI | 1.8 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1798 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 132/6200 | 132/6200 | 132/6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 280/1350-4500 | 280/1350-4500 | 280/1350-4500 |
Převodovka | 6DSG | 6DSG | 6DSG |
Maximální rychlost [km/h] | 221 | 216 | 217 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,2 | 7,9 | 7,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 6,9 | 6,8 |
Cena od [Kč] | 676.900 | 705.900 | 749.900 |
Drží a nepustí
S jízdními profily se v Leonu X-Perience pojí také nastavení adaptivního odpružení. V módu Normal jsou tlumiče vláčné, takže prohřešky silničářů pohlcují. Naopak ve Sportu výrazně ztuhnou, čímž se zároveň omezí pohyby karoserie. A namísto absorpce výmolů přichází kopírování terénu.
Ani v tomto případě není podvozek nijak přehnaně tuhý a to měl příplatková osmnáctipalcová kola, která ale nejsou nezbytná. Klidně bychom je oželeli a těch 11.300 korun raději ušetřili.
Už Leon s pohonem předních kol patří k jízdně nejschopnějším vozům nejen svého segmentu. V tomto případě je zde navíc stálý pohon všech kol realizovaný známou elektrohydraulickou spojkou Haldex páté generace. Její součástí je čidlo příčného zrychlení. To znamená, že až 50 procent celkového točivého momentu při jízdě v zatáčce za předpokladu normálních adhezních podmínek přenáší zadní náprava. Dále je zde náhražka samosvorného diferenciálu XDS pracující s brzdami a to i na zadní nápravě.
seat testy nizsistredni |
Leon X-Perience se tak i v ostrých zatáčkách projížděných vyšší rychlostí chová příkladně. Spíše než agilita ale převládá stabilní chování s lehkou nedotáčivostí a silnou přilnavostí. Prostě chování, jaké se dnes požaduje od moderního vozu určeného masám.
Standardní progresivní řízení snižující počet otáček volantu mezi dorazy ze tří na dvě pocítíte zejména při manévrování v omezeném prostoru, kde nemusíte tolik točit volantem. A dále v pomalých zatáčkách. Při rychlé jízdě již není jeho přínos dle našeho názoru tolik patrný a klidně bychom se bez něj obešli.
Testovaná verze Leonu by měla také zvládnout lehký terén. K tomu jí velkou měrou pomáhá větší světlá výška v kombinaci s pohonem všech kol. Zázraky ale nečekejte, neboť nájezdové úhly mají své limity a navíc mezinápravová lamelová spojka nemá funkci umožňující hnací a hnané lamely „natvrdo“ sevřít a suplovat tak obvyklý závěr diferenciálu.
Závěr
Seat Leon X-Perience asi prodejní rekordy lámat nebude. Může ale zaujmout ty, jímž se klasická SUV zdají být zbytečně velká a jízdně nezajímavá a zároveň občas potřebují zdolat nějakou tu polňačku, třeba při cestě na chatu. Vůz ovšem umí hrát také na city, neboť jeho svalnatý vzhled podpořený velkými koly a plastovými doplňky působí stylověji než obyčejné kombi, jakkoliv se po tvarové a vlastně i technické stránce tato auta příliš neliší.
seat testy nizsistredni |
Nejlevnější verze modelu | 629.900 Kč (1.6 TDI 4WD/81 kW) |
Základ s testovaným motorem | 676.900 Kč (1.8 TSI DSG 4WD/132 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 871.400 (1.8 TSI DSG 4WD/132 kW) |
Plusy
- Vzhled, účinné světlomety
- Tuhá a zároveň lehká karoserie
- Pružný motor
- Vynikající jízdní vlastnosti
- Vyspělý pohon všech kol
Minusy
- Nevhodně řešené přední bezpečnostní pásy
- Při dynamické jízdě pomalejší reakce převodovky
- 1.8 TSI pouze se samočinnou převodovkou DSG
- Možná až příliš těžké převody
Foto: Petr Homolka